«Екологічна безпека»
урок у 8 класі
Учителя основ здоров’я:
Долі Ельвіри Леонтіївни
Тема уроку: Екологічна безпека.
Мета: Проаналізувати проблеми забруднення повітря, води, землі. Оцінити екологічну безпеку свого населеного пункту. Дізнатися, як очищують питну воду.
Обладнання і матеріали: папір, олівці, фломастери, маркери, ножиці.
На дошці епіграф уроку:
«За мить упасти може світ
Який твориться сотні літ,
Чому добро таке повільне,
А зло – швидке, мов динаміт?
(Д. Павличко)
Хід уроку
Діти, ви, напевно, часто чуєте слова «екологія», «Екологічна ситуація», «екологічні проблеми», «екологічна безпека». Екологія спершу стала галуззю біології, яка вивчає взаємозв’язок живих організмів і природного середовища. У наш час цим терміном позначають науку про взаємовплив людини і природи та про засади раціонального природокористування. Людство стоїть на порозі екологічної катастрофи, парниковий ефект і зменшення озонового шару, проблема чистої води і кислотні дощі є причиною 70% ракових захворювань у людей і тварин. Важко поранена, плаче хвора Земля, і Чорнобиль, тривожний сполах - закликає до розуму. І на пам’яті спливає пророцтво важкого Кобзаря: «Схаменіться, будьте люди, бо лихо вам буде!» І тема нашого уроку: «Екологічна безпека». І не дарма епіграф нашого уроку (зачитую). І сьогодні на уроці ми оцінимо екологічну безпеку в нашій країні та нашому селі. Проаналізуємо проблеми забруднення повітря, води й землі, а також дізнаємося, як очищають питну воду.
А чи знаєте ви, що ще у 1640 році вперше прийнятий закон про охорону середовища.
Інформація:
В Україні площею 603,7 тис. га. Масштаби забруднення оточуючого середовища:
В 2010 році викиди отруйних речовин в атмосферу 4,1 млт. т.
Дніпропетровська обл. (19,5%)
Луганська обл. (10,8%)
займає 1 місце в Україні.
Очікування: На уроці плакат.
Зараз кожному з вас я дам паперові човники де ви напишете свої очікування від сьогоднішнього уроку.
(Діти розміщають човники).
Давайте оцінимо екологічну безпеку нашої країни! (Провести умовну лінію. Запланувати з однієї сторони стати тих хто вважає нашу країну безпечним екологічним середовищем, а з іншого, що екологічна ситуація загрожує життю і здоров’ю людей. Учні можуть пояснити свою позицію.
Слово вчителя.
Люди, як і всі живі істоти, повинні мати у навколишньому середовищі все необхідне для своєї життєдіяльності: чисту воду, родючу землю, незабруднене повітря. Інакше їхньому життю і здоров’ю загрожує небезпека. Дія забруднень не завжди виявляється швидко. Іноді шкідливі речовини накопичуються в організмі протягом тривалого часу і тільки згодом спричиняють захворювання. Однак добре відомо, що в місцях сильного забруднення довкілля люди частіше хворіють.
Лише переживши не одну екологічну катастрофу, люди усвідомили, що рельєф, ґрунти, підземні і поверхневі води, рослинний і тваринний світ тісно взаємопов’язані.
Зміна одного елемента (наприклад, забруднення атмосфери) може призвести до передбачуваних змін решти його елементів - забруднення поверхневих і підземних вод, землі та вирощених на ній продуктів харчування.
А усе це негативно впливає на здоров’я людей, погіршує якість їхнього життя.
Сьогодні три групи підготували презентації досліджень:
Надаємо слово 1 групі.
1 група «Проблема чистої води». Понад 20 тис. річок зникло! Кожної хвилини на нашій планеті від отруєння неякісною водою помирає 100 осіб.
Кислотні дощі Нафтопродукти в районах
Побутові стоки через видобутку та транспорту
відсутність каналізації
та системи очищення Водойоми
Промислові підприємства Добрива, засоби захисту у фазі не доочищення стоків, рослин з лісових масивів та с/г угідь або через аварії на виробництві.
Якщо потрібно допомагають інші учні.
5. Небезпека використання неякісної питної води:
І все ж основний процес очищення здійснюється на водозбірних станціях, адже від цього залежить здоров’я населення. Але він потребує значних матеріальних витрат.
Підсумок 1 презентації.
Атмосферне повітря змінюється під впливом природних і техногенних чинників. Серед природних: виверження вулканів, ураганні вітри, зливи. Та в сучасному світі склад повітря змінюється під впливом господарської діяльності людей.
Електромагнітні ТЕС - продуктами Під час пожеж, спалювання лінії електропередач згорання сміття, користування
засобами побутової хімії
Підприємства - Атмосфера Аварії на АЕС, радіоактивне
шкідливими відходами забруднення
Міндобрива і засоби захисту Транспорт (викиди газів, випарами рослин розсіюють над полями, палива, шуму)
переносяться вітрами
«Джерела забруднення водних ресурсів»
- Хімічне - супертоксиканти (посилена дія). Діоксини , утворюються внаслідок спалювання поліетилену, пластику, інших синтетичних матеріалів. Збільшення концентрації негативно впливає на гормональну, нервову репродуктивну систему людини. Вчені дійшли висновку: супертоксикант загрожують існуванню людини, як біологічного виду.
Вуглекислий газ - концентрація СО2 зросла на 30%. Внаслідок цього посилення парникового ефекту, (шар над Землею із газу і водяної пари не дає поверненню тепла назад в атмосферу)
Чадний газ - утворюється внаслідок неповного згорання палива. Він дуже небезпечний - заміщує кисень в крові людини, і вона може вчадіти.
Сірчаний газ - утворюється під час спалювання вугілля нафтопродуктів, газів і виплавки металів. Незначна його концентрація спричиняє легеневі та шлункові захворювання.
Випадають кислотні дощі:
Гази і кислоти руйнують будівлі.
Кислотні дощі загрожують здоров’ю людей.
Гази і кислоти знищують рослини.
Потрапляють у водойми.
Кислоти накопичуються в ґрунті і всмоктуються корінням дерев.
«Озонові дири» - холодильники, кондиціонери, аерозолі виділяють фреони, які руйнують озоновий шар. Дим із заводів, які виробляють нітратну кислоту і мінеральні добрива.
«Оксиди азоту» - містяться у викидних газах автомобілів. Реагують з кров’ю, знижують кров’яний тиск. Джерело утворення озону та інших хімічних
елементів фотохімічного стану, («smoke»- дим і «for»- туман) — утворюються
речовини, що нагадують сльозогінний газ.
Малюнок «Вплив діяльності людини на концентрацію озону в атмосфері
Землі» (обговорення). Підведення підсумків захисту 2 групи.
Надаємо слово 3 групи «Вплив людини на літосферу»
Пестициди або отрутохімікати - препарати для захисту рослин.
До них належать: інсектициди - боротьба з комахами;
Гербіциди - для знищення бур’янів;
Зооциди - для боротьби з гризунами;
Фунгіциди - засоби проти грибків на рослинах.
Використання пестицидів загрожує не лише шкідникам, а й багатьом
іншим організмам. Від них потерпають птахи. На територіях, де їх широко застосовують, птахи отримують харчові ланцюги і далі накопичуються в організмах людей.
- Аварії на промислових підприємствах і побутові відходи.
Джерела забруднення ґрунтів
Надмірна чи неправильна експлуатація Мінеральні добрива - забруднення
с/г угідь призводить до виснаження Землі і продуктів харчування,
родючого шару ґрунту. вирощених на ній
Ґрунти
Аварії на підприємствах, Надмірне зволоження до
АЕС – роблять землі непридатними засолення родючого шару.
до проживання.
Шахти і кар’єри. Осушення боліт призводить до пожежі.
Підсумок виступу 3 групи
Слова вчителя.
Дехто думає, що захист природи - це винятково державна проблема і розв’язування її мають державні діячі, а не прості громадяни, тим паче учні. Але це не так. Захист природи вимагає формування екологічної свідомості й культури кожного з нас. І кожен з нас може внести свою часточку в боротьбу за
І ми підходимо до останнього питання нашого уроку. Це оцінка екологічної ситуації в нашому селі. Учням нашої школи були встановлені джерела забруднення і встановлення і виявлено рівень забрудненості . Учні першої групи брали сніг з 1 м3. до ґрунту. Були досліджені: Двір школи - 8; вулиця Шевченко - 18; Ліс - 5; Міста, де розташовані агропідприємства - 20.
З цих даних видно, що основним джерелом забруднення в селі є транспорт.
Учні 3 групи брали на аналіз воду з природних водойм села р. Самара,
Вовча, лимани і по кольору і запаху визначили рівень і характер забруднення було вивчено більшість наших водойм забруднення.
Це все свідчить про те, що територія на якій ми проживаємо є екологічно забрудненою.
§ 10 Створити екологічний проект по захисту навколишнього середовища.
Очікування: Чи здійснилися вони? (Відповіді учнів) І наші зусилля можуть змінити ситуацію на краще, перенесіть свої човни.
Урок наш добігає кінця. Діти, продовжуйте боротися за екологією рідного краю і Землі в цілому, оберігайте природу, примножуй її, любіть її і будете щасливими.
Зворотній зв'язок: «На цьому уроці я зрозумів ...»)
Як поліпшити екологічну ситуацію