Тема: Дві долі – схожі й несхожі
Образи леді Ровени й Ребекки
Мета: поглиблювати вміння робити порівняльний аналіз художніх образів, визначати їх ідейно – естетичне навантаження; розвивати навички виразного читання, зв’язного мовлення, усного словесного малювання; сприяти формуванню моральних якостей школярів.
У серці жінки зосередженні її душа та розум.
Ремі Гурмон,французький письменник
і теоретик літератури ХІХ ст.
Хід уроку
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Вступне слово вчителя. Жіноча доля особлива. Жінка живе за законами милосердя, добра, любові. Але жіноча доля складається по – різному: безтурботно і щасливо, - або трагічно і незвичайно. Та щастя і кохання завжди складають сутність і мету жіночого буття. На сьогоднішньому уроці ми розглянемо як же склалися долі леді Ровени та Ребекки – героїнь роману В.Скотта.
ІІ. Оголошення теми, мети й епіграфа уроку
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
-
Робота з епіграфом.
-
Як ви розумієте слова епіграфа до уроку?
-
Робота в групах.
І група.
Образ леді Ровени
-
Прочитайте портретний опис Ровени. Зверніть увагу на поєднання зовнішніх деталей із психологічними характеристиками автора. Які риси характеру героїні підкреслює письменник у цьому уривку?
-
Аналіз образу леді Ровени:
-
Що ви знаєте про походження леді Ровени?
-
У якій сім’ї вона виховувалась? Як до неї там ставилися?
-
Які плани щодо Ровени мав її опікун Седрік?
-
Що заважало здійсненню цих планів?
-
Що ви дізналися про леді Ровену з перших розділів роману ( з вуст Бріана де Буагільбера та пріора Еймера ).
-
Як леді Ровена виявила свої справжні почуття під час відвідин дому Седріка норманами? А під час турніру?
-
Порівняйте, як поводилися жінки під час вибору королеви кохання й краси на турнірі і як поводила себе леді Ровена?
-
Чи була Ровена вірною Айвенго? У чому це виявляється?
-
Які перешкоди подолало їхнє кохання?
-
Читання в особах діалогу леді Ровени і Моріса де Брасі.
-
Завдання до тексту:
-
Як поводилася леді Ровена?
-
Що вона протиставила домаганням де Брасі?
-
Чим де Брасі шантажував Ровену? Які її почуття він хотів використати?
-
Що свідчить про те, що Ровена « впала духом і розгубилась »?
-
Усне малювання.
Опишіть усно почуття, які охопили леді Ровену в полоні.
-
Творчий переказ.
Розкажіть від імені героїні про її подальшу долю.
ІІ група
Образ Ребекки
-
Прочитайте портретний опис Ребекки. Як сприймали її присутні на турнірі?
-
Аналіз образу Ребекки
-
У чому полягає драматизм становища Ребекки?
-
Чи страждала вона від зневаги європейців до євреїв?
-
Чи втратила вона свою гідність?
-
Доведіть, що Ребекка навіть у складних обставинах не відмовлялася від своєї віри.
-
Чому Ребекка віддала Гурту гроші для Айвенго? Які риси характеру героїні при цьому виявилися?
-
У яких випадках проявилося милосердя Ребекки?
-
Чи чекала Ребекка взаємності від Айвенго? Як вона кохала його?
-
Як поводила себе Ребекка у полоні? Яку відповідь на свої почуття отримав від неї Бріан де Буагільбер?
3. Творчий переказ.
Розкажіть від імені Ребекки про суд над героїнею. Зверніть увагу на її думки і почуття.
3. Перегляд уривку з фільму « Айвенго » « Суд над Ребеккою ».
4. Бесіда.
Розповісти про свої враження.
5. Проблемні ситуації.
- Чому Ребекка не подякувала Айвенго, котрий врятував її від спалення? Чому вона відмовилася заговорити з ним?
- Як ви гадаєте, хто сильніше кохав Айвенго – Ровена чи Ребекка?
- Хто із жінок більш гідний Айвенго?
6. Інсценізація уривку з роману. Прощальний діалог Ровени й Ребекки.
7. Бесіда.
- З якою метою Ребекка прийшла до Ровени?
- Чому Ребекка вирішила подарувати Ровені свої коштовності?
- Якій меті вона вирішила присвятити своє подальше життя?
- У чому вона хотіла знайти своє щастя?
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
-
Робота з епіграфом.
-
Чи можна сказати, що розум і душа Ровени і Ребекки - у їхніх серцях?
-
Підсумкова бесіда.
-
Російський поет О. С. Пушкін, прочитавши роман « Айвенго », в одному з листів так писав про цих героїнь: « … У душі Ровени горить чистий вогонь святості й шляхетності. А Ребекку відрізняє палка віра й високе почуття власної гідності ». Чи згідні ви з оцінкою героїнь?
-
Які риси вдачі притаманні обом героїням?
-
Як на вашу думку,чи щасливі героїні?
V. Домашнє завдання
Підготувати матеріал для порівняльної характеристики Ровени та Реббеки.