Джаз як мистецтво імпровізацій. 7 кл.

Про матеріал

Урок на тему "Джаз як мистецтво імпровізацій!", комбінований, Розвивати естетичне ставлення , інтерес, любов до музики, як виду мистецтва. Розвивати вокально-хорові навичкі учнів.

Перегляд файлу

Урок  з музичного мистецтва , 7клас,

за підручником  «Мистецтво, інтегрований курс»,

автори: Л.М.Масол, О.В.Гайдамака,Г.В. Кузьменко,Н.А. Лємешева.

 Урок № 19.

 

 

Тема уроку: Джаз як мистецтво імпровізацій. Джазове виконавство.

Мета уроку:

 

 

вчити  учнів оволодівати  досягненнями світової культури; організовувати своє робоче місце, планувати свої дії;   знайомити учнів із взаємозв’язком музики з іншими видами мистецтва; ознайомити учнів з історією виникнення джазової музики, формувати уявлення про характерні риси джазової музики. Дати визначення понять «джаз», «спіричуелс», «регтайм», «блюз».

виховувати  естетичне ставлення до світу в різних сферах діяльності людини;  інтерес та любов до музики,  як виду мистецтва; через музику виховувати інтерес до інших видів мистецтва.                                                                                                                розвивати в учнів здібності щодо образного сприйняття музичних творів та навички виконавського розвитку музики,  творчі здібності учнів, естетичний смак, знайомити учнів з історією виникнення джазової музики, формувати уявлення про характерні риси джазової музики. Дати визначення понять «джаз», «спіричуелс», «регтайм», «блюз».

 

Обладнання: підручник,DVD, телевізор, комп’ютер, мультимидійна презентація.

 

Тип уроку: комбіноваший

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

     І. Організаційна частина.

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

На початку згадаємо про  історію виникнення джазу та основні жанри джазової музики, з якими ми познайомилися минулого уроку.

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Сьогодні ми продовжуємо розмову про джазову музику. А розмова наша піде про джазове виконавство, тобто ми познайомимося з найвідомішими виконавцями джазу, джазовими колективами.

 

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку  «Джаз як мистецтво імпровізацій. Джазове виконавство».  Ми дізнаємося про історію  виникнення джазової музики.

 

 

 

V. Вивчення нового навчального матеріалу.

1.  Розповідь вчителя з елементами бесіди

Перші виконавці джазу вчилися грати на духових інструментах самотужки. Вони невтомно експериментували, імпровізували. Тож в основі джазу лежить імпровізація. Але джазовий імпровізатор — це не композитор і виконавець в одній особі, а особливий тип митця, який творить у взаємодії зі своїми партнерами по ансамблю. І сенс джазової імпровізації полягає не в народженні нової музики, а в самому процесі її створення.

 Зразки джазової музики — це інструментальні п’єси, які нагадують форму  теми з варіаціями.

 І ось зараз наші мистецтвознавці познайомлять нас з найяскравішими, найцікавішими, найвідомішими, на їхню думку, джазовими виконавцями XX століття. Надамо їм слово.

   2. Випереджальне завдання : «Мистецтвознавці»

Учень 1. Серед видатних майcтрів джазу трубач Луї Армстронг.

Луї Армстронг на запитання «Що таке джаз?» відповідав: «Якщо Ви про це запитуєте, то цього Вам ніколи не зрозуміти». джазової літературі Луї Армстронгу відводиться особливо почесне місце, може навіть здатися, що він є саме тією скелею, на якій був побудований храм джазу. У зеніті слави він фактично не мав собі рівних за віртуозності гри на трубі. Сучасний трубач Майлз Девіс сказав, що нікому, хто володіє духовим інструментом, не вдалося б зіграти те, що не зміг би зіграти Луї. Бінг Кросбі, один із відомих естрадних співаків, який починав з джазу, назвав Армстронга початком і кінцем американської музики.

Армстронг, на додаток до своїх здібностей, був справжнім естрадником. Йому подобалося догоджати публіці, він частенько жартував і широко усміхався білозубою посмішкою, виконуючи популярні пісні і музику з різних шоу. У результаті цього Армстронгу вдалося завоювати ширшу публіку, ніж суто джазовим виконавцям. Його іноді критикували за це. У відповідь на це Луї говорив, що він не збирається слухати тих, хто не розуміється на нотній грамоті, хто намагається вчити його як грати на інструменті. Луї Армстронг Деніел народився 4 серпня 1901 року (в більш ранніх джерелах згадується 4 липня 1900 року) в Новому Орлеані, штат Луїзіана, в дуже неблагополучному районі міста. У Новому Орлеані музику можна було почути скрізь – були тут і негритянські спірічуалси, і блюзи, і танцювальна музика, і похоронні оркестри, класична музика і креольськіритми – все це вбирав у себе Луї. Щоб допомогти сім'ї він почав підробляти в ранньому віці. Переломний момент в його житті настав тоді, коли йому було дванадцять років. Напередодні нового 1912 року Луї «співав на вулицях і святкував». Опівночі почали запускати салют, і імпульсивний Луї, бажаючи приєднатися до веселощів, вийняв заряджений холостими патронами пістолет, який належав одному з співмешканців його матері, і почав стріляти в повітря. Наскільки захоплююче було це для Луї, настільки ж це не сподобалося поліції: він був заарештований і поміщений в притулок длябезпритульних«кольоровошкірих»              хлопчиків.

