Донецька обласна державна адміністрація
Департамент освіти і науки
Донецький обласний еколого-натуралістичний центр
Гнибіда О. А.
ДЖЕРЕЛО НЕВИЧЕРПНОЇ
ТВОРЧОСТІ ПЕДАГОГА
(Із досвіду роботи)
Краматорськ – 2018
УДК 087
ББК 74.20
Г 56
Гнибіда О. А., методист Донецького обласного еколого-натуралістичного центру, переможець Всеукраїнського конкурсу майстерності педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів "Джерело творчості" у номінації «Методист-2018»
Рецензенти:
Ломакіна Г. І., проректор з науково-методичної роботи Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти
Дубяга А. П., начальник відділу національно-патріотичного виховання
Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти
Лещенко І. А., заступник директора з навчально-виховної роботи Донецького обласного еколого-натуралістичного центру
Збірка містить матеріали на допомогу педагогічним працівникам закладів позашкільної освіти щодо підготовки та участі у Всеукраїнського конкурсі майстерності педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів "Джерело творчості" та інших фахових конкурсах: рекомендації щодо структури портфоліо, узагальнення власного досвіду, пошуку теми дослідження, якісного оформлення матеріалів, підготовки та проведення презентації власного досвіду.
Донецький обласний еколого-натуралістичний центр
Від автора
Шановні колеги!
Що є для педагога участь у фахових конкурсах різних рівнів?
Часто можна почути, що це показуха, яка не має нічого спільного з роботою і не відображає реального досвіду педагога. Але хочу не погодитися з такою думкою. Так більша частина педагогів відгороджується від необхідності розвиватися, вивчати додаткову літературу, підвищувати свою комп’ютерну грамотність, бо вважають, що вони і так все знають і вміють. Конкурси ж мобілізують творчий потенціал педагога, перешкоджають його професійному вигорянню, стимулюють до пошуку нових форм і методів роботи, примушують бути завжди в тонусі, готовими до інновацій. Перемога в конкурсах значно підвищує самооцінку педагога, стимулює до подальшого самовдосконалення. І, навіть, якщо не вдалося вибороти перемогу, є можливість повчитися у своїх досвідченіших колег, здобути нових друзів та можливість вийти за рамки свого закладу освіти, розширити кордони професійного спілкування.
Я вважаю, що підготовка до участі та сама участь у конкурсах є однією з дієвих форм курсової перепідготовки педагога, бо дає потужний поштовх до постійної самоосвіти, самовдосконалення, самоусвідомлення, саморозвитку.
Вже не достатньо бути на уроці та поза ним актором, режисером, діловодом, диригентом, дипломатом, психологом, новатором і компетентним фахівцем. Сьогодні треба розуміти, що сучасний учитель має знати більше ніж його учні, та його знання не повинні обмежуватися предметом і методикою його викладання. Він має бути в курсі передових технологій, орієнтуватися в сучасній політиці, економіці, мати знання в різних сферах суспільного життя тощо. Педагог повинен постійно самовдосконалюватися, тому що його робота пов'язана з постійним оновленням.
Давня мудрість говорить: Хто стоїть на місці, той відстає.
А хто не хоче відставати, мусить рухатися вперед, і не зупинятися, досягнувши вершини, а підійматися вище. У цьому ц полягає основна місія сучасного педагога.
«Вчитель готується до гарного уроку все життя. Така духовна й філософська основа професії й технології нашої праці: щоб дати учневі іскорку знань, вчителеві необхідно вбрати ціле море світла.»
В.О.Сухомлинський
«Виховання, отримане людиною, закінчено, досягло своєї мети, коли людина настільки дозріла, що володіє силою і волею самого себе утворювати протягом подальшого життя, і знає спосіб і засоби, як вона це може здійснити як індивідуум, що впливає на світ.»
А. Дістервег
1. Аналіз усіх своїх накопичених матеріалів з метою їх систематизації.
2. Окреслення переліку питань та проблем, які найбільш цікаві для автора.
3. Визначення найбільш цікавої теми для дослідження, зважаючи на її інноваційність, актуальність, наявність деякого власного досвіду і, звичайно, зацікавленість автора у її подальшому вивченні (перевагу надавати проблемам, які вивчені недостатньо, які мають потенціал для майбутнього і які цікавлять автора найбільше).
4. Визначення викликів сьогодення, які спонукають до роботи над даною темою.
5. Визначення бар’єрів, що заважають у роботі.
6. Постановка цілі, формулювання задач і визначення етапів роботи з окресленням часових проміжків.
7. Одночасно проведення роботи з формування власного портфоліо, яке дуже зручно розмістити на Google-диску, хоча можна для цього використовувати й інші онлайн-платформи. Якщо у педагога ще немає портфоліо, то участь у конкурсах спонукає його зробити, а далі використовувати у своїй діяльності, так як на сьогодні зберігання інформації у «хмарах» - це самий надійний спосіб збереження накопичених матеріалів, забезпечення легкого доступу до зазначених матеріалів не тільки для себе, а і для інших користувачів, незалежно від місця їх проживання.
8. Проведення власне свого дослідження.
9. Належне оформлення накопичених матеріалів.
10. Підготовка до захисту: виступ, презентація, підготовка дидактичних матеріалів, майстер-класів, фрагменту заняття.
11. Власне захист.
Портфоліо – це набір матеріалів за певний проміжок часу, який дає можливість зробити висновок про професійну діяльність педагога.
Портфоліо педагога може мати наступну структуру:
1. Загальні відомості (анкетні відомості; звання та нагороди; відомості про підвищення кваліфікації; результати атестації)
2. Результати педагогічної діяльності (розділ включає матеріали, які показують динаміку педагогічної діяльності):
· навчальні програми гуртка (комплексні, інтегровані, авторські, інноваційні);
· анотація власного досвіду роботи, в якій зазначено провідну ідею, мету, новизну, практичну значущість;
· розробки занять гуртка;
· результати участі вихованців у конкурсах, фестивалях, змаганнях, виставках;
· проектні, творчі, дослідницькі роботи вихованців;
· інформація про організацію виховної роботи з вихованцями;
· результати моніторингу якості навчально-виховного процесу у гуртку;
· матеріали роботи з батьками вихованців;
· відгуки органів управління освітою, наукових установ, громадських організацій тощо, що висвітлюють творчі здобутки педагога.
3. Науково-методична діяльність (у розділі розміщують методичні матеріали, що свідчать про роботу педагога з розвитку професійної компетентності):
· власні методичні розробки: методичні рекомендації, науково-методичні посібники тощо;
· публікації у фахових виданнях;
· творчі роботи, виконані на курсах підвищення кваліфікації;
· матеріали виступів на педагогічних радах, семінарах;
· інформація про участь у роботі конференцій, майстер-класів, творчих груп, методичних об’єднань району, області;
· результати участі у професійних і творчих конкурсах;
· інформація про участь в експертній роботі;
· матеріали про організацію самоосвітньої роботи педагога.
У портфоліо можуть бути представлені фото-, відеоматеріали, що висвітлюють творчі здобутки педагога та його вихованців.
3. Оформлення портфоліо.
Портфоліо педагога являє собою папку–накопичувач з файлами згідно з визначеною в закладі структурою. Педагог має право включати додаткові розділи, рубрики, матеріали, елементи оформлення, які підкреслюють його індивідуальність, педагогічний почерк.
Папка й зібрані матеріали повинні мати естетичний вигляд. Методисти надають допомогу в організації роботи зі створення портфоліо.
4. Презентація портфоліо
Презентація портфоліо проводиться публічно на засіданні атестаційної комісії. Презентація може проходити у формі виставки навчально-методичних матеріалів. Мета презентації – за короткий час представити результати виконаної роботи за певний період часу.
ДОНЕЦЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ДОНЕЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНИЙ ЦЕНТР
МЕТОДИЧНИЙ СУПРОВІД РОБОТИ ПЕДАГОГІВ В
ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНОМУ ЦЕНТРІ НОВОГО
ПОКОЛІННЯ
(Із досвіду роботи методиста ДОЕНЦ Гнибіди Олени Анатоліївни)
КРАМАТОРСЬК - 2018
на участь у 2-му турі 3-го етапу
Всеукраїнського конкурсу майстерності педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів "Джерело творчості"
1 |
Номінація |
Методист - 2018 |
2 |
П.І.Б. (повністю) конкурсанта |
Гнибіда Олена Анатоліївна |
3 |
Дата народження |
3 грудня 1964 року |
4 |
Домашня адреса: область - район - село - вулиця, будинок - |
Донецька Великоновосілківський Піддубне Завидовського, 10 |
5 |
Телефон, email |
+38(066)9703939; an_na_gn@ukr.net |
6 |
Освіта |
повна вища - Мелітопольський державний педагогічний інститут, рік закінчення - 1990; середня спеціальна - Красноармійське педагогічне училище, рік закінчення - 1984 |
7 |
Стаж роботи |
педагогічний - 33 роки, з них на посаді заступника директора школи з НВР - 25 років, на посаді методиста - 2 роки 4 місяці. |
8 |
Нагороди і звання |
педагогічне звання - “старший учитель”; нагрудний знак “відмінник освіти” |
9 |
Позашкільний заклад, у якому працює конкурсант (повна назва) |
Донецький обласний еколого-натуралістичний центр |
1 0 |
Адреса закладу |
м. Краматорськ, вул. Василя Стуса, 19 |
1 1 |
Телефон |
0669703939 |
1 2 |
Сайт, веб посилання на диск Google |
https://drive.google.com/drive/u/1/folders/1mdjkoHj9dEHX x9MIeGThBSBEDmzxnQe3 |
Гнибіда Олена Анатоліївна працювала заступником директора з навчально-виховної роботи Піддубненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів з 1991 року, з вересня 2015 року працює методистом Донецького обласного еколого-натуралістичного центру. Стаж педагогічної роботи – 33 роки 4 місяці. Має вищу кваліфікаційну категорію та звання «старший учитель».
Протягом всієї роботи заступником директора Гнибіда О.А. забезпечувала зв’язок школи із Великоновосілківською станцією юних натуралістів, де працювала керівником гуртка за сумісництвом з 2011 по 2013 рр., та Донецьким обласним еколого-натуралістичним центром, де наразі працює методистом. Результатом її роботи стала активна участь команди екологів школи і району у Донецькій обласній комплексній екологічній експедиції протягом 2008-2011 рр., участь юних екологів під її керівництвом у Всеукраїнських експедиціях, зборах, зльотах та конкурсах: «Мій рідний край – моя земля» (2008-2015 рр.), «Моя країна – Україна» (2006-2015 рр.), «В об’єктиві натураліста» (2013, 2015, 2016, 2017 рр.), зборах учасників екологічних експедицій, походів, польових практик (2012, 2013, 2015, 2017 рр.), Всеукраїнських зборах юних ботаніків (2016, 2017 рр.), юних зоологів (2016, 2017 рр.), Міжнародному пленері «Діалог з природою» (2015, 2016 рр.), Міжнародному конкурсі з українознавства (2012, 2015, 2016 рр.). Олена Анатоліївна є одним із організаторів обласних конференці й учнівської молоді: «Ковиловий степ», «Біологічні дослідження та винахідництво», «Екологія та здоров’я», обласних вікторин Відкритого чемпіонату «Знай, люби, бережи». Стала призером Всеукраїнського конкурсу «Цікава школа» (ІІІ місце, 2015 р.), Всеукраїнського конкурсу програм, навчально-методичних матеріалів та віртуальних ресурсів (дипломи І та ІІ ступенів, 2017 р.), Всеукраїнської виставки методичної літератури (диплом ІІІ ступеня, 2017 р.). За підготовлені під її керівництвом матеріали ДОЕНЦ став переможцем Всеукраїнського рейтингу позашкільних навчальних закладів “Золота когорта позашкільників” у 2015 та 2018 роках. Цікавою є робота над проектом створення еколого-натуралістичного закладу нового покоління “EKOHUB”, який подано на конкурс проектів регіонального розвитку. Значну увагу приділяє організації еколого-краєзнавчої діяльності учнів, їх участі у Всеукраїнських та обласних заходах та конкурсах. Являється координатором участі учнів в інтерактивних олімпіадах та конкурсах: «Крок до знань», «МАНюніор», «Колосок», «Геліантус» тощо. Організувала роботу з узагальнення та розповсюдження найбільш результативного досвіду педагогів Піддубненської ЗОШ та школи в цілому. За ініціативою Гнибіди О.А. у Піддубненській школі на базі музейної кімнати створено музей, який отримав статус Зразкового. Під її керівництвом йде реалізація проекту «Школа-музей», в рамках якого уже п’ять класних кімнат стали музейними. У 2015 році створила на базі Піддубненської школи І-ІІІ ст. навчально-методичний центр Донецького обласного екологонатуралістичного центру, розпочала активну роботу по створенню куточка живої природи та Музею Природи на базі Піддубненського СБК. Під керівництвом Олени Анатоліївни діє пресцентр «ЕКОСВІТ». У 2016 році започаткувала новий обласний конкурс “Коло Сварога” та підготувала до нього збірку методичних та інформаційних матеріалів. Надає методичну допомогу керівникам гуртків у підготовці науково-дослідницьких робіт учнів, організації дослідної діяльності вихованців.
Гнибіда О.А. бере активну участь у роботі методичної ради Донецького обласного еколого-натуралістичного центру. У своїй роботі проявляє високі моральні якості. Показала уміння працювати з людьми, дипломатично вирішувати виникаючі питання, здатність уникати конфліктів, брати на себе відповідальність за колектив, здатність знаходити вихід із нестандартних ситуацій. Активна, цілеспрямована, вміє вести за собою. Є головою громадської організації «Злагода».
Має державні та відомчі нагороди:
• Почесна грамота МОН України (наказ від 8.05.2011 № 228);
• Почесна Грамота управління освіти і науки Донецької облдержадміністрації (наказ від 19.09.2012 № 37 Н);
• Подяка Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України,
Національної академії наук України, Національного центру «Мала Академія наук України» (наказ НЦ «МАНУ» від 14.06.2013 № 30);
• Почесна Грамота Міністерства освіти і науки України, Національного еколого-натуралістичного центру (наказ від 10.11.2016 № 75); Нагрудний знак «Відмінник освіти» (наказ від 09.08.2017 № 452-к).
Заступник директора ДОЕНЦ з ІМР Н.Ф.Шатух
Креативний дизайн простору + розумне використання технологій = нескінченні можливості для навчання
Project XQ
Тема досвіду: “Методичний супровід створення еколого- натуралістичного центру нового покоління “Еко-Нub”.
Адреса досвіду: м. Краматорськ, Донецький обласний екологонатуралістичний центр.
Роки вивчення: 2015-2018 рр.
Форми узагальнення: усні повідомлення результатів вивченого, узагальнення передового педагогічного досвіду у виступах на нарадах, педрадах, курсах, семінарах, конференціях; письмові повідомлення результатів вивченого, узагальнення передового педагогічного досвіду у формі методичних листів, методичних розробок, статей у газетах і журналах, видання брошур, збірників матеріалів конференцій і семінарів; наочно-демонстраційна популяризація передового педагогічного досвіду – організація виставок, спеціальні стенди при методкабінетах тощо.
За інноваційним потенціалом досвід має комбінаторний характер, оскільки конструктивно поєднує провідні ідеї компетентнісного підходу, технологій і методик використання інформаційно-комунікативних технологій.
Актуальність досвіду. Інфраструктура більшості закладів позашкільної освіти України побудована на припущеннях, які вже не є релевантними для сучасних вихованців. Виходячи з основних напрямів Нової української школи, перед позашкільною освітою постало завдання створення закладів освіти нового покоління, які будуть спроможні надавати освітні послуги високої якості. Щоб створити прогресивний заклад позашкільної освіти, потрібно змінити нашу думку про те, як організовувати час, використовувати простір та застосовувати нові навчальні технології.
Провідна ідея досвіду– створення методичного контенту для роботи закладу позашкільної освіти нового покоління, який відповідатиме вимогам сучасності, використовуватиме весь інноваційний потенціал передових технологій у реалізації головної мети еколого-натуралістичної освіти – формування екологічного світогляду підростаючого покоління, підвищення його екологічної культури.
Новизнаполягає у створенні на основі здобутого досвіду абсолютно нового сучасного закладу позашкільної освіти та його методичне обґрунтування та наповнення.
Практична значущість полягає в оновленні змісту позашкільної освіти в цілому та пошуку абсолютно нових форм і методів організації освітнього процесу задля досягнення максимального результату.
Колектив ДОЕНЦ розпочав роботу над проектом створення екологонатуралістичного центру нового покоління «Eko-Hub» («hub» - «хаб» - «вузол, з’єднання, центр»).
Загальна ціль проекту – створити дієздатну модель закладу позашкільної освіти майбутнього, яка включатиме енергонезалежний навчальний простір в «розумному будинку», який можна розташовувати в будь-якому місці та в разі потреби перевозити в інше, та мобільний еколого-просвітницький центр, обладнаний у салоні комфортабельного автобуса, для проведення екологічної просвіти підростаючого покоління та дорослого населення в контексті ідей сталого розвитку суспільства, який задовольняє потреби нинішніх поколінь і не ставить під загрозу можливості наступних поколінь задовольняти свої потреби, забезпечення STEM-освіти вихованців.
Мета проекту: перетворити Донецький обласний еколого-натуралістичний центр на такий, який відповідатиме вимогам сучасності. Конкретні цілі проекту:
1. Створення енергонезалежного навчального простору в «розумному будинку» (Passiv Dom — український автономний самонавчальний модульний будинок, створений за технологією 3D-printing, modulOne або modulTwo), який можна розташовувати в будь-якому місці та в разі потреби перевозити в інше, та мобільного еколого-просвітницького центру, обладнаного у салоні комфортабельного автобуса, що на сьогоднішній час дуже актуально для переміщеної установи.
2. Створення бази для проведення агро-, фіто-, еко-, фауністичних досліджень.
3. Забезпечення методичного супроводу закладу освіти нового типу.
Виходячи із зазначених цілей, постає питання забезпечення надсучасного закладу нового покоління педагогічними працівниками, які мають відповідний рівень кваліфікації, готові змінити себе і свої підходи до навчання та виховання підростаючого покоління. Для роботи у таких закладах потрібні висококваліфіковані спеціалісти, здатні працювати у ІТ-просторі із використанням сучасної техніки та високих технологій.
Метою моєї методичної роботи є формування підґрунтя нового рівня професійної компетенції педагогічних працівників, їх підготовка до роботи у закладах нового типу через систему використання нових, ефективних прийомів підвищення кваліфікації педагогів майбутнього, підвищення інноваційної культури кожного педагога. Для проведення такої роботи, в першу чергу, необхідно створити команду, яка спроможна вирішувати поставлені завдання (дифузія інновацій Еверетта Роджерса).
Важливо сформувати систему взаємодії педагогів, вихованців, батьків та громадськості у виробленні нового мислення, а це дуже складний і тривалий процес. Ми знаходимося лише на першому його етапі: моніторингу, відпрацювання стратегії подальшого розвитку нового закладу позашкільної освіти, створення системи підготовки і перепідготовки педагогічних кадрів. Ми вважаємо, що сьогодні ми не маємо права навчати педагогів застарілими методами. На зміну лекціям, бесідам, “круглим столам” приходять тренінги, практикуми, соціальні мережі, веб-простір, онлайн-спілкування, онлайн-курси, працює EdEra (Education Era) – освітній проект, завданням якого є зробити навчання в Україні якісним та доступним. Ми намагаємося використовувати всі можливості, які надає нам Інтернет: наприклад, вчимо педагогів користуватися інструментами GoogleApps, що дозволяє максимум інформації зберігати в «Хмарах» й мати до цієї інформації доступ з будь-якого технічного засобу за потребою, намагаємося залучати педагогів до сервісу Prometheus, українського громадського проекту масових відкритих онлайн-курсів, мета якого – безкоштовно надавати найкращі навчальні можливості кожному громадянину України.
У зв’язку зі значною віддаленістю в умовах переміщеного закладу позашкільної освіти досить широко використовуємо таку форму методичного спілкування, як веб-семінари для педагогічних працівників освітніх округів ДОЕНЦ, директорів, методистів та керівників гуртків СЮН та ЕНЦ Донецької області (фото № 1). Уже третій рік поспіль працює віртуальна школа педагогічної майстерності “Світоч”. У проведенні методичних веб-семінарів допомагає сервіс https://padlet.com/ (цифрова стіна – це інструмент для навчання, завдяки якому можливе поєднання тексту, зображення, відео, аудіо в інтерактивний формат) для створення макету будь-якого заняття: усі матеріали на одній стіні. Також цей ресурс використовується наступним чином:
● як простір для розміщення навчальної інформації;
● для розміщення завдань з метою пошуку інформації;● для спільної роботи педагогів закладу над проектом;● як місце для збирання ідей для проектів та їх обговорення.
З метою репрезентації досвіду використовую «Сайт методиста ДОЕНЦ
Олени Анатоліївни Гнибіди «Західний округ ДОЕНЦ», створеного на sites.google.com.
Уже другий рік як ДОЕНЦ підключився до сервісу E-schools, що поєднує в собі сайт навчального закладу, електронний документообіг, соціальну мережу для дітей, педагогів, батьків. З допомогою проведеного навчання до цього сервісу вдалося долучити і СЮН та ЕНЦ Донецької області.
У всьому світі позитивно зарекомендувала себе тренінгова система підготовки, і педкадрів, у тому числі. Тому ми широко використовуємо можливості даної системи. Так, ми маємо у колективі своїх сертифікованих тренерів з національного виховання “З Україною в серці” (пройшли навчання в НЕНЦ), тренерів з моніторингу навколишнього середовища (навчання в НЕНЦ), тренерів з файндрайзингу (навчання в НЕНЦ), тренерів системи HEART –- навчання через мистецтво. Наразі підготовлені спеціалісти уже працюють із вихованцями, їх батьками, проводять тренінгові заняття з педагогами, що дає перші результати.
Важливе значення надаємо STEAM-освіті, послідовності курсів або програм навчання, яка готує учнів до успішного працевлаштування, до освіти після школи або для того й іншого, вимагає різних і більш технічно складних навичок, зокрема із застосуванням математичних знань і наукових понять. Важливим є те, що за STEM-методикою, в центрі уваги знаходиться практичне завдання чи проблема. Учні вчаться знаходити шляхи вирішення не в теорії, а прямо зараз шляхом спроб та помилок.
Сучасні діти зацікавлені у віртуальних навчальних ресурсах, тому великим успіхом користуються наші віртуальні інтерактивні вікторини серії “Знай, люби, бережи”, що проходять тричі на рік на сайті sites.google.com/site/donoenc/ за темами: “Юний еколог”, “Юний аграрій”, “Юний знавець флори”, “Юний знавець фауни” тощо. При створенні вікторин використовуються різні інструменти для навчання: Online Test Pad, Learningapps, Форми Google, PowToon та ін. Вони дають можливість не просто давати відповіді на питання, а візуалізувати їх та знаходити відповіді в Інтернеті, здобуваючи таким чином нові знання.
Усе це разом і складає методичний контент закладу позашкільної освіти нового типу. Наразі йде накопичення нових методик, напрацювання системи методів, прийомів, формування нової структури методичного супроводу закладів Нової української школи.
У своїй роботі використовуємо як досвід українських педагогів: наукове обґрунтування теоретико-методичних основ позашкільної освіти, діяльності позашкільних навчальних закладів, що представлено в працях українських вчених О. В. Биковської, Т. І. Сущенко, Г. П. Пустовіта, В. О. Рибалки, В. В. Вербицького, так і світовий досвід освітніх систем.
Дуже зацікавили нас ідеї фінської школи, що визнана однією з кращих у світі (загальнодержавна електронна система Wilma, яка об’єднує вчителів, учнів та батьків, свобода вчителя, свобода учнів, рівність, самостійність, навчання, а не викладання).
Також ми поділяємо ідеї американської нової супер-школи Super School Challenge – Project XQ, які закладено в сутність “Еко-Нub” (Відкривай. Проектуй. Розвивай).
Заклад позашкільної освіти майбутнього матиме величезний вплив на молодь у визначальний період їхнього життя. Сподіваємся, що наш заклад стане прикладом для інших. Ефективна організація завжди гарно спланована і залишається сильною, не дивлячись на обставини. Натхнення – це лише початок процесу, який через співпрацю і оцінку оточуючих може сягнути вершин. Наш майбутній успіх зможе надихати інших в Україні та світі.
СТВОРЕННЯ ЕКОЛОГО- НАТУРАЛІСТИЧНОГО ЦЕНТРУ НОВОГО
Гнибіда Олена Анатоліївна, учасник другого (очного) туру 3-го етапу
Всеукраїнського конкурсу майстерності педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів «Джерело творчості» у номінації «Методист
- 2018»
Донецький обласний еколого-натуралістичний центр
(1 слайд - титульний)
Добрий день, шановні колеги! Я, Гнибіда Олена Анатоліївна, методист Донецького обласного еколого-натуралістичного центру, рада представити вам сьогодні «Моє педагогічне кредо».
2 слайд «Виклики, бар’єри та шляхи вирішення»
Головним викликом сьогодення є війна, завдяки якій наш заклад є переміщеною установою, яка стоїть перед вибором: що робити далі. У нас позаду – досвід наших попередників, попереду новий шлях, а на сьогодні ми маємо новий колектив, відсутність приміщення, недостатню спеціалізацію педагогів, відсутність матеріальної бази. Щоб іти далі, треба подолати бар’єри: відсутність елементарної підготовки педагогів позашкільної освіти, слабке фінансування освіти, відсутність екологічної культури і освіти населення, тотальну безвідповідальність, що породжується застарілим світоглядом більшості українців,
Є різні шляхи вибору подальшої дороги: ми можемо нічого не робити і плисти за течією, можемо запитати поради у сусідів та взяти на озброєння їх досвід, ми можемо залишитись стояти на місці, і це також буде наш вибір, можемо йти протореним шляхом традиційної педагогіки.
Але, виходячи з основних напрямів Нової української школи, ми вирішили будувати свою дорогу, використовуючи при цьому і надбання традиційної педагогіки, і прогресивний досвід інших країн, і творчий потенціал свого колективу, враховуючи побажання сучасних дітей, їх батьків та досягнення сучасної науки і техніки.
3 слайд "Ідея, ціль, задачі»
В основу проекту ми заклали провідну ідею – створення закладу позашкільної освіти нового покоління, який відповідатиме вимогам сучасності, використовуватиме весь інноваційний потенціал передових технологій у реалізації головної мети еколого-натуралістичної освіти – формування екологічного світогляду підростаючого покоління, підвищення його екологічної культури.
Але щоб створити прогресивний заклад позашкільної освіти, потрібно змінити нашу думку про те, як організовувати час, використовувати простір та астосовувати нові навчальні технології.
Ціль нашого проекту – створити дієздатну модель закладу позашкільної освіти майбутнього (гіперпосилання на 4 слайд «Модель закладу»), яка включатиме енергонезалежний навчальний простір в «розумному будинку», який можна розташовувати в будь-якому місці та в разі потреби перевозити в інше, та мобільний еколого-просвітницький центр, обладнаний у салоні комфортабельного автобуса, для проведення екологічної просвіти підростаючого покоління та дорослого населення в контексті ідей сталого розвитку суспільства, який задовольняє потреби нинішніх поколінь і не ставить під загрозу можливості наступних поколінь задовольняти свої потреби, забезпечення STEM-освіти вихованців.
(Повернутися до 3 слайду)
Перед нами постало ряд завдань:
(гіперпосилання на 5 слайд «Завдання проекту»)
1. Підготовка педагогів:
• формування підґрунтя нового рівня професійної компетенції педагогів, які працюватимуть у закладі нового типу;
• створення та відпрацювання системи підвищення кваліфікації педагогів майбутнього;
• підвищення інноваційної культури кожного педагога.
2. Створення методичного контенту:
• конструктивне поєднання провідних ідей традиційної освіти, компетентнісного підходу та інформаційно-комунікативних технологій.
3. Формування матеріально-технічної бази:
• Створення ІТ-простору із використанням сучасної техніки та високих технологій («розумний будинок» та «мобільний екологопросвітницький центр»);
• Обладнання кабінетів і лабораторій, в тому числі мобільної лабораторії, яка б давала можливості вільного доступу до якісної позашкільної освіти широким колам вихованців;
• Розумна організація вільного простору вихованців.
(6 слайд «Покрокова підготовка педагогів»)
Першим кроком нашої діяльності у проекті було проведення моніторингових заходів з педагогічним колективом (гіперпосилання на 7 слайд): нами були досліджені віковий, освітній, кваліфікаційний рівні педагогів Центру, їх педагогічний стаж, проведено анкетування щодо рівня розвитку педагогічного досвіду, діагностика труднощів, тестування щодо виявлення рівня творчості і креативності, їх готовності до змін, до роботи в нових умовах. Так, наше дослідження показало, що колектив педагогічних працівників нашого центру складають у більшості своїй молоді люди віком від 19 до 30 років (35 %) та досвідчені педагоги віком від 51 до 60 років (45 %). В той час, як молоді педагоги мають високий потенціал творчості та креативності, їм не вистачає досвіду, а педагоги старшого віку мають величезний досвід, високий рівень творчості, але їм не вистачає креативності, живої енергії. Об’єднання цих двох великих сил для рішення спільних завдань інноваційного випереджаючого розвитку може дати колосальний результат. Тому головним завданням роботи з педагогами була визначена ефективна взаємодія двох енергій: молодості і досвіду.
