Тема: Історичні джерела. Археологія .
Мета:
Обладнання: дошка, підручник.
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття: «історичні джерела», «археологія», «музей», «речові джерела».
Основні дати: 1893, 1971.
Історичні особистості: Вікентій Хвойка, Борис Мозолевський.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
Фронтальне опитування:
Що таке «хронологія»?
Скільки років у столітті?
Скільки років у тисячолітті?
Як лічать час в історії?
Учням даються картки із завданням
Співвіднесіть рік і століття:
III. Мотивація навчальної діяльності учнів
Метод «Мікрофон»
IV. Вивчення нового матеріалу
Завданням історика є відтворення картини минулого. Щоб дізнатися про події минулого, історики звертаються до історичних джерел. Учені досліджують, порівнюють їх, роблять висновки. Адже саме історичні джерела є відображенням минулого, без яких це минуле неможливо відтворити.
Історичне джерело – це письмові документи, предмети, будівлі та інші пам’ятки, які відображають історичні події та явища .
Запис у зошит
Види історичних джерел
Речові Усні
Писемні
Пояснення історичних джерел
Про що історикам можуть розповісти зброя, глечик, одяг, легенда?
Ми з вами визначили, що завдяки речовим джерела можна дізнатися про життя минулого. Але, як саме історики знаходять речові джерела ? В знаходженні речей, які відтворюють картину минулого, допомагає археолог. Хто ж такий археолог?
Археолог – людина, яка займається археологією.
Запис у зошит
Археологія – наука, що займається вивченням речових джерел.
Робота з підручником
Ст. 16-17 підручника – прочитайте текст, дайте відповіді на питання:
Археологічні відкриття ХІХ-ХХстоліття
1893р 1971
Вікентій Хвойка Борис Мозолевський
Відкрив трипільську культуру Знайшов золоту пектораль
А яка ж подальша доля чекає речові пам’ятки після їх вивчення? Вони передаються в музей.
Запис в зошит
Музей – установа, в якій збирають, вивчають і виставляють для огляду знаряддя праці, предмети побуту, книги, монети, документи, картини тощо.
Які ж бувають музеї і що вони збирають?
Музеї бувають різних напрямків : краєзнавчі, художні, книгодрукування, Великої Вітчизняної війни, природничі, археологічні, літературні, технічні та інші. (Вчитель пояснює напрямки)
Чому музеї називають скарбницями історії?
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Бесіда за питаннями:
VI. Підсумки уроку
VII. Домашнє завдання
Прочитати та опрацювати § 8
1