Гімназія імені Дмитра Конокеєнка
Подільської міської ради
Екологічна гра
Класний керівник:
Стрепетова Ю.В.
Тема: Рослини та тварини водно-болотних угідь.
Мета: розширити і поглибити знання учнів про водно-болотні угіддя, їх значення, познайомити з мешканцями ВБУ Одеської області, продемонструвати життєво важливу роль водно-болотних угідь для людства, про сучасні екологічні проблеми ВБУ; пропагувати дбайливе використання водно-болотних угідь; розвивати творчу активність; формувати критичне мислення, уміння відстоювати свою точку зору; виховувати бережливе ставлення до природи; особисту відповідальність за збереження природи Землі.
Обладнання: зображення мешканців ВБУ, плакат "Правила групи", творчий проєкт здобувачів освіти 5-А класу, аркуші паперу формату А3 та А4, картки із завданнями, фломастери або маркери, презентація, телевізор.
Форма проведення: екологічна гра.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
1. Розминка. Вправа "Ті, хто". Вчитель говорить фразу, а здобувачі освіти виконують запропоновані дії:
- Плесніть у долоні ті, в кого є домашні тварини.
- Зробіть крок уперед ті, хто полюбляє збирати ягоди.
- Помахайте головою ті, хто посадив рослину.
- Встаньте ті, хто любить природу.
- Чи були серед вас ті, хто зовсім не рухався?
В кінці вправи вчитель пропонує взятися за руки всім, хто є здобувачем освіти нашого класу. При цьому він підкреслює, як багато в них загального.
2. Встановлення контакту з дітьми.
Загадка: Ні море, ні земля, корабель не плаває, а ходити неможна. (Болото)
3. Розповідь вчителя.
Сьогодні ми з вами дізнаємося, що таке болото, водно-болотні угіддя та чи є там життя.
2 лютого 1971 року в іранському місті Рамсар була прийнята Конвенція про водно-болотні угіддя. Документ підготували з метою захисту територій, що мають міжнародне значення, головним чином як середовища існування навколоводних і водоплавних птахів. В Україні день водно-болотних угідь відзначається з 1997 року.
Згідно із ст. 1 Рамсарської конвенції під водно-болотними угіддями (ВБУ) розуміють райони боліт, драговин, торфовищ або водойм – природних або штучних‚ постійних або тимчасових‚ стоячих або проточних‚ прісних‚ солонкуватих або солоних‚ включаючи морські акваторії‚ глибина яких не перевищує 6 м. Кожна країна – Договірна Сторона Конвенції має заявити до Переліку водно-болотних угідь міжнародного значення принаймні одне своє угіддя і взяти його під охорону. На цей час зазначений Перелік включає 2247 водно-болотних угідь. Серед них 37 - в Україні.
В Одеській області таких об’єктів міжнародного значення вісім:
північна частина Дністровського лиману,
система озер Шагани-Алібей-Бурнас,
Тилігульський лиман,
Дністровські плавні,
озеро Картал,
озеро Кугурлуй,
озеро Сасик,
Кілійськое гирло. (Показ об'єктів на малюнках)
ІІ. Повідомлення теми
Вчитель:
Тема нашого заняття "Рослини та тварини водно-болотних угідь". Воно буде проходити у формі екологічної гри, під час якого ми ознайомимось з проблемою збереження природи ВБУ.
Сьогодні ми поговоримо про нас, людей, про проблеми, які виникають унаслідок порушення правил поведінки на природі.
ІІІ. Робота над темою заняття:
1. Повторення правил роботи в групі.
Вчитель:
Для ефективної роботи в будь-якій групі людей приймаються правила. Тож згадаємо правила, щоб під час заняття ви почували себе комфортно і безпечно. Здобувачі освіти діляться на 2 групи, обирають капітана.
Правила закріплені на дошці.
Головна цінність боліт – це здатність накопичувати воду і покращувати
її якість. Болота-це охоронці всіх інших водних екосистем, що забезпечують
біосферу прісною і чистою водою.
2. Розповідь вчителя з елементами бесіди
Вчитель:
Діти, що таке болото? ( це ділянки суші, де ґрунти постійно або більшу
частину року перезволожені).
Як ви ставитеся до боліт? (Відповіді дітей)
Конкурс1. «За» і «Проти»
Вчитель:
Як ви ставитеся до боліт? (кожна з команд аргументують свою точку зору.)
1 команда
Більшість людей відповідає: «Погано!» Болото- це комарі, бруд, можна потонути, там страшно. Болота не приносять користі, заважають сільському господарству. Я представляю сьогодні точку зору про те, що болота необхідно осушити, освоїти. Адже в даний час болота - майже непридатні землі, хоча після осушення могли б використовуватися для сільського та лісового господарства. Вони ускладнюють дорожнє будівництво і негативно впливають на навколишні умови. І, нарешті, з давніх-давен існувало негативне ставлення до боліт. Саме в цих глухих місцях чутка селила невідомі і нечисті сили. Напевно, не дарма.
2 команда
Якщо ліси часто порівнюють з легенями нашої планети, а струмки і ріки - з її кровоносною системою, то роль боліт в біосфері можна порівняти з роллю печінки і нирок в організмі. Вражаюча здатність боліт очищати воду. Головна цінність боліт - здатність накопичувати воду і покращувати її якість. Болота - охоронці всіх інших водних екосистем, що забезпечують біосферу прісною і чистою водою. Водно-болотні угіддя формують унікальні міські зелені зони, урізноманітнюють міський пейзаж, є привабливими для прогулянок і відпочинку, зволожують повітря й знижують його температуру, зменшують вплив повенів, поповнюють запаси питної води, очищають води від забруднення тощо.
Вчитель: А зараз я вам пропоную «прогулятися» по болоту.
- Чи боїтеся ви по ньому ходити? (відповіді дітей).
Сьогодні на нашій прогулянці ми ознайомимося з рослинами та тваринами,
які живуть на болоті.
Рослин на болоті росте не багато, але вони є і дуже своєрідні. Вони не здатні виростати на інших територіях, так як не витримують конкуренцію з іншими видами. Важко рослинам на болоті: велика кількість вологи, а повітря і тепло погано проникають в глиб торф’яної товщі, вода бідна азотом, відрізняється кислою реакцією. В таких умовах можуть жити деякі рослини.
Рогіз Латаття біле
Рогіз та біле латаття мають дуже товсті кореневища.
Ряска Калужниця болотна
Загадка: М’який, а не пух, зелений, а не трава. (Мох).
Найбільше на болоті мохів. Пухнастим зелено-бурим, коричневим килимом
вони покривають все купини і поглиблення.
Також на болоті можна зібрати дуже смачні ягоди.
Конкурс 2. Загадки про тварин
Вчитель:
А які тварини живуть на болоті?
Болото – місце проживання багатьох тварин. Тут вони находять їжу та укриття. Одним з головних елементів боліт є водоплавні птахи. Вони забезпечують світову єдність системи водно-болотних угідь, мігруючих з однієї частини світу в іншу.
Болотні птахи: гуси, качки, журавлі, чаплі.
На болотах годуються і хижі птахи: беркут, сова болотна, осоїди, глухарі.
З плазунів болота населяють: гадюка звичайна і живородні ящірки.
Зараз пропоную вам відгадати загадки та дізнатися хто з тварин мешкає на болотах.
Не звір і не птиця, Всього боїться. Наловить мух – І в воду – плюх! (Жаба)
|
Попереду – п'ятачок,
|
|
Оселився птах цибатій. Довгий дзьоб і ноги має, Мишко, жабок полюбляє. Чемних діток іздалека. У кожен дім несе ( Лелека )
|
У ставочку цілу днину
|
|
Живе на болоті,
|
По болоту гордо ходить
|
|
Тоненьке, вузеньке, по землі в’ється, Як батіг довге, та зовсім не б’ється. Людей боїться, молоко вживає, В лісі їх багато, це кожен знає. (Вуж) |
І не змій, і не звір, І не жаба, й не птах: Виповзає із нір – Нагла смерть для комах. (Ящірка) |
|
Конкурс 3. «Харчовий ланцюжок на болоті».
Вчитель:
Чи можуть тварини обійтися без болота? Чому вони там живуть? (Відповіді дітей.) Вірно, вони там харчуються. А хто чим (або ким) харчується? Давайте подумаємо і пограємо в гру. Кожна команда отримує картки з різними видами тварин. За допомогою стрілок треба створити харчовий ланцюг болота (хто швидше і правильно)
Вчитель. Всі молодці!
|
|
Конкурс 4. «Дивовижне болото»
Вчитель:
Потрібно з’єднати половинки приказок про воду.
Сильна вода греблю рве.
З брудної води іще ніхто чистим не вийшов.
Аби вода, а жаби будуть.
В глибокій воді — велика риба.
Не скрізь там вода, куди хилиться верба.
Тяжко плисти проти води.
Мала крапля великий камінь продовбає.
Сильна вода
|
|
ніхто чистим не вийшов. |
З брудної води іще
|
|
а жаби будуть. |
Аби вода,
|
|
греблю рве. |
В глибокій воді —
|
|
проти води. |
Не скрізь там вода,
|
|
великий камінь продовбає |
Тяжко плисти
|
|
велика риба. |
Мала крапля.
|
|
куди хилиться верба. |
Конкурс 5. «Хто швидше»
(за одну хвилину потрібно віднайти господаря слідів)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Конкурс 6. «Збери правила»
Вчитель: Із запропонованого переліку правил потрібно вибрати лише ті, які належать до Правила поведінки біля водно-болотних угідь:
- не забруднюйте водойму, біля якого ви живете;
- не руйнувати мурашників;
- не засмічуйте берег, на якому ви відпочиваєте;
- не розширюйте свій город до урізу води, залишайте вільними прибережні водоохоронні смуги;
- не палити вогнище;
- висаджуйте ліс в прибережній зоні;
- дотримуйтесь правил полювання та рибної ловлі;
- не бігати;
- не турбуйте тварин в сезон тиші, не вмикайте голосно музику, відпочиваючи на природі;
- не рвати квітів;
- не руйнувати пташині гнізда;
- вивчайте свою водойму і діліться своїми знаннями з дітьми, оточуючими;
- не проходьте повз порушень, повідомляйте про них в природоохоронні, а також правоохоронні органи.
Вчитель: Молодці! Ви всі гарно впорались із завданнями.
ІV. Висновок:
Вчитель:
Для чого потрібні болота в природі? (Якщо зникнуть болота, то: клімат стане більш сухим; збідніють річки; не буде ягід, грибних місць; зникне болотна фауна і флора)
Яке значення водно-болотних угідь? (болота накопичують і зберігають воду; очищують воду; підтримують біологічне різноманіття (рослини, тварини).
V. Підсумок
Про що сьогодні говорили?
Що вам сьогодні особливо запам’яталося?
Що нового дізналися?
Кожен із нас може внести свій невеликий внесок в охорону водойм.
Це дуже просто. Це не вимагає грошей або багато часу. Головна ідея –
«не нашкодь»!