РОЗВИВАЙ - НАВЧАЮЧИ
Автор:
вчитель прогімназійних класів,
спеціаліст вищої категорії
Савицька
Віта Володимирівна
Радивилів – 2019
Даний методичний посібник містить дидактичний матеріал для розвитку читацьких вмінь та словникового запасу учнів.
Запропоновані розвивальні творчі вправи можна використовувати на уроках читання в початкових класах для розвитку фонематичного слуху, уваги, мислення, мовлення.
Рекомендується вчителям початкових класів, учням, батькам.
Матеріали уклала вчитель прогімназійних класів
Савицька В.В.
Комп’ютерна верстка Савицький А.М.
1 ) У даних словах замість рисок уявляй собі букву «а» і читай
м-м- б-б- л-в-нд-
б-н-н м-вп- ш-хт-р
ф-рб- х-л-т -н-н-с
ч-шк- ч-йк- з-д-ч-
б-нк- хм-р- п-пк-
б-з-р кр-їн- б-р-б-н
У даних словах замість рисок уявляй собі букву «и» і читай.
Л-с д-м к-т
Р-т- м-т- л-т-
Ц-рк р-сь т-гр
У даних словах замість рисок уявляй собі букву «о» і читай.
Сл-н в-р-н й-рж
В-вк с-м м-рж
Д-щ з-л-т- й-д
У даних словах замість рисок уявляй собі букву «у» і читай.
Д-ш ж-к м-р
К-щ зв-к з-б
Жм-т фр-кт з-бр
2) Назвіть слова, які починаються літерою «А»
( Апельсин, Андрій, ананас, аґрус, аркуш, альбом…)
Назвіть слова, які починаються літерою «Б»
( Барабан, бик, бублик, букет, барбарис, барвінок, Богдан…)
Назвіть слова, які починаються літерою «В»
( Волочиськ, вовк, вулиця, вітер, Віктор…)
Назвіть слова, які починаються літерою «Г».
( Галя, гуска, гол, голуб, герб, гілка, горобець, гора…)
Які чудові слова починаються з літери « С»?
( Сонце, сон, солодощі, сміливий, село, слово, сім’ я …)
Знайди слова, які починаються з літери « І»
(Ірис літо індик іволга річка)
Знайди слова, де літера «І» у середині:
(Ірис літо індик іволга річка)
3) Яких тварин ви знаєте на букву «Б»?
(Баран, білка, бик, бегемот, бізон, буйвол, барс, бебер, борсук)
Яких тварин ви знаєте на букву «С»?
( Сорока, сойка, собака, сова, сич, соловей )
Яких тварин ви знаєте на букву «К»?
( Корова, кіт, кит, качка, козлик, курка, кролик, крук…)
4) Знайди слова, в яких літера «О» знаходиться на початку, в середині
та наприкіці слова: ( Огірок, коло, сонце, село, оса, овочі ).
-У якому з цих слів дві літери О?
- Знайди склади МА, МО, МУ на початку слів :
( Молоко, муха, мати, машина, музика ).
Легко знайдеш ти слова,
Де спочатку буква А.
Розшукайте, молодці,
Де вона наприкінці.
(Африка, апельсин, абетка, айстра, калина, фазан, парасолька, мак, сова,
Абрикос).
- Знайди літери «У» та «А» в словах:
- У якому з цих слів дві літери У?
- У якому з цих слів дві літери А?
( Уляна, кенгуру, акула, будинок, гусак, курча, мураха, папуга,удав,
груша, луна, муха) .
5) Гра «Впіймай звук «д» ( Плескають в долоні; піднімають сигнальні
картки)
Дятел, телефон, дзиґа, тарілка, Данилко, Тамара, Дніпро, дівчинка, квіти,
книга, алфавіт, дерево .
Гра «Впіймай звук «з»
Зуб, сім, Зіна, сіно, суп, зайчик, сіль, зубр, слон, сніг, зал, слух, завтра.
Гра «Впіймай звук «м»
Мама, наша, морква, Ніна, мокра, ніс, мак, нарцис, мир, ніж, молоток.
Гра «Впіймай звук «б»
Бабця, папуга, баран, папка, береза, Пилип, білка, просо, брат, писати.
Гра «Впіймай звук «в»
Вовк, фарбувати, віл, фіолетовий, ворона, футболіст, Вова, Федір.
6) Гра «Замінюємо звуки»
Замінити перший звук : лак - … (мак); лід - …(дід); ніс - … (ліс);
тісто - …(місто); мишка - …(шишка); кашка - …(шашка) тощо.
Замінити останній звук у слові : лід - …(ліс); дім – … (дід); сом - …
(сон); лак - …(лан); плід - …(пліт) тощо.
Замінити другий звук у слові : бик - …(бік); лук - …(люк); кит - …
(кіт); жар - …(жир); дим - …(дім); лупа - …(липа); білка - … (булка);
шишка - …(шашка ) тощо.
7) Гра «Звуковий годинник» № 1
- Назвіть предмети, які намальовані на циферблаті . ( Собачка,
котенятко, курчатко, ромашки, грибочки, сунички, лебідь, соняхи)
- Назвіть предмети, які намальовані на циферблаті замість цифр .
- Знайдіть і покажіть стрілочками :
Назви, в яких є звук «с», «у», «р», «и»…
- Яка назва найдовша, а яка коротша?
- Які назви закінчуються на «ь», а які починаються з «К» ?
- Які квіти є на малюнку?
- Які ягоди є на малюнку ?
- Назвіть предмети, які стоять біля парних чисел.
- Назвіть предмети, які стоять біля непарних чисел.
Гра «Звуковий годинник» № 2
- Назвіть предмети, які намальовані на циферблаті.
- Знайдіть і покажіть стрілочками :
- Назви, в яких є звук «к», «т», «д», «я»…
- Яка назва найдовша, а яка коротша;
- Які назви закінчуються на «а», а які починаються з «с»
- Які квіти є на малюнку?
- Які тварини є на малюнку?
- Складіть маленьку розповідь про цю тваринку.
- Складіть із словом «троянда» речення.
- Зробіть звукову модель слова «тюльпан».
- Зробіть звукову модель слова «яблуко».
8) ГРА « ЗАЧАРОВАНІ ЗВУКИ »
Вправи на вміння розпізнавати і виділяти звуки.
Пропонуємо учням зобразити звуки і відгадати, що чи кого вони нагадують.
Ж-ж-ж – летить жук.
З-з-з – заспівав комарик.
Ш-ш-ш – вітер у лісі колише дерева.
Ту-ту-у – їде поїзд.
Му-у-у – мукає корова.
9) ГРА « ХТО УВАЖНИЙ »
Знайти однаковий звук у словах: гусак, грак, черговий, книга…
Або: відгадати ім’ я героя, використовуючи перші звуки слів: рак,
осінь, малина, артист. (Рома)
Або: відгадай назву квітки, використовуючи перші звуки слів: Рома,
Ольга, Марійка, Алла, Шура, Катруся, Андрій.
Або: знайди помилку : вовк, півень, мама, волочиськ, ріка, лисиця, тарас,
ліс, Корова…
10) Гра «ЯКОГО КОЛЬОРУ СЛОВА?»
Розвивальна гра на визначення кольору часу доби:
Впіймай перший склад:
Учитель називає кольори, а діти “ловлять” перший склад : зелений – зе, жовтий – жо, білий – бі, синій – си і т.д.
11) Гра «НАЗВИ КОЛЬОРИ»
Дітям пропонується дібрати назви кольорів, у яких чуємо звуки[ л ],[ ч ],[ с ] та ін.
1) ГРА « СЛОВО – КАЗКА »
Ця гра допомагає у розвитку образного мислення, творчої уяви,
збагатить словниковий запас учнів.
Г - герой
К – кінь
В – вікно
І – ікона
Т – трава
К – красивий
К – казковий
( На основі цих придуманих слів учні мають скласти твір).
2) ГРА « БУВАЄ – НЕ БУВАЄ »
Ця гра спричинює розширює словниковий запас слів, формує
уміння аналізувати інформацію, розвиває уважність й довільність.
Вчитель промовляє речення. Якщо твердження правильне ( таке буває ),
дитина плеще в долоні, якщо ні – тупотить ногами.
НАПРИКЛАД . Вовк блукає лісом. Вовк сидить на дереві. У каструлі
вариться горнятко. Кішка гуляє на даху. Собака пливе у небі…
АБО: У небі пролітав літак. У небі літав килим. Моя мама пече
смачні пироги. Котик живе у холодильнику…
3) ГРА « ВЕСЕЛІ КАРТИНКИ »
Гра розвиває вміння використовувати замісники.
Приготуйте скриньку з кольоровими геометричними фігурами й
запропонуйте дітям скласти разом з вами казку. Той, хто починає,
Витягує перший предмет. Тепер слід придумати, ким буде він у казці
(людина, тварина, предмет…)
Наприклад. Червоне коло може стати помідором. Далі витягує
фігурку другий гравець і придумує своє речення, продовжуючи казку. І
так далі. Бажано,щоб було не менше 5-6 фігурок.
4) ГРА « ВЕСЕЛА ІСТОРІЯ»
Вигадайте історію про…
5) ГРА « ЗНАЙДИ ПАРУ »
Дітям називають близько 10 різних слів: іменники, прикметники,
дієслова, прийменники. Їхнє завдання полягає в тому, щоб до кожного
слова підібрати пару на основі асоціації, що виникла першою, -
назвати слово, що «доповнює». Одержаний набір фраз може бути
використаний як основа для складання завершеної розповіді.
НАПРИКЛАД. Скрипка – грає, море – шумить; гаряче – сонце,
лагідна – мама; хлопчик - малює , стрибає – дівчинка…
6) Гра «ВСТАНОВИ МЕЖІ »
Встановіть межі слів.
Морозщипаєнісіщоки. ( Мороз щипає ніс і щоки.)
Увіконцезаглянулояснесонце. ( У віконце заглянуло ясне сонце.)
Щопосієштейпожнеш. ( Що посієш, те й пожнеш).
Тамхорошеденаснема. (Там хороше, де нас нема).
7) Гра «Знайди зайве слово»
З ряду зачитаних слів виділити зайве. (слова зачитати один раз).
(Корова, кінь, тигр, коза )
( Ромашка, фіалка, троянда, береза)
( Стіл, шафа, машина, стілець)
(Лінійка, пенал,зошит,будинок)
Одночасно потрібно учням аргументувати свій вибір.
8) Гра « Знайди зайве словосполучення »
Виділити зайве словосполучення (зачитати один раз, пояснити свій
вибір).
( Теплі рукавички, сильний мороз, білий сніг, зелене жито. )
( Гарний альбом, яскравий малюнок, кольорові олівці, червоний телефон.)
9) Гра « Знайди зайве речення »
НАПРИКЛАД.
Прийшов травень. Часто йде сніг. Буйні трави піднялися вже до пояса.
Час косовиці. Дбайливі господарі турбуються про сіно.
НАПРИКЛАД.
- Передує ранку..
- ... продовжує ранок, а передує вечору .
1. Назвіть найдорожче для вас слово. (Мама)
-В яких словах зустрічається літера «М» ?
( Читання вірша з дошки ).
МАМА
Ще в колисці немовля
Слово «мама» вимовля .
Найдорожче в світі слово .
Так звучить у рідній мові .
Мати , матінка , матуся ,
Мама, мамочка, мамуся!
Називаю тебе я,
Рідна ненечко моя!
(В.Гринько)
- Складіть речення з цим словом.
- Зобразіть це речення схематично.
- Поділіть слово МАТУСЯ на склади.
- Поставте наголос.
- Складіть звукову модель цього слова.
2. Знайдіть у віршику слова, які починаються з літери «П».
Папуга та півень
З клітки вилетів папуга
Пошукати собі друга.
Півня пишного зустрів,
На паркані поруч сів.
Півень пісеньку співав,
А папуга танцював.
- Складіть речення із словом папуга.
- Зобразіть це речення схематично.
- Поділіть слово ПІСЕНЬКУ на склади, поставити наголос та
скласти звукову модель цього слова.
- Поясніть значення слів «паркан, папуга, пишний » .
3. Знайдіть у віршику слова, які починаються з літери «Х».
Хом'ячок
Хліба крихти та насіння
Хом'ячок сховав у скрині.
Де ж це скринечка така?
За щокою в хом'яка!
Хихотіли дітлахи:
- Ха-ха-ха! та Хи-хи-хи!
- Хо-хо-хо! та Хе-хе-хе!
Посміховисько яке!
Довго нишпорив ховрах
По городах та садках,
Та знайшов - усім на сміх -
Крихту хліба та горіх.
Хом’ячок і ховрашок
Харч ховали у мішок.
У хатині – хліб і сіль,
Хоч хурделить заметіль.
- Складіть речення із словом ХЛІБ.
- Зобразіть це речення схематично.
- Поділіть слово ХОМ’ЯЧОК на склади, поставити наголос та
скласти звукову модель цього слова.
- Поясніть значення слів «скриня, хихотіти, посміховисько,
нишпорити, крихти, харч, хурделиця, заметіль».
4. В яких словах зустрічається літера «С» ?
- Про що цей віршик?
( Робота над віршем).
Сіло сонце на сосну,
Сонно мовило: «Засну!»
Сосни сонечко гойдали,
Сосни сонечко благали:
- Сонце, сонечко, не треба,
Стане темно нам без тебе.
- Складіть речення із словом СОНЕЧКО.
- Зобразіть це речення схематично.
- Поділіть слово ГОЙДАТИ на склади, поставити
наголос та скласти звукову модель цього слова.
- Поясніть значення слів « сонно, мовило, благали».
5. Знайдіть у віршику слова, які починаються з літери «Ф»
Наводить Федір на хлоп’ят Новенький фотоапарат.
Хлоп'ята грають у футбол,
На фото файно вийде гол!
ФІ - фікус, фіранка, фільм
ФО - фокус, фортеця, форма
ФА - факір, фара, фазан
ФУ - фургон, футбол, футляр
- Складіть речення із словом ФОТОАПАРАТ.
- Зобразіть це речення схематично.
- Поділіть слово ХЛОП′ЯТА на склади, поставити наголос та
скласти звукову модель цього слова.
- Поясніть значення слів «файно, фікус, фіранка, фокус, фортеця».
- Які два слова можна скласти із слова фотоапарат ? ( Фото,
апарат)
6. Знайдіть у віршику слова, у яких «Ф» у середині слова.
Кефір , шафа, шарфик, ефа, арфа, фарфор, шифон.
7. На яку літеру закінчуються назви місяців?
Січень - рік починає,
Березень - весну викликає,
Квітень, травень - всі у квітах,
Червень, липень, серпень - літо.
Вересень - врожай збирає,
Жовтень - листя замітає.
Грудень - всюди білий сніг.
Скоро буде Новий рік!
- Складіть речення із словом ВЕСНА.
- Зобразіть це речення схематично.
- Поділіть слово СІЧЕНЬ на склади, поставити
наголос та скласти звукову модель цього слова.
- Поясніть значення слів «викликає, збирає врожай.»
- Які назви місяців не закінчуються на «ь» ? (Лютий, Листопад)
- Які кольори ви уявляєте, коли чуєте слово «весна» , «літо», «зима»,
«осінь»?
1. Назвіть найдорожче для вас слово, з яким ви хочете жити в мирі ?
(Дружба)
2. Прочитайте прислів’я про дружбу.
2 3 5 4 1 6
Бджілка, багато, не, меду, одна, наносить.
3. Як ви розумієте ці прислів’я?
4. Вивчіть прислів’я про дружбу напам′ять .
5. Заберіть зайву букву «Й» і прочитайте прислів′я .
Дйрйуйзйі пйійзйнйайюйтйьйсйя в бйійдйі.
(Друзі пізнаються в біді)
6. Заберіть зайву букву «О» і прочитайте прислів′я.
Дороуожобоа - ноаойобоіолоьошоиой сокоаороб.
(Дружба – найбільший скарб).
Дороуозоі поіозоноаоюотоьосоя во боіодоі.
(Друзі пізнаються в біді).
ПРИСЛІВ′Я
1. Вивчи скоромовки:
СКОРОМОВКИ
2. Конкурс на кращого скоромовця.
3.Скласти звукову модель виділених слів.
4.Скласти речення із виділеними словами
5. Підібрати прислів′я до поданих схем.
1. Гра «Що переплутав Вітя?»
Геть усе на світі
Переплутав хлопчик Вітя
Каже: "Діти вчаться в полі,
А комбайн працює в школі.
Всіх людей стрижуть в лікарні,
А лікують в перукарні.
Ми книжки берем в аптеці,
Ліки—у бібліотеці".
Ой, який Вітьок дивак!
Ти ж бо знаєш — це не так!
Вчитель.
Діти, звісно, вчаться в...
А комбайн працює в ...
Ми лікуємось в...
А стрижемось в...
Ліки беремо в...
А книжки — в..
- Прочитай, хто (що) що робить?
До підібраних слів скластизвукові моделі.
|
|
|
|
|
= |
|
Собака - гавкає.
= |
|
|
|
= |
|
Птах - літає.
|
|
= |
|
Коваль - кує.
Корова - …
Котик - …
2. а) Прочитайте склади. З яких складів можна скласти назви
птахів?
ВА ҐА СИ ГУ НА СО
Прочитайте ці назви: СО-ВА , ҐА-ВА, ГУСИ.
б) Прочитайте склади і побудуйте з них слова – назви птахів.
ПУ ГА ВА ПА
Прочитайте ці назви: папуга, пава.
в) Прочитайте склади. З яких складів можна скласти назви
тварин?
ТИК КА КО БА СО НЕ
Прочитай ці назви: СО-БА-КА , КО-ТИК.
г) Прочитайте склади. З яких складів можна скласти назви
тварин?
ЗАЙ ЛИ ЧИК ЦЯ СИ БО
Прочитайте ці назви: ЗАЙ-ЧИК, ЛИ-СИ-ЦЯ.
Ґ) Прочитай склади. З яких складів можна скласти назви дерев?
БЕ СО ЗА СНА РЕ ДА
Прочитай ці назви: БЕ-РЕ-ЗА, СО-СНА.
д) Прочитайте склади. З яких складів можна скласти назви
садових дерев?
РУ ША СЛИ ГРУ ВА
Прочитайте ці назви: ГРУ-ША, СЛИ-ВА.
3. Знайдіть помилку у реченнях. Прочитайте виправлені речення.
Василько випив сніжний чай. ( теплий, холодний)
Сніг летів на небо. ( на землю )
Важкі сніжинки падали додолу.
Мама спекла смачні супи.
Оля прочитала цікаву машинку.
На яблуні висить гарна груша.
На порозі гавкає котик .
Морква росте на дереві.
На городі росте булочка. (морква, картопля…)
У січні цвіте мак.
Крокодил на сосні будує гніздо.
Складіть за малюнками речення. Зобразіть їх схематично.
1. 2.
(Рибка плаває в морі.) (Котик танцює з хлопчиком.)
∙ ∙
3. 4.
Склади звукову модель слів.
1. (МАШИНА) 2. (ЛЯЛЬКА).
− o |
− o |
−o |
= o = |
−o |
3. (ЯБЛУКО) 4. (СІЛЬ)
= o − |
− O |
− o |
= o = o |
Напишіть слова відповідно малюнків Поставте їх в алфавітному порядку
(Апельсини, кінь, курчатко, лев, малина, рибки, тюльпани, фрукти)
Знайдіть звукові моделі слів, які відповідають даним малюнкам.
—Ο |
—Ο |
—Ο |
=Ο= |
=Ο = |
— Ο |
— Ο |
—Ο— |
—Ο— |
Поділіть слова на склади і поставте наголос
МА-ШÚ-НА ЛИ-МÓН Я-ЛÚ-НА
Складіть із цими словами речення.
МЕ-ТÉ-ЛИК КА-ВÝН ДÉ-РЕ-ВО
Складіть із цими словами речення.
ПІ-ВЕНЬ КО-ЗА ПО-МІ-ДО-РИ
Складіть із цими словами речення.
1. Про що ти згадуєш коли чуєш слово Україна ?
|
Моя країна – Україна,
Щовесни сади квітують,
Із Америки, з Кавказу.
У столиці – світлі лиця. |
ДОМІВКА
Україна |
Рідна земля
Мама
2. Про що ти згадуєш коли чуєш слово бабуся ?
БАБУСЯ
Це — моя ба-бу-ся,
До якої притулюся.
Все бабуся зрозуміє,
Поцілує, пожаліє.
Бо бабуся — охорона,
Від хвороб всіх оборона
Бабуся добра, лагідна й мудра.
Вона тільки гляне і все зрозуміє.
А ти бабусю завжди розумієш і шануєш?
Варенички
бабуся |
Казочка
Мама мами
3. Про що ти згадуєш коли чуєш слово школа ?
Уранці йдуть учитись учні.
Учителька у школі жде.
Улянці нашій аж незручно:
Чому ж вона туди не йде?..
|
Через поле по стерні
В нього квіти у руці
Голосний несе дзвінок, |
Крейда
Школа |
Клас
Вчитель
4. Про що ти згадуєш коли чуєш слово весна
Весна Юлія Турчина |
А у полі навесні
А з-під снігу навесні
Прокидайтеся від сну! |
Пролісок
Весна |
Сонечко
Струмочок
5. Про що ти згадуєш коли чуєш слово літо ?
Літо. Тамара Коломієць
Липа, липа зацвіла! —
Засурмила всім бджола.—
Гей, злітайтеся, подруги,
У гайок на край села.
Там уже не видно віт,
А лише пахучий цвіт.
Наберем багато меду.
Вирушаймо ж у політ! —
Бджоли з пасіки летять,
Липі крону золотять.
І здається, що у липи
Віти струнами бринять.
Канікули
Літо |
Сонечко
Море
6. Про що ти згадуєш коли чуєш слово осінь ?
Іде осінь Марія Вовчок |
Вже зриває вітер Золото беріз. Застогнали віти, Похилились вниз. Листячко тріпоче, Сумно шелестить, Заховатись хоче, Боязко тремтить. Осінь йде полями, Стелить килими. Вже не за горами Білий кінь зими. |
Яблука
Осінь |
Жовте листя
Дощ
7. Про що ти згадуєш коли чуєш слово зима ?
Зима. Наталя Забіла
Одяглися люди в шуби,
Натопили тепло груби.
Білки гріються в дуплі,
Миші в норах у землі.
Сплять ведмеді в теплих лігвах,
Сосни в інею застигли.
І під кригою на дні
Сплять у річці окуні.
А під снігом в підземеллі,
В земляній м’якій постелі,
Де немає світла дня,
Причаїлося зерня.
Там не холодно зернинці —
Спить вона, мов на перинці,
Й тихо снить хороші сни
Про веселі дні весни.
Мороз
Зима |
Сніжинка
Новий рік
8. Про що ти згадуєш коли чуєш слово життя ?
МАТІНЦІ . І. Савицька
Матінко моя єдина!
Ти для мене цілий світ!
І хоч я мала дитина,
Хоч мені лиш кілька літ,
Та тебе, матусю мила,
Я кохаю над життя
І бажаю: будь щаслива,
Наче квітка весняна!
ДУЖЕ ЛЮБЛЮ. К. Перелісна
Матусю, дай ручки твої поцілую,
За шийку тебе обійму
І щічки погладжу.
Ти знаєш, матусю,
Як дуже тебе я люблю!
І ти мене любиш, хоч я неслухняна,
Частенько і шкоду роблю.
Та ти все пробачиш, мене поцілуєш,
І я тебе дуже люблю!
Мама
Життя |
Тато
Повітря
9. Про що ти згадуєш коли чуєш слово абетка ?
Азбука. Марійка Підгірянка
Бабуся вчула дивні вісті, —
Вітрець, мабуть, приніс, —
Що там далеко десь у місті
Відважний хлопчик зріс.
На саночках, мов вихор, мчиться,
Нікому не зверта,
І тільки азбуки боїться,
Мов дикого кота.
Бабуся внучка запросила
Улітку на село,
Коли пшеничка колосилась
І все кругом цвіло.
Для внучка азбуку зробила —
Барвисті літерки.
Їм ручки й ніжки приробила,
Поставила в рядки.
Одні одних за руки брали
Веселі літерки
І хлопчика до себе звали:
— Не бійся нас, ходи!
Вже хлопчик не втікав нікуди,
За ручки букви брав,
Погрався ними — і без труду
Всю азбуку читав.
Літери
Абетка |
Буквар
Малюнки
10. Про що ти згадуєш коли чуєш слово сім′я ?
Мама, тато, дід, бабуся –
Всіх назву не помилюся.
Старший брат, сестра і я –
Отака у нас сім′я .
Домівка
Сім′я |
тато
Мама
11. Про що ти згадуєш коли чуєш слово пасіка ?
Липень
Південь . спека . Жарко всюди.
На полях працюють люди,
А в густім зеленім гаї
Пишна липа розцвітає.
Пахне квітами навколо,
Мед збирають з липи бджоли.
Посхилялись довгі віти…
Гарно, діти, в липні жити!
О. Журлива
ПРИЙШОВ СПАС
Кажуть люди: «От і Спас,
Йде вже літечко від нас».
Та всього залишив Спас
Добрим людям про запас.
Мед, як сонце, золотий,
Дух від яблук запашний,
Мак, волошки, чорнобривці —
Все на Спаса пригодиться.
Хто працює, той і має,
І про того Спас подбає!
Літо красне, прощавай,
В душах нам тепло лишай.
О. Роговенко
Лан, поле Вулик
Пасіка |
Мед
Рій
Гра « Знайди відповідне зображення»
Віднайти зображення того предмета, який я описала (пояснити
свій вибір).
модель.
— — |
— |
= |
− |
− − |
= Ο |
− Ο = |
* Наче птиця, крила має,
Все літає і співає:
- Я медок вам ношу,
Не чіпай же, бо вкушу.
Так лякає нас мала,
А зовуть її… (Бджола)
* Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
Йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок.
Як він зветься?... (Їжачок)
* Не князівської породи,
А ходить в короні,
Не їздець, а зі шпорами,
Не сторож, а рано будить. (Півень)
* Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід кошлатий:
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину. (Ведмідь)
* Звірята рогаті,
Та ще й бородаті,
Ходять пастись в лози.
Хто? Вгадайте! (Кози)
* Хоч годинника не має,
Вранці він нас піднімає.
Кожен прокидається –
З сонечком вітається. (Півень)
* Не ходжу я, а скакаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня. (Заєць)
* Швидко скрізь цей літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
* Спереду шильце.
Ззаду вильце,
Швидко скрізь
Цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
* Наче сонячні клубочки
Хтось розсипав біля квочки.
Хто це там пищіть, малята?
Здогадалися?... (Курчата)
* До квіточки лечу,
Лечу – дзижчу.
- Дум-дзум-жу-жу –
Як звуть не скажу. (Бджілка)
* Сама жовта і цукриста
Я красуня золотиста. ( Диня )
КРОСВОРДИ
Розгадайте кросворд. Запишіть у клітинки слова – відгадки.
КРОСВОРД №1 5
3 |
|
|
|||||
|
4 |
|
|
|
|
||
|
|
||||||
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
2
ПО ГОРИЗОНТАЛІ:
1. І вдень, і вночі
У кожусі на печі. (Кіт)
2. «Годі вам брехати та одно другого вихваляти!». ( Горобець)
ПО ВЕРТИКАЛІ:
3. Не князівської породи,
А ходить в короні,
Не їздець, а зі шпорами,
Не сторож, а рано будить. (Півень)
4 Сірий, ікластий,
Хоче вівцю вкрасти. (Вовк)
5. Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене… (Лисиця)
Розгадайте кросворд. Запишіть у клітинки слова – відгадки.
КРОСВОРД № 2
1 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||
2 |
|
|
|
|
|||||||||||
3 |
|
|
|
|
|||||||||||
4 |
|
|
|
2 |
|
|
|
||||||||
|
|
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
ПО ВЕРТИКАЛІ :
1. Ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами,
Весь, як є, —
Жорстока лють,
Очі в нього так і ллють.
Зачаївся ось, примовк.
Грізний звір цей, звісно, ... (Вовк)
2. Прийшла кума із довгим віником
На бесіду із нашим півником,
Схопила півня на обід
Та й замела мітлою слід.
(Лисиця)
ПО ГОРИЗОНТАЛІ :
1. Влітку медом ласував,
Досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг,
Позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни,
А проспав аж до весни. (Ведмідь)
2. Дуже товсті ноги маю,
Тихо їх переставляю.
Височезний я на зріст,
Біля рота маю хвіст! (Слон)
3. По горах, по долинах
Ходить шуба і свитина. (Вівця)
4. Тіло як у черв’ячка,
Вуса наче у жучка,
Крила гарні, кольорові,
Наче квіточки казкові. (Метелик)
Кросворд № 3
1. Вписати тварин у клітинки кросворду за малюнками та номерами.
2. Із двома словами на вибір скласти речення.
3. Розкажіть, що ви знаєте про слона?
4. Якого кольору пір’я у папуги?
|
|
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
С |
П |
|
Ж |
Д |
|
1 |
2 |
Л |
А |
М |
И |
И |
|
З |
О |
О |
П |
А |
Р |
К |
|
Е |
Л |
Н |
У |
В |
А |
О |
|
Б |
Е |
|
Г |
П |
Ф |
Б |
|
Р |
Н |
|
А |
И |
А |
Р |
|
А |
Ь |
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
З |
|
Правила створення ребусів
1. Назви всіх предметів, що зображені у ребусі, читаються тільки в називному відмінку.
( Підвал )
2. Досить часто предмет, зображений в ребусі, може мати не одне, а два чи більше назв, чи може мати одне загальне та одне конкретне значення, наприклад, «авто» та «машина», «квітка» та «рослина», «малина» та «ягода» тощо. Вибирати необхідно підходяще за логікою. Вміння визначити й правильно назвати зображений на малюнку предмет є однією з головних труднощів при розгадуванні ребусів.
( Калина )
( Мода )
3. Досить часто назва якогось предмета не може бути використана повністю, необхідно відкинути на початку чи в кінці слова одну чи декілька букв. В таких випадках застосовується умовний знак – кома. Якщо кома стоїть ліворуч від малюнка, то це значить, що від його назви необхідно відкинути першу букву (ліворуч від рисунку кому часто зображують перевернутою у верхньому кутку), якщо праворуч від малюнку – то останню. Якщо стоять дві коми, то відповідно відкидають дві літери і т.д.
4. Якщо якась літера складається з іншої літери (багато разів повтореної), то читають з додаванням прийменника «з». Наприклад, «з-о-д-іа-к»:
( Зодіак )
5. Якщо за якоюсь літерою чи предметом знаходиться інша літера чи предмет, то читати необхідно з додаванням прийменника «за». Наприклад, «за-ба-ва» :
( Забава )
6. Якщо одна фігура чи літера зображена під іншою, то читати необхідно з додаванням прийменників «на», «над», «під». Наприклад, «на-пі-й» чи «над-і-я»:
( Напій, Надія )
7. Якщо по якій - небудь літері написана інша, то читають з додаванням прийменника «по». Наприклад, «по-р-т»:
( Порт )
8. Якщо одна літера лежить коло іншої, притулена до неї, то читають з до -даванням прийменників «біля», «у», «коло». Наприклад, «л-у-к» чи «с-у-д»:
( Лук, суд )
9. Якщо у ребусі зустрічається зображення предмету, перевернуте догори ногами, то назву його зазвичай потрібно читати з кінця, або інколи це робиться просто заради ускладнення (по-приколу) ребусу.
10. Якщо зображено предмет, а біля нього (чи на ньому) написана, а потім закреслена літера, то це значить, що цю літеру необхідно виключити зі слова, зашифрованого малюнком. Якщо ж над закресленою літерою знаходиться інша, то це значить, що потрібно нею замінити закреслену. Теж саме роблять, коли між двома літерами стоїть знак рівності чи перехідні стрілочки. Закреслені (замінені) літери зазвичай використовують для виключення (заміни) їх із середини слова. Наприклад, була «груша», а стала «група», чи був «лікар», а став «лікер» :
( Група, лікер )
11. Якщо закреслена літера(и) стоїть як незалежна фігура, то її потрібно читати з додаванням частки «не». Наприклад, «не-р-в»:
( Нерв )
12.Якщо поряд з малюнком (чи над ним, чи під ним) стоять цифри, то це значить, що літери закодованого зображенням слова читаються в тому порядку, який вказаний цифрами. Також вони вказують на те, чи всі літери слова потрібно читати, чи ні. Закреслені (відсутні) цифри вказують на відсутність певних літер. Наприклад, «зірка» перетворюється на «різка», а «мавпа» на «мапа»:
( Різка, мапа )
13. Якщо малюнки «рухаються» один від одного або один до одного, то слід використовувати прийменники «до» або «від». Якщо ж яку-небудь фігуру в ребусі зображають, що ніби біжить, лежить, летить, сидить тощо, то до назви цієї фігури потрібно додати відповідне дієслово в теперішньому часі (біжить, лежить, летить, сидить і т.д.).
14. Досить часто в ребусах окремі склади «до», «ре», «мі», «фа», «ля», «сі» зображають відповідними нотами. Наприклад, «до-щ»:
( Дощ )
(Град) ( Вино )
(Малина) (Калина)
(Вінок) (Масло) (Кабан) (Рис) (Шишка)(Різка)
Родина(Липка) (Кури) (Літо)(Насос)(Осел)