Календаре планування
Контрольні роботи - 8
Тематичне оцінювання - 8
Практичні роботи - 5
Календарне планування 10 клас ЕКОНОМІКА профільний рівень 105 годин
«Економіка (профільний рівень)» підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Автори: Крупська Л. П., Тимченко, І. Є., Чорна, Т. І. (http://lib.imzo.gov.ua:80/xmlui/handle/123456789/53)
(105 годин, 3 годин на тиждень) за навчальною програмою, що затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407
№ |
Тема уроку |
Дата |
Д/З |
|
Розділ 1. Фундаментальні поняття економіки |
|
|
|
Тема 1.1. Завдання економічної науки та її значення в житті суспільства і людини (5 год.) |
|
|
|
Економіка як сфера життєдіяльності людей і об’єкт економічного дослідження. Економіка як наука для вирішення основної проблеми суспільства: забезпечення задоволення зростаючих потреб людей за обмежених виробничих ресурсів. Предмет економічної науки. |
|
|
|
Як розвивалась економічна наука: визначальні економічні ідеї. Внесок лауреатів Нобелівської премії з економіки в розвиток економічної науки. |
|
|
|
Етапи і методи економічного дослідження. Хто стає учасником (суб’єктом) економічних відносин та з приводу чого вони виникають. |
|
|
|
Економічні закони, їх використання та обґрунтованість рішень уряду. Функції економічної науки. Економічні знання для правильних рішень людини у споживанні, у виборі сфери діяльності, у підприємництві, у спілкуванні з органами влади. Економічні знання і громадянська позиція особи. |
|
|
|
Значення економічної науки в умовах сучасної України. Позитивна та нормативна економіка. Зв’язки економічної науки з іншими науками: правом, психологією, соціологією, географією, математикою та інформатикою |
|
|
|
Тема 1.2. Зміст основних економічних явищ та процесів (8 год.) |
|
|
|
Виробництво: зміст, організаційні форми, структура та інфраструктура. Вплив виробництва на довкілля. |
|
|
|
Ресурси виробництва: земля, праця, капітал, здатність до підприємницької діяльності, інформація. Фактори виробництва. |
|
|
|
Продукт (результат) виробництва: його структура та призначення. |
|
|
|
Економічна ефективність: зміст та способи оцінювання. Показники ефективності використання ресурсів виробництва. Практична робота № 1: Визначення показників ефективності використання ресурсів виробництва |
|
|
|
Технологічні уклади виробництва: реміснича технологія, машинне (індустріальне) виробництво, виробництво постіндустріального суспільства та нова економіка знань. Ресурсоощадні технології. |
|
|
|
Споживання: зміст, організаційні форми, структура та інфраструктура |
|
|
|
Розподіл та обмін: зміст, основні форми, структура та інфраструктура. Взаємозв’язок основних сфер економіки: виробництва, обміну, розподілу та споживання. |
|
|
|
Узагальнення з тем 1 і 2 |
|
|
|
Тема 1.3. Споживач в економіці. Економічні потреби та економічні інтереси (7 год.) |
|
|
|
Споживач як основний суб’єкт сучасної економіки. Потреби споживача: зміст та класифікації. |
|
|
|
Прояви розвитку та безмежності потреб. Споживчі блага як засіб задоволення потреб. Структура споживчих благ, Корисність споживчого блага і способи її оцінки. |
|
|
|
Граничне споживче благо і гранична корисність. Закон спадної граничної корисності. |
|
|
|
Бюджет споживача. Ознаки раціонального споживача. |
|
|
|
Закон (правило) оптимального вибору споживача. Права споживача та їх захист у сучасному демократичному суспільстві. |
|
|
|
Практична робота № 2: Структура споживання родин з різним рівнем доходів |
|
|
|
Економічні інтереси, їх роль в організації економічного життя суспільства. Поєднання економічних інтересів окремих осіб, колективів та держави |
|
|
|
Тема 1.4. Проблема обмеженості ресурсів та вибору виробника (8 год.) |
|
|
|
Прояви обмеженості виробничих ресурсів. Відтворювані та невідтворювані ресурси. Виробничі можливості. |
|
|
|
Повна зайнятість ресурсів і повний обсяг виробництва |
|
|
|
Альтернативні варіанти використання ресурсів. Крива виробничих можливостей. |
|
|
|
Поняття граничної норми заміщення. Альтернативна вартість. |
|
|
|
Практична робота №3: Визначення альтернативної вартості навчання |
|
|
|
Ознаки раціонального виробника. |
|
|
|
Закон спадної продуктивності факторів (ресурсів) виробництва. Раціональне використання виробничих ресурсів в Україні |
|
|
|
Узагальнення з теми 3 і 4 |
|
|
|
Тема 1.5. Відносини власності (3 год.) |
|
|
|
Економічний зміст відносин власності. Об’єкти власності. Домінуючий об’єкт власності. Суб’єкти власності. |
|
|
|
Власність і організація виробництва. Право власності. Форми власності. Еволюція форм власності. Економічне значення захисту прав приватної власності |
|
|
|
Тенденції розвитку відносин власності у розвинутих демократичних країнах. Реформування відносин власності в Україні. Роль приватизації та націоналізації об’єктів власності. |
|
|
|
Тема 1.6. Економічні системи. Особливості економічного кругообігу (4 год.) |
|
|
|
Сутність та основні елементи економічної системи: економічні суб’єкти, способи координації їх діяльності |
|
|
|
Зміст економічного кругообігу. Ринкова, командна, змішана економіка: принципи організації, схеми кругообігу. |
|
|
|
Зв’язок економічної ефективності і соціальної справедливості. |
|
|
|
Форми (моделі) ринкової економіки: ліберальна ринкова, соціальне ринкове господарство, демократичний соціалізм, модель «по один бік плану й ринку». Економічна система сучасної України Узагальнення з тем 5 і 6 |
|
|
|
Розділ 2. Фундаментальні процеси та явища ринкової економіки |
|
|
|
Тема 2.1. Ринкове вирішення основних проблем економіки: що, як, для кого виробляти (7 год.). |
|
|
|
Особливості розв’язання основних проблем економіки в умовах ринку. |
|
|
|
Явище «голосування грошима» у ринковому вирішенні питання «що виробляти». Конкуренція виробників і мінімізація витрат у вирішенні питання «як виробляти». |
|
|
|
Доходи споживачів як чинник у вирішенні питання «для кого виробляти». Сутність ринкового саморегулювання: принцип «прихованої руки» ринку. |
|
|
|
Зміст ринкової конкуренції та її роль в організації ринкової економіки. |
|
|
|
Переваги та обмеження ринкової конкуренції та ринкового саморегулювання. |
|
|
|
Принципові відмінності досконалої (повної) конкуренції від інших форм організації ринку. Монополістична конкуренція та монополія. Чому уряд підтримує конкуренцію. |
|
|
|
Тема 2.2. Гроші в ринковій економіці (7 год.). |
|
|
|
Сутність грошей. Зміст функцій грошей як засобу обігу, платежу, міри вартості та засобу нагромадження |
|
|
|
Види грошей за матеріальними носіями: монети, паперові, чек, вексель, кредитна картка. |
|
|
|
Готівкові та депозитні гроші. Сучасні електронні гроші. Форми міжнародних грошей. |
|
|
|
Грошова маса та її показники. |
|
|
|
Суспільна корисність та купівельна спроможність грошей. Чинники, що визначають купівельну спроможність грошей. |
|
|
|
Стійкість національних грошей та курс національної валюти. Гроші та грошова реформа в Україні. |
|
|
|
Узагальнення з тем 2.1 та 2.2 |
|
|
|
2 семестр |
|
|
|
Тема 2.3. Основні параметри ринку: попит, пропозиція, ринкова ціна (8 год.). |
|
|
|
Ціна (цінність), витрати (вартість) та корисність товару. Ціна як результат ринкової взаємодії виробників та споживачів. |
|
|
|
Ринковий попит: зміст, функція попиту від ціни. |
|
|
|
Ефект доходу та заміщення Крива індивідуального попиту. |
|
|
|
Ринкова пропозиція: зміст, функція пропозиції від ціни |
|
|
|
Ефект перерозподілу та залучення гірших ресурсів. Крива індивідуальної пропозиції. |
|
|
|
Нецінові чинники попиту та пропозиції. |
|
|
|
Ціна ринкової рівноваги. Зміст, графічне відображення. |
|
|
|
Роль рівноважної ціни у ринковому саморегулюванні. |
|
|
|
Порушення ринкової рівноваги |
|
|
|
Неринкове ціноутворення: чому та у який спосіб уряди країн регулюють ціни на деякі товари. |
|
|
|
Тема 2.4. Еластичність попиту і пропозиції та застосування знань про еластичність в практичній діяльності (8 год.) |
|
|
|
Економічний зміст явища еластичності попиту за ціною |
|
|
|
Особливості розрахунку показника еластичності попиту. |
|
|
|
Чинники, що впливають на еластичність попиту за ціною. |
|
|
|
Практична робота № 4: Оцінка еластичності попиту за ціною для конкретного товару |
|
|
|
Економічний зміст явища еластичності пропозиції за ціною. |
|
|
|
Особливості розрахунку показника еластичності пропозиції. |
|
|
|
Чинники еластичності пропозиції. |
|
|
|
Врахування еластичності при ціноутворенні, формуванні податкової системи та організації торгівельних відносин з іншими країнами |
|
|
|
Застосування теорії еластичності |
|
|
|
Узагальнення з тем 2.3 та 2.4 |
|
|
|
2.5. Ринкова структура: особливості різних ринків (7 год.). |
|
|
|
Структурні елементи національного ринку |
|
|
|
Ринок товарів та послуг. Суб’єкти ринку та його організація |
|
|
|
Форми сучасної торгівлі. Особливості електронної торгівлі. |
|
|
|
Ринки виробничих ресурсів: праці, капіталів, землі. Спільні ознаки та особливості. |
|
|
|
Ринок праці: працівник та роботодавець як суб’єкти ринку. Їх права та зобов’язання. Що визначає попит і пропозицію на ринку праці. |
|
|
|
Ринок капіталу. Покупці та продавці кредитних ресурсів. Що впливає на попит і пропозицію на ринку капіталу. |
|
|
|
Ринок землі. Власники та орендарі (покупці) земельних ресурсів. Чинники попиту на землю та її пропозиції. |
|
|
|
Державне регулювання ринку праці, капіталів та землі. |
|
|
|
Ринок інформації як виробничого ресурсу. Виробники, покупці (користувачі) інформації. Права та зобов’язання виробників і споживачів інформаційних ресурсів. |
|
|
|
Особливості формування попиту та пропозиції на ринку інформації |
|
|
|
Узагальнення з теми 2.5 |
|
|
|
Тема 2.6. Доходи у ринковій економіці (8 год.). |
|
|
|
Закон ринкового формування доходів. |
|
|
|
Рента – дохід власника земельних ресурсів. Види ренти. |
|
|
|
Ціна землі. |
|
|
|
Заробітна плата як дохід найманого працівника. Диференціація заробітної плати. Роль уряду та профспілок у формуванні заробітної плати. |
|
|
|
Мінімальна заробітна плата та прожитковий мінімум. |
|
|
|
Типові системи заробітної плати. Номінальна та реальна заробітна плата. |
|
|
|
Позичковий відсоток. Чинники диференціації позичкового відсотку на ринку кредитних ресурсів. |
|
|
|
Особливості формування доходу власників цінних паперів. |
|
|
|
Курс акції. |
|
|
|
Дохід від інвестицій на ринку фізичного капіталу. Дисконтування вартості доходу від інвестування у бізнесовий проект. |
|
|
|
Дохід виробника інформаційних ресурсів у інформаційній економіці. |
|
|
|
Нерівність у розподілі доходів: зміст, наслідки та способи вимірювання. Проблеми формування та розподілу доходів в Україні. |
|
|
|
Узагальнення з теми 2.6 |
|
|
|
Тема 2.7. Ринкова інфраструктура: біржі, банки, страхові компанії інші ринкові посередники (10 год.) |
|
|
|
Взаємозв’язок структури та інфраструктури сучасного ринку |
|
|
|
Товарні біржі у функціонуванні ринку товарів та виробничих ресурсів. |
|
|
|
Операції та організація товарної біржі. Роль уряду у її функціонуванні. |
|
|
|
Фондова біржа у функціонуванні ринку капіталів та ринку цінних паперів. |
|
|
|
Операції фондової біржі. |
|
|
|
організація та роль уряду у функціонуванні фондової біржі. Індекси фондового ринку |
|
|
|
Банки у функціонуванні ринку капіталів. |
|
|
|
Основні операції та послуги банків. регулювання діяльності банків національним регулятором. |
|
|
|
Фінансово-кредитні посередники – страхові компанії, трасти, інвестиційні фонди – у функціонуванні ринку капіталів. Практична робота №5: Послуги, які надає банк (страхова компанія) |
|
|
|
Служби зайнятості та працевлаштування у функціонуванні ринку праці. |
|
|
|
Державні та недержавні служби (агенції) на ринку праці. |
|
|
|
Ринкова інфраструктура сучасної України. |
|
|
|
Узагальнення з теми 2.7 |
|
|
|
ІІ семестр |
|
|
|
Скориговано |
|
|
|
Річна |
|
|
ПР 5
Контрольні 8
Тематичні 8
Теми практичних робіт у 10-му класі
Практичні роботи покликані активізувати зацікавленість учнів у вивченні курсу, а їх виконання є втіленням принципу: «навчатися виконуючи». Практичні роботи з економіки сприяють поглибленню знань, навичок і вмінь, стимулюванню пізнавальної діяльності, дають змогу здійснити контроль і корекцію знань та навичок, Окрім цього при виконанні практичних робіт з економіки учень не лише щось розраховує чи аналізує, а й самостійно збирає інформацію або творчо використовує реальну первинну інформацію, надану вчителем.
План виконання практичної роботи розробляється вчителем і пропонується учню перед початком роботи.
Підсумки практичних робіт оприлюднюються у класі і оцінюються вчителем.
Практичні роботи можуть виконуватись окремим учнем або групою учнів у позашкільний час.
На аналіз виконаної практичної роботи і підведення підсумків у класі відводиться 1 година.
Особливості оцінювання знань при вивченні «Економіки» у класах шкіл економічного профілю
Враховуючи мету вивчення курсу «Економіки», його структуру та профіль навчання, при формуванні підсумкової оцінки доцільно враховувати не лише рівень теоретичних знань, а й набуті навички. Формами перевірки теоретичних знань можуть бути:
Перевірка набутих навичок може здійснюватися у процесі:
Формування ключових компетентностей при вивченні предмета «Економіка»
Ключові компетентності та їх компоненти
1. Спілкування державною мовою
Уміння:
Ставлення:
усвідомлення того, що невикористання мови в певній, зокрема, економічній сфері, сприяє збідненню української економічної термінології.
2. Спілкування іноземними мовами
Уміння:
Ставлення:
3. Математична компетентність
Уміння:
Ставлення:
4. Природничо-наукова компетентність
Уміння:
Ставлення:
усвідомлення відповідальності виробників та споживачів за економічно ефективне та соціально доцільне використання сучасних технологій.
5. Інформаційно-цифрова компетентність
Уміння:
Ставлення:
6. Уміння вчитися впродовж життя
Уміння:
Ставлення:
7. Ініціативність і підприємливість
Уміння
Ставлення:
усвідомлення соціальної відповідальності підприємців у суспільстві.
8. Соціальна та громадянська компетентності
Уміння:
Ставлення:
9. Обізнаність та самовираження у сфері культури
Уміння:
Ставлення:
10. Екологічна грамотність і здорове життя.
Уміння:
Ставлення: