Розоненко Ю.О.
Тема: Дж. Олдрідж «Останній дюйм». Утвердження сімейних цінностей у творі
Мета: зацікавити учнів актуальними проблема мами стосунків батьків і дітей; спонукати їх до аналізу та прагнення вирішення цих проблем; формувати навички уважного читання, вміння бачити художню деталь; виховувати відповідальність за свої вчинки та долю тих, хто поруч; сприяти формуванню кращих людських якостей, прагнення до добрих і щирих стосунків із близькими.
Обладнання: портрет письменника, фрагменти художнього фільму «Останній дюйм».
Тип уроку: урок-дискусія.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Слово вчителя. Сьогодні ми завершуємо роботу над твором, присвяченим людським взаєминам, - оповіданням Дж. Олдріджа «Останній дюйм», в якому йдеться про взаємини людей різних генерацій. Ми з вами дізнаємося, чи однаково ставимося до такої важливої проблеми, як взаєморозуміння, краса людських взаємин, проблема батьків та дітей.
ІІІ.Оголошення теми та мети уроку
Отже, розпочнемо наш урок-дискусію
1.Бесіда з учнями
-Яке враження справив на вас твір?
2.Гра “Снігова куля”
Експозиція-розповідь автора про події, чому Бен має летіти в бухту,про родинні стосунки.
Зав’язка– Бен змушений взяти сина з собою
Розвиток дії – опис польоту в бухту, підготовка до зйомки, спуск під воду.
Кульмінація – поранення Бена, неймовірні зусилля батька і сина щоб вижити.
Розв’язка – успішне приземлення на аеродромі Каїра; початок нових, дійсно родинних стосунків.
3.Робота з текстом
-Хто є головними героями оповідання?
-У якій родині живе і росте хлопчик?
-Що можна сказати про стосунки в сім’ї героїв?
-Зачитайте, як автор говорить про батьків Деві?(ст.234 3 абзац)
-Яким було ставлення батьків до Деві? Які речення найчастіше вживає батько до сина? (наказові)
-У чому причина таких стосунків? (вони не розуміють один одного)
4. Бесіда за фрагментом «Деві в польоті»
- Зачитайте уривок, в якому йдеться про те, як Деві заводить мотор літака. Чи складним це було для нього?
- Чому батько хвалить сина, але тільки подумки?
- Прочитайте початок уривка й дайте відповідь, чому Деві не розповідав про свого батька-льотчика? Чомуу нього немає сліз?
- Які почуття викликали в хлопчика сльози?
- Автор неодноразово використовує слово «останній». Знайдіть словосполучення з ним, поясніть їх вживання в тексті («останній підсумок», «останнє напруження», «останнє падіння», «останній дюйм»).
- Яка різниця між висловом «останній дюйм» на початку твору й у кінці? ( На початку твору це словосполученняпов'язане з професією льотчика, це вирішальна висота для посадки літака; в кінці оповідання слова мають символічне значення – дюйм до загибелі чи життя, до порозуміння чи відчуження між батьком і сином.)
- Чи можна вислів «останній дюйм» вважати прихованою художньою деталлю у творі? Яке смислове навантаженнявона несе?
5.Бесіда за фрагментом «У лікарні»
- Чому Бен «так боявся помирати і ще зовсім не хотів здаватись»?
- Яким батько бачить сина в лікарні?
- Навіщо Бенові «потрібен був час», і що означав «час для життя, яке висіло на волосинці»?
- Коментоване читання від слів: «Отже і з Деві все було гаразд…» до «А Бен був же колись зовсім непоганим льотчиком». Що побачив Бен у синові?
- У чому переконався Бен? На що батько готовий витратити час?
- Чому Деві спочатку нічого не відповів на запитання батька?
- Як змінилися стосунки між батьком і сином під час випробування? Які риси характеру сина відкрив для себе Бен під час описаної пригоди? Як змінилося його ставлення до Деві? Що допомогло Бенові порозумітися з хлопчиком?
- Чому автор робить фінал відкритим? Чи стануть справжньою родиною Бен і Деві?
ІV.Підбиття підсумків уроку
Інтерактивний метод «Мікрофон»
Слово вчителя. Оповідання Ост.дюйм – це своєрідний глибокий роздум про вічні цінності люд.життя, про становлення людини, про духовне зближення батьків і дітей.
Прийшовши додому, обов’язково поцілуйте своїх батьків і подякуйте за те, що вони у вас є, що вони про вас піклуються, захищають. І батькам теж потрібно подякувати вам, адже “Дитина народжує батьків”. Тому давайте просто приносити одне одному радість. Це так мало і так багато водночас. Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.
V. Домашне завдання
Прочитати вірш Р.Кіплінга «Балада про Схід і Захід».