Пізніше він визнав, що це було найкраще, що могло статися з ним. Саме в цьому притулку Луї «захворів» музикою. Там він записався в хор і в оркестр, де навчився грати на альтгорні і на корнеті. Коли Луї покидав притулок, провівши там півтора роки, він знав, що музика стане його життям.

Учень 2. У складі «Креольського джаз-банду» Олівера в Чикаго Армстронг зробив свої перші записи. У 1924 році він за наполяганням своєї дружини Ліл Хардін почав самостійну кар'єру. У 1925 році Луї Армстронг організував свою «Гарячу п'ятірку» — перший джазовий імпровізаційний ансамбль.

Зроблені в ці роки записи прийнято вважати першими сторінками золотої книги джазової класики, адже саме тоді Армстронг почав співати. Спочатку це був «скет» — вокальне звуконаслідування трубі; вокал із словами прийшов пізніше. Армстронг залишався незаперечним королем джазу до самої своєї смерті, і ні на одну хвилину не слабшав його талант, не висихала сила його впливу на слухачів. Його теплота і гумор незмінно робили його дорогим і близьким для всіх, з ким він зустрічався.

3. Слухання музики композиція у виконанні Луї Армстронга « Hello, Dolly!»

 4. Випереджальне завдання : «Мистецтвознавці»

Учень 3. Піаніст Дюк Еллінгтон. Композиції легендарного Дюка «Караван» («Caravan»), «Самотність» («Solitude») усією творчою палітрою довели світу, що джаз — це не просто музика, під яку танцюють, а особлива експресивна естетика, що має свій шарм і ще не розгадані таємниці. У.порівнянні з іншими відомими джазовими музикантами того часу, у Дюка було щасливе дитинство. Його батько працював у Білому домі дворецьким, а мама була віруючою і при цьому ще дуже добре грала на піаніно. В результаті Дюк виріс з доброю і цілком забезпеченій сім'ї, отримав гарні вистави про віру і живій музиці.

З семи років він починає брати уроки і викладачів фортепіано, а в 11 вже складає свою першу музику. Йому хотілося грати танцювальні мелодії, тому незабаром він занурився у світ регтайму. Однак ніхто й подумати не міг, що це захоплення зайде так далеко. Дюк навчався у спеціалізованій школі і планував стати художником. Він навіть виграв конкурс на кращий рекламний плакат міста Вашингтона. Але до 1917 року він припиняє свою художню діяльність і вирішує професійно зайнятися музикою. З 1923  року  Дюк  Еллінгтон  грає  у  складі  бенду Вашингтонці, керівником якого незабаром і стає. Через деякий час бенд стає цілим оркестром. Починаються грандіозні гастролі.

Успіх музикантів продовжився і в повоєнні роки. Траплялися, правда, епізоди, коли Дюк хотів зав'язати з джазом, проте сильна взаємна любов не давала цьому статися.

Був Еллінгтон і в СРСР. Його приїзди ставали знаковими подіями для радянських музикантів.

 

5. Слухання музики композиція у виконанні Дюка Еллінгтона «Караван».

6. Робота з підручником: стор.153

7. Слухання  джазових композицій  у виконанні диксиленду,  джаз-бенду

(за вибором).

8. Випереджальне завдання : «Мистецтвознавці»

Учень 4. Видатною джазовою співачкою була Елла Фіцджеральд.

Елла Фіцджеральд записала за своє творче життя, що тривало більше п'яти десятиліть, 250 музичних альбомів і завоювала 13 премій «Греммі» - вищих нагород музичного світу Америки.

Спираючись на витоки негритянського рідного мистецтва, Елла Фіцджеральд дала неповторно оригінальний тип джазового співу, коли виконавець дійсно вже нітрохи не поступається композитору. Старі пісні у виконанні співачки набувають нового життя, часом зовсім несподівані обриси.

Записані в 50-ті роки альбоми залишаться найкращим свідченням самої плідної епохи американської музики. Елла Фіцджеральд зробила справжнє диво: вона скрупульозно відтворювала тексти, відшукуючи в них приховані скарби, про які до неї ніхто навіть і не здогадувався.

З віком голос Елли Фіцджеральд ставав лише глибше і багатше відтінками.

 

 

8. Слухання музики  композиції  у виконанні Елли Фіцджеральлд «Summertime»

 

9. Вокальнхорова робота

   Розспівування. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу.

    Розучування пісні.

   Музика і слова Маші і Насті Толмачових «Весняний джаз»

Робота над змістом пісні.

 

  1.         Ознайомлення з піснею.

2. Бесіда за її змістом

 

    3. Розучування мелодії 1 куплету пісні.

4 . Виконання першого куплету під акомпанемент фортепіано.

 

IX. Узагальнення вивченого матеріалу. Підсумок уроку.

 

  1.         Які жанри музичного фольклору вважають витоками джазу?
  2.         Які особливості джазових мелодій і ритмів?
  3. У чому полягають особливості джазового вокального виконання?

 

X. Домашнє завдання.

    Слухати джазову музику.

 

XI. Вихід учнів з класу у супроводі музичної композиції Луї Армстронга «Блюз західної околиці».


 

docx
Додано
18 листопада 2018
Переглядів
1600
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку