Екологічна гра – мандрівка «Стежина в світ природи»
Підготувала:
Людмила Павліченко,
керівник гуртка
Центру еколого-
натуралістичної творчості
Білоцерківської міської ради
Мета: розширити та поглибити знання з рослинного та тваринного світу, їхньої видової різноманітності; розвивати естетичні смаки, творчу уяву, кмітливість; виховувати любов до природи, турботливе ставлення до неї
Форма проведення: екологічна гра – мандрівка
Вік учасників: діти молодшого шкільного віку
Обладнання: плакати з назвами «Рідкісні рослини», «Рідкісні тварини України», «Охорона птахів», «Охорона комах», папір, олівці, картки з завданнями, картки з написами зупинок, карта подорожі
Опис гри: гра – мандрівка здійснюється за чітким маршрутом, від зупинки до зупинки. Обов’язковою є карта на якій зображено всі зупинки. На кожній зупинці учасники за правильне виконання завдання отримують бали. Після закінчення гри, журі визначає команду переможця
Хід гри:
Керівник гуртка. Добрий день, діти.
Наш дивний світ, такий, як казка,
Он в небі хмаронька пливе.
Тож бережи його, будь ласка, –
Все в ньому гарне і живе.
Он квітка полум'ям палає
І ясне сонечко блищить,
Чарівна пташечка співає –
Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.
Усе, що навколо нас і не зроблене руками людей, – це природа. Світ, що нас оточує, дуже привабливий та цікавий, і ви живете ньому, як у рідному домі, бо ви – теж частинка цієї природи. Спілкування з природою дає найбільшу насолоду і радість, викликає найпалкішу любов до рідного краю, до життя. Шепіт води, зелених дібров, спів птахів, запах квітів, – усе це ні з чим не зрівняна природа рідного краю. Недарма природу називають ненькою. Усі ми – діти природи, та не всі однаково добрі до неї. Природа потребує постійної уваги, турботи. Ми повинні берегти природу, допомагати їй відновлювати свої сили, охороняти її багатства.
Сьогодні ми пограємо в екологічну гру «Стежина у світ природи». Подорожуючи від зупинки до зупинки, ми цікаво проведемо час та перевіримо ваші знання з природи.
II. Основна частина
Керівник гуртка. Для початку нашим командам потрібно обрати собі назви шляхом жеребкування, яке проведуть капітани. Орієнтовні назви команд «Натуралісти», «Природолюби». Отже, час вирушати!
Керівник гуртка. Ліс… Таке коротке слово, а як багато увібрали в себе ці три літери. Ліс – це і зелені легені нашої планети, і домівка для багатьох видів тварин, і естетична насолода та творчий злет душі. Ось і натрапили ми на першу зупинку «Загадковий ліс»
Завдання учасникам: написати на аркуші паперу об’єкти живої природи на «лісову» тему. Після закінчення роботи рахується кількість усіх тварин, рослин та інших об’єктів живої природи. Команда, що написала найбільшу кількість отримує 1 бал.
Керівник гуртка. Молодці, добре справились! Отже, вирушаємо до наступної зупинки.
Керівник гуртка. А ось і галявина, це зупинка «Тваринний світ». Щоб пройти її ви маєте зіграти в гру.
Гра «Відгадай тварину за ознакою»
3авдання учасникам: впізнати тварину, користуючись підказками. Чим більше підказок використовує дитина – тим менше балів вона одержує.
Орієнтовний перелік підказок:
1. «Лебідь»
6.У мене дві ноги, два крила, довга шия.
5. Кожної осені відлітаю у вирій.
4. Про мене складено багато пісень.
3. Самці мого виду - однолюби, паруються раз на все життя.
2. Будую на плесах великі гнізда з трави та очерету.
1. Маю червоний дзьоб, біле пір'я, моє пташеня - герой відомої вам казки.
2. «Кажан»
6. У мене дві ноги, два крила, коротка шия.
5. У мене широка морда, але маленькі вуха.
4. Веду нічний спосіб життя, мешкаю в печерах та дуплах.
3. Моє тіло вкрито хутром.
2. Годую своїх діточок молоком.
1. Дуже погано бачу вночі, але добре орієнтуюся з допомогою ультразвуку.
3. «Павук»
6. Найчастіше я коричневий, сірий або чорний, але я можу бути червоним, зеленим або жовтим. У мене не дві, а чотири пари ніг.
5. Я їм велику кількість комах багато з яких можуть переносити хвороби та є шкідливими для рослин.
4. Мої вісім очей допомагають мені дивитися вперед, назад, угору, вниз та в усі боки. В мене також є вісім ніг.
3. Більшість із нас плете сітку, в якій відкладаютъ яйця. Ми споруджуємо павутиння та пастки, обмотуємо нашу здобич перед тим, як її з'їсти.
2. При народженні я виглядаю так само, як мої батьки.
1. Я ловлю багато комах, створюючи для них пастки.
4. «Жаба»
6. В мене чотири ноги, два ока.
5. Самці мого виду співають, щоб привабити самок. Але ні самці, ані самки не будують гнізда та не турбуються про немовлят.
4. Я можу дихати та пити через свою мокру шкіру. В мене чотири перетинчасті лапки.
3. Мій язик розташований на кінчику мого рота. Я висовую його, щоб ловити комах.
2. Я холоднокровна, плаваю та відкладаю яйця у воді.
1. Я можу жити у воді та на суші, у воді ховаюся від тих, хто міг би мене з'їсти.
Керівник гуртка. Завдання виконали, а тепер можемо вирушати до наступної зупинки.
Керівник гуртка. А ось і наступна галявина та зупинка «Пернаті друзі». Щоб пройти її ви маєте виконати завдання.
Гра «Відгадай пташку»
Завдання учасникам: переставити букви в словах так, щоб вийшли назви птахів (додаток2). Команда, що справилась швидше отримує 1бал
Синиця - сниция
Снігур - рісунг
Горобець - рецогобь
Журавель - варульже
Сокіл - олкіс
Голуб – логбу
Керівник гуртка. Завдання виконали, отже, можемо вирушати до наступної зупинки. І ця зупинка має назву «Цікавинка».
Керівник гуртка. А ось і наступна галявина та зупинка «Цікавинка». Щоб пройти її ви маєте відповісти на питання вікторини.
Вікторина «Так чи ні»
Завдання учасникам: дати відповіді «так» чи «ні» на вислови про тварин, після кожної відповіді керівник дає пояснення факту. Кожна правильна відповідь 1 бал своїй команді.
Перелік рекомендованих запитань для 1 команди:
1. Вирушаючи на обід, самка бегемота знаходить няньку для свого малюка ? (так)
У кожному стаді бегемотів є своєрідний дитсадок, де пасуться самки й дитинчата. Залишаючи свого малюка на деякий час, мати лишає його під наглядом інших самок.
2. У Тунісі цапи вилазять на спини віслюків, щоб дотягтися до верхніх гілок ? (так)
Є дані, що цапи заганяють віслюків під дерева в зручне положення, щоб вистрибнути на них, але такі випадки жодного разу не вдалося сфотографувати.
3. Гібон може виступати, як акробат, на канаті? (так)
Гібон перебирається з дерева на дерево ліанами, переходячи ними на задніх лапах і розтягнувшись, як людина. Інші мавпи користуються для цього передніми лапами.
4. Чорні пантери справді існують ? (так)
Чорна пантера – це просто леопард чорного кольору.
5. Дикобраз стріляє своїми голками у ворогів ? (ні)
Але якщо хижак наткнеться на голки дикобраза, вони легко відділяються і залишаються в його тулубі.
Перелік рекомендованих запитань для 2 команди:
1. Щоб відбити напад левиці, антилопа фікс стає на коліна і нахиляє голову ? (так)
Замість рятуватися втечею антилопа нерідко відважно зустрічає левицю. Вона стає на коліна і нахиляє голову, її гострі роги спрямовуються на левицю і можуть завдати їй небезпечних ран.
2. Полюючи на тюленів, полярні ведмеді закривають лапою чорний кінчик свого носа? (ні)
Деякі вчені стверджують, що ведмеді роблять так, оскільки чорний кінчик помітний на тлі білого хутра і снігу.
3. Верблюди, подорожуючи пустелею, зберігають запас води у своїх горбах ? (ні)
Їхні горби насправді наповнені салом, завдяки чому верблюди живуть за браком або повної відсутності їжі.
4. Щурі допомагають один одному нести яйце, якщо воно занадто велике для одного звіряти ? (так)
Є дані про те, що щурі крадуть яйця, шикуючись у ланцюжок і передаючи їх один одному, а також про те, що іноді один щур допомагає іншому підтримати яйце, яке той несе. Однак ці дані поки що не набули наукового підтвердження.
5. Всі самотні вовки виють на місяць ? (ні)
Вовки справді виють уночі, але це виття як попередження для інших вовків.
Керівник гуртка. З завданням справилися, отже, рухаємось далі. Наступна зупинка «Рослини – цілителі».
5. Зупинка «Рослини – цілителі»
Керівник гуртка. А ось і наступна галявина та зупинка «Рослини – цілителі». Щоб пройти далі ви маєте відповісти на питання вікторини.
Вікторина «Лікарські рослини»
Завдання учасникам: дати відповіді на запитання по черзі, за кожну правильну відповідь – 1 бал.
1. Що то за рослина,
що вбиває звіра?
Використовують при хворобах шлунку, печінки, нирок.
У народі називають травою від 99 хвороб. (Звіробій)
2. Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло.
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло.
У давнину її вважали «еліксиром життя». У листках її багато вітамінів. З неї готують салати. Настій – чудовий засіб від опіків. (Кульбаба)
3. Викупана в сонечку,
Стоїть донечка.
Бджоли сонячний медок
Дістають з її квіток. Її цвіт – найпопулярніший потогінний і жарознижувальний засіб. Цвіт сушать, заварюють і п′ють як чай. (Липа)
4. На просторах поля золотого
Сині зірочки тремтять,
Мов шматочки неба голубого
Виграють, виблискують, горять.
Використовують при хворобах нирок і сечового міхура, при підвищеній температурі, для примочок на очі. (Волошки)
5. Виросли на лузі
Сестрички маленькі.
Очки – золоті,
А вічки – біленькі
Використовують при хворобах шлунку, кишечника. Відваром користуються для промивання гнійних ран. (Ромашки)
6. Хоч трава дуже гірка,
З неї користь неабияка.
У народі його здавна вживали як жарознижувальну, кровоспинну, жовчогінну рослину. Відвар покращує апетит. (Полин)
Керівник гуртка. Молодці, завдання виконали, отже, можемо вирушати до наступної зупинки.
Керівник гуртка. Ось і дістались ми до наступної галявини, це зупинка «Мудрість віків». Щоб рухатися далі нам потрібно виконати завдання.
Завдання учасникам: скласти з двох частин прислів’я та приказки про ліс, що представлені на картках(додаток1). За виконане завдання учасники отримують 1 бал.
Зразок: Лісна полоса – всьому полю краса.
Одне дерево посадив – недарма прожив.
Де виросла сосна – там вона красна.
Ліс рубаєш – горя зазнаєш.
Ліс і вода – брат і сестра.
Ліс не школа, а всіх навчає.
Повітря в лісі – найкращі ліки.
Ліс чарує, та не кожен його шанує.
Любуйся калиною, поки цвіте, а дитиною, поки росте
Керівник гуртка. Завдання виконали, можемо вирушати до наступної зупинки.
Керівник гуртка. А ось і наступна зупинка «Квіткова галявина». Щоб пройти далі команди мають дати відповіді на запитання вікторини по черзі.
Вікторина «Квітковий калейдоскоп»
Завдання учасникам: дати відповіді на запитання по черзі, за кожну правильну відповідь – 1 бал.
Перелік рекомендованих запитань:
Керівник гуртка. Завдання виконали, отже, вирушаємо до наступної галявини.
Керівник гуртка. Ось наша мандрівка добігає кінця і остання зупинка «Зелений патруль». Дуже часто ми забуваємо, ким являємось в цьому світі, забуваємо про дуже важливу частинку нашого життя й часто стаємо свідками жахливого поводження з природою, коли серце, здається, саме кричить від болю. Але, на жаль, до наших слів не завжди прислухаються ті, хто не розуміє, чи не хоче розуміти болю цих беззахисних перед нами рослин і тварин, величезна кількість яких знаходиться на межі зникнення.
І щоб вдало закінчити нашу подорож, пропоную зіграти в гру, під час якої ви поділитеся своїми знаннями з червонокнижних рослин та тварин.
Гра «Сторінками «Червоної книги»
Завдання учасникам: за описом відгадати і показати на картинці рослини та тварини, які занесені до Червоної книги.
Рослини
1. Багаторічна трав'яниста рослина. Одно квіткове стебло 10-40 см заввишки, прямостояче, разом зі стебловими листками густо вкрите м'якими жовтуватими волосками, стеблові листки утворюють дзвоникувате покривало. Квітка прямостояча, широка, в формі дзвоника; 6 пелюсток лілових або фіолетових, зовні густо волохатих. (Сон великий)
2. Росте в широколистих та мішаних лісах, здебільшого на галявинах, узліссях, у чагарниках. Стебло зелене іноді з червонуватими цятками. Листки гострі, квіти повислі, на довгих квітконіжках, яскраво-пурпурові з фіолетовими плямами, ароматні. (Лілія лісова).
3. Це багаторічна цибулинна рослина. Росте у широколистяних та змішаних лісах, на галявинах, у чагарниках. Ранньої весни утворюються місцями в лісах чудовий білий килим. Цибулини отруйні. (Пiдснiжник).
4. Стебло безлисте, циліндричне, голе, із квітками на верхівці. Листки широколінійні, звужені до основи. Квіти зібрані від 2-10шт у рiдкi китиці, кожна квітка має шість блакитних пелюсток. (Пролiска дволиста).
Тварини
1. Живе в мішаних та листяних лісах з галявинами, лугами, болотами. Здатні пристосовуватися до умов культурного ландшафту. У 1902р. зубри були вперше акліматизовані в Україні в заповіднику Асканія-Нова та двічі завозилися у Крим, однак під час громадянської та Великої Вітчизняної війни були винищені.
(Зубр).
2. Трапляється цей хижак переважно у Карпатах. Живе у хвойних та мішаних лісах з буреломами та заболоченими важкодоступними ділянками. В горах піднімається до висоти 1200м. Веде осілий спосіб життя доти, поки на ділянці є корм. Узимку в пошуках їжі може долати значні відстані. Живиться переважно копитними, а також зайцями, птахами, дрібними гризунами. (Рись).
3. Мешкає в гірських лісах i на скелях. Гніздиться дуже високо на старих дубах i грабах. Різні народи називали по-різному: хацан, гірський орел, королівський орел, золотий орел. Основна здобич зайці, хоча може ловити все: від мишей до молодих особин копитних і птахів. Зникає в наслідок активного винищування людиною, під впливом господарської діяльності, збіднення кормової бази. (Беркут).
4. Цей метелик великого розміру, живиться соком дерев, іноді бджолиним медом. Активний у сутінках і вночі, може мігрувати, долаючи значні відстані. Гусінь іноді живиться іншими рослинами. Причини зміни чисельності хімічна обробка пасльонових культур, викорчовування чагарників і розорювання місць перебування. (Бражник).
III. Підведення підсумків
Керівник гуртка. Ми багато говоримо про природу та її охорону. Але потрібно не тільки говорити, а й допомагати їй. Адже її життя залежить від нас. Природа, яка дає нам усе для життя, вимагає від нас ощадливого, бережливого ставлення до себе. Наш обов’язок – знати природу, любити, примножувати її та оберігати!
Любий друже! Я благаю -
Природу вмій любити,
Не смій ніколи і нізащо
Їй шкоду спричинити!
Даремно квіточку не рви,
Пташині спокій дай,
Усе, що є навколо тебе,
Люби й оберігай!
Керівник висловлює подяку учасникам гри. Журі підраховує бали. Вітання та нагородження команди переможця.
Додаток 1
сниция |
рісунг |
варульже |
рецогобь |
обкіс |
логбу |
Додаток 2
Лісна полоса – |
всьому полю краса. |
Одне дерево посадив –
|
недарма прожив. |
Де виросла сосна – |
там вона красна. |
Ліс рубаєш – |
горя зазнаєш.
|
Ліс не школа, |
а всіх навчає.
|
Повітря в лісі – |
найкращі ліки.
|
Ліс чарує, |
та не кожен його шанує.
|
Любуйся калиною, поки цвіте, |
а дитиною, поки росте.
|