Екологічні проблеми Тернопілля

Про матеріал
Урок-конференція для учнів старших класів, де вказано екологічні проблеми сучасності, які стосуються Тернопільського регіону
Перегляд файлу

 

Тема уроку- конференції: Екологічні проблеми Тернопілля.

Природа не є місцем для відвідування. Це вдома

  Гері Шерман Снайдер, Американський поет і активіст.

Мета: Навчити учнів реально оцінювати екологічну ситуацію у своєму регіоні; виховувати шанобливе ставлення до всього живого, любов до рідного краю, пробуджувати пізнавальний інтерес, виховувати почуття відповідальності за збереження природи.

Обладнання: Географічний атлас “Тернопільщина”, виставка ілюстрацій, фотографій екологічних катастроф із заголовком: “Хто за це відповість?”, виставка картин природи, фотографій, ілюстрацій на тему: “Ми — люди, поки є природа”, вислови про природу.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Оголошення теми і мети уроку.

II. Мотивація навчальної діяльності. На сьогоднішньому уроці ми розглянемо такі питання:
1. Екологічна криза сучасності.
2. Екологічна ситуація на Тернопіллі.
3. Хвороби, пов’язані із забрудненням навколишнього середовища.

III. Актуалізація знань: Що нам дає природа? Чим ми їй завдячуємо?

IV. Вивчення нового матеріалу.


Учитель: Давайте з’ясуємо, що означає слово “екологія”. Його можна почути по радіо і в телепередач, в розмовах на побутову тему, прочитати в газетах і журналах. Сталося це не випадково. Вплив людей на природу ставав що далі то більш потужнішим і до кінця XX ст набув глобального характеру. Природі самій уже не сила було загоїти завданих їй ран. Першими вдарили на сполох учені, лікарі, потім журналісти й політики.

А зараз до слова запрошуємо наших учасників

  1. Розвиток екологічної кризи.


1 учень. Сотні тисяч років тому, коли кількість людей на Землі була обмеженою, їхній розумовий і технічний потенціал дуже слабким, а могутність природи незрівнянно більшою у порівнянні з людською, природне середовище практично не відчувало на собі тиску гомо Сапієнса, воно легко самоочищалося і самовідновлювалося. Але минули тисячоліття, людське населення почало зростати такими темпами, досягло такої адаптації й поширення на планеті, яких не знала жодна інша популяція. Людська діяльність з часом перетворилась в могутню силу, здатну впливати на природу не лише в межах окремих районів і континентів, але й на планеті в цілому. Але свого відношення до природи, її ресурсів, людина за віки не змінила, і це призвело до виникнення глобальних екологічних кризових ситуацій.

Результати наукових досліджень та постійних вимірювань  свідчать – із часу початку промислової революції глобальна температура планети зросла майже на 1 °C. Навіть таке, здавалося б, незначне потепління вже призводить до серйозних проблем – зменшується площа льодовиківпідвищується рівень моря, почастішали сильні шторми, торнадо, рясні повені та посухи. Ці зміни торкаються не тільки природи, а і значною мірою впливають на життяздоров’я та добробут людей у всьому світі.

Збереження нинішніх темпів підвищення концентрації парникових газів може призвести до зростання середньої температури планети до 4,0 °С у 2100 році. В Україні за останні 30 років середня температура зросла на 1.2 С. Якщо країни не будуть вживати термінових дій для скорочення викидів парникових газів, прогнозоване підняття рівня моря може сягнути майже 1 метра, що може призвести до затоплення майже 2 млн га прибережної території України та переселення 75 тис. українців. Водність в Одеській обл за наступні 10 років може знизитись на 50%.

Учень 2

Окрім потепління та підняття рівня моря, зростання концентрації вуглекислого газу в атмосфері Землі призводить до іншої проблеми – закислення океанів. Близько 30% СО2, який виділяється в атмосферу через діяльність людини, поглинається океанами. Поглинання вуглекислого газу океаном відіграє важливу роль у пом’якшенні глобального потепління, але це порушує хімічний баланс карбонатної системи в самому океані. Хоч це питання є слабо вивченим у наших морях, ознаки закислення спостерігаються і в Чорному морі, що може загрожувати риболовлі та добробуту прибережних громад.


3 учень. Стан навколишнього середовища України на сьогодніший день вважається критичним. За тривалістю життя населення Україна посідає 52 місце в світі. З 1991 року зареєстровано природне скорочення населення. Особливо вражаючим є показники смертності дітей на першому році життя: 13,6 на 1000 народжених. Це 1,5 рази більше, ніж у розвинених країнах. Постає справедливе питання: Що стало причиною цього? Відповідь фахівців - забруднення навколишнього середовища.
4 учень. Атмосферні забруднення завдають школи здоров’ю людини, будівлям, матеріалам, обладнанню, потребують додаткових затрат праці і матеріалів. Крім того, збільшення вмісту сірки та інших сполук в атмосферних опадах, так звані кислотні дощі, негативно позначаються на сільському, рибному, лісовому господарстві. Нещодавно оцінено екологічний стан 120 басейнів річок України. Аналіз показав, що із загальної кількості “розглянутих” басейнів немає жодного, стан якого можна класифікувати як добрий. Найпоширеніші визначення фахівців: дуже поганий стан, катастрофічний.
5 учень. Мені спало на думку сумні вірші Л.Костенко які, на мій погляд, звучать, ніби страшне передбачення.


Ще назва річки є, а річки вже немає,
Усохли верби, вижовкли рови,
І дика качка тоскно обминає
Рудиментальні залишки багви.
І тільки степ, і тільки спека, спека.
І озерявин проблески скупі.
І той у небі зморений лелека,
І те гніздо лелече на стовпі.
Куди ти ділась річечко? Воскресни!
У берегів потріскались вуста.
Барвистих лук не знають твої весни,
І світить спека ребрами моста.
Стоять мости над мертвими річками.
Лелека зробить декілька кругів.
Очерети з чорними свічками,
Ідуть уздовж: колишніх берегів.


Я гадаю ми не повинні допустити, що ці скромні рядки стали дійсністю. Але на жаль, в Україні загинуло сотні малих річок.

6 учень. Вчені дійшли висновку, що вже в наступному столітті наша Земля може обернутися на безлюдну пустелю, а ресурсів біосфери вистачить усього на кілька десятиліть.
7 учень. Кисень. Основним джерелом кисню є зелені рослини. Людина необдумано поводиться з цим неоціненним багатством природи. Лише один сучасний пасажирський літак протягом 8 годин польоту поглинає від 50 до 70 т. кисню, викидаючи в атмосферу десятки тон вуглекислого газу й різних шкідливих сполук. А все людство щорічно витрачає таку кількість кисню, якої вистачило б на дихання 50 млд. людей! Людство створило величезну кількість споживачів кисню, але не народило жодного його виробника. Вчені твердять - за рахунок діяльності людини загальна кількість кисню в атмосфері щорічно зменшується на 10 млрд. т.

8 учень. Тютюновий дим. Є ще один вид забруднення повітря, що в сотні тисяч разів перевищує забруднення від будь-якого металургійного чи хімічного комбінату, проте люди свідомо вдихають це повітря. Мова йде про паління. Людина, що палить сигарету, вдихає повітря, забруднення якого в 384000 (!) разів перевищує всі гранично допустимі норми. Вчені кажуть, що вдихати тютюновий дим у чотири рази шкідливіше, ніж вихлопні гази безпосередньо з вихлопної труби автомобіля. Учитель. Треба ще наголосити, що протягом останніх десятиріч тютюн став набагато отруйнішим. Це тому, що тютюнові листки активно поглинають із повітря шкідливі домішки. Ми назвали лише декілька екологічних проблем, але це не всі. Дуже багато шкоди навколишньому середовищу завдають і озонові діри, і парниковий ефект, смог, кислотні дощі, ядерна ніч і ядерна зима, шумове забруднення атмосфери, сміттєзвалища.

2. Екологічна ситуація на Тернопільщині.

Учитель. Візитівкою Тернополя є став.

Учень 1

Тернопільський став

 Бактерії лактозопозитивної кишкової палички виявили у воді Тернопільського ставу під час останньої перевірки на початку липня, зараз працівники міської санепідслужби проводять там додаткові дослідження. 

 

Хоча це забруднення - природне, викликане, за словами епідеміологів, швидше за все, спекою, проте купатись в озері у Тернопільськійміськійсанепідстанції не радять. Що стосується піску, зокрема, на "дальньому" пляжі Тернополя, та грунту навкого озера, то ніяких  відхилень від санітарних норм виявлено не було.

 

Учень 2 Питна вода Тернополя

Впродовж 2021 р. скарги мешканців міста були зумовлені тимчасовим локальним погіршенням якості води, спричиненим виникненням аварійних ситуацій на мережах, проведенням відповідних ремонтних робіт, незадовільним технічним станом внутрішньо будинкової чи зовнішньої мереж. 

 

Проблеми зі сміттям на Тернопільщині – випадокнепоодинокий. Державною екологічною інспекцією у Тернопільській областінеодноразово булозафіксовано фактизасмічення земельнихділянок твердимипобутовими відходами. Найчастіше на Тернопільщині  фіксується порушення вимог експлуатаціїсміттєзвалищ та розміщення відходів без правовстановлюючихдокументів, що є порушенням Закону України “Про відходи”.

Учень 3

У січні–вересні 2020 р. у повітряний басейн Тернопільської області від роботи стаціонарних джерел потрапило 14,2 тис. т забруднюючих речовин, що на 6,1% більше, ніж за січень–вересень 2019 р.


 

 

Найбільшими забруднювачами атмосферного повітря в області були підприємства, які займалися транспортуванням та розподілом газу, а саме: Тернопільське лінійно-виробниче об’єднання магістральних газопроводів, Кременецьке відділення з постачання та реалізації газу та Гусятинська газокомпресорна станція. Загалом, ці три підприємства спричинили 71% загальних викидів шкідливих речовин області.Крім того, внаслідок виробничої діяльності підприємств та організацій в атмосферу надійшло 304,6 тис. т діоксиду вуглецю (70% до відповідного періоду 2013 р.), який має парникову дію та негативним чином впливає на зміну клімату.

3. Хвороби, пов’язані із забрудненням навколишнього середовища

Учень 4

За даними організації, екологічні ризики зумовлюють виникнення понад 100 найнебезпечніших хвороб світу, в щороку саме вони вбивають 12,6 млн людей.

Це 23% усіх смертей, які трапляються у світі.

Дві третини з них, чи 8,2 млн, спричинені неконтактними хворобами – зокрема, інсультами, раком та хворобами серцево-судинної системи, кількість яких значно зросла за останні 10 років.

В той час, коли кількість смертей від інфекційних хвороб, у тому числі діареї та малярії, знизилася з 2016 року, захворювання, спричинені зовнішнім та внутрішнім забрудненням повітря, кліматичними змінами та впливом синтетичних хімічних речовин, зросли.

Учень 5

"У дітей, які вдихають брудне повітря, все частіше проявляється астма, хронічна легенева недостатність, затримка росту, діабет, дитяче ожиріння і розумова відсталість"

“Багато хто з померлих пережили тривалі тяжкі захворювання, такі як рак, респіраторні або серцеві хвороби. Ця проблема не отримує належної уваги, на відміну, наприклад, від природних катастроф – при тому, що понад 150 держав, приєднавшись до міжнародних договорів і прийнявши відповідні закони, зобов'язалися поважати і захищати право на здорове навколишнє середовище"

Найбільше страждають вразливі групи населення, а саме жінки, діти, меншини, корінні народи, а також бідняки.

Експерти називають забруднення повітря «невидимим вбивцею», який щогодини забирає життя 800 осіб.

«Якщо негайно не вжити ефективних заходів, то до 2050 року смертність від забруднення повітря зросте на 50-100 відсотків. Люди не можуть уникнути брудного повітря – ні в себе вдома, ні за його межами. Головні причини забруднення атмосферного повітря – це виробництво електроенергії, промислові процеси, видобуток корисних копалин і т. д. Сумарний обсяг витрат у зв'язку з забрудненням повітря перевищує 5 трлн дол. в рік", – констатують експерти.

V. Підсумки уроку

Вчитель:

От ми з вами і підійшли до завершення запланованого. Що ж ми можемо зробити для того, щоб наша Земля знову перетворилася на квітучий сад, чарівну красуню, яку оспівували пости? Кожен із нас має думку про це. Тож я пропоную розробити творчий проект відновлення природи. Ви ще ніколи не складали проектів. Для вас це нове, але мені дуже хотілося б, щоб ви відчули себе дорослими, і тому завдання має бути теж “дорослим”. Щоб вам було легше працювати, я вам дам підказки у вигляді плану:
1. Що треба зробити?
2. Хто це буде робити?
3. Де воно буде робитись?
4. Коли це буде робитись?
5. Для чого це потрібно?
Яку форму ви виберете — ваша справа. Це може бути схема або поезія, або твір-роздум. На завершення нашого уроку мені хотілося б прочитати ці рядки:


- Любіть природу рідну, завжди милуйтеся нею:
Ранковими світанками, вечірньою зорею.
- Любіть дерева голі, любіть дерева в шатах.
Вони, ніби колиска, неначе рідна хата.
- Не спричиняйте болю, не рвіть природні коси,
А щоб росли густії, споліскуйте у росах.
- Із трепетом великим підходьте до природи,
Вслухайтеся в гармонію, в її чарівні оди.
- Все на землі, все треба берегти:
І птаха, й звіра, і оту травинку.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо врешті ти – лише її частинка.
Так, частка – невеличка і залежна
— Цю істину сприймай беззастережно.
Якщо береш, то треба віддавати,
Коли й надалі хочеш царювати.

 

doc
Додав(-ла)
Стахів Ганна
До підручника
Екологія (рівень стандарту, академічний рівень) 11 клас (Царик Л.П., Царик П.Л., Вітенко І.М.)
Додано
7 січня 2022
Переглядів
2848
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку