Урок на тему "Джаз як мистецтво імпровізацій!", комбінований, Розвивати естетичне ставлення , інтерес, любов до музики, як виду мистецтва. Розвивати вокально-хорові навичкі учнів.
Урок з музичного мистецтва , 7клас,
за підручником «Мистецтво, інтегрований курс»,
автори: Л.М.Масол, О.В.Гайдамака,Г.В. Кузьменко,Н.А. Лємешева.
Урок № 19.
Тема уроку: Джаз як мистецтво імпровізацій. Джазове виконавство.
Мета уроку:
вчити учнів оволодівати досягненнями світової культури; організовувати своє робоче місце, планувати свої дії; знайомити учнів із взаємозв’язком музики з іншими видами мистецтва; ознайомити учнів з історією виникнення джазової музики, формувати уявлення про характерні риси джазової музики. Дати визначення понять «джаз», «спіричуелс», «регтайм», «блюз».
виховувати естетичне ставлення до світу в різних сферах діяльності людини; інтерес та любов до музики, як виду мистецтва; через музику виховувати інтерес до інших видів мистецтва. розвивати в учнів здібності щодо образного сприйняття музичних творів та навички виконавського розвитку музики, творчі здібності учнів, естетичний смак, знайомити учнів з історією виникнення джазової музики, формувати уявлення про характерні риси джазової музики. Дати визначення понять «джаз», «спіричуелс», «регтайм», «блюз».
Обладнання: підручник,DVD, телевізор, комп’ютер, мультимидійна презентація.
Тип уроку: комбіноваший
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
На початку згадаємо про історію виникнення джазу та основні жанри джазової музики, з якими ми познайомилися минулого уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні ми продовжуємо розмову про джазову музику. А розмова наша піде про джазове виконавство, тобто ми познайомимося з найвідомішими виконавцями джазу, джазовими колективами.
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку «Джаз як мистецтво імпровізацій. Джазове виконавство». Ми дізнаємося про історію виникнення джазової музики.
V. Вивчення нового навчального матеріалу.
1. Розповідь вчителя з елементами бесіди
Перші виконавці джазу вчилися грати на духових інструментах самотужки. Вони невтомно експериментували, імпровізували. Тож в основі джазу лежить імпровізація. Але джазовий імпровізатор — це не композитор і виконавець в одній особі, а особливий тип митця, який творить у взаємодії зі своїми партнерами по ансамблю. І сенс джазової імпровізації полягає не в народженні нової музики, а в самому процесі її створення.
Зразки джазової музики — це інструментальні п’єси, які нагадують форму теми з варіаціями.
І ось зараз наші мистецтвознавці познайомлять нас з найяскравішими, найцікавішими, найвідомішими, на їхню думку, джазовими виконавцями XX століття. Надамо їм слово.
2. Випереджальне завдання : «Мистецтвознавці»
Учень 1. Серед видатних майcтрів джазу — трубач Луї Армстронг.
Луї Армстронг на запитання «Що таке джаз?» відповідав: «Якщо Ви про це запитуєте, то цього Вам ніколи не зрозуміти». джазової літературі Луї Армстронгу відводиться особливо почесне місце, може навіть здатися, що він є саме тією скелею, на якій був побудований храм джазу. У зеніті слави він фактично не мав собі рівних за віртуозності гри на трубі. Сучасний трубач Майлз Девіс сказав, що нікому, хто володіє духовим інструментом, не вдалося б зіграти те, що не зміг би зіграти Луї. Бінг Кросбі, один із відомих естрадних співаків, який починав з джазу, назвав Армстронга початком і кінцем американської музики.
Армстронг, на додаток до своїх здібностей, був справжнім естрадником. Йому подобалося догоджати публіці, він частенько жартував і широко усміхався білозубою посмішкою, виконуючи популярні пісні і музику з різних шоу. У результаті цього Армстронгу вдалося завоювати ширшу публіку, ніж суто джазовим виконавцям. Його іноді критикували за це. У відповідь на це Луї говорив, що він не збирається слухати тих, хто не розуміється на нотній грамоті, хто намагається вчити його як грати на інструменті. Луї Армстронг Деніел народився 4 серпня 1901 року (в більш ранніх джерелах згадується 4 липня 1900 року) в Новому Орлеані, штат Луїзіана, в дуже неблагополучному районі міста. У Новому Орлеані музику можна було почути скрізь – були тут і негритянські спірічуалси, і блюзи, і танцювальна музика, і похоронні оркестри, класична музика і креольськіритми – все це вбирав у себе Луї. Щоб допомогти сім'ї він почав підробляти в ранньому віці. Переломний момент в його житті настав тоді, коли йому було дванадцять років. Напередодні нового 1912 року Луї «співав на вулицях і святкував». Опівночі почали запускати салют, і імпульсивний Луї, бажаючи приєднатися до веселощів, вийняв заряджений холостими патронами пістолет, який належав одному з співмешканців його матері, і почав стріляти в повітря. Наскільки захоплююче було це для Луї, настільки ж це не сподобалося поліції: він був заарештований і поміщений в притулок длябезпритульних«кольоровошкірих» хлопчиків.
