Мотив взаєморозуміння та прагнення зробити іншому добро в новелі
О. Генрі «Останній листок»
Мета уроку: ознайомити учнів із спрямованістю новели О.Генрі, підвести їх до думки: уміння робити добро іншим – важливий засіб подолання життєвих труднощів; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність, уміння обстоювати власну точку зору; розвивати в школярів аналітичні навички роботи з твором.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки із завданнями.
Методи, прийоми і форми роботи: слово вчителя, бесіда, словникова робота, постановка і розв’язання проблемного питання, інтерактивні вправи.
Епіграф уроку:
Буває мить якогось потрясіння:
Побачиш світ, як вперше у житті…
Л.Костенко
Перебіг уроку
І. Організація класу
Слово вчителя
--Встаньте, діти, усміхніться
І до сонця потягніться,
До сусіда поверніться,
Один одному всміхніться.
Девізом нашого уроку є слова:
Щоб добре нам навчатись,
Треба всім старатись.
На уроці не лінитись
І старанно всім трудитись.
Будуть в нас знання міцні,
І ми будемо всі – знавці!
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бліц-вікторина «Продовж речення…»
-Американський письменник, справжнє ім’я якого Вільям Сідні Портер…
- Невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом…
- Сью, Джонсі, Берман – дійові особи новели …
Метод незакінчених речень
Своєрідність новели «Останній листок».
В основі сюжету – незвичайна ____________; конфлікт внутрішніх сил _________; художня деталь як смисловий центр _______ ; показ сили людського ___________; невідповідність зовнішнього вияву і внутрішньої сутності ___________.
ІІІ. Повідомлення теми, мети й епіграфа уроку
Слово вчителя
--Тема нашого уроку -- мотив взаєморозуміння та прагнення зробити іншому добро в новелі О. Генрі «Останній листок». У творі письменник показав щирі взаємини, взаєморозуміння та прагнення робити добро іншим, душевну велич. Що допомагає подолати життєві негаразди.
Саме тому основними завданнями нашого уроку є аналіз справжнього співчуття та милосердя, відчуття миті просвітлення душі головних персонажів, зосередження на актуальності проблем, порушених у творі.
Епіграфом уроку стали слова Л.Костенко.
Робота з епіграфом
Слово вчителя
--У житті обов’язково настає така мить, коли ми позбавляємося фальшивого. Тоді прозріває душа особистості, бо їй відкриваються колись незрозумілі, невидимі грані буття. Людина стає добрішою, вразливішою, милосерднішою, уважнішою. Цю мить називають просвітленням душі.
ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
Робота в групах (з елементами рольової гри)
Завдання для груп
Поясніть відповідність кольору й образів:
- жовтий – колір серця, любові до людей, Божественної слави;
- зелений –колір початку, незрілості;
- блакитний – колір мрії, небес, під якими тяжко працюють;
- фіолетовий –колір розуму, здатності до аналізування та висновків.
(Групи сформовані за кольорами карток:
1-ша група – жовтий колір – дати характеристику образу Бермана;
2-га група – зелений колір– дати характеристику образу Джонсі;
3-тя група – блакитний колір – дати характеристику образу Сью;
4-та група – зелений колір – що допомагає героям новели перемогти життєві негаразди?
Повідомлення учнів
Базовими гуманістичними цінностями. Що характеризують індивідуальну культуру особистості, є добро, відповідальність, совість. Що ж таке добро, добрий?
Презентація сенканів до слова добро
Добро
Благородне, впевнене, чуйне
Не втрачає, вірить, перемагає
Вміння робити корисне людям
Щастя
Фізкультрозминка
(Учитель промовляє віршову команду, учні виконують.)
Учитель
Як почуєте, що це О. Генрі герої — плескайте в долоні,
Якщо ні – то піднімайте ваші руки вгору.
Ватсон, Гуллівер і Гуго,
Берман, Степлтон і Сью,
Джонсі, Робін Гуд, Ровена,
Ребекка, Дейла, Джон.
А коли я вам назву фразу із новели —
Тоді відразу підстрибнути дуже швидко треба.
Хто читав твори О.Генрі – за парту сідає,
А хто ні – у бібліотеку чергу займає.
Словникова робота
Шедевр – зразковий витвір мистецтва.
Шедевр – символ достатку.
Шедевр – світ Добра, Щирості, Любові.
Листя – людське життя.
Листок плюща, намальований Берманом, -- символ щирості людського серця, здатного творити добро.
Презентація ілюстрацій із зображенням листка
Розв’язання проблемного запитання
--Поясніть вислів О.Генрі: «Не в тому річ, яку дорогу ми обираємо. Те, що всередині нас, змушує нас обирати дорогу».
Поетична п’ятихвилинка
Учитель
Запам’ятай, моя дитино, з юних літ
На все життя, щоб знала, як прожити.
Людина для добра приходить в світ
Й покликана завжди добро творити.
Нелегко це, хто що б не говорив,
Й не кожному зробити це вдається.
Бо в світі стільки смертних є гріхів,
Що доброта не завжди йде до серця.
Та ти людина і тому учись
Добро творити, людям співчувати.
До цього світу пильно придивись,
Злим помислам навчися лад давати.
Йди з добротою – це собі затям,
Із ласкою, прихильністю, привітно.
Й не розлучайся з добрим почуттям,
Хай доброта в душі суцвіттям квітне.
V. Рефлексія
Оберіть позицію
Афоризми
VІ. Оцінювання. Аргументація оцінок.
VІІ. Домашнє завдання.Написати твір:
І-варіант «Лиш той красивий обличчям і душею, хто добра іншому бажає» (індонезійське прислів’я);
ІІ-варіант «Людина славна людяністю» (перська мудрість).
Опорний конспект – план уроку(учням)
Етапи уроку |
Види діяльності |
Організація класу |
Вітальна хвилинка. Девіз. |
Актуалізація опоопорних знань |
Бліц-вікторина «Продовж речення…» - Американський письменник, справжнє ім’я якого Вільям Сідні Портер… - Невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву под. подіюз несподіваним фіналом… - Сью, Джонсі, Берман – дійові особи новели … Метод незакінчених речень Своєрідність новели «Останній листок». В основі сюжету – незвичайна ____________; конфлікт внутрішніх сил _________; художня деталь як смисловий центр _______ ; показ сили людсь-когокого ___________; невідповідність зовнішнього вияву і внутрішньої ____сутності_______. |
Повідомлення теми, мети й епіграфа уроку |
Робота з епіграфом
|
Сприйняття та засвоєння нового матеріалу |
Робота в групах (з елементами рольової гри) Поясніть відповідність кольору й образів: - жовтий – колір … - зелений – колір … - блакитний – колір … - фіолетовий – колір … Презентація сенканів до слова добро Фізкультрозминка Словникова робота Шедевр – зразковий витвір мистецтва. Шедевр – символ достатку. Шедевр – світ Добра, Щирості, Любові. Листя – людське життя. Листок плюща, намальований Берманом, -- символ щирості людського серц серця, здатного творити добро. Презентація ілюстрацій із зображенням листка Розв’язання проблемного запитання --Поясніть вислів О.Генрі: «Не в тому річ, яку дорогу ми обираємо. Те, що всер всередині нас, змушує нас обирати дорогу». Поетична п’ятихвилинка |
Рефлексія |
Оберіть позицію Афоризми
|
Оцінювання. Аргументація оцінок. Домашнє завдання. |
Написати твір: І-варіант «Лиш той красивий обличчям і душею, хто добра іншому бажає» (індонезійське прислів’я); ІІ-варіант «Людина славна людяністю» (перська мудрість).
|