Клас____ Дата____
Тема: Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів. Едгар Аллан По – засновник жанру детективу у світовій літературі
Мета:
навчальна: ознайомити учнів з жанром літературного детективу і його особливостями, познайомити школярів з історією виникнення і формування жанру у світовій літературі, видатними представниками детективної літератури, життям та творчістю Е. По;
розвивальна: розвивати образне та логічне мислення, навички виразного читання, дослідницької діяльності учнів, навички усного мовлення, спостережливість, уважність, кмітливість;
виховна: сприяти формуванню допитливості, прагнення до розвитку своїх розумових здібностей, формувати інтерес до літератури, пізнання незвичайного, загадкового, проникнення в таємничий світ художнього твору.
корекційна: продовжувати роботу над збереженням зорових функцій семикласників
Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу
Ключові поняття: «детектив», «жанри детективної літератури»
Обладнання: підручник «Світова література, 7 клас О. М. Ніколенко, Т. М. Конєва, О. В. Орлова. – К.:Грамота, 2015», презентація
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Послухайте мелодію (Звучить увертюра до х/ф «Пригоди Шерлока Холмса»)
й, співставляючи її з малюнками, дайте відповіді на запитання:
Слово вчителя
-Рідко хто з читачів не любить детективів. Найчастіше ці книги в мирний час беруть із собою для розваги, для того, щоб швидше минув час у дорозі, очікуванні черги і т.д. Але не варто, мабуть, ставитися до детективної літератури тільки як до розважального жанру. У героїв таких творів можна повчитися логіки, кмітливості, прагнення до інтелектуального розвитку. І цим, крім захопливої інтриги, на мій погляд, вони і приваблюють мільйони читачів.
У час воєнного сьогодення, особливий інтерес викликають історії, пов’язані із способами розкриття злочинів й покаранням винних. Велике значення має прагнення до розвитку своїх розумових здібностей, навичок аналітичного мислення, розвиток спостережливості, уважності.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
Щоб виконати всі завдання уроку, кожному з вас необхідно бути уважним, зосередженим та цілеспрямованим.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Слово вчителя з елементами бесіди
ДЕТЕКТИВ (слово написане на дошці, записуємо схему)
ДЕТЕКТИВ
Спеціаліст з розслідування злочинів, нишпорка, слідець, шпик, сищик |
Літературний твір або кінофільм, присвячений розкриттю заплутаної таємниці, зазвичай пов'язаної зі злочином. |
Вправа «Сторінками вивчених творів».
Слово вчителя. Пропоную вам розгадати літературні таємниці відомих творів, вивчених у 5 – 6 класах.
«Героя твору, який мріяв про малярський пензлик, за непослух поміщику ув’язнили. Через декілька днів виявилося, що хлопець зник. Як це йому вдалося, адже до вікна було дуже високо, двері були без пошкоджень, варта не могла його випустити, так як була вірною господарю. Як врятувався герой?»
(китайська народна казка «Пензлик Маляна»).
Одна сільська жінка переховувала у себе в хаті чотирьох чоловіків. Один з них був крадієм і небезпечним злочинцем. Її син випадково трьох випустив, а четвертого (злочинця) забрав із собою і покарав. Ким була та жінка і яким способом хлопець покарав крадія? (М. В. Гоголь «Ніч перед Різдвом»).
«В одній країні спеціальною міркою вимірюють стопу ноги. Кого розшукували в цій країні?» (Шарль Перро «Попелюшка, або Соболевий черевичок»)
Двоє працівників поверталися після роботи додому. Дорога була довга. Один із товаришів пішов своєю дорогою. Інший для того, щоб досягнути своєї мети і дістатися дому, скоїв убивство. Але за це його не покарали, а сприйняли за геройський вчинок.
Ким був цей чоловік і кого він убив?
Слово вчителя. Чудово, ви виконали це завдання, проявили себе справжніми інтелектуалами.
Словникова робота.
(Визначення учні записують в зошити
Детективна література (детектив) – різновид пригодницької літератури, передусім прозаїчні твори, в яких розкривається певна таємниця, пов’язана зі злочином.
Детектив – людина, яка розкриває злочин.
Інтрига – потаємні (таємні, утаємничені), переважно непорядні дії, вчинки, спрямовані на досягнення якої-небудь мети.
Робота з презентацією (особливості детективних творів, жанрове розмаїття детективу, представники детективної літератури, життя і творчість Е. По)
Робота в парах: створити сенкан
Едгар Аллан По
(2 прикметники)
(3 дієслова)
(Фраза щодо теми сенкана)
(Синонім до теми сенкана)
Фізкультхвилинка для очей («спостережливий детектив»: не повертаючи голови, рухи очима вліво- вправо- вгору- вниз- по колу; заплющити очі-розплющити,- повторити кілька разів; додати рухи головою)
Виразне читання першої умовної частини повісті Е. А. По «Золотий жук» (с. 175-179)
Обмін враженнями, еврістична бесіда:
Чи зацікавив вас твір? Чим саме?
Хто такий Вільям Легран? Як він опинився на острові?
Із ким він проживав, товаришував?
Яким був за характером, чим займався?
Який день випав під час відвідин оповідача будинку Леграна?
Чим жук, якого спіймав Легран, відрізнявся від інших?
Що викликало подив оповідача, коли Легран розглядав власний малюнок?
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Криптограма , «тайнопис» - один із видів головоломки зі слів. Кожна літера алфавіту заміняється якоюсь іншою літерою або цифрою. Щоб розшифрувати криптограму, треба відгадати слова-ключі, потім замість цифр поставити в таблицю відповідні літери. Це, як правило, прислів я або приказка, рилатий вираз, над яким вварто замислитись
Розгадайте криптограму (читати змійкою)
18 |
7 |
|
20 |
19 |
17 |
11 |
16 |
33 |
8 |
23 |
31 |
22 |
33 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19 |
4 |
19 |
28 |
12 |
18 |
|
19 |
23 |
26 |
, |
14 |
19 |
23 |
18 |
7 |
|
21 |
19 |
2 |
11 |
23 |
31 |
|
|
|
|
|
Відповідь: Не помиляється той, хто нічого не робить.
VI. Домашнє завдання
Виразно читати першу й другу умовні частини твору Е. А. По
Висловлювати свої думки та враження
Знати визначення літературознавчих термінів
Творче завдання: підготувати повідомлення або презентацію про золотого жука
VII. Підбиття підсумків уроку
Продовжте речення:
« У детективах мені цікаво…»
2. Формування життєвих компетенцій
- Як набуті знання можна застосувати на практиці?
Вправа «Самооцінка»
Я працював(-ла) …
Я висловлював(-ла) …
Я відповідав (-ла) …
Я був (-ла) …
Я запам’ятав (-ла) …
Я зробив (-ла) …
Прийом «Власна думка»