Економічне становище України (1945 р. — початок 50-х рр.)

Про матеріал
Пропонується вашій увазі конспект уроку для 11 класу на тему "Економічне становище України (1945 р. — початок 50-х рр.)". Мета уроку: проаналізувати стан сільського господарства та промисловості, розглянути процес відбудови народного господарства, визначити причини нерівномірного розвитку важкої та легкої промисловості, простежити динаміку розвитку сільського господарства та джерел забезпечення рівня зростання обсягів виробництва; розвивати вміння аналізувати інформацію на прикладі матеріалу про соціальне становище населення у той час, виховувати повагу до минулого свого народу.
Перегляд файлу

Економічне становище України (1945 р. — початок 50-х рр.)

Мета: проаналізувати стан сільського господарства та промисловості, розглянути процес відбудови народного господарства, визначити причини нерівномірного розвитку важкої та легкої промисловості, простежити динаміку розвитку сільського господарства та джерел забезпечення рівня зростання обсягів виробництва; розвивати вміння аналізувати інформацію на прикладі матеріалу про соціальне становище населення у той час, виховувати повагу до минулого свого народу.

Очікувальні результати: Після цього уроку учні зможуть: основні дати, пов’язані з подіями відбудовчого періоду, пояснювати зміни у відбудовчі процеси у промисловості; на основі різних джерел інформації: зіставляти різні точки зору щодо цього питання та давати їм власну оцінку; визначати умови та особливості відбудовчих процесів в Україні порівняно із загальноєвропейськими варіантами післявоєнної конверсії та відбудови.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу, урок формування і вдоскона

лення вмінь і навичок.

Обладнання: підручник з історії України; Петровський В. В., Радченко Л. О., Семененко В. І. Історія України: Факти. Міфи. Коментарі. X.: ВД «ШКОЛА», 2007; матеріали з історії села, документи, фотоматеріали, таблиці, виставка художньої літератури.

Основні поняття: демілітаризація, «ножиці цін», грошові займи, планова система економіки, адміністративно-бюрократична система, план «Маршалла», ГУЛАГ, продовольчі картки.

Основні дати:

• 1946 -1950 рр. – повоєнна п'ятирічка;

• 1946 1947 рр. – голодомор;

• 14 грудня 1947 р. – грошова реформа, скасування продовольчих карток.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент уроку

II. Актуалізація опорних знань

Прийом «Знаємо — Хочемо дізнатися Дізналися»

Що знаємо ?

Про що хочемо дізнатися?

Про що дізналися?

  1.Населення на-лаштоване оптимістично.

  2.Прийнято новідержавні символи.

  3. Розширено повноваження (формально).

  4.Створено представництво УРСР в ООН.

  5.Селяни сподіваються на повернення власності на землю

  1.Як відбудовували промисловість? 

  2. Які галузі фінансувалися в першу чергу? 

  3. Як відбувалась відбудова сільського господарства та якими були джерела її фінансування?

  4. Причини і наслідки голоду 1946-1947 рр.

  5.Про становище різних верств населення

  1.Найкраще здійснювалось фінансування важкої промисловості за рахунок перекачування грошей з легкої промисловості та сільського господарства.

  2. Однією з причин голоду була посуха та реквізиція продовольчих ресурсів, брак техніки, трудових ресурсів. Наслідки: жертвами стали бл.1 млн чол.., держава надала селянам 60 тис. тон зерна, 3,4 млн селян врятовано від смерті

 

III. Мотивація навчальної діяльності

   Учитель. Економічні труднощі 50-х років XX ст. і сьогодення: що змінило

ся, що лишилося без змін? Як боролись з перешкодами у повоєнний час, яку модель розвитку можна запропонувати сьогодні?

IV. Вивчення нового матеріалу

Особливості відбудови промисловості

   Використання прийому «Навчаючи вчуся»

Випереджальне завдання: підготувати повідомлення за темами:

   • «План повоєнної відбудови і джерела відбудови промисловості»,

   • «Хід відбудови»,

   • «Підсумки відбудови і розвитку промисловості України в 1945 1953 рр.»).

   Прийоми «Атака на слухача», «Атака па доповідача»

 Під час «Атаки на слухача» доповідачі ставлять запитання учням-слухачам; під час «Атаки на доповідача» учні-слухачі ставлять запитання учням-доповідачам.

Стан сільського господарства

Робота в групах та в парах

1-а група опрацьовує тему «Голод 1946 194 7 рр.».

   При цьому дана група ділиться на пари або підгрупи для озвучування матеріалу.

• 1-а пара або мала група називає причини голоду;

• 2-а пара або мала група аналізує рівень життя населення;

• 3-я пара або мала група аналізує діяльність уряду і підбиває підсумки.

   2-а група опрацьовує тему «Відбудова сільського господарства».

Як і попередня, ця група ділиться на пари або підгрупи для озвучування матеріалу.

• 1-а пара або мала група інформує про податкову систему (роз-. міри податків, їх вилив на рівень життя населення);

• 2-а пара або мала група повідомляє про стан оплати праці селян, обмеження прав селян щодо вибору місця проживання;

• 3-я пара або мала група аналізує стан сільського господарства на початку 50-х рр.

   3-я група вивчає тему «Наш край у 50-ті роки». Поділ на пари або малі групи.

• 1-а пара інформує про стан соціально-економічного розвитку області;

• 2-а пара інформує про стан соціально-економічного розвитку району;

• 3-я пара характеризує становище у своєму населеному пункті та підбиває підсумки.

   Робота з документами

Документ 1. З мемуарів М. Хрущова про голод 1946-1947рр.

...Почався голод. Почали надходити повідомлення, що помирають люди. Іноді траплялись випадки людоїдства. Мені доповіли, наприклад, що знайшли голову і ступні людських ніг під мостом біля Василькова (містечко під Києвом). Тобто труп було з'їдено. Згодом такі випадки почастішали.

   Кириченко (він тоді був першим секретарем Одеського обкому партії) розповів, що коли він приїхав до якогось колгоспу перевірити, як проходить зимівля людей, йому сказали, щоб зайшов до якоїсь колгоспниці. Він зайшов. «Жахливу побачив я картину. Бачив, як ця жінка па столі розрізала трун власної дитини, чи то хлопчика, чи то дівчинки, примовляючи: «Ось вже Машину з'їли, тепер Ванюшу засолимо. Цього вистачить на якийсь час». 11,я жінка втратила розум від голоду й зарізала власних дітей. Можете це уявити? Я доповідав про це Сталіну, але у відповідь лише гнів: «М'якотілість! Вас обманюють, навмисно доповідають про таке, щоб розчулити і примусити витратити резерви...» Він вважав, начебто я підпадаю під місцевий український вплив, що на мене так тиснуть, що я став ледь не націоналістом, який не заслуговує на довіру. (Мемуари Никити Сергеевича Хрущева // Попроси истории. -- 1991. ----- №11. — С. 38)

Роль

Отримувач

Формат

Тема

Кириченко

Хрущов

Спогади

Голод в Одеській області, тяжкий стан селян, випадки трупоїдства

Хрущов

Сталін

Звіт

Голод в областях України, випадки людоїдства

      

   На прикладі наступного документа розглянемо можливість виокремлення фактів і суджень.

Документ 2. Спеціальне повідомлення міністра Державної безпеки УРСР Савченка міністру державної безпеки СРСР В. Абакумову

   Цілком таємно 8 січня 1947 р.

   За даними, що надійшли до МДБ УРСР, в ряді районів Одеської області у зв'язку з недородом відчуваються гострі продовольчі ускладнення.

   У Беляевському, Овідіонольському, Благосвському, Октябрьскому, Гайворонському, Комінтернівському та інших районах Одеської області через недоїдання та виснаження серед колгоспників зафіксовано значну кількість попухлих і смертних випадків. У Благоєвському районі Одеської області у зв'язку з відсутністю продовольства зареєстровано значну кількість попухлих серед дітей. У селі Адамівка понад ЗО % дітей шкільного віку скаржаться на відсутність хліба, припинили навчання. У селі Благоєво серед колгоспниць сільськогосподарської артілі ім. Карла Маркса Пулової, Скачко, Батан та інших взяті для направлення до дитячого будинку з ознаками опухлості ЗО дітей.             

Факти

Судження

30 % дітей припинили навчання. 30 дітей відправили до дитбудинків

Брак продовольства, виснаження. Прохання родин потурбуватись про їхніх дітей

 

   Огляд і коментар до виставки художньої літератури «Період повоєнної відбудови у творах український письменників»

• М. Стельмах «ІІравда і кривда»;

• Ю. Мушкетик «Суд»;

• Г. Тютюнник «Назгарищі».

   Прийом «Дошка запитань»

Питання, на які надано відповіді, витирають. Завдання вважається виконаним, якщо па дошці не залишиться запитань.

   1. Назвіть причини голоду.

   2. Прокоментуйте дії уряду та населення.

   3. Які події відбувалися у нашій області та в нашому селі?

   4. Які податки сплачували селяни і до яких наслідків це призвело?

   5. Як тривав процес відбудови на селі?

Рівень життя та побуту населення

   Лекція

Учитель. У повоєнні роки з руїн та попелу піднімалися міста і села, здійснювалася відбудова водогонів, налагоджувалася робота міського транспорту та комунальних служб, але житлові умови населення залишалися важкими. Як і зі довоєнні роки, держава не надавала належної уваги розвиткові легкої та харчової промисловості. Це спричинило нестачу в Україні найнеобхіднішого: взуття, одягу, білизни.

   Проведена в 1947 р. грошова реформа призвела до вилучення грошей у тих, хто заощадив певні суми. Особливо боляче реформа вдарила по селянству та сільській інтелігенції. В умовах цілковитої відсутності установ Ощадбанку на селі обмін грошей, що зберігались у населення вдома, здійснювався відповідно 10:1.

   Скасування у 1947 р. карткової системи розподілу продовольства спричинило значне зростання цін.

   За винятково складних умов відбудовувалась система медичного обслуговування, разом з тим, кількість лікарняних ліжок у республіці на кінець п'ятирічки досягла майже 200 тис., що перевищувало рівень 1940 р. Проте для жителів сільських районів, віддалених сіл, хуторів якісне медичне обслуговування залишалося недоступним.

V. Закріплення вивченого матеріалу

   Прийом «Паралель»

Учням необхідно провести паралелі: становище населення у 50-х рр. XX ст. та сьогодні.             

VI. Підбиття підсумків заняття

   Заповнення учнями колонки « Що дізналися? ».

VII. Домашнє завдання

   1. Опрацювати § 13, 14 підручника.

   2. Написати твір-есе на одну з тем: «Голод 1946 47 рр.» та «Чи здатен я на безкорисну працю».

 

docx
Додано
16 квітня 2020
Переглядів
1171
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку