5 жовтня о 18:00Вебінар: Використання дитячого фольклору на уроках іноземної мови

Екологічний тренінг «Водно-болотні угіддя – невід’ємна частина природи рідного краю»

Про матеріал
Розгорнутий конспект екологічного тренінгу для учнів 6-8-х класів. Мета проведення: відзначення Всесвітнього дня водно-болотних угідь, проведення Тижня географії та екології "Водно-болотні угіддя для нашого майбутнього".
Перегляд файлу

1

 

Екологічний тренінг

«Водно-болотні угіддя –

невід’ємна частина природи рідного краю»

Мета проведення: розширити і поглибити знання учнів про водно-болотні угіддя, їх значення, познайомити з мешканцями ВБУ Одеської області, у тому числі занесеними до Червоної книги України, продемонструвати життєво важливу роль водно-болотних угідь для людства,  про сучасні екологічні проблеми ВБУ; пропагувати дбайливе використання водно-болотних угідь; розвивати навички міжособистісного спілкування, ініціативність, творчу активність; формувати критичне мислення, уміння відстоювати свою точку зору; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки та узагальнювати; виховувати бережливе ставлення до природи; особисту відповідальність за збереження природи Землі.

D:\ФОТО\Уроки - 2017-2018\2 лютого\Новая папка (3)\IMG-625a853f83a930c3529f78f763164e0e-V.jpgОбладнання: плакат із назвою тренінгу, силует лебедя, пір'їнки з паперу, зображення мешканців ВБУ, плакат "Правила групи", плакат "Дністровський, Шаболацький лимани - важливі складові Національної екомережі" Одеського державного екологічного університету, творчі проекти учнів школи і класу, по 4 аркуші паперу формату А3 та А4, фарби, пензлі, банки з водою, картки із завданнями, картки для об'єднання в групи, блокноти зі смайликами, фізична карта України, фломастери або маркери.

Хід тренінгу

І. Організаційна частина.

Учасники та вчитель займають місця, утворюючи коло.

1. Встановлення контакту з дітьми.

Вправа «Птах надій». На дошці прикріплений силует лебедя з крилами без пір'я. Для виконання вправи кожному учневі роздається пір'їнка.

 

- Білий лебідь – втілення грації, царської величності і краси. Птахом захоплювалися і шанували в усі часи, про нього складали пісні та вірші, казки та легенди. Сьогодні лебідь є не тільки шанованим благородним птахом, але і багатогранним символом, що втілює всі найкращі якості, якими тільки може бути наділена людина: мудрістю, духовною чистотою і благородством. Традиційно лебедя пов'язують зі стихіями повітря та води, тому називають птахом життя.

- Закрийте очі і представте себе лебедем. Подумайте, як почуває себе наш лебідь. Лебідь - частина природи. Зараз ми пов’яжемо літери нашого імені з відчуттями, які викликає у нас природа, навколишнє середовище, і пояснимо, саме чому. Подумайте, якими одним-двома словами ви опишете своє відношення до природи. Наш лебідь дуже хоче злетіти, але не може. Крила не мають пір'я. Давайте допоможемо йому. Подаруємо ось це чудове пір'ячко і побачимо, що сталося.

- Почну я перша. Отже, я - Людмила, відчуваю любов до природи, а ще  -  дискомфорт від того, що багато водойм в Україні забруднені в результаті діяльності людини.

D:\ФОТО\Уроки - 2017-2018\2 лютого\Новая папка (3)\3.jpgДіти по черзі називають себе і почуття. Потім прикріплюють свої  пір'їнки на крила лебедя.

Запитання для обговорення: Як тепер почуває себе наш лебідь? Тепер він може літати, знайти собі пару. Одному складно в житті. А разом ми можемо вирішувати різні питання, проблеми. Для чого ми виконували цю вправу? А для чого нам потрібні ці знання?

2. Розповідь вчителя.

- Щорічно 2 лютого відзначається Всесвітній день водно-болотних угідь країнами світу – учасниками Рамсарської конвенції. Цей день був заснований 1971 року у зв’язку з підписанням в іранському місті Рамсар «Конвенції про водно-болотні угіддя, що мають міжнародне значення головним чином як середовища існування водоплавних птахів». Конвенція отримала назву «Рамсарської». Мета Рамсарської конвенції - збереження місць проживання водоплавних птахів в усьому світі. Кожного року до Дня водно-болотних угідь проводяться екологічні заходи. Вони покликані звернути увагу громадськості і Урядів різних країн світу на цінність водно-болотних угідь для підтримки стійкого розвитку нашої планети.

 29 жовтня 1996 року після схвалення Верховною Радою України відповідного Закону Україна поновила своє членство і входить в число 168 країн – Договірних Сторін Конвенції.

 Згідно із ст. 1 Рамсарської конвенції під водно-болотними угіддями (ВБУ) розуміють райони боліт, драговин, торфовищ або водойм – природних або штучних‚ постійних або тимчасових‚ стоячих або проточних‚ прісних‚ солонкуватих або солоних‚ включаючи морські акваторії‚ глибина яких не перевищує 6 м. Кожна країна – Договірна Сторона Конвенції має заявити до Переліку водно-болотних угідь міжнародного значення принаймні одне своє угіддя і взяти його під охорону. На цей час зазначений Перелік включає 2247 водно-болотних угідь. Серед них 37 - в Україні. В Одеській області таких об’єктів міжнародного значення вісім: північна частина Дністровського лиману, система озер Шагани-Алібей-Бурнас, Тилігульський лиман, Межиріччя Дністра і Турунчука (Дністровські плавні), озеро Картал, озеро Кугурлуй, озеро Сасик, Кілійськое гирло. (Показ об'єктів на фізичній карті України.).

 

3. Оголошення теми й мети тренінгу.

- Тема нашого заняття "Водно-болотні угіддя – невід’ємна частина природи рідного краю". Воно буде проходити у формі тренінгу, під час якого ми ознайомимось з проблемою збереження природи ВБУ. Мета нашого тренінгу - з'ясувати, чи дійсно проблема ВБУ - одна з найважливіших екологічних проблем в нашій Одеській області, в Україні, може вона вже стала світовою, глобальною? А також виробити шляхи збереження природи цих унікальних об'єктів природи Землі. Сьогодні ми поговоримо про нас, людей, про проблеми, які виникають унаслідок порушення правил поведінки на природі.

- А що ви б хотіли дізнатися про ВБУ?

 

4. Повторення правил роботи в групі.

- Для ефективної роботи в будь-якій групі людей приймаються правила. Тож згадаємо правила, щоб під час заняття ви почували себе комфортно і безпечно.

РОБИТИ МОЖНА

1. Умій слухати (говорити по черзі).

2. Будь активним.

3. Виконуй "Правило піднятої руки" ("Один в ефірі").

4. Поважай думку іншого.

5. Починай виступ зі слова "я".

РОБИТИ НЕ МОЖНА

1. Не перебивай.

2. Не ображай.

3. Не оцінюй.

4. Не критий.

5. Не заважай.

Вчитель нагадує правила роботи під час заняття. Правила закріплені на видному місці. Правила приймаються голосуванням всіма учасниками.

ІІ. Основна частина.

1. Розминка. Вправа "Ті, хто". Учасники та вчитель сидять на стільцях у колі. Вчитель говорить фразу, а учні виконують запропоновані дії (кілька прикладів):

 - Хлопніть у долоні ті, в кого є домашні тварини.

 - Помахайте головою ті, хто вміє кататись на велосипеді.

 - Зробіть крок уперед ті, хто допомагає вдома батькам.

 - Покажіть ліхтарики ті, хто посадив рослину.

 - Постукайте ногами ті, хто не викидає фантики від цукерок під ноги.

 - Хлопніть у долоні ті, хто веде здоровий спосіб життя.

 - Встаньте ті, хто любить природу.

- Чи були серед вас ті, хто зовсім не рухався?

В кінці вправи вчитель пропонує взятися за руки всім, хто є учнем нашого класу. При цьому він підкреслює, як багато в них загального.

Об’єднання в групи: лиман, озеро, морський берег, болото.

2. Гра "Заселяєм ВБУ".

Бесіда з використанням плакату "Дністровський, Шаболацький лимани - важливі складові Національної екомережі".

D:\ФОТО\Уроки - 2017-2018\2 лютого\Новая папка (3)\6.jpg- Нашому лебедю дуже погано одному. Одна зелена вода навкруги. Давайте разом заселимо наше ВБУ (лиман, озеро, болото, берег моря) рослинами і тваринами. Яких мешканців ВБУ ви можете назвати?

 На столі розложені картки із зображенням водних рослин, тварин. Кожна група обирає набір карток: 1 група - «Комахи», 2 група - «Птахи», 3 група - «Мешканці водойми», 4 група - «Рослини». Учні в групах повинні продумати, яку користь приносять ці тварини та рослини ВБУ.

 Потім діти підходять до дошки, прикріплюють картку із зображеною рослиною або твариною та говорять, яку користь вона приносить. В кінці прикріплюю сонечко, як символ світла, тепла, добра.

- Як змінилося наше угіддя? Чи сподобалась вам така гра? Чи з’явиться бажання зашкодити істоті?

3. Гра «Найкраще місце».

Групи отримують фарби, пензлі, ємність з водою, фломастери, маркери.

- Зараз ви маєте можливість створити макет ідеального, на вашу думку, куточка природи за назвою групи (лиман, озеро, морський берег, болото), де б безпечно могли існувати мешканці ВБУ. А ще ви повинні представити свою роботу.

 (Створення куточків. Захист робіт.)

- Тепер передайте свої макети сусіднім групам.   (Обмін роботами.)  

- Чи гарні куточки ВБУ ви отримали? Як відчувають себе мешканці цих ВБУ?

- Наступне завдання: ви повинні зруйнувати отриманий куточок природи, нашкодити йому та пояснити, які руйнування ви зробили, чому, які наслідки цих руйнувань. (Руйнування макетів. Захист робіт.)

- Тепер ви поверніться до своїх макетів і спробуйте їх відновити.

Бесіда про відчуття. Діти діляться обуренням, іншими думками з приводу руйнування  куточків природи.

- Як тепер відчувають себе мешканці ВБУ? Що легше – руйнувати чи відновлювати після руйнування? Чи можна повністю відновити втрачені компоненти природи? Чи потрібно взагалі відновлювати зруйноване навколишнє середовище? Що потрібно робити, щоб зберегти довкілля у первинному стані?

Розповідь вчителя. Водно-болотні угіддя мають велике значення як місце гніздування, линяння, зимівлі та зупинки великої кількості водно-болотних птахів під час сезонних міграцій, як місце харчування багатьох морських птахів. Тут регулярно перебуває велика кількість качок, гусей, куликів, які є індикаторами екологічного стану угіддя. Найчисельнішими серед птахів, що гніздяться в Одеській області є: крячок рябодзьобий, річковий та малий, мартин жовтоногий та озерний, шилодзьобка, баклан великий та малий, чепура мала, лиска, квак, крижень (відоміший як дика качка), норець великий, чапля велика біла, мала біла, та руда, чернь червоноголова (попелюх) та білоока, лебідь-шипун, колпиця, пелікан кучерявий, коровайка, вовчок.

Об’єднання в 4 групи за назвами птахів ВБУ: лиска, квак, крижень, коровайка.

4. Гра «Закони екології».

Кожна група отримує картку, на якій записано один із законів Баррі Коммонера:

  1.     Все пов’язано з усім.
  2.     Все мусить кудись діватися.
  3.     Природа знає краще.
  4.     За все потрібно платити, або ніщо не дається дарма.

Завдання: навести приклади проявів закону у повсякденному житті, як вони стосуються ВБУ.

Завершення гри: обговорення проблеми об’єктивності цих законів. Допомогти дітям дійти висновку, що закони живої природи діють незалежно від волі людини, тому вона має враховувати наслідки своєї діяльності.

Розповідь вчителя. Водно-болотні угіддя є місцем перебування птахів, що занесені до Червоної книги України.  В Одеській області під охороною знаходяться: пелікан рожевий та кучерявий, коровайка, колпиця, баклан малий, чапля жовта, казарка червоновола, чернь білоока, балабан, ходуличник, орлан-білохвіст, кулик-сорока, зуйок морський.

Утворення 5 груп за назвами водно-болотних птахів, яких занесено до Червоної книги України: пелікан, кулик-сорока, колпиця, балабан, баклан.

5. Вправа «Наша відповідальність».

- Проблеми навколишнього середовища потребують вирішення на різних рівнях. Так само і наша причетність до них, і відповідальність за стан довкілля проявляється на кількох рівнях:

  1. Сім’я, родина і я, як член родини. Що я можу і що роблю для збереження довкілля на побутовому рівні?
  2. Я – член колективу, учень школи. Як я піклуюся про вирішення проблеми на робочому місці?
  3. Я – член суспільства і певним чином можу впливати на екологічну політику.

           Групи мають скласти піраміду, правильно прикріпивши картки з вирішення екологічних проблем (знизу вгору):

  1. Я, мої батьки, брати, сестри.
  2. Учні, вчителі, керівники підприємств.
  3. Органи місцевої влади.
  4. Уряд країни.
  5. Міжнародні організації, об’єднання, уряди країн світу.

Завдання: обговорити в групах можливість вирішення проблем довкілля на «своєму» рівні і визначити в такий спосіб свою відповідальність. Розповісти іншим учасникам.

Заключне обговорення. Який рівень найважливіший? Чи допомогла вам ця вправа усвідомити свою причетність до проблем збереження довкілля?

Висновок: Найважливішим рівнем є побутовий, до якого причетний кожен з нас і  на який ми часто не звертаємо уваги.

ІІІ. Заключна частина.

Вправа «Загальне коло».

- Давайте з'ясуємо, як пройшов наш тренінг. У ваших блокнотах є зображення двох смайликів, що означають: цікаво чи нецікаво вам було сьогодні. Виберіть один смайлик та покажіть його усім.

D:\ФОТО\5-А клас\28.10.15 - Район. семінар\Новая папка\IMG_0815.JPG       13-1      

 - Які враження залишило в вас сьогоднішнє заняття? Що найбільше сподобалося?

Діти по колу розповідають.

doc
Додано
12 лютого
Переглядів
188
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку