КОНСПЕКТ УРОКУ В 9 класі.
О. С. ПУШКІН "ЄВГЕНІЙ ОНЄГІН". Духовний світ Тетяни Ларіної. Тетяна – улюблена героїня Пушкіна.
Урок 49 Тема. Духовний світ Тетяни Ларіної. Тетяна – улюблена героїня Пушкіна. Мета: поглиблювати уміння аналізу образу-персонажу, психологічного спостереження над вчинками, порівняння героїв; розвивати уміння аналізувати художній образ, логічне мислення, зв’язне мовлення,навички виразного читання, переказу, творчих здібностей, психологічного спостереження; виховувати увагу до внутрішнього світу людини, доброту, щирість, вірність, вдумливе ставлення до життя, до почуттів інших людей, любов до поетичного слова. Тип уроку: характеристика дійових осіб твору. Форма проведення: урок – образ . Методи і прийоми: бесіда, проблемне питання, робота з картками, дискусія, «хто швидше», «оберіть позицію», «мікрофон», «запитання до героя». Обладнання: портрет Пушкіна, репродукції малюнків до роману, роман «Євгеній Онєгін», карточки, костюм для образу Тетяни, речі, щоб імітувати кімнату героїні. ХІД УРОКУ Татьяна – это редкий, прекрасный цветок, случайно выросший в расселине дикой скалы. В. Белинский. І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА. - Доброго дня, діти! ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ. Робота з картками.
«Хто швидше?». Перед вами таблиця. Учні 1 варіанта записують рису характеру Ленського, а учні 2 варіанту – Онєгіна. Виграють ті учні , які швидше і точніше виконають завдання. Бесіда. «Оберіть позицію». Онєгін і Ленський: друзі і вороги водночас. Чому? Онєгін і автор. Вкажіть спільні та відмінні риси. Зачитайте свої сенкани. ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Головну героїню свого роману Олександр Сергійович Пушкін назвав іменем Тетяна. У передмові до цієї строфи сам автор писав: «Солодкозвучні грецькі імена такі як, наприклад: Агафон, Філат, Федір, Фекла та ін.., вживаються у нас тільки між простими людьми». Ім’я «Тетяна» теж зустрічалося лише між селянками. Можливо , таким чином Пушкін хотів показати різницю між петербурзьким дворянством, що тяжіло до французьких імен, і провінційним, що зберігало патріархальні традиції. Саме до них відносилося й сімейство Ларіних. До Пушкіна ім’я Тетяна не мало літературної традиції. ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА ОЧІКУВАНИХ НАВЧАЛЬНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ. Запис дати і теми уроку з опорою на прогнозування учнями завдань уроку. Учні записують дату, тему уроку, епіграф. - Виходячи з теми уроку, визначте коло своїх завдань. ЗНАТИ: зміст роману «Євгеній Онєгін», про життя Тетяни Ларіної.
ВМІТИ: працювати з текстом, переказувати уривки твору, аналізувати художній твір, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки дій героїв, робити висновки, визначати головне і другорядне в змісті навчального матеріалу. Оголошення учнівських очікувань. Перед вами ваза. Наповніть її квітами-очікуваннями. Робота з епіграфом. Прочитайте вислів російського критика. Як ви розумієте його? Проблемне запитання. Що в житті важливіше: кохання чи вірність слову? V. НАДАННЯ НЕОБХІДНОЇ ІНФОРМАЦІЇ. Є у світовій літературі жіночі образи, які назавжди залишаються в пам’яті, навіть якщо ти й не дуже любиш читати книги. Назвіть їх. (Попелюшка, Джульєтта, Наташа Ростова, Есмеральда.) Сьогоднішня героїня не вийнято. Ідеал внутрішньої краси і символ кохання та вірності в російській літературі - Тетяна Ларіна. VI. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. 1. Інтерактивна вправа «Запитання до героя». - Сьогоднішній урок у нас незвичайний. Мені його допоможе провести ця чудова дівчина, героїня роману Тетяна Ларіна. Я пропоную з нею ближче познайомитися. Ви можете задати їй запитання. (Входить Тетяна, розповідає свою історію життя.) Яким було ваше дитинство? Моє дитинство пройшло в родинному маєтку моїх батьків Ларіних. Моя сім’я поважала споконвічні традиції. Мене і мою сестру Ольгу з дитинства доглядала няня. Саме вона була для мене найближчою людиною в сім’ї. Чи були у вас друзі? Через те, що я відрізнялася від інших дівчат, не любила займатися звичайними дівочими справами, мене вважали неласкавою дівчинкою. Подруг я не мала. Батьки не завжди могли мене підтримати, вислухати, дати відповіді на мої запитання. Тоді єдиними моїми друзями були книги, яким я вірила безроздільно. Мне рано нравились романы ; Они мне заменяли всё; Я влюблялася в обманы
И Ричардсона и Руссо… Як ви гадаєте, чому ви не були щасливою в своєму дворянському оточенні ? Розумом, своєрідністю натури я виділялася і серед поміщицького середовища та світського суспільства. Я не розуміла вульгарності, неробства, порожнечу життя сільського суспільства. Ви молода і приваблива дівчина. Яким ви бачили свого майбутнього чоловіка? Я мріяла про людину, яка б змінила моє життя, наповнила його змістом. почуттями. Яким вам здався Євгеній, коли ви з ним познайомились? Таким мені здався Євгеній - світська молода людина, що приїхала з Петербурга, розумний і благородний.Я закохалася. Оскільки він не давав конкретики в наших стосунках, я вирішила написати листа, в якому зізналася в своїх почуттях. Тетяна читає свого листа до Онєгіна. Та Євгеній відмовив мені, почав залицятися до моєї сестри Ольги. Я зрозуміла, що він негідний мого кохання, але розлюбити його не змогла. 2. Коментар вчителя. Лист Тетяни вразив Онєгіна не тільки своїм змістом. Тетяна, першою звертаючись до чоловіка із зізнанням у коханні, чинила досить сміливо й необачно з точки зору життєвих правил. Але дівчина вихована на романтичних романах й живе у цьому світі, не знаючи звичайних норм. Вона пише листа французькою мовою, використовуючи цитати з прочитаних книг. 3.Дискусія. Як ви ставитеся до такого вчинку дівчини? Чи мала її затія на шанс? Що для дівчини в житті важливіше: репутація чи кохання? Яку б пораду в такій ситуації ви дали Тетяні.
4.Коментар вчителя. 5.Продовження бесіди. Коли ви зрозуміли, що життя вже ніколи не буде таким як раніше? Поведінка Євгенія призвела до того, що він стрілявся на дуелі з Володимиром Ленським. Наречений моєї сестри загинув. Євгеній поїхав із села. Згодом Ольга вийшла заміж за військового, а мене родичі вивезли до Москви, де відбувався «ярмарок наречених». Вони почали турбуватися про мій внутрішній стан. Я познайомилася з генералом, вийшла за нього заміж і стала княгинею. У вищому товаристві знайшла загальну повагу і схильність. 6.Коментар вчителя.
За цей час вона сильно змінюється. "Байдуже княгинею, неприступною богинею розкішної, царственої Неви" малює її Пушкін в останній главі. Але все одно вона чарівна. Очевидно, ця краса була не в її зовнішній красі, а в її душевній шляхетності, простоті, розумі, багатстві душевного змісту. Але і в "вищому світі" вона самотня. І тут вона не знаходить того, до чого прагнула піднесеної душею. Своє ставлення до світського життя вона виражає в словах, звернених до Онєгіна, що повернувся після поневірянь по Росії до столиці: Весь этот блеск, и шум, и чад За полку книг, за дикий сад, За наше бедное жилище… 7.Продовження бесіди. Що ви відчули, коли отримали листа від Онєгін? Я здивувалася. У мене було інше життя: чоловік , діти, прийоми. Свої почуття я відклала у найпотаємніший куточок душі , заборонила думати собі про нього. Побачивши Євгенія, я зізналася, що почуття ще живі, але чоловіка я не зраджу. 8.Проблемне питання. «Займи особисту позицію». - З уст самої Тетяни Ларіної ви почули історію її життя і кохання. - Чи була вона щасливою? Що потрібно зробити, щоб доля стала до неї прихильніше? - Що в житті важливіше: кохання чи вірність слову? Перед вами два варіанти, серед яких ви оберете свій. Аргумент ви запишете на листочок, що лежить на парті, а біля дошки прокоментуєте свій вибір.
Кожна людина робить свій вибір у житті. Потім з прийнятим рішенням живе. Напевно скільки існує людство. Стільки воно і намагається знайти відповідь на це запитання. Мені хочеться побажати, щоб у вашому житті такий вибір не стояв. Намагайтеся передбачати наслідки своїх дій і вчинків. Це моя порада вам. 9.Коментар вчителя. Образ Тетяни Ларіної - противага образу Онєгіна. Вперше в російській літературі жіночий характер протиставлений чоловічому, і, більше того, жіночий характер виявляється сильнішим і піднесеніше чоловічого. Пушкін з теплотою змальовує образ Тетяни, втілюючи в ній кращі риси російської жінки. Пушкін у своєму романі хотів показати звичайну російську дівчину. Автор підкреслює відсутність у Тетяні надзвичайних, з ряду геть що виходять рис. Але героїня в той же час дивно поетична і приваблива. Не випадково Пушкін дає своїй героїні простонародне ім'я "Тетяна". Цим він підкреслює простоту дівчини, її близькість народу. Давайте проводимо нашу гостю. Побажаємо їй щастя. 10.Перевірка схеми в учнів. 11. Хвилинка російської мови Итак, она звалась Татьяной. Ни красотой сестры своей, Ни свежестью ее румяной Не привлекла б она очей. Дика, печальна, молчалива, Как лань лесная боязлива, Она в семье своей родной Казалась девочкой чужой. Она ласкаться не умела К отцу, ни к матери своей; Дитя сама, в толпе детей Играть и прыгать не хотела И часто целый день одна Сидела молча у окна. Определите тип первого, второго предложения. Приведите пример однородных членов предложения. Назовите части речи во втором предложении. Приведите пример антонимов к словам «печальна», «молчалива». Объясните запятую в последнем предложении. VII. ПІДСУМОК УРОКУ Підсумкова бесіда. «Мікрофон». Якою перед вами постала Тетяна? Чи співпадає образ Пушкіна із вашими уявленнями про героїню? Чи можна судити про авторське ставлення до героїні? Яким воно було? Процитуйте. (Пушкін любить героїню. Недарма він називає її просто Тан, «.я так люблю Татьяну милую мою!) Чи є у Тетяни риси, які цінуються завжди? (Так. Її порядність, вірність, уміння кохати, триматися у товаристві, моральна бездоганність, вірність обов'язку, рішучість, правдивість.) Як ви думаєте, чи могли бути щасливими Онєгін і Тетяна? (Важко сказати, Вони дуже різні. Можливо, Онєгіну слід би було змінитися. Але як показує життя, люди з різними життєвими орієнтирами разом бути не зможуть. І кохання не допоможе.) 2. Робота з епіграфом. - Перечитайте вислів російського критика. Що ви можете додати ? - Чи є такі «редкие, прекрасные цветы» в наш час? Чи можуть вони стати щасливими в наш час? (Звичайно, є. В наш час їм живеться так же сутужно, як і в ХІХ столітті. Щасливими вони можуть бути, якщо їхнє кохання буде взаємним.) 3. Зачитування учнівських сенканів. - Чий вірш вам найбільше сподобався? 4. Рефлексія. У вас на парті лежать кружечки різних кольорів. Зелений колір – ви почуваєтесь гармонійно, жовтий — ви спокійні, особливих емоцій на уроці ви не отримали , червоний — тривожний стан. Оберіть той колір, який відповідає вашим відчуттям. 5. Коментар учнівських очікувань - На згадку про сьогоднішній урок від нашої гості ви отримаєте по квітці. Візьміть її у вазі. Прокоментуйте свої очікування.
VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. 2.Проблемне питання «З’ясувати, як пейзажі сприяють більш глибокому проникненню в духовний світ героїв. 3.* Завдання на вибір: - підготувати інсценізацію одного уривку з роману; - написати твір-фантазію «Десять років потому» (Подальша доля Тетяни та Євгенія.) |