Пізніше він визнав, що це було найкраще, що могло статися з ним. Саме в цьому притулку Луї «захворів» музикою. Там він записався в хор і в оркестр, де навчився грати на альтгорні і на корнеті. Коли Луї покидав притулок, провівши там півтора роки, він знав, що музика стане його життям.
Учень 2. У складі «Креольського джаз-банду» Олівера в Чикаго Армстронг зробив свої перші записи. У 1924 році він за наполяганням своєї дружини Ліл Хардін почав самостійну кар'єру. У 1925 році Луї Армстронг організував свою «Гарячу п'ятірку» — перший джазовий імпровізаційний ансамбль.
Зроблені в ці роки записи прийнято вважати першими сторінками золотої книги джазової класики, адже саме тоді Армстронг почав співати. Спочатку це був «скет» — вокальне звуконаслідування трубі; вокал із словами прийшов пізніше. Армстронг залишався незаперечним королем джазу до самої своєї смерті, і ні на одну хвилину не слабшав його талант, не висихала сила його впливу на слухачів. Його теплота і гумор незмінно робили його дорогим і близьким для всіх, з ким він зустрічався.
3. Слухання музики композиція у виконанні Луї Армстронга « Hello, Dolly!»
4. Випереджальне завдання : «Мистецтвознавці»
Учень 3. Піаніст Дюк Еллінгтон. Композиції легендарного Дюка «Караван» («Caravan»), «Самотність» («Solitude») усією творчою палітрою довели світу, що джаз — це не просто музика, під яку танцюють, а особлива експресивна естетика, що має свій шарм і ще не розгадані таємниці. У.порівнянні з іншими відомими джазовими музикантами того часу, у Дюка було щасливе дитинство. Його батько працював у Білому домі дворецьким, а мама була віруючою і при цьому ще дуже добре грала на піаніно. В результаті Дюк виріс з доброю і цілком забезпеченій сім'ї, отримав гарні вистави про віру і живій музиці.
З семи років він починає брати уроки і викладачів фортепіано, а в 11 вже складає свою першу музику. Йому хотілося грати танцювальні мелодії, тому незабаром він занурився у світ регтайму. Однак ніхто й подумати не міг, що це захоплення зайде так далеко. Дюк навчався у спеціалізованій школі і планував стати художником. Він навіть виграв конкурс на кращий рекламний плакат міста Вашингтона. Але до 1917 року він припиняє свою художню діяльність і вирішує професійно зайнятися музикою. З 1923 року Дюк Еллінгтон грає у складі бенду Вашингтонці, керівником якого незабаром і стає. Через деякий час бенд стає цілим оркестром. Починаються грандіозні гастролі.
Успіх музикантів продовжився і в повоєнні роки. Траплялися, правда, епізоди, коли Дюк хотів зав'язати з джазом, проте сильна взаємна любов не давала цьому статися.
Був Еллінгтон і в СРСР. Його приїзди ставали знаковими подіями для радянських музикантів.
5. Слухання музики композиція у виконанні Дюка Еллінгтона «Караван».
6. Робота з підручником: стор.153
7. Слухання джазових композицій у виконанні диксиленду, джаз-бенду
(за вибором).
8. Випереджальне завдання : «Мистецтвознавці»
Учень 4. Видатною джазовою співачкою була Елла Фіцджеральд.
Елла Фіцджеральд записала за своє творче життя, що тривало більше п'яти десятиліть, 250 музичних альбомів і завоювала 13 премій «Греммі» - вищих нагород музичного світу Америки.
Спираючись на витоки негритянського рідного мистецтва, Елла Фіцджеральд дала неповторно оригінальний тип джазового співу, коли виконавець дійсно вже нітрохи не поступається композитору. Старі пісні у виконанні співачки набувають нового життя, часом зовсім несподівані обриси.
Записані в 50-ті роки альбоми залишаться найкращим свідченням самої плідної епохи американської музики. Елла Фіцджеральд зробила справжнє диво: вона скрупульозно відтворювала тексти, відшукуючи в них приховані скарби, про які до неї ніхто навіть і не здогадувався.
З віком голос Елли Фіцджеральд ставав лише глибше і багатше відтінками.
8. Слухання музики композиції у виконанні Елли Фіцджеральлд «Summertime»
9. Вокальнхорова робота
Розспівування. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу.
Розучування пісні.
Музика і слова Маші і Насті Толмачових «Весняний джаз»
Робота над змістом пісні.
2. Бесіда за її змістом
3. Розучування мелодії 1 куплету пісні.
4 . Виконання першого куплету під акомпанемент фортепіано.
IX. Узагальнення вивченого матеріалу. Підсумок уроку.
X. Домашнє завдання.
Слухати джазову музику.
XI. Вихід учнів з класу у супроводі музичної композиції Луї Армстронга «Блюз західної околиці».