Інклюзивна освіта: рівні умови для всіх
(З досвіду роботи асистента вчителя 5-А класу
Стрепетової Юлії Валеріївни)
Інклюзивна освіта ставить собі за мету забезпечення рівного доступу до здобуття якісної освіти та створення необхідних умов для досягнення ситуації успіху під час освоєння знань усіма без винятку дітьми. Завдання інклюзивної освіти полягають у тому, щоб включити всіх дітей в шкільну систему та забезпечити їх рівноправність, створити належні умови, які б сприяли їхньому розвитку. Але все це можливо тільки за умови налагодження добрих стосунків та співпраці вчителя з асистентом вчителя.
Я працюю асистентом вчителя з лютого 2022 року. Така посада з’явилась нещодавно, тому спочатку були деякі труднощі, адже не вистачало досвіду. На превеликий жаль у вищих навчальних закладах нема окремої спеціальності як «асистент вчителя». Тому я постійно підвищую свою кваліфікацію на різноманітних курсах, які надають Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради, громадські організації «Квант Раціо», сайти EdEra, На урок, Всеосвіта, Prometheus, Освіторія. Кваліфіковані викладачі надають мені знання та практичні поради, які використовую у своїй роботі. А також я пройшла он-лайн курси на для вчителів початкової та середньої школи, які розкрили сутність роботи в умовах нової української школи. Стали в нагоді та були досить інформативними ще й курси «Школа для всіх» , « Як навчати дитину з ООП: теорія т, практика, інновації», «Емоційно-вольова сфера дитини з ООП. Від теорії до практики» та онлайн –курс « Партнерство педагогів та сім’ї: забезпечення сприятливих умов розвитку особистості дитини з ООП», були корисними та дуже змістовними курси на сайті Prometheus «Захист прав людей з інвалідністю», «Базова психологічна допомога в умовах війни» та багато інших, а також вебінари на сайтах «Всеосвіта», « На урок» з інклюзивного навчання.
Зараз у нашому класі навчається двоє дітей з особливими освітніми потребами: Добровольський Денис 3 рівень підтримки, адаптована програма з усіх навчальних предметів та Зозуля Богдан, 4 рівень підтримки, адаптовано-модифікована програма.
Асистент учителя під керівництвом учителя-предметника може працювати з учнями індивідуально або в невеликих групах, проводячи різну роботу для підсилення та покращення засвоєння навчальної програми. Асистент вчителя, вже як було сказано, це помічник у роботі, як з усім класом, так і безпосередньо з учнями з особливими освітніми потребами, «додаткова пара рук і очей» основного вчителя. І, щоб така робота була ефективною, я застосовую наступні моделі співпраці.
1 Підтримка на уроці. Це одна із розповсюджених моделей та найбільше застосовується у практиці. У цій моделі провідну роль відіграє вчитель, він проводить урок з усім класом. Асистент вчителя (я) роздає-збирає робочі зошити, картки, додатковий матеріал, перевіряє одночасно з вчителем виконані завдання, налаштовує техніку для показу відео чи презентації, помагає дітям з труднощами в навчанні, звертаючи особливу увагу на учнів з ООП. Зосереджую, концентрую їхню увагу на завданні, яке потрібно виконати. Після пояснення основного вчителя, пояснюю ще раз (два) те саме завдання; Готую додаткові картки, схеми, таблиці-підказки, алгоритми виконання завдань. Але при цьому намагаюся приділяти увагу й іншим учням, які потребують допомоги. Тоді в учнів з ООП не виникає відчуття того, що вони не такі, як інші, а працюють на рівні з усім класом. Учитель консультує асистента у питаннях адаптації чи модифікації навчальних завдань. Буває й навпаки, коли асистент консультує вчителя з тих питань, де він є більш компетентним. Це взаємний процес. Ми по черзі навчаємо один одного з тих питань, в яких ми є компетентними.
2. Навчання в групах. Учитель і асистент планують урок, на якому учні будуть працювати в малих групах – центрах діяльності. Так, у одній групі основний вчитель допомагає учням працювати разом над виконанням загального завдання, в іншій асистент вчителя. Такий підхід сприяє формуванню у дітей вміння працювати разом, як одна команда, для досягнення поставлених цілей.
3. Альтернативне навчання. Учитель працює з більшістю учнів класу, а асистент вчителя - з групою учнів, які мають труднощі в навчанні. До цієї групи можуть залучатися і ті учні, які не зрозуміли щось з уроку. Заняття спрямовані на надолуження навчального матеріалу шляхом повторення, узагальнення. Такі моделі навчання допомагають не лише налагодити співпрацю, а й ще, ставлячи чітку модель викладання, вони допомагають учням у засвоєні потрібних знань.
Батьки – важлива частина освітньої команди дитини. Для досягнення якнайкращого результату надзвичайно важливо сформувати позитивні стосунки між членами цієї команди. Але:
- батьки часто не розуміють посадові обов’язки асистента вчителя. Тому доводиться роз’яснювати їх;
- налаштовую батьків на те, що у дитини може бути як і прогрес, так, на жаль, і регрес. Дитина може зробити крок уперед, а потім два кроки назад;
- інколи батьки дітей з ООП ставлять завищені вимоги до них. Вони не можуть прийняти, що дитина не рахує в такому темпі, як інші, або читає дуже повільно. Тут потрібен час, щоб батьки це прийняли і зрозуміли;
- надаю чітку інформацію про те, що відбувається у класі: що зробила їхня дитина, що в неї вийшло, а над чим треба працювати, що саме вивчається в класі, для того щоб батьки в будь-який момент змогли допомогти дитині;
- за необхідністю надаю батькам роз’яснення щодо виконання домашнього завдання або ж і приклади виконаного завдання. Роблю це для того, щоб батьки завжди могли допомогти, а в дітей з ООП можуть виникати труднощі, тому батьки завжди мають «бути в темі»;
- повідомляю хороші новини. Як відомо успіх дітей – це успіх батьків, тому роблю фото дітей під час виконання тих чи інших цікавих завдань і відправляю батькам. Це дуже приємно батькам.
- не приховую від батьків і поганих новин або неприємностей, адже батьки повинні знати, які труднощі є в їхніх дітей та як ми збираємося уникнути та подолати їх.
- через бесіди, обмін думками, онлайн-консультацію пояснюю батькам, що діти з ООП повинні ходити до школи щодня. За рахунок дистанційного навчання діти не соціалізуються.
- з розумінням ставлюся до емоційного стану батьків.
Класний керівник повинен мати мудрість вчителя, відповідальність старшого товариша, доброту матері, строгість батька. Адже для здобувачів освіти у навчальному закладі немає ближчої людини, ніж класний керівник. Кому ж ще можна розповісти про негаразди з предмета, про сварку з товаришем чи про щасливу подію в сім'ї?
Я переконана, що в кожній дитині закладені можливості і здібності, які необхідно розкрити, підтримувати і розвивати, кожна дитина є унікальною особистістю. Особливо це стосується роботи вчителя в класі з інклюзивним навчанням. Перш за все, на виховних годинах, бесідах, годинах спілкування, інформаційних хвилинках пояснюю, що всі діти рівні! Тому діти з ООП вільно себе почувають у шкільному середовищі. Залучаю їх до класних, шкільних заходів, свят, конкурсів. Учні з ООП беруть активну участь в експериментах на уроках пізнаємо природу: спостереженнях за тим, як проростають зернятка пшениці, як предмети взаємодіють з магнітом, чому повітря легше за воду та багато інших. Особливо подобається дітям спортивні, рухливі ігри, відпочинок у літньому пришкільному таборі.
Отже, відповідаючи вимогам часу, сучасна школа відкриває можливості для навчання усіх дітей . Вчитель та його асистент є організаторами освітнього процесу, основна мета якого є підтримання прагнень дітей до пізнання, що спонукає педагогів шукати шляхи підвищення інтересу учнів до навчання, урізноманітнюючи його зміст, форми та прийоми через використання інновацій.