Дж.Кітс "Про коника і цвіркуна" 5 кл.НУШ

Про матеріал
Матеріали до вивчення творчості Дж. КІтса у 5 класі НУШ (відповідно до програми Ольги Ніколенко)
Перегляд файлу

-ЛЗ

Модель компетентнісно-діяльнісного літературного заняття́ (КД ЛЗ)

МКД ЛЗ – 5 кл.

 

 

І.

Назва
літературної теми

Слухаємо голови природи. Дж. Кітс «Про коника і цвіркуна».

 

ІІ.

Тема
КД ЛЗ

Поетизація природи, утвердження зв’язку природи і людини у поезії «Про коника і цвіркуна» Дж. Кітса.

 

ІІІ.

Цільові завда́ння
до компетентнісно-діяльнісного
літературного заняття (КД ЛЗ)

1. Дослідити біографічну довідку про письменника. 2. Формувати навички виразного читання поетичного твору, визначення первинного враження від прочитаного. 3. З’ясувати ознаки вірша (лірики) як літературного роду. 4. Розкрити красу пейзажної лірики Дж. Кітса. 5. Створити на основі прочитаного опис пори року.

 

ІV.

Ціннісно-етична
норма

Любов і дбайливе ставлення до всього живого на Землі.

 

V.

Ставлення

2. Культурна (культурологічна). 3.5. Осмислювати цінності, актуалізовані в текстах різних народів та культур. 

 

 

VI.

Освітні ситуації та структурні компоненти моделі компетентного учня-читача / учениці-читачки

 



п/п


Можливі освітні ситуації
компетентнісно-діяльнісного літературного заняття́,
можливі види читацької діяльності та проміжний результат
учня-читача / учениці-читачки

Ключова
компетентність -
КлКп

Читацька компетентність:
Культурологічна – К
Літературознавча – Літ
Інтерпретаційна – Інт
Аксіологічна – Акс
Творчо-мовленнєва – ТвМ

На́скрізні
уміння – НсУм

 

1.

Ознайомлення з біографічною довідкою про Дж. Кітса:

  1.    Дитинство без батька.
  2. «Італійські» роки.
  3. Будинок-музей письменника.

ЧД:

  1. Опрацювання статті підручника (с.121) – 1 факт.
  2. Розповідь вчителя – 2 факт.
  3. Перегляд відео (https://www.youtube.com/watch?v=_0VOPzRMuFY) – 3 факт.

ПР ЧД:

Дібрати ряд прикметників, якими можна було б охарактеризувати Дж. Кітса.

8. Навчання впродовж життя:
8.3) знаходити можливості для навчання і саморозвитку

2. Літературознавча – Б

Читацьке вміння:
2.3) розуміти і відтворювати окремі факти, епізоди з життя письменника, літературного персонажа

НсУм.:
1.4) здобувати потрібні дані з надійних джерел, презентувати та аргу-ментувати рішення;

 

2.

Формування навичок виразного читання, з’ясування первинних вражень від прочитаного.

  1. Перегляд відеокліпу виразного читання (https://www.youtube.com/watch?v=kpJsl2OCOH4)
  2. Виразне читання з підручника (с. 124)
  3. Словникова робота.

ЧД:

  1. Обговорення первинних вражень від побаченого (сподобалося чи ні, настрій поезії, на роздуми про що наштовхнула тощо).
  2. Читання спочатку мовчки, потім у голос, виразно.
  3. З’ясування значення незнайомих слів із поезії.

ПР ЧД:

Виконати завдання 3 на стор. 35 із робочого зошита О. Ніколенко

1. Вільне володіння державною мовою

5. Творчо-мовленнєва – Ф

Читацьке вміння:
2.5) використовувати засоби виразного читання для відтворення/ передачі ідейно-естетичного задуму автора художнього твору

НсУм.:

1.3) обирати для комунікації відповідні мовленнєві стратегії

3.

З’ясування ознак вірша як літературного роду.

  1. Порівняння сторінки віршованого і прозового твору: у чому відмінності?
  2. Усне формулювання ознак вірша.
  3. Робота з підручником (с. 122): що визначили не правильно, що не назвали?

ЧД: комбіноване читання учнями-читачами, обговорення, доповнення.

ПР ЧД: Закінчити речення: Для лірики притаманно: 1. … . 2. … . 3. … .

8. Навчання впродовж життя

2. Літературознавча – Б

Читацьке вміння:
2.8) упізнати, називати, відтворювати теоретико-літературні поняття.

 

НсУм.:

1.6) висловлювати послідовні, несуперечливі, обґрунтовані міркування у вигляді суджень і висновків.

 

4.

Краса пейзажної лірики Дж. Кітса.

  1. З’ясування змісту поняття «пейзаж».
  2. Пори року в поезії «Про коника і цвіркуна».
  3. До чого закликає поет?

ЧД:
1) Повторення  поняття «пейзаж» із молодшої школи та уроків образотворчого мистецтва.

2) Усне малювання з використанням цитат із поезії пір року, що описані.

3) Ставлення самого Дж. Кіта до описуваного, яка пора подобається більше поетові та учням-читачам? Чому Дж. Кітс не обирає якусь пору року кращою за іншу?

ПР ЧД: Випишіть слова, словосполучення, речення, що характеризують літній та зимовий пейзаж.

Літній пейзаж

Зимовий пейзаж

Спільне

Притаманне для літа

Притаманне для зими

Висновок: (пояснити рядок «Поезія землі не вмре ніколи…, … поезія землі не оніміє»)

6. Екологічна компетентність

4. Аксіологічна – Ф

Читацьке вміння:

2.3) формувати світогляд учнів, їх національну свідомість, моральну та громадянську позиції

Нс.Ум.:
1.3) формувати світогляд учнів, їх національну свідомість, моральну та громадянську позиції

 

5.

Створити на основі прочитаного опис пір року (домашнє завдання):

Намалювати зимовий пейзаж

Намалювати літній пейзаж

 

 

 

 

 

Назвіть кольори, які ви використали під час малювання?

Спробуйте пояснити, чому саме така кольорова гама?

10. Культурна компетентність

5. Творчо-мовленнєва - Ф

Читацьке вміння:

2.2) виявляти здатність учня-читача до різновекторного виконання, відтворення літературного твору

Нс.Ум.:

1.7) застосувати власні знання для створення нових мовленнєвих об’єктів, ідей;

 

 

 

 

 

 

 

VІІ.

Тип/різновид літературного заняття

Формування читацької компетентності: літературознавчої

Зміни, доповнення, коментарі: ЧД – читацька діяльність; ПР ЧД – проміжний результат ЧД; читацька компетентність ОДНА базова – Б, фонових – може бути ДЕКІЛЬКА – Ф; ключова компетентність – ОДНА базова – Б, фонових – ДЕКІЛЬКА; наскрізні вміння й читацькі вміння – по ОДНОМУ елементу з ЧИТАЦЬКИХ компетентностей

 

-ЛЗ

Модель компетентнісно-діяльнісного літературного заняття́ (КД ЛЗ)

МКД ЛЗ – 5 кл.

 

 

І.

Назва
літературної теми

Слухаємо голови природи. Дж. Кітс «Про коника і цвіркуна».

 

ІІ.

Тема
КД ЛЗ

Утілення любові та дбайливого ставлення до довкілля у вірші Дж. Кітса «Про коника і цвіркуна».

 

ІІІ.

Цільові завда́ння
до компетентнісно-діяльнісного
літературного заняття (КД ЛЗ)

1. Повторити загальні відомості про життєвий та творчий шлях Дж. Кітса, поняття теорії літератури, що вивчали на попередньому уроці. 2. Аналізувати ключові образи поезії. 3. З’ясувати роль людини у природному циклі. 4. Створити власний художній продукт – моя літня (зимова) природа.

 

ІV.

Ціннісно-етична
норма

Любов і дбайливе ставлення до всього живого на Землі.

 

V.

Ставлення

2. Культурна (культурологічна). 3.5. Осмислювати цінності, актуалізовані в текстах різних народів та культур. 

 

VI.

Освітні ситуації та структурні компоненти моделі компетентного учня-читача / учениці-читачки

 



п/п


Можливі освітні ситуації
компетентнісно-діяльнісного літературного заняття́,
можливі види читацької діяльності та проміжний результат
учня-читача / учениці-читачки

Ключова
компетентність -
КлКп

Читацька компетентність:
Культурологічна – К
Літературознавча – Літ
Інтерпретаційна – Інт
Аксіологічна – Акс
Творчо-мовленнєва – ТвМ

На́скрізні
уміння – НсУм

 

1.

 Повторення загальних відомостей про творчість Дж. Кітса та понять теорії літератури, що вивчали на попередньому уроці.

  1. Гра «Правда чи брехня».
  2. Вправа «Конструктор».

ЧД:
1. Учень називає 3 факти, що стосуються біографії чи творчості Дж.Кітса, а завдання класу – сказати, де прозвучала правдива інформація, а де хибна.

2. На дошці закріпленні ознаки різних видів літератури, завдання учнів вибрати ті, що притаманні саме поезії.

ПР ЧД: Узагальнити, чим поетичний твір відрізняється від прозового.

5. Інноваційність

  1.                Інтерпретаційна – Б

Читацьке вміння:

  1.       бути конкурентоспроможним, мобільним і гнучким у швидкозмін-ному соціумі, світі, демонструвати свої оригінальні прийоми і можливості;

Нс.Ум.:

  1.             співпрацювати з іншими, що передбачає вміння домовлятися у відборі літературознавчого, літературно-мистецького матеріалу

2. 

Аналізувати ключові образи поезії.

  1. Робота в парах з таблицею (виокремлення образів за різним способом сприймання).
  2. Аналіз довідкової інформації про коника та цвіркуна.
  3. Спільне та відмінне між коником та цвіркуном.

ЧД:

1.  Заповнення таблиці

Вид образу

Зразок із вірша Дж.Кітса «Про коника і цвіткуна»

Зорові образи, в тому числі й кольори

 

Дотикові образи

 

Звукові образи

 

2. Розповідь вчителя про коника і цвіркуна, перегляд відео файлів «пісні» коника та цвіркуна.

3. Встановлення спільних та відмінних рис.

ПР ЧД: Заповнена таблиця щодо видів образів. Під час обговорення кольорової гами поезії звертаємося до домашнього завдання. Які кольори використали діти? Чому саме такі? Чи є збіги кольорової гами дитячих малюнків та поезії? Висновок про те, що автор вводить героя у художній світ літа та зими.

8. Навчання впродовж життя

  1.                Інтерпретаційна – Б

Читацьке вміння:

2.1) аналізувати та інтерпретувати художній твір у цілому

Нс.Ум.:

1.6) розподіляти ролі під час групової роботи з метою досягнення читацького результату та появи літературного продукту

3.

З’ясування ролі людини у природному циклі.

1. Обговорення рядка: «Поезія землі не вмре ніколи» - чому так?

3. Тінь людини у поезії.

ЧД:

1. Пояснити значення цих слів.

2. Знайти у тексті вірша згадки про діяльність людини.
ПР ЧД: Звершити тезу (усно). Я думаю, що людина – це …, адже її життя не можна відділити від … .

6. Екологічна компетентність

2. Літературознавча – Ф

Читацьке вміння:

2.11) вибудовувати повідомлення, сформулювавши тези та наводити 1-2 аргументи

Нс.Ум.:

1.2) аналізувати проблемні ситуації, спираючись на описані в тексті сцени, дії, діалоги літературних персонажів тощо

4.

Створення власного літературного продукту (домашнє завдання).

Створити допис для соціальної мережі «Моя літня чи зимова пригода».

1. Вільне володіння державною мовою

Творчо-мовленнєва - Ф

Читацьке вміння:

2.2) виявляти здатність учня-читача до різновекторного виконання, відтворення літературного твору

Нс.Ум.:

1.7) застосувати власні знання для створення нових мовленнєвих об’єктів, ідей;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ.

Тип/різновид літературного заняття

Формування читацької компетентності: інтерпретаційної

Зміни, доповнення, коментарі: ЧД – читацька діяльність; ПР ЧД – проміжний результат ЧД; читацька компетентність ОДНА базова – Б, фонових – може бути ДЕКІЛЬКА – Ф; ключова компетентність – ОДНА базова – Б, фонових – ДЕКІЛЬКА; наскрізні вміння й читацькі вміння – по ОДНОМУ елементу з ЧИТАЦЬКИХ компетентностей

 

docx
Додано
23 лютого 2023
Переглядів
331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку