2 клас
Як тварини готуються
до зими
Підготувала: Кондратюк Л.А.
2018 рік
Тема: Як тварини готуються до зими.
Мета: ознайомити учнів з життям звірів взимку, зі змінами, що відбуваються в їх житті; вчити наводити приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра, готують запаси кор-мів, готуються до зимової сплячки; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати, вміння працювати в групі; збагачувати словниковий запас учнів; вихо-
вувати повагу до природи, бажання оберігати тварин.
Обладнання: відеоролик, ілюстративний матеріал, роздавальний матеріал.
Тип уроку: урок відкриття нових знань.
Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інформаційно-комунікативних технологій, групової технології, інтерактивних технологій, особистісно-орієнтовного виховання, критичного мислення, елементами проектної технології.
Хід уроку
І. Організація класу. Емоційна налаштування на урок.
1. Привітання.
Холоднозараз в лісах і в лугах,
Холодно зайчикам, лисичкам, птахам.
Тепло і затишно в класі у нас,
Доброго ранку , вітаю я вас!
– Всі готові до уроку?
Тож часу тепер не гаймо
І урок природознавства починаймо.
2. Очікування « Мікрофон».
— Я хочу, щоб наш урок був продуктивним.
— А яким ви хочете його бачити? (Цікавим, веселим, пізнавальним, науковим, творчим, повчальним.)
— А ви на уроці якими повинні бути? ( Дисциплінованими, уважними, активними, зібра-ними, наполегливими, розумними.)
— Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. Все залежить від вашої активності, уважності, творчості. А працювати ми будемо під девізом:
Діяти активно!
Думати оперативно!
Сперечатись доказово
Для всіх обовязково!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
— Діти, ви любити відкривати таємниці? (Так.) Отже, сьогодні ми будемо відкривати таємниці у країні назву якої ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку.
Загадка
Стало біло навкруги-
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковою в льоди.
(Зима)
1. Синоптична хвилинка. (Робота в групі)
- Пора року, місяць, день тижня.
- Стан неба , опади,
- Температура повітря.
- Народний календар.
* Грудень землю грудить і хату студить.
* Груднева днина куца: сюди тень, туди тень – та й минув день.
* Сніг у грудні глибокий – урожай високий.
* На святу Катерину ховайся під перину.
(Повідомляє 1 дитина)
2.Логічна розминка.
- Перший місяць зими … (грудень)
- Перший місяць року … (січень)
- Найкоротший місяць року… (лютий)
- Якщо сьогодні п’ятниця, то післязавтра буде … (неділя)
- Три стани води … (твердий, рідкий, газоподібний)
- Що знаходиться в плоді … (насіння)
- Назвіть одним словом:муха, бджола, попелиця, сонечко, комар… (комахи)
- Скільки ніг у комах? (шість)
- Скільки ніг у 2 павуків… (16)
- Їх тіло вкрите пір'ям … (птахи)
- Чому коник стрибунець зеленого кольору?
- Чому сонечко семи крапка яскраво-червоне?
- Які чинники погоди ви знаєте (температура повітря, хмарність, вітер, опади).
Прогноз погоди (дати опорну схему, включити тихо спокійну мелодію)
- Добрий день! З вами прогноз погоди у студії школи № 3.
Вітаю вас я, Івашко Анастасія.
Гідромецентр повідомляє, що настала зима. 7 грудня буде мінлива хмарність, температура повітря -3 °С, вітер помірний.
Народні прикмети.
3. Перевірка домашнього завдання.
- Отже, коли ми заговорили про птахів, нам потрібно перевірити тему, яку ми вивчали напередодні «Птахи восени»
Вже у теплі краї відлетіли
Сонцелюби-дзвінкі журавлі,
Не страшні їм тепер заметілі
На далекій південній землі.
В.Бичко
— Що ж примушує птахів відлітати у теплі краї? Вдома ви повинні були підготувати відповідь на це запитання. Перевіримо ваші знання за допомогою тестів.
1. Якої пори року більшість птахів відлітає у теплі краї?
А взимку В влітку
Б восени Г весною
2. Що примушує птахів відлітати у теплі краї?
А бажання мандрувати В голод і холод
Б зустріч із давніми друзями в теплих краях Г холод
3. Як називають птахів, які відлітають восени в теплі краї?
А осілі Б перелітні В зимуючі гості
4. Як називаються птахи, які у нас залишаються зимувати?
А перелітні Б осілі В зимуючі гості
5. Яка з цих пташок перелітна?
А ластівка Б сорока В ворона
6. Зимуючий птах це –
А лелека Б горобець В зозуля
Самоперевірка.
Гра «Перелітні чи осілі»
Перелітні – махають крилами.
Осілі – присідають
(Ластівка, синичка, шпак, лелека, горобець, журавель).
Звуковий диктант
Звучить запис співу птахів
• соловей (найкращий артист, перелітний)
• журавель (Червона книга , перелітний)
• лелека (Червона книга, летить, поки бачить землю)
• дятел ( осілий, лікар, будівельник, лісник)
• зозуля (перелітний)
• вовк (звір)
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
ГОТУЮТЬСЯ ЗВІРІ ЯК ДО ЗИМИ
Інтерактивна вправа «Знаємо – дізналися».
Заповнення таблиці на дошці (на цьому етапі заповнюється перша колонка таблиці).
ЗНАЄМО |
ДІЗНАЛИСЯ |
|
|
Повідомлення з енциклопедії.
Звірі – це тварини, тіло яких вкрите шерстю. Шерсть захищає від холоду. Серед звірів існують карлики і гіганти. Є рослиноїдні, хижаки і всеїдні. Живуть звірі на суші, деякі у воді, а декому краще під землею.
Звірі народжують малят і годують їх молоком. Малята народжуються навесні, батьки дбають про них. На прикінці літа вони починають готуватися до зими та линяти.
Розгадування загадок.
— А зараз, давайте пригадаємо, яких звірів ви ще знаєте. Для цього вам потрібно відгадати загадки.
(Ілюстрації вивішувати після відповіді на дошку.)
Гостроносий і малий, Він ікластий і сердитий,
Сірий, тихий і незлий. Дуже любить землю рити.
Вдень ховається. Вночі Жолуді весь час шукає
Йде шукать собі харчі. Й малюків смугастих має.
Весь із тонких голочок. (Кабан)
Як він зветься?... Довгі вуха,
(Їжачок) Куций хвіст,
Невеличкий
В лісі їсть траву, гуляє, Сам на зріст.
Але гіллястими рогами На городі
Може впоратись з вовками! Побував -
(Олень) Нам капусту
Маленьке, сіреньке, Попсував.
А хвостик як шило.
(Миша) (Заєць)
— Молодці! Добре справились із завданням.
Робота в групах.
— А тепер попрацюємо в групах.
Згадаємо правила роботи в групах: вислуховувати уважно кожного; пам’ятати, що кожен має право на власну думку.
Керівники груп беруть конверт під №1 (блакитний) і дістають завдання.
Вам потрібно замість крапок вставити назву звіра. Коли будете готові – піднімете руки. Починаємо обговорення.
(Після відповіді вчитель вивішує малюнки звірів на дошку)
І група
………… живе у дуплі дерева. У ньому тепло і затишно. А якщо великий мороз, то ………… згортається клубочком, вкривається пухнастим хвостом і спить. Головна їжа у ………. в коморі — жолуді, горіхи, сушені гриби. Шубка у …………… взимку сіра.
(Білочка)
ІІ група
…….. старанно готує барліг під корінням дерев або в сушняку. Бурий ………… — всеїдна тварина. Він любить ласувати корінцями, ягодами, дрібними тваринами. Взимку йому не знайти такої їжі. До зими у …….. відкладається багато жиру під шкірою і він залягає у сплячку.
(Ведмідь)
ІІІ група
… має руде хутро. Живе … в нірці. Полюбляє їсти зайчиків, мишей
(Лисичка)
ІVгрупа
Сірому … пізня осінь й зима не страшні. … постійне ганяється в пошуках поживи. Їжу … не запасає й в сплячку не впадає. Це хижий звір. Він живиться різноманітними тваринами, хижий і зажерливий. … ноги годують.
(Вовк)
— Молодці!
Гра «Асоціації»
— З яким звіром асоціюється даний предмет?
Мед і ягоди – ведмідь,
капуста і морква – зайчик,
зерно – мишка,
зайчик – вовк,
горішки і жолуді – білочка,
ліс – звірі.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель.
—
Відео
Знавці природи
Звірі, які роблять запаси на зиму:
Польова і лісова мишки, кріт, хом’ячок.
Восени лісові мишки збирають жолуді, насіння різних рослин і ховають їх в норах або дуплах повалених дерев. Польові мишки, кроти та хом’ячки заповнюють свої зимові комори зерном. В одній такій коморі може бути до 5 кг зерна.
Білочка.
Білочка збирає суху траву, мох і затуляє ними усі щілини в дуплі. Також вона збирає горішки, жолуді, насіння та гриби і зберігає їх у своїй комірці в дуплі. Тому взимку білочка не голодує.
Фізкульхвилинка
Звірі, які засинають: ведмідь, кріт, їжак.
Їжачок. Восени у їжачка мало поживи, бо заховались у землю черв'яки, ящірки, вужі. Важко також знаходити комах, жаб. Тому їжачок не робить запаси собі на зиму. Та й йому це не потрібно. Бо взимку він спить. Лише у гарні осінні дні їжачок готує собі нірку для зимівлі. Вночі він таскає в нору сухе листя й м'який лісний мох, застилає зимову постіль, щоб було тепло спати або заривається у сухе листя.
Також до зими готуються борсук і ведмідь. Вони влітку і восени також нагулюють собі жир, щоб взимку відпочивати. Жир для них - це запас їжі, а також він цих звірят зігріває. Ведмідь живитися ягодами, корінням, дрібними тваринами, а борсук їсть личинок, жуків, равликів, черв’яків, жаб. З жовтня ведмідь старанно й вміло готує до зими зимове лігвисько. М'якою запашною хвоєю, корою із молодих ялинок, сухим лісовим мохом він вистилає свою барлогу.
Звірі, які линяють і ведуть активний спосіб життя.
Зайці, лисиці, вовки, олені взимку не сплять. Їх можна побачити в лісі. Тому восени вони не роблять собі запаси їжі. Зайчик харчується корою дерев і тим, що залишилось на полях. Вовка та лисицю в народі кажуть «ноги годують». Що спіймають – те й з’їдять. Ці тварини восени лише змінюють забарвлення і густоту хутра, тобто линяють.
(Вивісити на дошці малюнок ласки)
— Із побаченого та почутого скажіть мені, будь ласка, чи однаково звірі готуються до зими? (Ні) Вірно.
— Таким чином, усіх звірів можна об’єднати в чотири групи:
— А що таке линяння? (зміна забарвлення і густоти хутра)
Робота з підручником (у парах )
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Гра «Хто як готується до зими?» (робота в групі) Конверт №2 (жовтий)
І група. Вибрати звірів, які впадають у зимову сплячку.
Хом’як, вовк, заєць, мишка, їжак, борсук, ведмідь.
ІІ група. Вибрати звірів, які роблять запаси на зиму.
Олень, лисичка, мишка, кріт, білочка, хом’як, бобер.
ІІІ група. Вибрати звірів, які залишаються активними.
Вовк, олень, їжак, бобер, зайчик, лисичка.
ІV група. Вибрати звірів, які линяють.
Лисичка, їжак, білочка, вовк, мишка, ласка.
Конверт №3 (рожевий конверт)
Встановіть відповідність між описом способу підготовки тварини до зими та її назвою.
А 1. їжак
Б 2. заєць
В 3. кріт
Г 4. хом’як
А У нього немає ні нори, ні гнізда. Він ховається то під кущем, то в ярочку виспиться. Шуба у нього на зиму стає тепла і біла. Їсть молоді гілочки дерев, кущів. Інколи в село завітає до копиці сіна.
Б Місце, де мешкає…., легко знайти за купками землі на луках, городах, пасовищах. Живиться комахами та їхніми личинками, які живуть під землею. Активний протягом усього року. В зимову сплячку не впадає.
В Пізно восени, коли промерзає ґрунт і зменшується кількість кормів, заривається в опале листя і згортається у неміцний клубок та спить аж до березня. Запасів на зиму не робить.
Г Цей звірок живе у полі. У жовтні він залягає у неміцну зимову сплячку, коли прокидаються – їсть корінці, зерно. Потім знову засинає. Його запаси до 20кг.
Взаємоперевірка.
Гра «Так чи не так?"
Зіграти хочеться мені
З вами, друзі, в «так» чи «ні».
Я вам питання задаю,
Готуйте відповідь свою!
Відповідай, коли мастак,
Чи «ні», чи «так»!
Тест. Самостійне опрацювання. Обери правильну відповідь.
А білка
Б їжак
В вовк
А миша
Б борсук
В ведмідь
А білка
Б заєць
В кабан
А ласка
Б олень
В хом’ячок
5. Що таке линяння тварин?
А зміна забарвлення і густоти хутра;
Б зміна довжини хвоста;
В зміна кольору очей;
6. Для чого деякі звірі відкладають запаси жиру?
А щоб спати до весни;
Б щоб швидше бігати;
В щоб краще виглядало хутро.
Метод Прес
Уявіть, що білочка восени лише стрибає з гілочки на гілочку, ніяких запасів собі не робить на зиму. Переконайте її, що їй терміново потрібно зробити запаси на зиму.
Працюйте за планом:
Лісовичок
Ну а я Лісовичок,
Знавець лісових стежиночок.
Я з звірятками дружу,
Їх від лиха бережу
На порозі вже зима,
Їжі та тепла нема.
Важко буде всім звірятам
Як допомогти їм малята?
- Робити годівнички птахам і звірям.
V. Підсумок уроку рефлексія.
1. Рефлексія
- Чи відкрили ви для себе якісь таємниці?
а) Продовж речення
- Підіб’ємо підсумок нашої роботи. Закінчіть речення, які ви бачите на дошці:
Сьогодні я дізнався …(звірі по-різному готуються до зими)
Заповнення таблиці на дошці (на цьому етапі заповнюється друга колонка таблиці).
ЗНАЄМО |
ДІЗНАЛИСЯ |
|
|
Мене здивувало…
Мені захотілося …
2. Аналіз роботи
Галявина самооцінки
У кожної групи три купки кормів для тварин (жолуді, гриби, морква). Дітям потрібно приклеїти вибрані корми
1 купка (жолуді) – Хто для себе зробив відкриття і відчував себе впевнено?
2 купка (гриби) – Хто помилявся, але зрозумів і виправив помилки?
3 купка (морква) – Кому було складно?
Яка чудова лісова галявина у нас з вами вийшла?
3. Оцінювання учнів вчителем.
VI. Домашнє завдання.
- Вдома ви будете шукачами народних скарбів. Опрацювати сторінки
підручника 54-57, завд. в зош.3 на ст.19.
А також кожна група отримає своє завдання.
Група «Юннати». Підібрати вірші про звірів.
Група «Літератори». Підібрати загадки про звірів.
Група «Художники». Намалювати улюблену тваринку.
Група «Фотографи». Підібрати фотографії звірів.
- Нарешті настав найцікавіший момент. Протягом усього уроку за
вами спостерігала білочка. І як відомо білочка велика трудівниця. Вона
добре приготувалася до зими, що навіть хоче вам віддячити за вашу роботу
на уроці, пригостивши вас смачними горішками.
Дякую всім, хто працював,
Письмові роботи, хто гарно писав,
На всі запитання відповідав,
Різні завдання розв’язував,
Та тим, хто в гості до нас завітав.