(Повернутися до 6 слайду за гіперпосиланням)
Для визначення свого другого кроку ми звернулися до дифузії інновацій Еверетта Роджерса – процесу, під час якого інновація з плином часу через певні канали поширюється серед членів соціальної системи. А певними каналами є команда однодумців, яка спроможна вирішувати поставлені завдання.
(Гіперпосилання на 8 слайд «Крок 2. Створення команди») Для створення дієвої команди було проведено психологічні тренінги, ділові ігри, конкурс «Кращий працівник року» у номінаціях «Методист», «Керівник гуртка», турнір молодих педагогів «Я – лідер» та ін. Ці заходи допомогли колективу згуртуватися, навчитися працювати в команді, ставити перед собою завдання, виявити свої сильні та слабкі сторони, визначитись із своїм подальшим саморозвитком, а, головне, визначитись із своєю готовністю до змін.
(Повернутись до слайду 6)
Третім кроком стало створення системи перепідготовки педкадрів
(Гіперпосилання на 9 слайд «Крок ІІІ. Створення системи перепідготовки педагогів»)
Ми вважаємо, що сьогодні ми не маємо права навчати педагогів застарілими методами. На зміну лекціям, бесідам, “круглим столам” приходять тренінги, практикуми, соціальні мережі, веб-простір, онлайн-спілкування, онлайн-курси, працюють онлайн-платформи. Участь у таких заходах має бути активною, бо саме через дію йде відпрацювання нових методик та засвоєння нових знань.
Наша система перепідготовки базується на традиційних принципах організації: саме курси перепідготовки та міжкурсова підготовка педагогів.
Але у форми курсової перепідготовки ми вносимо зміни, звертаючи більше уваги на практицизм, творчість, мобільність, багатогранність, уміння працювати з сучасними ІТ-технологіями.
Важливе значення надаємо взаємодії із установами та закладами, які надають широкі можливості для перепідготовки педагогів, це – НЕНЦ, ІМЗО, ІППО. Так, на базі Донецького ІППО наші педагоги беруть активну участь в авторських творчих майстернях, корпоративних курсах, дистанційних курсах, школі лідерів. Використовуємо всі можливості навчання педагогів від неурядових громадських організацій. У всьому світі позитивно зарекомендувала себе тренінгова система підготовки, і педкадрів, у тому числі. Тому ми широко використовуємо можливості даної системи. Так, ми маємо у колективі своїх сертифікованих тренерів з національного виховання “З Україною в серці” (пройшли навчання в НЕНЦ), тренерів з моніторингу навколишнього середовища (навчання в НЕНЦ), тренерів з файндрайзингу (навчання в НЕНЦ), тренерів системи HEART –- навчання через мистецтво. І на сьогодні підготовлені спеціалісти уже працюють з вихованцями, їх батьками, проводять тренінгові заняття з педагогами, що дає перші результати.
(повернутися на 6 слайд)
І наразі ми маємо 4 крок освіти педагогів, на наш погляд, найефективніший – це само- та взаємоосвіта.
Найвище вміння педагога – здатність до самоосвіти. А самоосвіта – це освіта впродовж життя, яка дає педагогу можливість бути завжди Педагогом з великої літери.
(Перехід на 11 слайд «Методичний контент»)
Утворена команда і починає працювати над створенням методичного контенту закладу майбутнього.
Ми виділили чотири напрямки, чотири можливості для подальшої роботи: це, по-перше, використання існуючих онлайн-ресурсів, віртуальних платформ. Наприклад, використовуємо платформу EdEra (Education Era) – освітній проект, завданням якого є зробити навчання в Україні якісним та доступним, вчимо педагогів користуватися інструментами GoogleApps (гіперпосилання на слайд 13), що дозволяє максимум інформації зберігати в «Хмарах» й мати до цієї інформації доступ з будь-якого технічного засобу за потребою, намагаємося залучати педагогів до сервісу Prometheus, українського громадського проекту масових відкритих онлайн-курсів, мета якого – безкоштовно надавати найкращі навчальні можливості кожному громадянину України.
У зв’язку із значною віддаленістю в умовах переміщеного закладу позашкільної освіти досить широко використовуємо таку форму методичного спілкування, як веб-семінари, у проведенні яких допомагає сервіс Рadlet (гіперпосилання на слайд 12) (цифрова стіна – це інструмент для навчання, завдяки якому можливе поєднання тексту, зображення, відео, аудіо в інтерактивний формат) для створення макету будь-якого заняття: усі матеріали на одній стіні. З метою репрезентації досвіду використовую власний сайт, створений на sites.google.com.
Уже другий рік як ДОЕНЦ підключився до сервісу E-schools (гіперпосилання на слайд 14), що поєднує в собі сайт навчального закладу, електронний документообіг, соціальну мережу для дітей, педагогів, батьків. З допомогою проведеного навчання до цього сервісу вдалося долучити і СЮН та ЕНЦ Донецької області.
Важливе значення надаємо STEAM-освіті, послідовності курсів або програм навчання, яка готує учнів до успішного працевлаштування, до освіти після школи або для того й іншого, вимагає різних і більш технічно складних навичок, зокрема із застосуванням математичних знань і наукових понять. Важливим є те, що за STEM-методикою, в центрі уваги знаходиться практичне завдання чи проблема. Учні вчаться знаходити шляхи вирішення не в теорії, а прямо зараз шляхом спроб та помилок.
Сучасні діти зацікавлені у віртуальних навчальних ресурсах, тому великим успіхом користуються наші віртуальні інтерактивні вікторини серії “Знай, люби, бережи”, що проходять тричі на рік на сайті sites.google.com/site/donoenc/ за темами: “Юний еколог”, “Юний аграрій”, “Юний знавець флори”, “Юний знавець фауни” тощо. При створенні вікторин використовуються різні інструменти для навчання: Online Test Pad, Learningapps, форми Google, PowToon та ін. Вони дають можливість не просто давати відповіді на питання, а візуалізувати їх та знаходити відповіді в Інтернеті, здобуваючи таким чином нові знання.
У своїй роботі використовуємо як досвід українських педагогів: наукове обґрунтування теоретико-методичних основ позашкільної освіти, діяльності позашкільних навчальних закладів, що представлено в працях українських вчених О. В. Биковської, Т. І. Сущенко, Г. П. Пустовіта, В. О. Рибалки, В. В. Вербицького, так і світовий досвід освітніх систем.
Дуже зацікавили нас ідеї фінської школи, що визнана однією з кращих у світі (загальнодержавна електронна система Wilma, яка об’єднує вчителів, учнів та батьків, свобода вчителя, свобода учнів, рівність, самостійність, навчання, а не викладання).
Також ми поділяємо ідеї американської нової супер-школи Super School Challenge – Project XQ, які закладено в сутність “Еко-Нub” (Відкривай. Проектуй. Розвивай).
Усе це разом і складає методичний контент закладу позашкільної освіти нового типу. Зараз йде накопичення нових методик, напрацювання системи методів, прийомів, формування нової структури методичного супроводу закладів Нової української школи.
(Гіперпосилання на 15 слайд)
Наразі ми вже маємо власні напрацювання. За останні три роки я особисто брала участь у створенні методичних збірників, альманахів, збірок, наданні методичних рекомендацій:
• Збірка інформаційних та методичних матеріалів на допомогу керівникам гуртків, педагогам загальноосвітніх навчальних закладів, учням для підготовки до обласного конкурсу хліборобських обрядів «Коло Сварога»;
• Методичний збірник «Впровадження інноваційних форм роботи з національного виховання у творчих об’єднаннях еколого-натуралістичного напряму»;
• Дистанційне заняття «Життя тварин узимку» було розроблено для роботи з гуртківцями під час карантину;
• Організація проведення багатоденних екологічних подорожей;
• STEM-освіта: виклики та перспективи запровадження в умовах позашкільного округу екологічної освіти;
• Методичний супровід у підготовці та проведенні занять гуртків;
• Роль дослідницької діяльності юних натуралістів Донецького обласного еколого-натуралістичного центру у збереженні біорозмаїття Сходу України;
• Використання інтерактивного і мультимедійного обладнання на уроках та в позакласній діяльності;
• Вплив гурткових занять гурткових занять у позашкільному навчальному закладі на професійний вибір вихованців;
• Проект «Школа-музей»;
• Проект «Створення еколого-натуралістичного центру нового покоління «Еко-Нuв»;
• Проект «Мобільний еколого-просвітницький центр» та багато інших.
(Слайд «Потяг»)
Ми сіли в потяг, який рухається в напрямку майбутнього. Рушійною силою цього потягу є люди. А методист повинен бути попереду, надихати власним прикладом, надавати дієву допомогу. Тому вважаю, що методист повинен бути лідером, вдохновителем, організатором, експертом, досвідченим, мудрим, творчим, креативним.
Тому в перший вагон свого потягу я би поклала тренінги:
• Тренінг з питань розробки стратегічного планування та стратегії диверсифікації джерел фінансування, м.Київ, 2016 р.;
• Тренінг «HEART: зцілення та навчання за допомогою мистецтва», м.Святогірськ, 2017 р.;
• Цикл тренінгів «Моніторингові дослідження навколишнього середовища», м.Київ, 2017-2018 рр.;
У другий вагон – семінари-практикуми, форуми, конференції:
• Перша міжнародна науково-практична конференція «Екологія Донбасу: уроки історії та виклики сьогодення», 10-11 жовтня 2017 р.;
• Всеукраїнська конференція «Модернізація змісту біологоекологічної освіти: в пошуках оптимальних рішень», 21-22 серпня 2017 року, м.Київ;
• Всеукраїнська конференція «Інтеграція діяльності загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів щодо створення єдиного освітнього середовища», 25-26 серпня 2016 року, м.Київ» Весняна толока позашкільників.
У третій вагон – участь у конкурсах фахової майстерності:
• Всеукраїнський конкурс навчально-методичних матеріалів, навчальних програм та віртуальних ресурсів (І місце у номінації «Віртуальні ресурси», ІІ місце у номінації «Навчально-методичні матеріали», 2017 рік);
• Всеукраїнська виставка видавничої продукції (ІІІ місце, 2017 рік);
• Всеукраїнський рейтинг якості позашкільної освіти «Золота когорта позашкільників» (переможець 2016, 2018 рік);
• Всеукраїнський конкурс «Цікава школа» (ІІІ місце, 2017 рік);
• Всеукраїнський конкурс проектів позашкільного навчального закладу «Погляд у майбутнє» (ІІ місце, 2017 рік);
• Всеукраїнський конкурс грантів «Проект куточка живої природи Фельдман-екопарка» ( І місце, 2017 рік).
І наостаннє хочу сказати, що заклад позашкільної освіти майбутнього має величезний вплив на молодь у визначальний період їхнього життя. Сподіваємся, що наш заклад стане прикладом для інших. Натхнення – це лише початок процесу, який через співпрацю і оцінку оточуючих може сягнути вершин. А натхнення у нас доволі
(Останній слайд «Моє педагогічне кредо»)
А закінчити хочу словами, які я визначила своїм педагогічним кредо: «Креативний дизайн простору +розумне використання технологій = нескінченні можливості для навчання». Project XQ Дякую за увагу!
Гнибіда О.А., методист Донецького
обласного еколого-натуралістичного центру
При підготовці конкурсних матеріалів слід керуватися наступними вимогами.
Термін відеофільм походить від терміна кінофільм (англ. cinefilm – кіноплівка, кінофільм), який у широкому розумінні означає твір кіномистецтва. Відеофільм відрізняє від кінофільму спосіб фіксації даних: кінофільм – на фотографічних плівках із використанням кінокамер, а відеофільм – на відеокасетах і відеодисках із використанням відеокамер.
Для невеликих за розміром кіно- та відеофільмів використовують термін кліп (англ. clip – стискувати, обрізати), або відеокліп. Останнім часом відеокліпи широко використовуються у музичній індустрії. Їх називають музичними відеокліпами.
За своєю структурою і технологією створення потокові презентації фактично є відеофільмами (відеокліпами), призначеними для представлення чого-небудь нового: ідей, проектів, продукції, товару тощо. Для створення потокових презентацій використовують відеоредактори.
На першому етапі, перед початком створення відеофільму, необхідно розробити його сценарій. Сценарій – це детально розроблений план проведення якого-небудь заходу, здійснення яких-небудь дій. Сценарій навіть невеликого відеокліпу повинен мати внутрішню структуру (композицію). Сценарій повинен бути детальним, з посекундним плануванням усіх дій.
На другому етапі відбувається зйомка всіх епізодів згідно із сценарієм, готуються фотографії, рисунки, підбирається музика, записується звуковий супровід. Часто відеофільм створюється на основі раніше відзнятого відеоматеріалу. Наприклад, фільм про певний період історії країни, фільмрозповідь про життя визначних людей, навіть фільм про ваш клас, мабуть, буде створюватися на основі вже існуючих документальних кадрів, фотографій, документів тощо.
На третьому етапі здійснюється монтаж – процес опрацювання та структурування окремих об’єктів (кадрів) для отримання цілісного твору – відеофільму. У процесі монтажу відзнятий матеріал редагується, уточнюється сценарій, накладається звук і титри – текстові коментарі до кадрів тощо.
Технічні вимоги до відеофільмів, що подаються на конкурс:
1. Тривалість відеофільму повинна становити від 5 до 15–20 хвилин.
2. Наявність у змісті відеосюжету титрів із назвою фільму (на початку відеофільму), інформацією про його авторів, оператора(-ів), монтажера(-ів), звукорежисера(-ів) тощо (якщо такі є).
3. Відеофільм обов’язково повинен мати режисерські рішення, відповідати певному сценарію. Зазначені складові є головними при оцінці якості відеофільму.
4. Найяскравішими і зрозумілими для глядача є ті фільми, в яких самі їхні «герої» спілкуються один з одним, дають пояснення навколишнім подіям чи місцевостям, коли наявна закадрова розповідь ведучого тощо.
5. Обов’язковим є наявність прикінцевого титрового супроводу із зазначенням прізвищ автора(-ів), оскільки засвідчує їхнє авторство, і певним чином свідчить про автентичність відповідного твору. Також у титровому супроводі потрібно вказувати авторів і назви (бажано – і джерело) використаних музичних композицій, легальність їх застосування у фільмі, збереження авторських прав на медіапродукт тощо.
6. Відеофільм, поданий на конкурс, повинен мати вигляд одного окремого відеофайлу (рекомендовані розширення файлу: .avi, wmv, mp4, mpeg4 тощо).
7. Рекомендовані для обробки відеофільмів та аудіофайлів найпростіші комп’ютерні програми: ВидеоМАСТЕР (©AMS Software), Windows MovieMaker, SwitchSoundConverterPlus, Windows MovieMaker, Audacity, WavePadSoundEditor, AdobePremiereElements, SonyVegas, AvidLiquid, CanopusEdius, PinnacleStudio, UleadVideostidio та ін.
8. Відеофільми можуть представлятися:
• на дисках DVD у вигляді окремого відеофайлу. На обкладинці диску має бути підписана назва відеофільму, його тривалість та відомості про автора (авторів). Дуже добре, якщо диск буде міститися у конверті або коробці для дисків, що мають відповідне тематичне оформлення;
• завантажуються на один з Інтернет-відеохостингів (наприклад, YouTube – посилання на розміщений відеофайл треба обов’язково надати у заявці).
10. Не приймаються до участі у конкурсі роботи, які не містять відеоряду, тобто, побудовані за принципами статичних кадрів, тобто формуються виключно або переважно із динамічних світлин (фотографій), виконані у форматі презентації, фотопрезентації (.ppt, .pps і т.п.) та містять лише музичний супровід. Неприпустимо виставляти для участі у конкурсі запозичені відеоматеріали, комбіновані відеоряди із неавторських відеосюжетів тощо. Подібні роботи журі знімає з конкурсного відбору.
Слайд-фільм – це послідовна демонстрація фотографій або слайдів зі звуковим супроводом або без нього.
Слайдова презентація – набір слайдів до певної теми.
Слайд – це зображення екранної сторінки, на якій можуть бути тексти, малюнки, фотографії, графіки і діаграми, засоби для відтворення звукового інтерв’ю чи відео сюжету та інші елементи.
Слайдові презентації використовують здебільшого для супроводу доповіді. Звукові чи відео ефекти на них не є головними елементами. Головне завдання розробника слайдової презентації – подання текстових та графічних даних.
Особливість слайдової презентації – інтерактивність: користувач може керувати процесом демонстрування слайдів, показувати їх протягом різних проміжків часу, переходити від одного слайда до іншого в довільному порядку чи призупиняти їх показ.
Якщо звук чи відео є головними елементами в презентації і вона має здійснюватися автоматично, тобто без постійної участі доповідача, то презентацію створюють як потокову.
Перед створенням презентації на комп’ютері її потрібно спланувати або, як часто говорять, спроектувати. Зробити це можна на папері або за допомогою програм опрацювання презентацій, які надають користувачеві можливості для створення структури самої презентації.
Під час розробки композиції презентації планується приблизна кількість слайдів і об’єктів, які будуть на них розміщені, тобто зміст презентації. Визначається структура презентації, використання в презентації слайдів різних типів, а також система навігації – переходи від одного слайда до іншого, наявність гіперпосилань та інших елементів керування. Потім переходять до розробки композиції кожного зі слайдів.
Під час створення презентації також слід враховувати:
1. Мету презентації — треба починати із визначення суті того, про що потрібно повідомити аудиторію, та конкретизації фактів і форм їх подання для відповідної аргументації (застосування таблиць, діаграм, схем, вдало дібраних зображень тощо сприяє кращому сприйняттю даних та є зручною формою для їх аналізу).
2. Аудиторію, для якої створюється презентація – вік, навчальні та пізнавальні інтереси, психологічні особливості тощо.
3. Приміщення, де планується демонстрація, та його обладнання. Якщо для демонстрації використовується один екран, то чим більшим є приміщення, тим більшими мають бути зображення і меншим обсяг дрібного тексту. Якщо під час показу освітлення буде недостатнім, потрібно використовувати світлі кольори фону слайдів. Це створить ілюзію світла і зосередить увагу аудиторії на змісті презентації.
Разом з тим існують загальні рекомендації та вимоги щодо оформлення та змісту презентацій. Зокрема, під час створення презентацій бажано врахувати такі поради:
● Матеріал повинен бути стислим, інформативним та структурованим;
● Кожен слайд має відображати одну думку;
● Текст має складатися з коротких слів та простих речень;
● Рядок має містити 6-8 слів;
● Всього на слайді має бути 6-8 рядків тексту;
● Загальна кількість слів на слайді не повинна перевищувати 50;
● Дієслова мають бути в одній часовій формі;
● Заголовки мають бути короткими та лаконічними, привертати увагу аудиторії та узагальнювати основні положення та головну думку слайду;
● У заголовках слід використовувати великі і малі літери;
● Важливу інформацію (наприклад, висновки, визначення, правила тощо) треба подавати великим та виділеним шрифтом і розміщувати зверху слайда (лівому верхньому кутку);
● Другорядну інформацію бажано розміщувати знизу слайда;
● Кожному положенню (ідеї) треба відвести окремий абзац;
● Головну ідею треба викласти в першому рядку абзацу;
● Усю текстову інформацію потрібно ретельно перевірити на відсутність орфографічних, граматичних і стилістичних помилок;
● Використовуйте табличні форми подання інформації (діаграми, схеми) для ілюстрації найважливіших фактів, що дасть змогу подати матеріал компактно й наочно;
● Наявність маркованих та нумерованих списків також структурує інформацію;
● Графіка має органічно доповнювати текст;
● Пояснення розміщують якнайближче до ілюстрацій, з якими вони мають з'являтися на екрані одночасно. Підписи до ілюстрацій доцільно розміщувати під нею;
● Кількість блоків інформації під час відображення статистичних даних на одному слайді має бути не більше чотирьох;
● При оформленні презентації варто враховувати фізіологічні особливості сприйняття кольорів;
● Слайди мають бути не надто яскравими – зайві прикраси лише створюють бар’єр на шляху ефективної передачі інформації;
● Усі слайди презентації мають бути витримані в одному стилі.
Продуктивність сприйняття інформації збільшується, якщо одночасно задіяні зоровий і слуховий канали (зарубіжні джерела це називають принципом модальності). Тому рекомендується там, де це можливо, використовувати для тексту й графічних зображень звуковий супровід.
Дослідження свідчать, що ефективність слухового сприйняття інформації становить 15 %, зорового – 25 %, а їх одночасне залучення підвищує ефективність сприйняття до 65 %.
Проте, пам’ятайте, що людина спроможна одночасно запам’ятовувати не більше трьох фактів, висновків, визначень.
Вимоги до вибору кольорів при оформленні презентації Фізіологи та психологи вже давно займаються вивченням дії світла і кольору на фізичний та емоційний стан людини. Для створення ефективної та гармонійної презентації слід правильно вибрати її основний колір.
Основний колір презентації – це колір тла більшості слайдів, який і буде створювати загальний настрій глядача.
Під час вибору основного кольору слід зважати на так звану психологічну характеристику кольорів. Вона виражає вплив кольорів на психічний стан людини. Цей вплив може відрізнятися залежно від віку, соціального статусу та настрою людини.
Стимулюючі (теплі) кольори сприяють збудженню й діють як подразники (за спаданням інтенсивності впливу: червоний, помаранчевий, жовтий). Дезінтегруючі (холодні) кольори заспокоюють, викликають сонливий стан (у тому самому порядку: фіолетовий, синій, блакитний, синьо-зелений, зелений). Нейтральні кольори: світло-рожевий, жовто-зелений, коричневий.
Як правило, в кольоровій гамі презентації використовується 2–3 кольори. Можуть також використовуватися 2–3 кольори, що є відтінками основного і додаткових кольорів. Бажано, щоб кольорова схема була однаковою для всіх слайдів.
Складовою кольорової гами презентації і кожного зі слайдів є колір символів тексту. У правильному доборі кольорів символів тексту може допомогти таблиця, що відображає рівень розпізнавання (читабельності) тексту на певному тлі.
Вимоги до формату зовнішнього оформлення мультимедійної презентації
1. Дотримання єдиного стилю оформлення.
2. Всі слайди презентації повинні бути виконані в програмі Microsoft Power Point будь-якої версії в єдиному стилі.
3. Розмір файлу повинен бути не більш ніж 2Мб, кількість слайдів 15-20 шт.
4. Має бути титульний, інформаційний та закріплюючий слайди.
5. Титульний слайд повинен відображати тему презентації і хто її виконав (прізвище, ім’я, школа, місто). На закріплюючому слайді вказується, звідки взяли інформацію і ілюстрований матеріал (автор, рік видання, адреса сайту).
6. Формат слайдів.
Параметри сторінки:
- розмір слайдів – екран;
- орієнтація – альбомна;
- ширина – 24 см.;
- висота – 18см.;
- нумерація слайдів з «1».
7. Формат видачі слайдів – «Презентація на екрані».
8. Оформлення слайдів:
- шрифти для використання: Times New Roman, Arial, Arial Narrow. Не можна змішувати різні типи шрифтів в одній презентації;
- написання: звичайний, курсив, напівжирний;
- колір і розмір шрифту має бути підібраний так, щоб всі надписи чітко читати на вибраному полі слайду.
9. В титульному і завершувальному слайді використання анімаційних об’єктів не допускається.
10. Не слід заповнювати один слайд великим об’ємом інформації.
11. Потрібно використовувати короткі слова та речення.
12. Найбільш важлива інформація повинна знаходитись в центрі екрану.
13. Вимоги до інформації: достовірність, повнота, використання сучасних джерел інформації, достатність.
14. Вимоги до тексту: науковість, логічність, доступність, однозначність, лаконічність, завершеність.
15. Відсутність граматичних та інших помилок.
16. На одному слайді рекомендується використовувати не більш ніж 3 кольори: один для фону, другий для заголовку, третій для тексту.
17. Для фону слід використовувати більш холодні відтінки (синій, зелений).
18. В мультимедійній презентації необхідно підібрати таке співвідношення: фон – колір шрифту, яке не стомлює очі і дозволяє легко читати текст.
19. Використовуйте можливості комп’ютерної анімації для представлення інформації на слайді.
20. Слід використовувати ефекти анімації в середині слайду та при зміні слайду.
21. Анімація об’єктів повинна проходити автоматично. Анімація об’єктів «gj щелчку» не допускається.
22. Таблична інформація вставляється в матеріал, як таблиця текстового процесора MS Wordабо табличного поцесора MS Excel.
23. Не слід використовувати таблиці з великою кількістю даних.
24. Діаграми готуються з використанням майстра діаграм табличного процесора MS Excel.
25. Надписи до ілюстрованого матеріалу повинні сприяти правильному сприйняттю запропонованого матеріалу (Н.: Не «Ми у лісі», а краще використовувати «Дослідження рослинності лісу за ярусами»).
26. Для файлу мультимедійної презентації слід надати ім’я, він повинен мати розширення ppt. Наприклад: Петренко А. С. – petrenko_as.ppt або as_petrenko.ppt.
27. Бажано добавляти в мультимедійну презентацію звукові фрагменти, мультиплікації, фрагменти фільмів для забезпечення емоційного впливу. Типові помилки у презентаціях:
● Відсутність титульного слайду з темою уроку, метою, прізвищем, повним ім’ям та по батькові автора презентації;
● Відсутність останнього слайду зі словами «Дякую за увагу!»;
● Відсутність підсумку уроку, висновків;
● Під час розкриття теми лексика не відповідає віковим особливостям учнів початкових класів;
● Слайд містить обсяг інформації, завеликий для сприйняття;
● Відсутні джерела інформації: література, інтернет-сайти;
● Недоцільне використання анімації (займає багато часу, заважає логіці сприйняття змісту, надмірна кількість анімаційних об’єктів);
● Презентація дублює картинну наочність, не має ніякої цінності для активізації активності дітей на уроці.
Художня фотографія — один із видів образотворчого мистецтва (живопис, графіка тощо), створення технічними засобами зорового образу документального значення, який виразно й достовірно відбиває момент дійсності.
Фотографія повинна не просто відображати дійсність, а повинна нести інформацію. Слід враховувати освітленість, композиційне рішення, наявність ідеї, контрастність, яскравість кадру, його смислове наповнення.
10 правил композиції в кадрі
1. Контраст
Щоб привернути увагу глядача до вашої фотографії, у кадрі повинен бути контраст:
• Більш світлий предмет знімають на темному тлі, а темний на світлому;
• Не фотографувати людей на жовтому або коричневому тлі, колір фото буде неприродним;
• Не знімати людей на строкатому тлі, такий фон відволікає увагу глядача від моделі.
2. Розміщення
Важливі елементи сюжету не повинні бути хаотично розміщені. Краще, щоб вони утворювали прості геометричні фігури.
3. Рівновага
Об'єкти, розташовані в різних частинах кадру, повинні відповідати один одному за обсягом, розміром і тоном.
4. Золотий перетин
Правило золотого перетину було відомо ще в стародавньому Єгипті, його властивості вивчали Евклід і Леонардо да Вінчі. Найпростіший опис золотого перетину: найкраща точка для розташування об'єкта - приблизно 1/3 від горизонтальної або вертикальної межі кадру. Розташування важливих об'єктів в цих зорових точках виглядає природно і притягує увагу глядача.
5. Діагоналі
Один із найефективніших композиційних премов - це діагональна композиція.
Суть її дуже проста: основні об'єкти кадру ми маємо в своєму розпорядженні по діагоналі кадру. Наприклад, від верхнього лівого кута кадру до правого нижнього.
Цей прийом гарний тим, що така композиція безперервно веде погляд глядача через всю фотографію.
6. Формат
Якщо в кадрі переважають вертикальні об'єкти – знімайте вертикальні кадри. Якщо фотографуєте краєвид – знімайте горизонтальні кадри.
7. Точка зйомки
Вибір точки зйомки прямо впливає на емоційне сприйняття знімка.
Запам'ятаємо кілька простих правил:
• Для портрета найкраща точка на рівні очей;
• Для портрета в повний зріст – на рівні пояса;
• Намагайтеся кадрувати кадр так, щоб лінія горизонту не поділяла фотографію навпіл. Інакше глядачеві буде складно сфокусувати увагу на об'єктах в кадрі;
• Тримайте камеру на рівні об'єкта зйомки, інакше ви ризикуєте отримати спотворені пропорції. Об'єкт, знятий зверху, здається менше, ніж є насправді; Так, знімаючи людину з верхньої точки, на фотографії ви отримаєте людину маленького росту. Фотографуючи дітей або тварин, спустіться до рівня їх очей.
8. Напрямок
Наш мозок звик читати зліва направо, так само ми оцінюємо і знімок. Тому смисловий центр краще розташовувати в правій частині кадру. Таким чином погляд і об'єкт зйомки як би рухаються назустріч один одному. При побудові композиції завжди враховуйте цей момент.
9. Кольорова пляма.
Якщо в одній частині кадру присутня пляма кольору, то в іншій повинно бути щось, що приверне увагу глядача. Це може бути іншою колірною плямою або, наприклад, дією в кадрі.
10. Рух у кадрі
Знімаючи рухомий об'єкт (автомобіль, велосипедиста), завжди залишайте вільний простір попереду об'єкта. Простіше кажучи, розташовуйте об'єкт так, як ніби він тільки "увійшов" в кадр, а не "виходить" з нього.
Основні недоліки конкурсних фотографій: ● Невідповідність тематиці фестивалю;
● Невірний формат;
● Невдале композиційне рішення;
● Переобтяження кадру другорядною інформацією;
● Невміння акцентувати увагу глядачів на основній ідеї кадру;
● Відсутність назви роботи та виконавців;
● Не зазначений керівник роботи;
● Слабке естетичне оформлення;
● Граматичні помилки та описки в тексті;
● Явний плагіат;
● Фотороботи, представлені на конкурс, повинні мати не тільки змістовну, але і художню цінність, вирізнятися сюжетністю.
Наступні інструменти використовують потужності соціальних медіа задля допомоги вихованцям у процесі навчання, а педагогам для взаємодії.
1. Edmodo: Edmodo – це освітній сайт, який являє собою усічену соціальну мережу за типом Facebook або ВКонтакте, яка дозволяє спілкуватися вчителям та учням, об'єднавшись навколо процесу навчання у школі. Є також можливість робити записи російською мовою.
2. Grockit: Grockit об'єднує учнів під час навчання, що проходить курсами на цьому великому соціальному сайті.
3. EduBlogs: EduBlogs пропонує надійне і безпечне місце для ведення блогів, як для себе, так і для всього вашого класу.
4. Skype: Skype може бути відмінним інструментом для підтримки зв'язку з іншими педагогами або навіть участі в нарадах у режимі онлайн. Більше того, він може допомогти вчителям співпрацювати з іншими класами, навіть в інших країнах.
5. Wikispaces: Wikispaces дозволяє вчителю поділитися онлайн зі своїми учнями уроками, медіа та іншими матеріалами, дати їм можливість об'єднатися один з одним для співпраці з метою побудови своїх власних освітніх Wiki на Wikispaces.
6. Pinterest: на Pinterest ви можете прикріпити практично будь-яке зображення, яке ви вважаєте цікавим і важливим для розміщення, багато вчителів використовують його як сховище розгорнутих планів уроків, проектів і різних надихаючих матеріалів.
7. Schoology: завдяки соціальному сайту Schoology освітяни можуть керувати заняттями, залучати до них учнів, обмінюватися контентом і спілкуватися з іншими вчителями.
8. Quora: незважаючи на те, що Quora може використовуватися для широкого спектру різних цілей, він слугує відмінним інструментом для педагогів. Його можна використовувати для співпраці і спілкування з іншими професіоналами даної сфери або для залучення школярів у дискусії після занять.
9. Ning: Ning дозволяє будь-якому користувачеві створювати персоналізовані соціальні мережі, які можна чудово використовувати як педагогам, так і учням.
10. OpenStudy: ви можете мотивувати школярів на спільну колективну роботу з вивчення навчального матеріалу, використовуючи соціальний сайт OpenStudy.
11. ePals: одним з найбільш незаперечних переваг Інтернету є можливість зв'язатися з ким завгодно і де завгодно. ePals цим якраз і займається, але орієнтується при цьому на учнів, допомагаючи їм вивчати мови і розуміти різні культури, що відрізняються від їхніх власних.
Безпосередньо навчання
Наступні освітні інструменти допоможуть вам зробити заняття захоплюючими, веселими і цікавими, а головне, більш ефективними.
1. Khan Academy: Khan Academy – багато вчителів використовують цю прекрасну колекцію матеріалів з математики, природничих наук, а також лекції з фінансів і всілякі вікторини, щоб доповнити свої навчальні матеріали.
2. MangaHigh: MangaHigh пропонує вчителям величезну кількість освітніх ресурсів на базі ігрового навчання з математики.
3. FunBrain: якщо ви шукаєте велику колекцію навчальних ігор, ви можете сміливо зупинитися на FunBrain. Тут вчителі можуть знайти для себе наочні захоплюючі і веселі посібники з математики і читання.
4. Educreations: Educreations – це дивовижний онлайн-інструмент для iPad, який дозволяє вчителям (або учням) створювати навчальне відео відповідно до заданої теми. Ідеальний варіант для навчання або демонстрації учнями своїх знань.
5. Animoto: Animoto дозволяє легко створювати відео-уроки або презентації для школи та обмінюватися ними з учнями.
6. Socrative: Socrative доступний для комп'ютерів, мобільних пристроїв і планшетів, це система учнівських відповідей за допомогою ігор та вправ, які можна проходити на будь-якому пристрої. Більше того, вчителі можуть легко відстежувати успіхи учнів і оцінювати їх.
7. Knewton: адаптоване навчання активно обговорюється в даний час і Knewton дозволяє кожному вчителю отримати до нього доступ і активно використовувати. Сайт персоналізує навчальний онлайн контент для кожного студента відповідно до його або її індивідуальних потреб.
8. Kerpoof: на Kerpoof учні можуть отримати незабутню творчу самореалізацію у процесі навчання, використовуючи ігри, інтерактивні заходи, інструменти малювання і багато іншого, що буде для них одночасно і захоплюючим, і пізнавальним.
9. StudySync: StudySync - це освітня платформа з повнофункціональним інструментарієм для викладання та навчання, включаючи цифрову бібліотеку, щотижневі публікації практичного призначення, онлайн-твори і експертні оцінки, базові завдання і мультимедійні уроки. Цей сайт може надати велику допомогу у проведенні шкільних уроків.
10. CarrotSticks: на сайті CarrotSticks вчителі можуть скористатися широким спектром навчальних ігор з математики, даючи школярам можливість попрактикуватися із задоволенням.
Планування заняття та інструментарій
Використовуючи наступні технічні інструменти, ви зможете об'єднати тематично важливі уроки і створення дивовижних і незабутніх учнівських проектів.
1. Teachers Pay Teachers: у вас є відмінні уроки, якими ви хотіли б поділитися? Шукаєте що додати до власного уроку? На сайті Teachers Pay Teachers ви можете зробити обидві речі: продати власні матеріали для проведення шкільного заняття, а також придбати високоякісні ресурси, запропоновані іншими вчителями.
2. Planboard: Planboard – цей дивовижний онлайн-інструмент створений спеціально для вчителів, з ним ви можете оцінити і упевнитися, наскільки добре організовані ваші уроки і наскільки правильно проходить ваш шкільний день.
3. Timetoast: Timetoast є досить-таки відмінним інструментом для учнівських проектів, що дозволяє їм створити зручний, інтерактивний графік реалізації проекту по хвилинах.
4. Capzles: на Capzles представлено безліч різних можливостей для проведення шкільного уроку, там неодмінно знайдеться додаток, що буде відповідати вашим потребам. Capzles дозволяє легко зібрати в одному місці різні мультимедіа, такі як фотографії, відео, документи і навіть пости у блогах, що робить його ідеальним для викладання, навчання або створення онлайн-проектів.
5. Prezi: хочете створити презентації, від яких ваші учні будуть у захваті? Скористайтеся таким онлайн-інструментом як Prezi, який дозволяє легко перетворити ваш урок у щось неймовірне, і навіть дозволяє співпрацювати з учителями.
6. Wordle: створюйте приголомшливі хмари слів за допомогою Wordle, вони стануть відмінним доповненням до уроків (будь-якої) мови.
7. QR-коди: QR-коди (або quick response codes, швидкі коди відповіді) у сфері освіти можна зустріти все частіше і частіше. Якщо ви хочете бути в тренді, вам знадобиться інструмент для створення і управління кодами - такий як Delivr, а також для читання кодів, як будь-який з тих, які перераховані на цьому сайті.
9. MasteryConnect: наскільки успішність ваших учнів знаходиться у відповідності з державними та іншими базовими стандартами? MasterConnect дозволяє її легко відстежувати і аналізувати, як і інші особливості навчання школярів.
10. Google Docs: за допомогою (російськомовного) Google Docs педагоги разом з учнями та колегами можуть створювати і спільно використовувати документи, презентації, електронні таблиці, а також залишати відгуки та враження про створені учнями проекти.
11. YouTube: не всі школи дозволяють використовувати YouTube, але ж на сайті представлено безліч прекрасних навчальних матеріалів для занять у школі. Є навіть спеціальний освітній канал, орієнтований тільки на вчителів та учнів.
12. TED-Ed: TED є не тільки прекрасним сайтом для отримання натхнення, але також містить численне відео, яке структурується за темою і неодмінно стане корисним для навчання буквально всьому: починаючи з того, як працює болезаспокійливий засіб до шекспірівських сонетів.
13. Glogster: Glogster – це соціальний сервіс, який дозволяє комбінувати музику, фотографії, відео та багато іншого, що ви тільки побажаєте. Тобто дозволяє створювати мультимедійні постери, плакати тощо. Це відмінний спосіб для створення навчальних матеріалів і зручний інструмент для творчих проектів.
14. Creaza: хочете взяти із собою у ХХІ століття свої шкільні проекти? Creaza допоможе вам здійснити задумане, пропонуючи інструменти для мозкового штурму, створення мультфільмів, а також редагування аудіо та відеоматеріалів.
15. Mentor Mob: На Mentor Mob ви чи ваші учні можете створити навчальний плейлист, що є, по суті, колекцією високоякісних матеріалів, які ви можете використовувати для вивчення конкретної концепції.
Корисні інструменти
Наступні інструменти допоможуть вам залишатися на зв'язку, організовувати, а також нарощувати легкість побудови мультимедійних занять і засобів навчання.
1. Evernote: ви можете збирати прекрасні ідеї, фотографії, записи або ще щонебудь цікаве на своєму акаунті Evernote (російськомовному), маючи доступ до нього у будь-якому місці. Це той інструмент, який ви повинні мати у себе при плануванні уроків.
2. Twitter: в освіті існує безліч способів використання Twitter. Вчителі можуть зв'язуватися з іншими педагогами, брати участь у чатах, ділитися своїми ідеями, або навіть використовувати Twitter під час уроків, щоб достукатися до учнів.
3. Google Education: Google пропонує цілий ряд цікавих ресурсів, що стосуються освітніх технологій для вчителів, в тому числі електронну пошту і сумісні з нею додатки, відео, плани уроків, професійний розвиток і навіть освітні гранти.
4. Dropbox: за допомогою простого безкоштовного (російськомовного) сервісу Dropbox легко зберігати, обмінюватися, і мати доступ до всілякої інформації з будь-якої точки світу.
5. Diigo: Diigo дозволяє використовувати Інтернет немов паперові матеріали, створюючи можливість під час читання щось підкреслити, виділити, зробити закладки, замітки або навіть прикріпити стікер.
6. Apple iPad: Apple iPad – це один з найбільш затребуваних, хоча і вартісних, високотехнологічних інструментів, які використовуються у проведенні сучасних шкільних уроків. Він став улюбленцем педагогів і школярів в багатьох країнах світу.
7. Aviary: Aviary являє собою набір інструментів, які дозволяють легко редагувати зображення, ефекти, зразки, музику та аудіо або ж створювати і змінювати скріни.
8. Jing: якщо ви навчаєте дітей, розповідаючи їм про технології, або про щонебудь інше, хороша програма скриншоту буде вам просто необхідна. Jing
– це відмінний вибір, який дозволяє вчителям робити скріншоти у вигляді зображень, відео, редагувати їх і обмінюватися результатами.
9. Popplet: ви і ваші учні можете використовувати Popplet, щоб обговорювати важливі ідеї, створювати інтелектуальні карти, обмінюватися і співпрацювати.
10. Google Earth: Google Earth (російськомовний) може використовуватися як дивовижний і швидкий спосіб навчити учням географії або розповісти про геологію, про те, що відбувається в будь-якій точці світу.
11. DonorsChoose: вам необхідно фінансування вашого шкільного проекту? Ви можете отримати його за допомогою сайту DonorsChoose, який з'єднує нужденних вчителів з охочими надати фінансову допомогу.
12. SlideShare: на SlideShare ви можете завантажити свої презентації, документи, відео та обмінюватися ними з учнями та колегами. І навіть більше, ви можете скористатися матеріалами, які виклали інші користувачі сайту.
13. LiveBinders: LiveBinders як технологічний інструмент дозволяє зібрати і систематизувати різні ресурси, а також надає інструменти для підключення та роботи інтерактивної дошки.
14. AudioBoo: за допомогою такого інструменту як AudioBoo, ви зможете записати і поділитися аудіо з вашими учнями.
1. https://drive.google.com/file/d/0B3m2TqBM0APKcUdsVEZMNnBfSDA/vie w
2. https://nenc.gov.ua/wp-content/uploads/2018/01/11-09_10-4091.pdf
3. https://sites.google.com/site/antone4ka/sodennik/navcalnevideoakstvoritiakaun tgooglezareestruvatielektronnuskrinkunagmail
4. https://www.google.com/intl/uk_UA/slides/about/
5. https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1mdjkoHj9dEHXx9MIeGThBSBED mzxnQe3 6. https://sergiotash.jimdo.com/корисні-посилання/google-сервіси-длявчителя/
7. https://sergiotash.jimdo.com/корисні-посилання/google-сервіси-длявчителя/
8. http://osnova.com.ua/items/item-april-2016/index_2.html
9. http://cdut-stavishche.at.ua/publ/10-1-0-20
Всеукраїнський конкурс «Джерело творчості» у номінації «Керівник гуртка-2019» (далі – Всеукраїнський конкурс) проводиться відповідно до Положення про Всеукраїнський конкурс «Джерело творчості», затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 23 листопада 2017 року № 1527, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 15 грудня 2017 року за № 1517/31385, та наказу Міністерства освіти і науки України від 30 жовтня 2018 року № 1175 «Про проведення Всеукраїнського конкурсу «Джерело творчості» у номінації «Керівник гуртка-2019». У 2019 році Всеукраїнський конкурс відбудеться за такими напрямами позашкільної освіти:
- «Керівники гуртків еколого-натуралістичного напряму» (аграрний: рослинницький та тваринницький профілі);
- «Керівники гуртків художньо-естетичного напряму» (образотворче мистецтво);
- «Керівники гуртків та секцій дослідницько-експериментального напряму» (наукові відділення «Науки про Землю» (секції «Географія та ландшафтознавство», «Геологія, геохімія та мінералогія», «Кліматологія та метеорологія», «Гідрологія»);
- «Керівники гуртків туристсько-краєзнавчого напряму»
(туристськокраєзнавчий та туристсько-спортивні профілі); «Керівники гуртків військово-патріотичного напряму». Всеукраїнський конкурс проводиться у три етапи:
І етап - районний, міський – у листопаді-грудні;
ІІ етап – обласний, міський у місті Києві – у січні-лютому; ІІІ етап – Всеукраїнський – у березні-червні.
ІІІ етап має два тури:
І тур – заочний (оцінювання описів власного педагогічного досвіду учасників Всеукраїнського конкурсу); ІІ тур – очний (у місті Києві).
Для участі у Всеукраїнському конкурсі до організаційного комітету відповідного етапу Конкурсу учасники подають такі документи:
заявку на участь у Всеукраїнському конкурсі, за формою згідно з додатком до Положення про Всеукраїнський конкурс «Джерело творчості» (пункт 5 розділу ІІІ); характеристику професійної педагогічної діяльності, завірену відповідним
органом управління освітою;
опис власного педагогічного досвіду роботи у вигляді електронного портфоліо, в якому мають бути обов’язкові розділи: анотація «Мій педагогічний досвід роботи»; розроблення (розробки) організаційно-масового заходу;
розроблення (розробки) двох занять гуртка (секції, творчого об’єднання);
відеозаписи занять гуртка (секції, творчого об’єднання).
До участі в наступному етапі допускаються переможці попереднього етапу Всеукраїнського конкурсу за визначеними напрямами позашкільної освіти.
Для участі в ІІІ етапі (заочному турі) область представляє по одному учаснику з кожного визначеного напряму (профілю) позашкільної освіти – десять керівників гуртків, які стали переможцями ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу.
Вимоги до змісту та оформлення власного педагогічного досвіду роботи:
1. Розміщення електронного портфоліо на інтернет-ресурсі. Рекомендуємо використовувати сервіси Google, а саме Google диск (додаток 2).
2. Анотація «Мій педагогічний досвід роботи» (має бути зазначено: загальні відомості про учасника, фото (портрет, жанр) (рекомендований формат збереження фотографій jpeg); тема досвіду; обґрунтування актуальності досвіду; інноваційні підходи до організації освітньої діяльності; системність роботи педагога, форми і методи здійснення освітньої діяльності, її науковість, спрямованість і плановість; практична значущість і рівні впровадження досвіду (місцевий, районний/міський, обласний, Всеукраїнський); наявність навчальнометодичних, наукових розробок (за останні 5 років!); участь у фахових конкурсах, семінарах, конференціях, форумах, змаганнях, фестивалях; результати участі педагога та його вихованців у міжнародних, всеукраїнських, регіональних, місцевих проектах, освітніх програмах, організаційно-масових заходах, що підтверджуються відповідними документами (грамотами, дипломами, сертифікатами, відгуками про роботу, скан-публікаціями у засобах масової інформації тощо) (за останні 5 років!).
3. Розроблення заняття гуртка (секції, творчого об’єднання) з повним дидактичним забезпеченням із зазначенням навчальної програми, за якою організована освітня діяльність, вказавши рівень іі затвердження. Якщо зазначена навчальна програма має місцевий чи регіональний рівень затвердження, рекомендуємо додати до розробки текстовий варіант цієї програми. У разі використання навчальної програми з грифом МОН, – зазначити лише її назву, авторів та рік набуття чинності.
4. Відеозаписи занять гуртка (секції, творчого об’єднання) (до 30 хвилин). (Відеозапис має доповнювати і всебічно представляти роботу педагога за навчальною програмою та не дублювати розроблення занять гуртка (секції, творчого об’єднання).
Для здійснення координації підготовки та проведення Всеукраїнського конкурсу просимо надіслати на адресу: 03035, Київ, вул. Митрополита Василя Липківського, 36, Інститут модернізації змісту освіти, відділ наукового та навчально-методичного забезпечення змісту позашкільної освіти та виховної роботи (відповідальна особа, завідувач сектору змісту позашкільної освіти та гурткової роботи – Дейдиш Лариса Анатоліївна, тел. (096) 496-03-98:
до 1 лютого 2019 року - відомості про відповідальну особу з питань позашкільної освіти, вказавши прізвище, ім’я, по батькові (повністю), посаду, номер мобільного телефону, адресу електронної пошти; до 15 березня 2019 року - заявку на участь у І турі 3-го етапу Всеукраїнського конкурсу.
Заявки, що надійдуть після зазначеної дати, розглядатися не будуть.
Наголошуємо, що у заявці обов’язково має бути посилання на веб-сайт позашкільного навчального закладу або іншого інтернет-ресурсу, де розміщено електронне портфоліо учасника заключного етапу Всеукраїнського конкурсу.
Про строки та умови проведення ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу (ІІ туру (очного) буде повідомлено додатково.
ЗМІСТ
ІІ. ІЗ ДОСВІДУ РОБОТИ (ПРИКЛАД)................................................................. 8
Характеристика професійної педагогічної діяльності..................................... 10
Анотація власного досвіду роботи у сфері позашкільної освіти..................... 12
НОВОГО ПОКОЛІННЯ «ЕКО-НUB»............................................................. 16
3.3.1.Буклет «QR-коди в позашкіллі».......................................................... 42
3.3.2. Буклет «Донецький обласний еколого-натуралістичний центр»....... 43
IV.МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОФОРМЛЕННЯ МАТЕРІАЛІВ..... 46
4.1.1. Загальні вимоги до створення відеофільму........................................ 46
4.1.2. Створення слайд-фільму.................................................................... 47
4.1.3. Вимоги до структури та змісту презентації........................................ 48
4.1.5. Соціальні аспекти навчання............................................................... 54