Головна ідея казки - єдність людей, які протистоять бездуховності, смерті,злу; акцентування уваги на поетизації дружніх стосунків; розуміння причини сумного фіналу казки.
«У тебе будуть зірки, які уміють сміятися…»!
Тема: Дружба Маленького принца і льотчика. Які істини вони допомогли відкрити одне одному?
Мета:розкрити головну ідею казки - єдність людей, які протистоять бездуховності, смерті,злу; акцентувати увагу учнів на поетизації дружніх стосунків; ідучи вслід за автором, зрозуміти причини сумного фіналу казки; виховувати бережне ставлення до навколишнього світу,до почуттів оточуючих і до думок автора.
Епіграф: «У тебе будуть зірки, які уміють сміятися…»!
Зміст твору
I. Перевірка домашнього завдання
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Повідомляється тема і мета уроку; робляться відповідні записи в зошитах.
Прочитати присвяту до казки і поясніть, в чому її своєрідність.
На попередніх уроках ми вели мову про бачення світу маленьким принцом, тобто дитиною. А на цьому уроці розглянемо дії дорослих людей; співвідношення двох сюжетних ліній – маленького принца і льотчика,поміркуємо над природою дружби на прикладі дружби Маленького принца і льотчика.
Бесіда за запитаннями:
-З ким найбільше спілкувався маленький принц на Землі?
- поміркуйте, яким був льотчик.
Учні працюють в групах, створюючи власний портрет льотчика. Уривки зачитуються.
(Льотчик внаслідок аварії опинився в безлюдній Сахарі. Він пам’ятає своє дитинство…)
- Яка ж роль відведена постаті льотчика у казці?
(Він протистоїть іншим дорослим)
- Що відрізняє його від інших?
(Він не розучився мріяти,фантазувати, а всі навколо дуже серйозні,практичні. І саме через це він такий самотній – як у пустелі).
-А хіба можна бути серед людей як у пустелі? А як же тоді льотчик почувався у справжній пустелі?
(Він забув, що таке самотність,зустрівшись з Маленьким принцом).
-А що поєднало маленького і дорослого?
(Відсутність у їхніх душах пустелі).
- То ж для чого Екзюпері використовує прийом співвідношення двох сюжетних ліній – маленького принца і льотчика?
(Поява маленького принца в пустелі перед пілотом – це нагадування людині про її внутрішнє «Я» або про найчистіше,що є в душах маленьких дітей.
Дорослий,якщо він по-справжньому добра людина,в душі залишається дитиною. Він зберігає собі кращі якості: любов,вірність,чуйність,довіру до світу,відсутність страху перед невідомим.
Отже, можна сказати, що Маленький принц уособлює чистоту людської душі – її найкращі риси і якості, які «надають смислу і змісту людському життю»
У пустелі, залишившись наодинці із самим собою, льотчик знаходить сили боротися, щоб вижити і з гідністю витримати випробування долі. Учні читають за ролями сцену прощання Маленького принца з льотчиком – розділ 26.
- Що відчув льотчик після зникнення принца?
- Зникнення маленького принца спричинило трагедію дорослого, в душі якого гине дитина. Маленький принц пішов, не залишивши навіть слідів на піску. Та не зникли зорі, але вони не сміялися. Казка - притча закінчується на такій невеселій ноті,але чи сповнена вона відчаю і безнадії?
Так, казка – притча Екзюпері життєстверджуюча. Маленький принц зустрічає потерпілого катастрофу пілота, який перебуває у безнадійному стані й може загинути від спраги і голоду. Інопланетянин своєю безкорисливою дружбою допомагає йому врятуватися. Маленький принц відкриває свої таємниці, коли людина знаходить в собі те прекрасне, що глибоко сховано в ній або ще дрімає у її серці.
Маленький принц живе у кожному,як світлий промінчик душі. Це внутрішнє «Я» особистості. Піднести це приховане і змусити людину пильно подивитись на світ, зробити його кращим – такий завуальований зміст казки.
Запитання до класу:чому за жанровою ознакою казку «Маленький принц» визначають як притчу?
Домашнє завдання.
1. Написати твір - роздум на теми: «Хто він такий, маленький принц?», «Зустріч з інопланетянином – сон, міраж чи правда?»
2. Дати відповіді на запитання: «Що мав на увазі А. де Сент- Екзюпері, коли писав: «На світі дуже багато людей, яким ніхто не допоміг пробудитися?» Чи є серед вас такі, що сплять чи дрімають?»