Розробка «Години психолога» в онлайн-форматіза програмою: «Я ЗМОЖУ» Карих Р. М. Погоджено КВНЗ «Харківська академія Харківської міської ради неперервної освіти. Розвивальні заняття з підвищення рівня самооцінки, розвитку впевненості в собі та здатності до самопізнанняв учнів старшого підліткового віку (13-15 років)Автор-укладач: Карих Р. М., практичний психолог ХЛ № 155 Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)ЗАНЯТТЯ 1
Основна мета: формування позитивної Я-концепції підлітків, розвиток здібностей здійснювати значні зміни у власному житті, підвищення самооцінки, комунікативних навичок, толерантності та позиції в міжособистісному спілкуванні. Завдання:оволодіння конкретними психологічними знаннями;розвиток здатності адекватно та найповніше пізнавати себе та інших;забезпечення засобами самопізнання;підвищення усвідомлення щодо власної значущості, цінності, зміцнення почуття власної гідності;формування мотивації до самовиховання та саморозвитку, стимулювання позитивних змін у поведінці;формування толерантності до інших разом з усвідомленням унікальності і неповторності всіх людей на планеті. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Структура занять за програмою:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}№Тема заняття. Мета заняттяІ блок (1-4 заняття). Розвиток навичок спілкування1 Давайте познайомимось Ознайомити учнів з метою програми. Забезпечити запуск групових процесів та залучення до проблематики учасників тренінгу. Формувати у підлітків навички групової взаємодії та ефективного спілкування.2 Спілкуємось разом. Активізувати учасників до роботи в групі, тренувати увагу до дій іншого, вміння знаходити засоби невербального спілкування, зрозумілі іншим.3 Конфлікти у спілкуванніОзнайомити учасників з поняттям конфлікт, його можливими причинами. Відпрацювати способи правильної поведінки в конфліктних ситуаціях.4 Стрес. Познайомити учнів з поняттям стрес і його видами. Формувати навички саморегуляції для зняття негативних наслідків стресу. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Структура занять за програмою:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}№Тема заняття. Мета заняттяІІ блок (5-9 заняття). Розвиток здатності до самопізнання5 Хто «Я»Спонукати учасників групи на пізнання самих себе.6 Почуття власної гідностіРозвивати навички рефлексії, самопізнання, самопрезентації; формувати адекватну самооцінку, позитивне ставлення до себе та інших.7 Я – унікальність. Я – індивідуальність. Формувати усвідомлення власної неповторності, поваги до унікальності та самовираження інших людей8«Я» в очах інших людей. Спонукати учасників групи на пізнання самих себе. Надати можливість побачити себе з боку.9 Мої емоціїДопомогти учням усвідомити свій емоційний стан, формувати вміння оволодівати своїми емоціями. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Структура занять за програмою:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}№Тема заняття. Мета заняттяІІІ блок (10-14 заняття). Підвищення самооцінки, здолання страхів, негативних рис характеру, планування майбутнього10 Образа. Зрозуміти причини і наслідки образи. Здолати образи11 Здолаємо тривожні думки. Познайомити учнів з методами подолання хвилювання, страхів12 Здолай свого Дракона. Допомогти учням знайти в собі потенціал у здоланні своїх головних негативних рис характеру.13 Все залежить від тебе. Навчитися контактувати із собою, усвідомити, чим людина керується в житті.14 Контракт з самим собою. Навчитись ставити мету в житті, планувати щасливе майбутнє. Завершити заняття. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Вступне слово тренера(психолога)На початку роботи тренер говорить про особливість простору групи. Це окреслює її межі і відокремлює від зовнішнього шкільного життя. В роботі групи будуть використовуватися: дискусія, обговорення; робота в парах; проективні методи; психологічна гра; работа в малих групах; візуалізація; релаксація; інтерактивні ігри та інше. На заняттях підлітки зможуть відчути поєднання з іншими; дізнатись, що значить повага; зуміти ясно мислити, навчитися приймати рішення — самостійно та в групі; навчитись співчуттю; пізнати свою особистість; развивати відкритість та мужність висловлювати своє відношення до інших; навчитись справлятися зі своїми страхами та стресом; спробувати відкрити для себе мистецтво досягати внутрішньої гармонії та врівноваженості; розвивати в собі сильні сторони свого характеру. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Вправа «Очікування» Тренер пропонує учасникам висловити свої особисті очікування від сьогоднішнього заняття. Це можуть бути 2-3 речення, які учасники записують в гугл-презентації (https://docs.google.com/presentation/d/1 Wzn. PQvp. JKv. YIr. Hv. L3y. OTil. Vx. F1 Lh. ME0i. Fv-XPTKc. Rb. A/edit?usp=sharing) а потім зачитують по колу (тренер виводить на екран зроблену разом презентацію)Обговорення: Як ви думаєте, навіщо ми писали очікування?Чи допоможуть вони нам у роботі?Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Вправа «Мій щоденник» Для занять кожному з вас буде потрібна папка з аркушами А-4 та аркушами для письма. В цій папці ви будете зберігати виконані завдання, це ваш особистісний щоденник, який ніхто, в тому числі і психолог, який проводить тренінгові заняття, не має права переглядати без спеціального “запрошення” з вашого боку. Не можна без дозволу читати чужий щоденник, чужі листи,це вказує на суверенність внутрішнього світу іншої людини, на те, що ніхто не має права вторгатися в цей внутрішній світ. Подібне ведення особистісного щоденника має велике значення: воно створює відчуття безпеки, що забезпечує основу для розкриття себе і підкреслює суверенність внутрішнього світу людини, виховує повагу до особистого внутрішнього світу та внутрішнього світу інших людей. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Вправа «Кросворд» У щоденнику запишіть своє ім’я у стовпчик і навпроти кожної літери пишіть слово, яке починається з неї і характеризує вас Наприклад, ВІКТОР: В – вольовийІ – ініціативний. К – красномовний. Т – терплячий. О – оригінальний. Р – рішучийпо черзі зачитайте. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Вправа “Зворотній зв'язок” Тренер разом із групою (не оцінюючи) обговорюють усі види діяльності, використані під час тренінгу. Учні згадують про свої очікування на початку заняття та роблять висновок про здійснення їх протягом тренінгу. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Завершення заняття Етюд “Я – зможу” (Ритуал завершення заняття на всю програму курсу). Всі учні разом з тренером прикладають одну руку до екрану, і всі разом вимовляють слова: «Я – зможу». Далі, починаючи з тренера по черзі кожен доповнює фразу (я зможу…)В кінці – оплески. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)