Тема : Літературна казка , її відмінності від фольклорної казки. Видатні автори літературних казок .
Мета : пояснити учням значення терміну літературна казка, навчити розрізняти літературну казку та народну , ознайомити з національними особливостями казок зарубіжних письменників; виразно читати, переказувати та аналізувати літературну казку, відповідати на питання за змістом казки ; виховувати інтерес до художньої літератури , кращі людські якості.
Очікувані результати: порівнює персонажів одного казкового твору, героїв або сюжети кількох казок, сюжети народної та літературної казок, визначаючи спільні та різні риси; зіставляє літературні казки з їхніми кіно та мультиплікаційними версіями; за мотивами прочитаних (фрагментів) літературних казок створює власний медійний продукт, складає простий план опрацьованої казки (з допомогою вчителя) письмово доповнює / змінює або трансформує стислі діалоги та монологи казкових персонажів відповідно до теми й мети висловлення.
Хід уроку :
І . Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Доброго дня, шановні діти . Казки ,які ми вивчали на попередніх уроках були народними , тобто їх складав народ і передавав усно з вуст в уста .
Сьогодні ми розпочинаємо знайомство з не менш цікавим розділом казок . Це літературні казки .
ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу .
Літерату́рна ка́зка — це авторський художній твір, прозовий або віршовий, заснований або на фольклорних джерелах, або цілком оригінальний; твір переважно фантастичний, чародійний, у якому змальовуються неймовірні пригоди вигаданих або традиційних казкових героїв. Літературна казка здебільшого орієнтована на дітей.
Народні та літературні казки відносяться до одного жанру, але мають суттєві відмінності. Це стосується і форми оповіді, і внутрішнього змісту творів. Основою всіх казок є історія про чудесні пригоди героїв, проте в фольклорних сюжетах вона будується за традиційною схемою, а в літературних може мати довільний багатоплановий варіант викладу.
Поняття літературної казки виникло набагато пізніше ніж народної . У другій половині XVIII століття з розвитком просвітницьких ідей в європейській літературі з’явилися авторські обробки фольклорних казок, а в XIX традиційні казкові сюжети стали використовувати Ш. Перро, брати Грімм, Г.Х. Андерсен, А. Гофман – письменники, яких весь світ визнав класиками цього жанру.
Спільні та відмінні риси народної та літературної казок
Народна казка |
Літературна казка |
Наявність антитези , висміювання людських вад і схвалення чеснот |
|
Автор – народ |
Автор – письменник |
Форма створення – усна |
Форма створення – писемна |
Сюжет – мандрівний |
Сюжет – унікальний |
Мова – прозова |
Мова – прозова і віршована |
VІ. Закріплення вивченого матеріалу .
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Казка вчить бути...
( обережним, добрим, попереджувати своїх друзів про небезпеку, чемним відвертим, щирим, любити прекрасне, бути вірним у почуттях)
V. Підсумок уроку.
VI.Домашнє завдання .
Зробити ілюстрації до улюбленої казки.