Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина

Про матеріал
Інтегрований урок(українська мова та основи здоров'я) допоможе учням повторити, узагальнити та систематизувати знання про головні та другорядні члени речення; розвивати вміння визначати головні та другорядні члени у реченні, робити синтаксичний розбір речень; формувати орфографічну та пунктуаційну грамотність; удосконалювати усне та писемне мовлення ; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, вміння його зберігати.
Перегляд файлу

 

Інтегрований урок    (українська мова, основи здоров’я)

на  тему «Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина»

  у       8 класі

 

                                                                          Підготувала вчитель                             української мови та літератури                                                                      Мушкатівської гімназії                                                                      

Ярчук Оксана Григорівна

 

 

Тема 1: Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина.

       Тема 2:  Здоров’я – найцінніший скарб 

  • Мета:  повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів про головні та другорядні члени речення; розвивати вміння визначати головні та другорядні члени у реченні, робити синтаксичний розбір речень; формувати орфографічну та пунктуаційну грамотність; удосконалювати усне та писемне мовлення учнів; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, вміння його зберігати.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: мультимедійний проектор, роздатковий матеріал, підручник,  відео «Здоровий спосіб життя»

Хід уроку

                                                                               Епіграф до уроку

                                                                                  Нас усіх треба навчити, як здоровим вік прожити.

(Народне прислів’я)

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку

1. Вступне слово вчителя

- Розпочати  наш урок я хочу з однієї цікавої історії. Це притча про метелика.

У давнину жив - був один мудрець, до якого люди приходили за порадою. Всім він допомагав, люди йому довіряли і дуже поважали його вік, життєвий досвід і мудрість. І ось одного разу заздрісний чоловік вирішив зганьбити мудреця у присутності багатьох людей. Заздрісник і хитрун придумав цілий план, як це зробити: «Я метелика впіймаю і в закритих долонях принесу до мудреця, потім запитаю його, як він думає, живий у мене в руках метелик чи мертвий. Якщо мудрець скаже, що живий, я зімкну щільно долоні, розчавлю метелика і, розкривши руки, скажу, що наш великий мудрець помилився. Якщо мудрець скаже, що метелик мертвий, я відкрию долоні, метелик вилетить живий і неушкоджений, а я скажу, що наш великий мудрець помилився».

Так і зробив заздрісник, піймав метелика і пішов до мудреця. Коли він запитав у мудреця, який у нього в долонях метелик, мудрець відповів: « Все в твоїх руках».

  •           Все в наших руках - і здоров'я, і навчання, і повага друзів, і любов у сім'ї...

І майбутнє життя! Хочете жити надалі добре? Додайте до цього зусилля вже зараз і ви про це не пошкодуєте в майбутньому. Потрібно лише любити себе, вміти приймати рішення, які вам же підуть на користь, якими б важкими вони не були для вас. Не завжди те, що потрібно виявляється приємним. Хтось не любить мити посуд, але ж це потрібно! Мамі допомога, чистота в будинку...Хтось не любить вчитися, але ж без професії в житті буде сутужно в наш час ! Хтось завжди грубить, лається як з друзями, так і з усіма іншими, але ж колись ця грубість повернеться йому ж. Це доведено часом!

Здоров'я - це головна цінність людини. Здоров'я не купиш ні за які гроші. Будучи хворим, ви не зможете втілити в життя свої мрії, не зможете повністю реалізуватися в сучасному світі ... І саме про здоров'я, про те, як його зберегти, ми і поговоримо сьогодні.

Наш урок української мови сьогодні буде незвичайним. Пропоную зробити його справжнім уроком творчості і здоров’я. А в цьому мені допоможете ви, сьогодні   у вас є надзвичайна можливість виявити кмітливість, уважність, спостережливість та вміння мислити.

Отже, перша тема нашого уроку : Означення, додаток і обставина  як другорядні члени речення. (діти у зошитах записують дату і тему уроку)

Друга тема : Здоров’я – найцінніший скарб

-Подивившись на теми уроку, визначимо з вами завдання, які нам слід розв’язати протягом уроку. Чим же ми з вами будемо займатися?

(Орієнтовні відповіді: -повторимо та узагальнимо знання про головні та другорядні члени речення; будемо розбирати речення за членами речення, повторимо пунктограми в простому реченні, пригадаємо цікаву інформацію про здоров’я. )

-А також ми з вами будемо удосконалювати писемне і усне мовлення, розвиватимемо ваші творчі вміння.

Але перед тим пропоную вам обрати той колір листочка, з яким асоціюється ваш настрій, емоційний стан.

Отже,  

      Колір

    Настрій

Червоний

Оранжевий

Жовтий

Зелений

Синій

Фіолетовий

Чорний

Захоплення

Радість

Задоволення

Спокій

Хвилювання

Зацікавленість

Тривога

 У кожного з вас я бачу зараз різний настрій – це підтвердили  вибрані різнокольорові листочки. Настрій залежить від багатьох чинників . Але, в першу чергу, від стану душі та від самопочуття.

ІV.  Актуалізація опорних знань

Теоретичний диктант «Так-ні» (діти записують у зошитах номер запитання та та відповідь: так чи ні)

1. За способом вираження підмети поділяються на прості і складені.

2. Простий присудок виражається дієсловом або іменником.

3. Складений дієслівний присудок складається з інфінітива і допоміжного дієслова.

4.  Складений іменний присудок складається з іменної частини і прислівника.

5. Між групою підмета і групою присудка може ставитись двокрапка.

6. Якщо перед присудком є заперечна частка ні, тире не ставимо.

7. Крім іменника, іменною частиною складеного іменного присудка може бути особове дієслово.

8. У складеному іменному присудку в теперішньому часі дієслово-зв’язка зазвичай пропускається.

(Відповіді: 1 – так, 2 – ні, 3 – так, 4 – ні, 5 – ні, 6 – ні, 7 – ні, 8 – так).

Перевірка диктанту, аналіз помилок.

2. Бесіда:

- Які ще члени речення, крім головних вам відомі?

- Яку синтаксичну роль виконують другорядні члени речення?

- Як називаються речення, у яких є другорядні члени?

V . Вивчення нового матеріалу.

  1. Метод «Прес». Доведіть або спростуйте тезу.

«Слово другорядний означає менш важливий, не основний.  Отже, другорядні члени речення менш важливі, ніж головні.»

Відповіді кількох учнів.

 

  •          Отже, ми з вами сьогодні на уроці маємо переконатися в тому, що другорядні члени речення не менш важливі, ніж головні, пригадати їх визначення та практично засвоїти знання з теми.

 

2. Проведемо зараз  лінгвістичний експеримент. Спробуйте розповісти про побачене непоширеними реченнями. (Відео про здоровий спосіб життя)

  •          Отже, другорядні члени речення роблять мовлення більш виразним, образним, яскравим, емоційно забарвленим, влучним, конкретним.
  1. Випереджаюче завдання

На сьогоднішній урок ви мали дібрати  крилаті вислови, прислів’я, приказки на  тему «Здоров’я». Зараз вам потрібно підкреслити головні та другорядні члени в кожному реченні і пояснити (де вона є) пунктограму ТИРЕ  між підметом і присудком.

Здоровому все на здоров’я йде.

Здоров’я – всьому голова!

На живому все заживе.

Бережи одежу знова, а здоров’я змолоду.

Як на душі, так і на тілі.

Доки здоров’я служить, то людина не тужить.

Здоров’я – краще багатства!

Рух – це здоров’я!

Здоров’я мати – вік біди не знати!

Ліпше здоров’я, як готові гроші.

Без здоров’я нема щастя!

Здоров’я за гроші не купиш.

Хворому і мед гіркий.

 

VІ. Поглиблення, узагальнення, систематизація вивченого.

  1. Робота в групах

Об’єднання дітей у три групи. Робота з роздавальним матеріалом.

     Група 1. Виділіть додатки. Складіть опорну схему (що означає додаток, на які питання відповідає, способи вираження).

Шкідливі звички, як і корисні, з'являються не відразу і позбутися їх важко, часом навіть неможливо. Мова йде про паління, вживання алкоголю, наркотиків і токсичних речовин. Організм звикає до тютюну, спиртного й наркотиків, і людина опиняється в цілковитій залежності, яка переходить у хворобу.

      Група 2.Виділіть означення. Складіть опорну схему (що означає означення, на які питання відповідає, способи вираження).

Значення харчування в житті людини важко переоцінити. Їжа дає організму енергію, необхідну для життєдіяльності. З неї ми одержуємо матеріали, потрібні для росту, розмноження і відновлення клітин. А для цього їжа повинна забезпечувати організм шістьма необхідними компонентами: білками, жирами, вуглеводами, вітамінами, мінеральними речовинами і водою. На жаль, продукти,  часто обрані нами, виявляються найшкідливішими.

  Група 3. Виділіть обставини. Складіть опорну схему (що означає обставина, на які питання відповідає, способи вираження).

Не треба слухати музику довго й занадто голосно. Сильні звукові хвилі міні-програвачів, мобільних телефонів, потрапляючи у внутрішнє вухо, сильно подразнюють слуховий нерв, від чого погіршується слух. На ослаблений слуховий нерв відразу починає діяти інфекція. Відновити пошкоджений нерв неможливо навіть хірургічним шляхом.  Не можна слухати програвачі й коли у вас грип чи ГРВІ.

Демонстрація опорних схем доповідачами, узагальнення про другорядні члени речення.

  1. Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу.
  2. Гра «Хто швидше». Учні мають якомога швидше доповнити приказки і прислів’я, підкреслити у них члени речення

1.Веселий … (сміх) – це здоров’я.

2.Вартість здоров’я знає лише той, хто …(його втратив).

3.Здоровий злидар щасливіший від …(хворого багача).

4.Люди часто хворіють,  бо (берегтися не вміють)

5.Фізкультура і праця …(здоров’я несуть). 
6.Хто день починає з зарядки, у того…( здоров’я в порядку). 
 7.Не в міру їси – здоров’я…( не проси). . 
8.Не просимо хліба у Бога, а …(просимо здоров’я). 
9.Здоровий хворого …(не розуміє). 
10.Здоров’я маємо – не дбаємо, а …(втративши – плачемо). 
11.Наше здоров'я у…( наших руках).

12.Хто не палить, хто не п'є, той…( здоров'я береже).

13.Береженого …(Бог береже).

14.Здоровим будеш — все…( здобудеш).

4. Змагання «Ми – найкращі»». Користуючись алгоритмом синтаксичного розбору та складеними опорними схемами,  зробити синтаксичний розбір речення.                      

1 група.  Здорове тіло – продукт здорового глузду.

2 група. Сон – одна з найбільш необхідних умов здорового і повноцінного життя.

3 група. Куріння тютюну призводить до виникнення різних захворювань, які спричиняють передчасну смерть.

5.Творча лабораторія. Творче завдання

Обмінятися з товаришами  виписаними прислів’ями. На їхній основі написати есе, використавши речення з тире між підметом і присудком, дієприкметниковий чи дієприслівниковий звороти, однорідні додатки, означення та обставини.

VІІ.Підсумок уроку

«Мікрофон»

-Якою була мета нашого уроку?                              

 -Чи досягли ми її?

- Що нового дізналися?

 - Які види робіт сподобались найбільше?

VІІІ. Домашнє завдання.  Вивчити теоретичний матеріал. Виконати вправу № (достатній рівень); підготувати картки-завдання з вивченої теми.

docx
Додано
11 жовтня
Переглядів
192
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку