Узагальнювальне слово – це слово із загальним значенням щодо перелічуваних однорідних членів речення, воно є їхньою об’єднувальною назвою. Узагальнювальне слово є тим самим членом речення, що й однорідні члени речення, яких воно стосується. Узагальнювальні слова виражаються іменниками, прикметниками, займенниками, прислівниками. Я пішла додому, сіла біля вікна, взяла олівець і намалювала на великому аркуші всю цю красу: біле вбрання верби, блакитне небо, ясне сонечко і добру синичку. (В. Сухомлинський)
Конструктивні вправи. Доповнити кожне речення узагальнювальним словом, розставити розділові знаки, визначити синтаксинчу роль однорідних членів речення і узагальнювального слова: Ми відбудуємо зруйновані… Ірпінь, Бахмут, Маріуполь, Миколаїв. Поляки, чехи, словаки, американці … вболівають за долю України. Незламність, впевненість, віра …, які нам допоможуть здолати ворога.… бачить співець у широкім роздоллі… і небо, і море, красу світову. (Л. Українка)Шумить верхами буйний … дуби, берези, буки. (Марійка Підгірянка) 2. Скласти й записати речення з поданими рядами однорідних членів речення та узагальнювальними словами при них. Пояснити вживання розділових знаків, зробити синтаксичний розбір . Троянди, левкої, жоржини (квіти). Клени, липи, граби (дерева). Земля, трава, кущі, дерева (все).
3. Доповніть речення потрібними за змістом однорідними членами речення. …, …., … - державні символи України.…, …, …, …, … - рослинни символи України.4. За поданими схемами скласти і записати речення. УС: О, О, О. О, О, О – УС. У поданому тексті знайти однорідні члени й узагальнювальні слова, визначити синтаксичну роль : З ранку до вечора на пасіці дзвенить бджолина музика. Бринить музика скрізь : і біля вуликів, і в саду, і в квітучій гречці. А світ співає. Все співає: і синє небо, і сонце. А може, тоненькі струни у квітках? Може, натягло їх сонце між пелюстками? Прилетить бджола до квітки, сяде між пелюстками й грає на тих маленьких струнах маленькими лапками.( За В. Сухомлинським)