«ДУШІ ЖІНОЧОЇ НЕВИПИТА КРИНИЦЯ...»

Про матеріал
«ДУШІ ЖІНОЧОЇ НЕВИПИТА КРИНИЦЯ...» Образ знедоленої жінки в поемі Т. Г. Шевченка «Наймичка»
Перегляд файлу

Тема: «ДУШІ ЖІНОЧОЇ НЕВИПИТА КРИНИЦЯ...»

             Образ знедоленої жінки в поемі Т. Г. Шевченка «Наймичка»

 

Мета: розкрити картини селянського побуту, показати жертовну любов жінки-матері, ознайомити з народними звичаями, обрядами;

розвивати  спостережливість, уміння  співпереживати, робити вис­новки;

виховувати доброту, милосердя, співчуття ,почуття  патріотизму.

Тип: вивчення нової теми

Обладнання:  текст  поеми, відеофільм, запис музики “ для душі ”, три свічки,  ілюстрації до твору.

Перебіг уроку:

І. Організаційний момент.

   Звучить музика  “для душі”. На тлі музики повідомлення учителя.

                                                       Жіноча доля…  Хто її осудить?

                                                    Жіноча доля… Хто її збагне?

                                                                Їй на землі моїй чомусь так важко…

А.Демиденко

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

   Максим Рильський  писав: “Такого полум'яного культу материнства, жіночого кохання і жіночої муки, мабуть, не знайти ні в одного з по­етів світу”. Нещасний в особистому житті, Шевченко найвищу красу бачив у жінці, матері. Це  улюблений образ Кобзаря. І коли жінку принижують,він мовчати не може.

                                                Ой, у полі могила,

                                                Там удова ходила,

                                                Там ходила, гуляла,

 Трути-зілля шукала...

Це рядки із Шевченкової «Наймички»- поеми про жертовну любов матері, людини, «криниця ду­ші» якої невипита й досі...

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

      Тож тема сьогоднішнього уроку — «Душі жіночої невипита криниця...» Образ знедоленої жінки, розкриття її трагічної долі в поемі Т. Г. Шевченка «Наймичка».                        (записати у зошит)

      Ми  будемо вчитися сприймати світ, у якому живемо; ду­мати, висловлювати власне світобачення , досліджувати , аналізувати  зміст поеми.

    1.  Випереджувальні  завдання :

          1.Знайти  відомості про історію написання твору, про­блематику та 

             композицію.   

 -   Відповіді учнів -

          2.За допомогою словника  пояснити значення незнайомих слів, а також

            дати визначення поеми як жанру.   

  • Відповіді учнів -

 

---  Проблемне запитання, відповідь на яке ви дасте в кінці уроку:          

  Поведінка Ганни — вияв слабкодухості чи твердості характеру жінки?   

  2.  Асоціативне гроно.

      Скажіть,коли ви чуєте слово «жінка», які асоціації у вас виникають?

(Мама, дружина, кохана, дівчина, дівчинка, вчителька, дитина...)

      Саме  дитя  поєднує  жінку, землю та Матір Божу, бо жінка  є берегинею ро­ду людського, земля - мати викохує нас, дітей своїх ,а  Богоматір — символ вічності, бо саме вона дала світові Сина Божого — Ісуса Христа!

      Відкриймо свої душі, бо сьогодні ми звертаємося до твору, про який  гово­рять, що навіть тоді,коли б Шевченко написав одну "Наймичку", він і тоді став би безсмертним навіки!

ІV.  Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

      Перегляд  відеофільму “Наймичка”

Бесіда за змістом поеми

  Де відбуваються події, описані у творі?

  У чому полягає проблемність твору?

  Розкрийте сюжет поеми.

  Як зображено побут у творі?

--- До якого типу конфліктів належать події, що розгортаються в поемі. 

Вправа   «Уявна фантазія».

--  Уявіть , що ви опинилися у  селі тих часів.  Якою ви уявляєте  Ганну?

--  Чи такою ми бачимо її впродовж  усього твору?

--  Чи актуальна ця проблема в наш час?

--  А  як  би  жилося  Ганні  сьогодні?

Взаємопроникнення  «Запитай у себе».

— Чи виправдовуються  самопожертви  заради  блага  іншого?

/Учні висловлюють свої думки, робиться загальний висновок/                                                                                    

Інтерактивна гра «Точка зору».

-   Які обряди та звичаї описані у творі?                                   

-   Що ви можете сказати про мову твору?

-   Як Марко ставився до Ганни?                                                                                                  -   Що вплинуло на становлення його світогляду?

-   Яким було ставлення Ганни до Марка?                                                                                    V. Закріплення вивченого матеріалу.

      У нас залишилося ще одне випереджувальне завдання - розіграти у ролях заключну сцену твору.

  • Інсценізація уривка із поеми

-   Який можна зробити висновок?

 -   То поведінка Ганни — вияв слабкодухості чи твердості характеру жінки?                            (відповідь на проблемне запитання уроку)

 - У якому ще творі порушено цю проблему?

 - Чи однаково вчинили героїні?

 - Що спільного і відмінного у долях Ганни та Катерини, їх поведінці ?

VІ.  Підсумок уроку.

Ділова гра ” Мікрофон ”

--Що ви протягом уроку дізналися,зрозуміли,навчилися.

--Який шлях довелося подолати Ганні протягом життя? 

--Як ви оцінюєте поведінку героїні? Співчуваєте,  засуджуєте…

                                                          

                                 Звучить музика “ для  душі ” на тлі якої

     Для Тараса Шевченка доля жінки не просто одна із ряду тем  творчості. Для нього  це  асоціації з долею матері, долею сестер. Це не лише соціальна, а й особиста трагедія. Кобзар зібрав воєдино  страждання всіх закріпачених жінок  і розказав про них  світові...У яких творах?                                                                         

                          (учні називають твори)

     Ці  три свічі — пам'ять про матір - Україну,  жінку-матір та Богоматір.                        (вчитель запалює три свічки)

Гори, свіча, гори і не згасай!

                   Ти — символ вічності, життя і перемоги!

              Хай мир і щастя ллються через край,

            І вічно мама зустрічає край дороги!

     Куди б не закинула вас доля,

  Приїжджайте частіше додому,

    Щоб не мучила совість потому.

  Бо не вічні ні батько,ні мати…

  Завтра можемо їх не застати…

            

VІІ.  Домашнє завдання.

--опрацювати сторінки підручника;

--виписати з тексту поеми метафори, епітети, порівняння;

--написати твір-роздум «Якою я уявляю сучасну Ганну?» (індивідуально)

 

 

docx
Додано
27 січня 2021
Переглядів
497
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку