Урок позакласного читання (8 клас) "Співучою музикою сонета"

Про матеріал

Міжпредметний короткостроковий проект з ознаками творчого, дослідницького, інформаційного характерів. Розрахований на 1 місяць. Передбачає поглиблене опрацювання теми «Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі». Виконується шляхом дослідження та аналізу сонетів Данте, Петрарки та Шекспіра, порівняння жіночих образів.

Перегляд файлу

 

Управління освіти Шосткинської міської ради

Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4

 

 

 

 

 

Розробка

 уроку позакласного читання (проект)

 «Співучою музикою сонета»

(зарубіжна література, 8 клас)

 

 

 

 

 

Підготувала

 вчитель зарубіжної літератури

Шосткинської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів №4

Савельчук Олена Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Позакласне читання (проект).

«Співучою музикою сонета»

 

 

Міжпредметний короткостроковий проект з ознаками творчого, дослідницького, інформаційного характерів. Розрахований на    1 місяць.    Передбачає поглиблене опрацювання теми «Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі». Виконується шляхом дослідження та аналізу сонетів Данте, Петрарки та Шекспіра, порівняння жіночих образів.

Мета проекту:

  •                   дослідити розвиток сонета; узагальнити знання про жанр сонета, показати його актуальність і невмирущість;
  •                   розвивати уміння співставляти, аналізувати, узагальнювати знання, вміння працювати з критичною літературою;
  •                   удосконалювати навички виразного читання, групової роботи; закріпити навички роботи з ІКТ;             
  •                   навчити вирізняти кращі зразки сонетної лірики, розвивати високу культуру почуттів, моральну та громадянську культу

 

Поезія – це завжди неповторність,

якийсь безсмертний дотик до душі.

                                Л. Костенко

ХІД УРОКУ

 Ключове питання проекту:
«Чи варті сучасні дівчата високих поетичних визнань?»

Клас об’єднано у групи:

І група - літературознавці:

  • історія розвитку сонету;
  • порівняння жіночих образів сонетів Данте, Петрарки, Шекспіра  (дослідження).

ІІ група - біографи:

  • кохання Данте і Беатріче;
  • Петрарка і Лаура;
  • кохання Шекспіра до “смаглявої леді”

ІІІ група -  мистецтвознавці:

  • образ жінки в творчості Леонардо да Вінчі;
  • мадонни Рафаеля (дослідження);
  • дати відповідь на питання: “Кохання – це..”.

І. Мотивація навчальної   діяльності

Дослідники вважають сонети  вважають ліричними  щоденниками авторів. І не випадково англійський поет В. Вордсворт писав: «Сонети — це ключ, яким Шекспір відмикає своє серце».

— Як ви розумієте ці слова?

 ІІ. Презентації груп.

Виступи учнів І групи – літературознавців.

Сонет - один із жанрів лірики, що має свої канони - суворі поетичні правила. Його строфічна форма складається із 14 рядків - двох катренів (чотиривіршів) і двох терцетів (тривіршів). Розрізняють сонети італійський і англійський. З'явились сонети у добу Середньовіччя, коли процвітала містика. Чотиривірш став відображенням чотирьох елементів, з яких складається світ (земля, вогонь, вода, повітря). Ці стихії символі символізують матеріальний бік життя.

Порівняння жіночих образів у сонетах Данте, Петрарки, Шекспіра

 

 

 

 

 

 

 

 

Виступи учнів ІІ групи – біографів.

Кохання Данте і Беатріче.

 Данте вперше побачив Беатріче у 1274 р., коли йому  було 9 років (їй було 8). Це  було на святі у Флоренції, про що Данте повідомив у  першому творі «La Vita nuova». Від цієї першої зустрічі і першого кохання у Данте залишились враження на все  життя.

В своїх очах вона несе кохання,-

На кого гляне, всі блаженні вмить;

Як десь іде, за нею всяк спішить,

Тріпоче серце від її вітання

 

Петрарка і Лаура.

Це було 6 квітня 1327 року в церкві міста Авіньйона. 23-річний Петрарка побачив молоду 20-річну жінку, піднесена любов до якої стала таким же джерелом натхнення, яким було для Данте його кохання до Беатріче. Звали її Лаура.  Була вона заміжньою жінкою, а він - молодим ученим і поетом.

 

Кохання Шекспіра до “смаглявої леді”.

Шекспір написав сонети  між 1592 і 1598 р. Кожен рядок - це чутливе серце поета, його оголена душа. Хто була красуня, що подарувала поету щастя і горе, -достеменно невідомо. Коханій присвятив Шекспір більше 20 сонетів. Це гімни на честь «Смаглявої леді» . Можливо, її прообразом була придворна дама королеви Єлизавети – Мері Фіттон, може, дружина поета?   У сонеті 130 Шекспір змальовує образ цілком земної жінки звичайної зовнішності, милої його серцю.

ІІІ. Робота в групах.

 Група № 1

СОНЕТ № 130

Її очей до сонця не рівняти.

Корал ніжніший за її уста,

Не білосніжні пліч її  овали.

Мов з дроту чорного, коса густа.

Троянд багато зустрічав я всюди.

Та на її обличчі не стрічав,

І дише так вона, як дишуть люди,

А не конвалії між диких трав.

І голосу її рівнять не треба

До музики, милішої мені,

Не знаю про ходу богинь із неба,

А кроки милої - цілком земні.

І все ж вона - найкраща поміж тими.

Що славлені похвалами пустими.

Завдання: прочитати сонет, визначити тему, ідею та художні засоби, використані в поезії, спробувати знайти нове у змалюванні героїні сонету, намалювати образи, оспівані у сонеті.

Можлива відповідь.

 Сонет № 130 присвячений смаглявій коханій ліричного героя. Весь вірш побудований на порівнянні коханої з тим ідеалом, який раніше описувався у сонетах: очі як зорі, вуста як корали; шкіра біла, мов сніг; щоки як троянда; тіло пахне, мов фіалка. Автор упевнено і навіть з викликом описує усю невідповідність коханої загальноприйнятим канонам краси і робить висновок про те, що він щирий у своєму вірші та ставленні до жінки, на відміну від тих поетів, які перебільшували принади своїх дам. И все ж она уступит тем едва ли, Кого в сравненьях пышных оболгали.

Група № 2

 СОНЕТ № 141

 Мои глаза в тебя не влюблены,

Они твои пороки видят ясно.

Описание: 691c527246aa А сердце ни одной твоей вины

 Не видит и с глазами не согласно.

Ушей твоя не услаждает речь.

Твой голос, взор и рук твоих касанье,

Прельщая, не могли меня увлечь

 На праздник слуха, зренья, осязанья.

 И все же внешним чувствам не дано —

 Ни всем пяти, ни каждому отдельно —

 Уверить сердце бедное одно,

Что это рабство для него смертельно.

 В своем несчастье одному я рад,

Что ты — мой грех и ты — мой вечный ад.

 

Завдання: прочитати сонет, визначити тему, ідею, художні засоби, що використані в поезії, спробувати знайти нове у змалюванні героїні сонета, намалювати сонет, його образи.

Можлива відповідь.

 У сонеті № 141 ліричний герой відверто говорить про розлад серця і розуму, почуття та думки. Він протиставляє реальне бачення своєї коханої, яка не відповідає стандартним канонам краси зовнішньої та внутрішньої, почуттю серця, яке кохає її та приймає такою, яка вона є.

Герой розуміє, що це кохання не принесе йому щастя, про це свідчить негативно забарвлена лексика: «бідне серце», «смертельне рабство», «у своєму нещасті», «ти — мій гріх», «ти —моє вічне пекло». Традиційний мотив любові — страждання ускладнюється розумінням невідповідності коханої ідеалам краси зовнішньої і духовної.

 Група № 3

СОНЕТ № 143

 Нередко для того,

чтобы поймать шальную курицу иль петуха,

Ребенка наземь опускает мать,

К его мольбам и жалобам глуха,

 И тщетно гонится за беглецом,

 Который, шею вытянув вперед

и трепеща перед ее лицом,

Передохнуть хозяйке не дает.

Так ты меня оставила, мой друг,

 Гонясь за тем, что убегает прочь.

Я, как дитя, ищу тебя вокруг,

Зову тебя, терзаясь день и ночь.

Скорей мечту крылатую лови

И возвратись к покинутой любви.

Завдання: Прочитати сонет, визначити тему, ідею, художні засоби, що використані в поезії, спробувати знайти нове у змалюванні героїні сонету, намалювати сонет, відтворити його образи.

Можлива відповідь

Сонет № 143 присвячений темі кохання. Але для її розкриття використаний незвичайний, як для високої любовної лірики, прийом: кохана та ліричний герой порівнюються з образами простого, «низького» життя, які не описувалися раніше у сонетах, присвячених ідеальній жінці.

Так, кохана порівнюється із матір’ю, що прагне наздогнати курку чи півня, у той же час позбавляючи уваги свою дитину. ліричний герой, що чекає, поки кохана втілить свою мрію та повернеться до нього знову, порівнюється із дитиною, що кличе матір і страждає через розлуку. Він сподівається, що як матір повертається до своєї дитини, так і легковажна кохана згадає про нього та повернеться.

ІV. Виступи учнів ІІІ групи – мистецтвознавців.

 

 

 

Образ жінки в творчості Леонардо да Вінчі

Героїня полотен Леонардо да Вінчі -  звичайна земна жінка. Її гідність - в особистих чеснотах, освіченості, діяльності.  Ідеал жінки - жінка високої духовної культури.

Мадонни Рафаеля (дослідження)

«Сікстинська мадонна» Рафаеля - вершина творчості митця. У центрі полотна - Богоматір з дитям на руках. В образі втілене все краще від жінки. Такою уявляв Рафаель Діву Марію з маленьким Спасителем. Босими ногами мадонна ледь торкається хмар, шати її легкі.

Постава велична, обличчя одухотворене, але сумне. Образи жінок на картинах художників загадкові і піднесені. У більшості це мадонни, художнє втілення Діви Марії. Митці доби Відродження творили у рамках релігійного живопису, однак у       своїх образах відбивали індивідуальні  уявлення про земну жіночу красу. Їх обличчя виражають тиху радість,    материнську ніжність, внутрішній  спокій, смиренність

Орієнтовна   відповідь на питання: “Кохання – це..”.

Висновок: сучасні дівчата зовсім не схожі на Беатріче чи Лауру, які заворожували своєю божественною величчю. Тому до них важко віднести рядки з сонетів Данте чи Петрарки. А ось таких поетичних визнань, як у сонетах Шекспіра, вони, мабуть, варті. Вони звичайні, і, в той же час,   привабливі  і  неповторні.

V. Підсумок. Сонети — одна з найпрекрасніших сторінок інтимної лірики світової літератури. Знавці  людської психології, поети  оспівують почуття кохання і дружби, захоплюються людиною та красою її почуттів.

 

 

Література.

В. Думітрак “Сонет у світовій літературі”,  журнал “Зарубіжна література”);

С.Стадницька “Образ жінки у сонетах Данте, Ф. Петрарки, В. Шекспіра”,  “Все для вчителя”, №35-36, грудень 2001р.;

Зарубіжна література. Авторські уроки. Видавництво “Ранок”, 2008р.;

 Зарубіжна література. Плани-конспекти. Видавництво “Торгсінг”, 2004р.

Підручник «Зарубіжна література", 8 клас,  автори О.М. Ніколенко, І.Л. Столій, Харків,

 

 

doc
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
502
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку