Тема. Екскурсія до осіннього парку. Збір природного матеріалу.
Мета. Уузагальнити, уточнити, закріпити знання учнів про ознаки осені, розкрити залежність між природою і людиною; розвивати фантазію, уяву, образне мислення; виховувати ціннісне ставлення особистості до природи.
Маршрут. Школа – парк – школа.
Форма проведення. Екскурсія
Хід екскурсії
І. Підготовка учнів до екскурсії
-Діти, відгадайте загадку:
Без пензлика, без олівця
Розфарбувала деревця.
(Осінь).
2. Вірш
Сьогодні на екскурсію у парк ми ідемо.
Хто з нами хоче, просимо. Усіх заберемо.
3. Завдання для учнів
Поспостерігати за ознаками осені.
Ознайомитися з рослинним світом парку.
Ознайомитися з тваринним світом парку.
Зібрати природній матеріал для уроків трудового навчання , а також для того, щоб прикрасити залу на свято Осені.
4. Правила поведінки в природі.
Не ламайте кущів і дерев.
Не руйнуйте мурашників.
Не ловіть метеликів.
Не розпалюйте вогнищ.
Не залишайте сміття.
ІІ. Проведення екскурсії
1. Ознайомлення з ознаками осені..
Вчитель. Осінь-красуня, наче талановита художниця, розмалювала кущі, дерева, квіти. Як гарно в нашому парку! Назвіть ознаки осені. (Відповіді дітей)
2. Вірші про осінь
Давайте послухаємо вірші про осінь, які приготувала для нас перша група «Чомусиків» на сьогодні.
Учень. Подивись: на видноколі
Мов змінилися ліси,
Хто це їх у жовтий колір
Так барсисто прикрасив?
Ось край річки – жовті клени
І берези золоті.
Ялинки лише зелені
Залишились в самоті. (Н. Забіла)
Жовтогарячим червоним вогнем
Дерева палають під буйним дощем.
Пожежа в діброві аж неба сягла.
А дощик не відав: то ж осінь прийшла!.. (С. Жупанин)
Вчитель. Назвіть фарби осені. Чому осінь називається золотою? (Діти відповідають) Послухайте шум листя, походіть по листю, послухайте, як воно шарудить, вдихніть чисте повітря.
Подивіться уважно довкола. Де ви бачите сліди осені? (Діти відповідають).Правильно: задощило, захлюпало.
Туманами сивіють ставки, озера, річки. Повіяли холодні вітри. Яка причина осіннього холодання? (Діти відповідають).
Правильно, влітку сонце високо піднімалося в небі, дні були довшими. Тому земля діставала багато тепла
3. Загадки про осінь.
Вчитель. А зараз відгадаємо загадки групи «Всезнайок».
У садах, лісах блукає,
В жовті шати одягає,
Золотисту стелить постіль –
Жде сестрицю білу в гості.
(Осінь)
* * *
Прийшла дівчина до хати,
Узялась хазяйнувати:
Вправно скриню відімкнула,
В жовту свитку ліс вдягнула.
(Осінь)
* * *
Чарівник прийшов у ліс,
Фарби, пензлика приніс.
У діброві та садочку
стали жовтими листочки.
(Жовтень)
* * *
Розкажіть, діти, хто те добре знає,
Яке коротке літо восени буває?
(Бабине літо)
* * *
Прохолодно. Жовкне листя.
Горобина у намисті.
Птах у вирій відлітає.
В яку пору це буває?
(Восени)
* * *
В жовте лист пофарбувала,
Урожай с полів зібрала.
Золотила вербам коси
Чарівна цариця - …
(Осінь)
* * *
Гостя наступна прийшла –
Фарби з собою несла.
В неї роботи чимало –
Золотом ліс фарбувала,
Сонечко вниз опустила,
І павутинки пустила.
(Осінь)
* * *
Коли вона загляне в сад,
Наллється соком виноград,
І пізні яблука ранет
Солодкі стануть, наче мед.
Як помандрує по гаях
З чарівним пензлем у руках, -
Все розмалює на путі,
Берізки стануть золоті!
І ми її уклінно просим:
- Заходь у гості, щедра …
(Осінь)
* * *
Кличуть нас ліси, поля, сади,
Дозбирати осені плоди.
Із дерев спадає листя жовте.
То землею ходить місяць ..
(Жовтень)
* * *
Ясне сонце не гріє, холодок повіва,
Засихає, жовтіє на узліссі трава,
Небо втратило просинь –
Наближається ..
(Осінь)
* * *
Листя жовте облетіло,
Парки та сади укрило.
Та поглянь на гілочки,
Що горять, немов свічки...
Восени зачервоніла
Рясно-рясно...
(Горобина)
* * *
Каплі з неба,
Дахів, стріх,
Дощ холодний,
Перший сніг,
Почорнів без листя сад.
Що за місяць?
(Листопад)
* * *
Із постелі виліз лис
І промовив:
- Лисенята,
Де це відра та лопата?
Швидше, швидше, любі діти,
Слід пожежу загасити.
Розсміялася сорока:
Що у вас там за морока?
Де пожежу бачить лис?
То фарбує … ліс.
(Осінь)
* * *
В зеленім лісі побував
Якийсь художник
І поволі
Дерева перефарбував
У золотисто-жовтий колір.
- Ти хто такий? – я здивувавсь. –
Чому тебе не бачив досі?
- То придивився, -
Хтось озвавсь, -
І ти тоді побачиш…
(Осінь)
4. Осінні прикмети.
Вчитель. Які прикмети про осінь приготували учні групи «Питайликів»?
4. Збір природного матеріалу для уроків трудового навчання.
- Придивіться, пошукайте і знайдіть цікаві за формою гілочки, які б ви могли використати для виготовлення виробів на уроках трудового навчання.
ІІІ. Підсумок екскурсії.
- Отже, осінь нікого не забула – всім подарувала красу і радість, зачарувала багацтвом своїх кольорів..
В природі все буденне і святкове.
І дивне, і незвичайне, і просте.
Є зміст в листку,
Є зміст в пташиній мові,
В усьому, що зів’яло і цвіте.
Все загадкове, потаємне, зриме
Нашіптує мені: люби, живи!
І грає вітер синіми очима
На променях пожовклої трави.
І чую я, як в серці зріє слово,
І папороть надій моїх…
В природі все буденне і святкове.
А може, просто кажучи, святе.
Бережімо, люди, землі, води,
Кожну квітку в лузі, деревце,
Вбивцею не стань краси-Природи,
Пам’ятаймо, діти, й ми про це.
І птахи, і звірі, й квіти
У природі вільні діти.
Всіх природа не забула,
Всіх до себе пригорнула.
Сонце світить, сонце сяє,
Пестить землю, зігріває,
Землю щедру і багату –
Велетенську нашу хату.
Все візьмемо до уваги,
Не порушим рівноваги.
IV. Домашнє завдання (Завдання групам)
• Скласти казку «Кленовий листочок».
• Намалювати умовні знаки поведінки у природі.
• Намалювати малюнки осіннього парку