Екологічна гра "Рослини та тварини водно-болотних угідь"

Про матеріал
Екологічна гра "Рослини та тварини водно-болотних угідь" присвячена Всесвітньому дню водно-болотних угідь
Перегляд файлу

Гімназія імені Дмитра Конокеєнка

Подільської міської ради

 

 

 

 

Екологічна гра

 

 

 

 

 

Картинки по запросу "водно-болотны угіддя" 

 

 

 

 

 

 

 

https://st.depositphotos.com/1227027/2577/i/450/depositphotos_25772601-stock-photo-swedish-swamp.jpg 

 

 

 

 

 

     

 

 

                                                                            

                                                                                Класний керівник:

                                                                                         Стрепетова Ю.В.

 

Тема:    Рослини та тварини водно-болотних угідь.

Мета: розширити і поглибити знання учнів про водно-болотні угіддя, їх значення, познайомити з мешканцями ВБУ Одеської області, продемонструвати життєво важливу роль водно-болотних угідь для людства,  про сучасні екологічні проблеми ВБУ; пропагувати дбайливе використання водно-болотних угідь; розвивати творчу активність; формувати критичне мислення, уміння відстоювати свою точку зору; виховувати бережливе ставлення до природи; особисту відповідальність за збереження природи Землі.

Обладнання:  зображення мешканців ВБУ, плакат "Правила групи", творчий проєкт здобувачів освіти 5-А класу, аркуші паперу формату А3 та А4, картки із завданнями, фломастери або маркери, презентація, телевізор.

Форма проведення: екологічна гра.

 

Хід заняття

 І. Організаційний момент.

1. Розминка. Вправа "Ті, хто". Вчитель говорить фразу, а здобувачі освіти виконують запропоновані дії:

- Плесніть у долоні ті, в кого є домашні тварини.

- Зробіть крок уперед ті, хто полюбляє збирати ягоди.

- Помахайте головою ті, хто посадив рослину.

- Встаньте ті, хто любить природу.

- Чи були серед вас ті, хто зовсім не рухався?

В кінці вправи вчитель пропонує взятися за руки всім, хто є здобувачем освіти нашого класу. При цьому він підкреслює, як багато в них загального.

 

2. Встановлення контакту з дітьми.

Загадка:  Ні море, ні земля, корабель не плаває, а ходити неможна.  (Болото)

 

 

 

3. Розповідь вчителя.

Сьогодні ми з вами дізнаємося, що таке болото, водно-болотні угіддя та чи є  там  життя.

        2 лютого 1971 року в іранському місті Рамсар була прийнята Конвенція про водно-болотні угіддя. Документ підготували з метою захисту територій, що мають міжнародне значення, головним чином як середовища існування навколоводних і водоплавних птахів. В Україні день водно-болотних угідь відзначається з 1997 року.

Згідно із ст. 1 Рамсарської конвенції під водно-болотними угіддями (ВБУ) розуміють райони боліт, драговин, торфовищ або водойм – природних або штучних‚ постійних або тимчасових‚ стоячих або проточних‚ прісних‚ солонкуватих або солоних‚ включаючи морські акваторії‚ глибина яких не перевищує 6 м. Кожна країна – Договірна Сторона Конвенції має заявити до Переліку водно-болотних угідь міжнародного значення принаймні одне своє угіддя і взяти його під охорону. На цей час зазначений Перелік включає 2247 водно-болотних угідь. Серед них 37 - в Україні.

В Одеській області таких об’єктів міжнародного значення вісім

північна частина Дністровського лиману,

система озер Шагани-Алібей-Бурнас,

Тилігульський лиман, 

          Дністровські плавні,

озеро Картал,

озеро Кугурлуй,

озеро Сасик,

 Кілійськое гирло(Показ об'єктів на малюнках)

 

 

 

 

 

 ІІ. Повідомлення теми

Вчитель:

Тема нашого заняття "Рослини та тварини водно-болотних угідь". Воно буде проходити у формі екологічної гри, під час якого ми ознайомимось з проблемою збереження природи ВБУ. 

 Сьогодні ми поговоримо про нас, людей, про проблеми, які виникають унаслідок порушення правил поведінки на природі.

 

 

ІІІ. Робота  над  темою  заняття:

1. Повторення правил роботи в групі.

Вчитель:

Для ефективної роботи в будь-якій групі людей приймаються правила. Тож згадаємо правила, щоб під час заняття ви почували себе комфортно і безпечно. Здобувачі освіти діляться на 2 групи, обирають капітана.

Правила закріплені на дошці.

 Головна цінність боліт – це здатність накопичувати воду і покращувати

її якість. Болота-це охоронці всіх інших водних екосистем, що забезпечують

біосферу прісною і чистою водою.

 

 2. Розповідь вчителя з елементами бесіди

Вчитель:

Діти, що таке болото?  ( це ділянки суші, де ґрунти постійно або більшу

частину року перезволожені).

Як ви ставитеся до боліт?  (Відповіді дітей)

 

Конкурс1. «За» і «Проти»

Вчитель:

Як ви ставитеся до боліт?   (кожна з команд аргументують свою точку зору.)

 

 

 

1 команда

Більшість людей відповідає: «Погано!» Болото- це комарі, бруд, можна потонути, там страшно. Болота не приносять користі, заважають сільському господарству.  Я представляю сьогодні точку зору про те, що болота необхідно осушити, освоїти. Адже в даний час болота - майже непридатні землі, хоча після осушення могли б використовуватися для сільського та лісового господарства. Вони ускладнюють дорожнє будівництво і негативно впливають на навколишні умови. І, нарешті, з давніх-давен існувало негативне ставлення до боліт. Саме в цих глухих місцях чутка селила невідомі і нечисті сили. Напевно, не дарма.

 

2 команда

  Якщо  ліси часто порівнюють з легенями нашої планети, а струмки і ріки - з її кровоносною системою, то роль боліт в біосфері можна порівняти з роллю печінки і нирок в організмі.  Вражаюча  здатність боліт очищати воду.      Головна цінність боліт - здатність накопичувати воду і покращувати її якість.   Болота - охоронці всіх інших водних екосистем, що забезпечують біосферу прісною  і чистою водою. Водно-болотні угіддя формують унікальні міські зелені зони, урізноманітнюють міський пейзаж, є привабливими для прогулянок і відпочинку, зволожують повітря й знижують його температуру, зменшують вплив повенів, поповнюють запаси питної води, очищають води від забруднення тощо.

 

Вчитель: А зараз я вам пропоную «прогулятися» по болоту.

    - Чи боїтеся ви по ньому ходити?   (відповіді дітей).

   Сьогодні на нашій прогулянці ми ознайомимося з рослинами та тваринами,

які живуть на болоті.

   Рослин на болоті росте не багато, але вони є і дуже своєрідні. Вони не здатні виростати на інших територіях, так як не витримують конкуренцію з іншими видами. Важко рослинам на болоті: велика кількість вологи, а повітря і тепло погано проникають в глиб торф’яної товщі, вода бідна азотом, відрізняється кислою реакцією. В таких умовах можуть жити деякі рослини.

 

 

 

 

 

 

 

                              Рогіз                                         Латаття  біле

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Рогіз та біле латаття мають дуже товсті кореневища.

            Ряска                                                    Калужниця  болотна

 

 

 

 

 

 

 

 

Загадка:  М’який, а не пух, зелений, а не трава.  (Мох).

  Найбільше на болоті мохів. Пухнастим зелено-бурим, коричневим килимом

вони покривають все купини і поглиблення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Також на болоті можна зібрати дуже смачні ягоди.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конкурс 2. Загадки про тварин

Вчитель:

    А які тварини живуть на болоті?

    Болото – місце проживання багатьох тварин. Тут вони находять їжу та укриття. Одним з головних елементів боліт є водоплавні птахи. Вони забезпечують світову єдність системи водно-болотних угідь, мігруючих з однієї частини світу в іншу.

Болотні птахи: гуси, качки, журавлі, чаплі.

На болотах годуються і хижі птахи: беркут, сова болотна, осоїди, глухарі.

З плазунів болота населяють: гадюка звичайна і живородні ящірки.

Зараз пропоную вам відгадати загадки та дізнатися хто з тварин мешкає на болотах.

Не звір і не птиця,

Всього боїться.

Наловить мух –

І в воду – плюх! (Жаба)

 

Попереду – п'ятачок, 
Позаду – гачок, 
Посередині – спинка, 
На спині – щетинка. (Дикий кабан)

 

Оселився птах цибатій. 

Довгий дзьоб і ноги має,

Мишко, жабок полюбляє. 

Чемних діток іздалека. 

У кожен дім несе ( Лелека )

 

У ставочку цілу днину
Зводять звірі ці плотину.
В них міцні та гострі зуби,
Ходять все життя у шубах.
Здогадалися тепер?
У ставку живе… (Бобер)

 

Живе на болоті,
Співає він із душею.
Ноги як спиці,
А сам невеликий (Кулик)

 

По болоту гордо ходить
Та дітей з собою водить.
Вчить вона своїх малят,
Як ловити жабенят (Чапля)

 

Тоненьке, вузеньке, по землі в’ється,

Як батіг довге, та зовсім не б’ється.

Людей боїться, молоко вживає,

В лісі їх багато, це кожен знає. (Вуж)

І не змій, і не звір,

І не жаба, й не птах:

Виповзає із нір –

Нагла смерть для комах. (Ящірка)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конкурс 3. «Харчовий ланцюжок на болоті».

 Вчитель:

   Чи можуть тварини обійтися без болота? Чому вони там живуть? (Відповіді дітей.) Вірно, вони там харчуються. А хто чим (або ким) харчується? Давайте подумаємо і пограємо в гру. Кожна команда отримує картки з різними видами тварин. За допомогою стрілок треба створити харчовий ланцюг болота (хто швидше і правильно)

Вчитель. Всі молодці!

Презентація "День водно-болотних угідь"

Конкурс 4. «Дивовижне болото»

Вчитель:

Потрібно з’єднати половинки приказок про воду.

Сильна вода греблю рве.

З брудної води іще ніхто чистим не вийшов.

Аби вода, а жаби будуть.

В глибокій воді — велика риба.

Не скрізь там вода, куди хилиться верба.

 Тяжко плисти проти води.

Мала крапля великий камінь продовбає.

Сильна вода

 

 

ніхто чистим не вийшов.

З брудної води іще

 

 

а жаби будуть.

Аби вода,

 

 

греблю рве.

В глибокій воді —

 

 

проти води.

Не скрізь там вода,

 

 

 

великий камінь продовбає

Тяжко плисти

 

 

велика риба.

Мала крапля.

 

 

куди хилиться верба.

 

 

 

 

 

 

 

 

Конкурс 5.  «Хто швидше»

 (за одну хвилину потрібно віднайти господаря слідів)

Кабан | комплекс "У Михалыча"

Конспект занятия по познавательному развитию "Путешествие на Север"

Лось из всплеска акварели, цветной рисунок. | Премиум векторы

Картинки следы лося на снегу (65 фото) » Картинки и статусы про окружающий  мир вокруг

Лисиця: Опис - Dovidka.biz.ua

Следы лисы в лесу - 63 фото

Бобры — Википедия

Ekorre - Ikunn - Däggdjur - Lösa Tryck - Produkter

ЦІКАВО ЗНАТИ: Що робить видра вдень?

paw print clipart otter | Paw print, Paw, Tiger paw print

Качки — Вікіпедія

Идеи на тему «Следы» (10) | вечеринка в стиле драконов, след, средневековый  декор

 

Конкурс 6. «Збери правила»

Вчитель: Із запропонованого переліку правил потрібно вибрати лише ті, які  належать до Правила поведінки біля водно-болотних угідь:

- не забруднюйте водойму, біля якого ви живете;

- не руйнувати мурашників;

               - не засмічуйте берег, на якому ви відпочиваєте;

- не розширюйте свій город до урізу води, залишайте вільними прибережні водоохоронні смуги;

- не палити вогнище;

- висаджуйте ліс в прибережній зоні;

- дотримуйтесь правил полювання та рибної ловлі;

- не бігати;

- не турбуйте тварин в сезон тиші, не вмикайте голосно музику, відпочиваючи на природі;

- не рвати квітів;

- не руйнувати пташині гнізда;

- вивчайте свою водойму і діліться своїми знаннями з дітьми, оточуючими;

- не проходьте повз порушень, повідомляйте про них в природоохоронні, а також правоохоронні органи.

Вчитель: Молодці! Ви всі гарно впорались із завданнями.

 

ІV. Висновок: 

 Вчитель:

Для чого потрібні болота в природі? (Якщо зникнуть болота, то: клімат стане більш сухим; збідніють річки; не буде ягід, грибних місць; зникне болотна фауна і флора)

    Яке значення водно-болотних угідь? (болота накопичують і зберігають воду; очищують воду; підтримують біологічне різноманіття (рослини, тварини).

 

V. Підсумок

  Про що сьогодні говорили?

  Що вам сьогодні особливо запам’яталося?

  Що нового дізналися?

           Кожен із нас може внести свій невеликий внесок в охорону водойм.

Це дуже просто. Це не вимагає грошей або багато часу. Головна ідея –

«не нашкодь»!

doc
Додано
2 лютого
Переглядів
403
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку