Екологічна безпека. Урок 8 класу

Про матеріал
Тема уроку: Екологічна безпека. Мета: Проаналізувати проблеми забруднення повітря, води, землі. Оцінити екологічну безпеку свого населеного пункту. Дізнатися, як очищують питну воду. Обладнання і матеріали: папір, олівці, фломастери, маркери, ножиці. На дошці епіграф уроку: «За мить упасти може світ Який твориться сотні літ, Чому добро таке повільне, А зло – швидке, мов динаміт? (Д. Павличко)
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

«Екологічна безпека»

 урок у 8 класі

 

 

 

 

Учителя основ здоров’я:

Долі Ельвіри Леонтіївни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку: Екологічна безпека.

Мета: Проаналізувати проблеми забруднення повітря, води, землі. Оцінити екологічну безпеку свого населеного пункту. Дізнатися, як очищують питну воду.

Обладнання і матеріали: папір, олівці, фломастери, маркери, ножиці.

На дошці епіграф уроку:

«За мить упасти може світ

Який твориться сотні літ,

Чому добро таке повільне,

А зло – швидке, мов динаміт?

                           (Д. Павличко)

Хід уроку

 

  1.          Організаційний момент. Добрий день! Всі налагоджуємось на урок.
  2.          Повідомлення теми і мети уроку. Вступне слово.

Діти, ви, напевно, часто чуєте слова «екологія», «Екологічна ситуація», «екологічні проблеми», «екологічна безпека». Екологія спершу стала галуззю біології, яка вивчає взаємозв’язок живих організмів і природного середовища. У наш час цим терміном позначають науку про взаємовплив людини і природи та про засади раціонального природокористування. Людство стоїть на порозі екологічної катастрофи, парниковий ефект і зменшення озонового шару, проблема чистої води і кислотні дощі є причиною 70% ракових захворювань у людей і тварин. Важко поранена, плаче хвора Земля, і Чорнобиль, тривожний сполах - закликає до розуму. І на пам’яті спливає пророцтво важкого Кобзаря: «Схаменіться, будьте люди, бо лихо вам буде!» І тема нашого уроку: «Екологічна безпека». І не дарма епіграф нашого уроку (зачитую). І сьогодні на уроці ми оцінимо екологічну безпеку в нашій країні та нашому селі. Проаналізуємо проблеми забруднення повітря, води й землі, а також дізнаємося, як очищають питну воду.

А чи знаєте ви, що ще у 1640 році вперше прийнятий закон про охорону середовища.

Інформація:

В Україні площею 603,7 тис. га. Масштаби забруднення оточуючого середовища:

  •                      25 млр. т. - накопичених відходів.
  •                      160 тис. га. - відвали, терикони, свалки, шлаконапопичувачі.
  •                      Пріоритет щорічно твердих відходів 12 мил. т.
  •                      1980 р. - на 1 жителя України - 240 т. відходів.
  •                      1997 р. - більше 400 т.
  •                      2012 р. - біля 450 т.
  •                      2017 р. - біля 500 т

В 2010 році викиди отруйних речовин в атмосферу 4,1 млт. т.

Дніпропетровська обл. (19,5%)

         Луганська обл. (10,8%)

  •                          р. Дніпро - в екологічній кризі.
  •                          Придніпровський регіон по ступені забруднення та дефіциту питної води

займає 1 місце в Україні.

Очікування: На уроці плакат.

Зараз кожному з вас я дам паперові човники де ви напишете свої очікування від сьогоднішнього уроку.

(Діти розміщають човники).

  1.     Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
  •    Чому для наших очікувань ми вибрали саме такий макет? (Тому, що природа навколо нас забруднена і потребує нашого захисту).
  •      Що називають екологічною ситуацією?
  •     Які проблеми називають екологічними? (Така ситуація, яка загрожує життю і здоров’ю людей)
  •      Що називають екологічною безпекою?

Давайте оцінимо екологічну безпеку нашої країни! (Провести умовну лінію. Запланувати з однієї сторони стати тих хто вважає нашу країну безпечним екологічним середовищем, а з іншого, що екологічна ситуація загрожує життю і здоров’ю людей. Учні можуть пояснити свою позицію.

 

  1.               Презентація досліджень та вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя.

Люди, як і всі живі істоти, повинні мати у навколишньому середовищі все необхідне для своєї життєдіяльності: чисту воду, родючу землю, незабруднене повітря. Інакше їхньому життю і здоров’ю загрожує небезпека. Дія забруднень не завжди виявляється швидко. Іноді шкідливі речовини накопичуються в організмі протягом тривалого часу і тільки згодом спричиняють захворювання. Однак добре відомо, що в місцях сильного забруднення довкілля люди частіше хворіють.

Лише переживши не одну екологічну катастрофу, люди усвідомили, що рельєф, ґрунти, підземні і поверхневі води, рослинний і тваринний світ тісно взаємопов’язані.

