Урок літератури в 5 класі з теми "Е.Сетон-Томпсон «Лобо». Авторські спостереження за світом природи. Характеристика Лобо"
Мета: узагальнити знання учнів про письменника, художника, натураліста Сетона-Томпсона; розвивати мислення, вміння уважно сприймати, порівнювати, зіставляти інформацію, висловлювати свою думку; виховувати любов до тварин;
Формувати групи компетентностей:
Тема: Е.Сетон-Томпсон «Лобо». Авторські спостереження за світом природи. Характеристика Лобо
Мета: узагальнити знання учнів про письменника, художника, натураліста Сетона-Томпсона; розвивати мислення, вміння уважно сприймати, порівнювати, зіставляти інформацію, висловлювати свою думку; виховувати любов до тварин;
Формувати групи компетентностей:
Тип уроку: комбінований
Природу неможливо побачити очима, її можна
лише зрозуміти розумом і відчути серцем.
Д. Адамс
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Привітались, посміхнулись, побажали гарного настрою та успіху у роботі.
Слово вчителя: (Звучить запис «Голоси природи»)
Природа — світ краси і правди, які щоразу по-новому відкриває кожна людина для себе. Говорять, що природа – наша мати. Вона дає людині все необхідне для життя. Що може бути кращим за тепле сонце, величні гори, грайливе море, квітучі дерева навесні, спів птахів? Світ природи багатий і різноманітний.
Придивіться до природи, прислухайтеся до її звуків, вдихніть аромат її пахощів, і вона вам відкриє чарівний і дивовижний казковий світ, подарує надзвичайну красу. Чи вмієте ви слухати птахів? Чи знаєте про що розмовляє листя, що шепоче вітер, кому кивають голівками квіти, про що говорять тварини? Послухайте… Це голос самої природи, яка повсякчас звертається до нас. Але чи завжди ми вміємо прислухатися до її мудрого й доброго голосу?
Яке враження справила нас вас мелодія? Які звуки ви почули?
Ми з вами - невіддільна частина природи, без неї нам не прожити.
Чому людина захоплюється красою природи, що це їй дає?(Відповіді дітей.)
Краса природи — це велика сила! Сила, яку «неможливо побачити очима, її можна лише зрозуміти розумом і відчути серцем». (Робота з епіграфом) Як ви розумієте слова, взяті епіграфом до уроку?
Великим знавцем природи, її захисником і дослідником був канадський письменник, художник і натураліст Е.Сетон –Томпсон, з життєвим шляхом якого ми познайомилися на попередньому уроці. Він уперше у світовій літературі правдиво описував звички й умови існування тварин, невтомно нагадуючи людям про те, що любов довкілля є основною умовою покращення життя всіх, хто мешкає в нашому спільному домі Земля. Письменник нічого не вигадував, не прикрашав, не наділяв тварин людськими якостями, а зображував тваринний світ у його природній красі, живим і близьким для кожного. Його герої глибоко відчувають біль і радість, любов і страждання. ( В яких творах ми вже зустрічалися з тваринами? Якими вони виступають у казках?)
ІІ. Актуалізація знань.
Формування інформаційно-цифрової компетентності
Вікторина «Біографія Томпсона» Сервіс «learning Аpps»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Відеоролик «Виття вовка»
ІV. Робота над темою уроку
Якими вовки є насправді ми дізнаємося, попрацювавши зі змістом оповідання Сетона Томпсона .
Запис теми та епіграфа в зошити (слайд 1)
Робота над теорією літератури.
Оповідання – прозовий художній твір невеликого обсягу, в якому зображено одну або кілька подій із життя персонажа (або кількох персонажів).(слайд 2)
3.Робота з текстом.
Хто є головним героєм твору?
Знайдіть у тексті як автор характеризує героя. Зачитайте.
Саме таким є головний герой оповідання - величезний вожак зграї сірих вовків, який спустошував долину Курумпо протягом багатьох років. Його гучне ревіння, добре відоме всім пастухам, лякало весь населений край північної частини Нової Мексики.
А зараз розгляньте на малюнки автора і порівняйте з описом у І частині оповідання (демонстрація малюнків) (сдайд 3)
Фізкультхвилинка.
Раз! Два! Всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П’ять! Шість! Усі веселі.
Летимо на каруселі.
Сім! Вісім! В поїзд сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.
4.Бесіда за змістом І та ІІ частини
- Чому всі вважали Лобо наймудрішим вовком у зграї? (Він був досить розумним, легко розпізнавав, де на нього поставлені пастки та обминав ті місця)
- Хто така Бланка? (Біла красива вовчиця, сильна, горда)
- Як Лобо відносився до неї? (Кохав)
- Чого боявся Лобо? Чому ніколи не нападав на людину?(вогнепальної зброї)
- Як ставилися скотарі до вовчої зграї?
- Які спроби робить оповідач, щоб вполювати вовка?
- Як ви вважаєте, як оповідач ставився до Лобо? Що йому могло подобатися в поведінці хижака?
5. Робота в групах (сдайд 4)
І група (творче перевтілення)
Уявіть себе вовчою зграє, коротко охарактеризуйте себе.
ІІ група (робота з підручником) Записати закони та звички зграї
ІІІ група (спроба пера) Скласти сенках «Лобо»
ІІІ. Підсумки.
Формування інформаційно-цифрової компетентності
Вікторина «Зміст оповідання «Лобо»» Сервіс «learning Аpps»
Метод «мікрофон»
1. Автор наділяє своїх героїв-тварин людськими думками і почуттями. Як ви вважаєте, чому?
2. Чого може навчити оповідання Сетона-Томпсона?
3. Що найбільше вам сподобалося на уроці?
Завершити урок я хотіла б словами ще одного відомого письменника, великого друга тварин Д. Даррелла:
«Ми отримали у спадок невимовно прекрасний і різнобарвний сад, але біда в тому, що ми нікчемні садівники... На відміну від нас, тварини не владні над своїм майбутнім... Їхнє майбутнє, саме їхнє існування – у наших руках». Все життя бережіть природу, турбуйтесь про «братів наших менших» (слайд 6)
ІV. Домашнє завдання.
Прочитати ІІІ частину оповідання
І група – скласти план
ІІ група - підготувати переказ найцікавіших епізодів (сдайд 7)
ІІІ група – придумати власне закінчення оповідання
Список використаних джерел:
https://www.youtube.com/watch?v=Z11Dd4oe9So
https://learningapps.org/6182601