Зміна одного елемента (наприклад, забруднення атмосфери) може призвести до передбачуваних змін решти його елементів - забруднення поверхневих і підземних вод, землі та вирощених на ній продуктів харчування.

А усе це негативно впливає на здоров’я людей, погіршує якість їхнього життя.

Сьогодні три групи підготували презентації досліджень:

  1.    група - проблема чистої води.
  2.     група - атмосфера і людина.
  3.     група - вплив людини на літосфери.

Надаємо слово 1 групі.

1 група «Проблема чистої води». Понад 20 тис. річок зникло! Кожної хвилини на нашій планеті від отруєння неякісною водою помирає 100 осіб.

  1.    Проблема чистої води
  2.     Вплив діяльності людини на водні ресурси
  3.     Джерела забруднення водних ресурсів.

 

                                                       Кислотні дощі                                                                                  Нафтопродукти в районах

Побутові стоки через                                                   видобутку та транспорту

відсутність каналізації

та системи очищення                    Водойоми

                                                                                           Промислові підприємства                                                                            Добрива, засоби захисту                                у фазі не доочищення стоків,                  рослин з лісових масивів та с/г угідь                      або через аварії на виробництві.

 

Якщо потрібно допомагають інші учні.

5. Небезпека використання неякісної питної води:

  •     якщо з крана тече каламутна вода - це свідчіть про те, що вона забруднена хвороботворними мікроорганізмами.
  •    це може бути ознакою надмірного заліза, марганцю, цинку, які потрапляють у воду із заржавілих труб.
  •     Очищення: - Воду потрібно декілька хвилин спускати, і для приготування \жі додатково пропустити через побутовий фільтр.

 І все ж основний процес очищення здійснюється на водозбірних станціях, адже від цього залежить здоров’я населення. Але він потребує значних матеріальних витрат.

  •                      Об’єднуємо учнів у 3 групи і за допомогою мал. 36 стр. 92 підручника, та зошит стр. 39 складаємо стадії очищення питної води з різних джерел.
  1. група «забруднена річкова вода»
  •                      Механічне очищення (фільтр, який затримує сміття);
  •                      Хімічна обробка (відстоювання, седиментація, флотація);
  •                      Фільтрування (через шар піску або активованого вугілля);
  •                      Знераження (використовують хлор або озон);
  •                      Накопичення (збирається у резервуарах).

 

  1.    група «Чиста річкова вода»
  •                      Механічне очищення;
  •                      Фільтрування;
  •                      Знераження;
  •                      Накопичення.
  1.    група «Вода з артезіанських свердловин» (Вона самоочищається під час фільтрування крізь шар ґрунту)
  •                      Знезараження

Підсумок 1 презентації.

  1. група «Атмосфера і люди»
  1.   Вплив людини на атмосферу
  2.   Вплив діяльності людини на атмосферу.

Атмосферне повітря змінюється під впливом природних і техногенних чинників. Серед природних: виверження вулканів, ураганні вітри, зливи. Та в сучасному світі склад повітря змінюється під впливом господарської діяльності людей.

 

Електромагнітні               ТЕС - продуктами           Під час пожеж, спалювання лінії електропередач                  згорання                          сміття, користування

                                                засобами побутової хімії

      Підприємства -                  Атмосфера                    Аварії на АЕС, радіоактивне

шкідливими відходами                                                           забруднення

            Міндобрива і засоби захисту              Транспорт (викиди газів, випарами            рослин розсіюють над полями,                          палива, шуму)

               переносяться вітрами

 

 «Джерела забруднення водних ресурсів»

- Хімічне - супертоксиканти (посилена дія). Діоксини , утворюються внаслідок спалювання поліетилену, пластику, інших синтетичних матеріалів. Збільшення концентрації негативно впливає на гормональну, нервову репродуктивну систему людини. Вчені дійшли висновку: супертоксикант загрожують існуванню людини, як біологічного виду.

Вуглекислий газ - концентрація СО2 зросла на 30%. Внаслідок цього посилення парникового ефекту, (шар над Землею із газу і водяної пари не дає поверненню тепла назад в атмосферу)

Чадний газ - утворюється внаслідок неповного згорання палива. Він дуже небезпечний - заміщує кисень в крові людини, і вона може вчадіти.

Сірчаний газ - утворюється під час спалювання вугілля нафтопродуктів, газів і виплавки металів. Незначна його концентрація спричиняє легеневі та шлункові захворювання.

Випадають кислотні дощі:

Гази і кислоти руйнують будівлі.

Кислотні дощі загрожують здоров’ю людей.

Гази і кислоти знищують рослини.

Потрапляють у водойми.

Кислоти накопичуються в ґрунті і всмоктуються корінням дерев.

«Озонові дири» - холодильники, кондиціонери, аерозолі виділяють фреони, які руйнують озоновий шар. Дим із заводів, які виробляють нітратну кислоту і мінеральні добрива.

«Оксиди азоту» - містяться у викидних газах автомобілів. Реагують з кров’ю, знижують кров’яний тиск. Джерело утворення озону та інших хімічних
елементів фотохімічного стану, smoke»- дим і «for»- туман) — утворюються
речовини, що нагадують сльозогінний газ.

Малюнок «Вплив діяльності людини на концентрацію озону в атмосфері
Землі» (обговорення). Підведення підсумків захисту 2 групи.

Надаємо слово 3 групи «Вплив людини на літосферу»

  1.   Проблема чистої землі;
  2.    Вплив діяльності людини:
  •    Щороку видобувається 5 км3 породи, внаслідок цього та будівництва
    підземних комунікацій знижується сейсмостійкість порід, утворюється
    провали. Третину орних земель в Україні зруйновано ерозією.
  •    Інтенсивне с/г призводить до зниження родючості ґрунтів, спустелювання
    значних територій, заболочення, засолення, забруднення орних земель
    пестицидами і мінеральними добривами.

Пестициди або отрутохімікати - препарати для захисту рослин.

До них належать: інсектициди - боротьба з комахами;

Гербіциди - для знищення бур’янів;

Зооциди - для боротьби з гризунами;

Фунгіциди - засоби проти грибків на рослинах.


         Використання пестицидів загрожує не лише шкідникам, а й багатьом
іншим організмам. Від них потерпають птахи. На територіях, де їх широко застосовують, птахи отримують харчові ланцюги і далі накопичуються в організмах людей.

- Аварії на промислових підприємствах і побутові відходи.

 

 

 

Джерела забруднення ґрунтів

Надмірна чи неправильна експлуатація    Мінеральні добрива - забруднення
с/г угідь призводить до виснаження            Землі і продуктів харчування,

родючого шару ґрунту.                                                 вирощених на ній

                                                            Ґрунти

Аварії на підприємствах,                     Надмірне зволоження до

АЕС – роблять землі непридатними                         засолення родючого шару.

до проживання.

                              Шахти і кар’єри.             Осушення боліт призводить до пожежі.

 

Підсумок виступу 3 групи

Слова вчителя.

 

Дехто думає, що захист природи - це винятково державна проблема і розв’язування її мають державні діячі, а не прості громадяни, тим паче учні. Але це не так. Захист природи вимагає формування екологічної свідомості й культури кожного з нас. І кожен з нас може внести свою часточку в боротьбу за

 І ми підходимо до останнього питання нашого уроку. Це оцінка екологічної ситуації в нашому селі. Учням нашої школи були встановлені джерела забруднення і встановлення і виявлено рівень забрудненості . Учні першої групи брали сніг з 1 м3. до ґрунту. Були досліджені: Двір школи - 8; вулиця Шевченко - 18; Ліс - 5; Міста, де розташовані агропідприємства - 20.

         З цих даних видно, що основним джерелом забруднення в селі є транспорт.

  1.      група визначила кислотність опадів. Вона виявилась високою (рн 5, 6).

Учні 3 групи брали на аналіз воду з природних водойм села р. Самара,

Вовча, лимани і по кольору і запаху визначили рівень і характер забруднення було вивчено більшість наших водойм забруднення.

Це все свідчить про те, що територія на якій ми проживаємо є екологічно забрудненою.

 

  1.               Домашнє завдання:

§ 10 Створити екологічний проект по захисту навколишнього середовища.

 

  1.               Підсумок уроку:
  1.     Можливо щось змінити в екологічній ситуації?
  2.      Яким чином це можливо зробити?
  3.   Яким чином можливо уникнути забруднення ґрунтів, атмосфери, водойм?

Очікування: Чи здійснилися вони? (Відповіді учнів) І наші зусилля можуть змінити ситуацію на краще, перенесіть свої човни.

Урок наш добігає кінця. Діти, продовжуйте боротися за екологією рідного краю і Землі в цілому, оберігайте природу, примножуй її, любіть її і будете щасливими.

Зворотній зв'язок: «На цьому уроці я зрозумів ...»)

Як поліпшити екологічну ситуацію

  1.     Регулювання двигунів внутрішнього згорання автомобілів.
  2.   Ремонт фільтрів на заводах і фабриках, перехід на нові технології у виробництві.
  3.      Озеленення міст, селищ, зміна своєчасно старих дерев і чагарників.
  4.    Очищення й накладання штрафів за забруднення землі, сміттєзвалищ в неустановлених містах.
  5.      Нормування внесення добрив.
  6.      Використання ефективних методів очищення вод.
  7.      Раціональне використання підземних вод.
  8.      Ширше використання - органічних добрив.
  9.      Вторинне використання промислових відходів.
  10.     Контроль за якістю пального.

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Основи здоров’я, Розробки уроків
Інкл
Додано
17 січня
Переглядів
631
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку