{3 B4 B98 B0-60 AC-42 C2-AFA5-B58 CD77 FA1 E5}МОЗОК ЛЮДИНИІнстинкти, емоції, захист, виживання(лімбічна система/рептильний разум, найдрівніша частина мозку людини, є від народження дитини)Мислення, контроль, мораль, емпатія, аналіз, діалог. Префронтальна кора мозку формується поступово приблизно до 25 років Коли у дитини вирують емоції, то це діє лімбічна система та рептильний мозок, мислення не працює. НОТАЦИИ ДОРОСЛИХ НЕ ДІЮТЬ!ЩОБ ДИТИНА ВАС ПОЧУЛА, ЇЙ НЕОБХІДНО ЗАСПОКОЇТИСЯ
Чим відрізняються емоції від почуттів{3 B4 B98 B0-60 AC-42 C2-AFA5-B58 CD77 FA1 E5}Реакція на ситуацію / подію. Стан Короткочасні, виникають «тут і зараз»Подовжені в часі, стійкі, довготривалі Несвідомі, дані нам природою. Свідомі, можемо розвивати. Живуть в тіліЖивуть в душіВиникають раніше почуття. Виникають на основі емоцій
{0505 E3 EF-67 EA-436 B-97 B2-0124 C06 EBD24}ЭмоціїГормони. Що відбувається з тілом дитини?Радість. Ендорфіни, серотонін, дофамін. Стрибає, сміється, перебирає швидко пальцями, в тілі багато енергії, крутиться, гучно кричить, пришвидшене серцебиття, дихання глибоке і преривисте. Печаль. Мелатонін. Завмирає, розслаблене тіло, пасивні рухи, сидіння або лежання наодинці, звучання протяжне і тихе, спокійне дихання, ледь помітне, втрата енергії, сонливість, закритість від всіх. Образа. Адреналін, норадреналін, мелатонін, естрогени, андрогени, феромони. Тільки дитяча реакція, дитина може бути гіперактивною, агресивною або навпаки занадто спокійною, напруженою, затисненою, образа, що мене нікто не чує, не розуміє, не бачить, може бути з криком, плачем, бійкою, аутоагресією, дихання преривчасте, швидке серцебиття. Гнів. Норадреналін. Преривисте дихання, стиснуті кулаки, гіперактивність, багато енергії, стиснуті щелепи, дитина нападає та б’ється, аутоагресія, інколи втікають, поверхневе дихання, часте, преривисте, можливі крики, агресія, ярість. Страх. Адреналін. Стискається та зажимається все тіло, розширюються зіниці очей, трусяться коліна, ноги або все тіло, не можливість говорити, напруження глотки
Правила спілкування З ЕМОЦІЯМИВідчувати різні емоції – це НОРМАЛЬНО!Немає поганих емоцій!Діти не можуть не відчувати того, що відчувається!Діти не можуть сказати, що відчувають тут і зараз, їм потрібна допомога дорослого!Емоціям потрібен вихід та проживання через тіло!Вихід для емоцій має бути екологічним!Емоції приходят із середини. Вони не пов’язані з людьми, які є поруч!
Алгоритм переживанння емоцій. Як ВОНИ називаються? Назвіть емоцію Формування словника емоцій у дитини. Скажіть, що емоція – це нормально!Вкажіть приблизну причину переживання дитини. Покажіть, що можна проявити емоцію різними способами: Сказати про емоцію/почуття. Подихати (видихнути емоцію)Намалювати їїЗліпити з пластиліну. Виразити через фізичне навантаження: пострибати, побігати, поприсідати 6. Проявіть співчуття до дитини. Покажіть, що Вам не все одно до того, що вона відчуває. 7. Зробіть щось приємне, що може зігріти дитину, підтримати, дати почуття радості!
«Допоможи мені»Вправа «Допоможи мені». Дитина просить допомоги у дорослого, якщо не знає, що робити, потребує фізичних зусиль та допомоги зняти напруження в тілі й випустити емоціїВправа «Намалюй свою емоцію»Вправа «Закутайся у плед, одягни кофту»Вправа «Намалюй монстра-емоцію»Вправи з обтяжуючими жилетами. Холдинг-терапія
Стадії небажаної поведінки1 стадія – бормотання, ухід в себе, гучно дихає, скрипить зубами. Дії дорослого: Часте підкріплення, ігнорування НП, повторення інструкції2 стадія – крик, неспокійно пересувається, ховається. Дії: м’яке зменшення вимог, заміна стимулів. Третя стадія – постійний крик, б’ється, кидає предмети, наносить собі травми. Дії: конкретні чіткі інструкції, спочатку-потім, командний тон голосу. Четверта стадія – тяжкі випадки, створення небезпечних ситуацій для себе та оточуючих. Дії: ігнорування небажаної поведінки, методи заспокоєння, фізичні методи.
Захисні стратегії у поведінці дитини. Стратегія «підкоритися» - завмерти, змиритися, не конфліктувати, не сперечатися, не мати своєї думки, жертвувати собою. Стратегія «уникати» - «літати в хмарах», годинами дивитися телевізор, не приймати рішення, грати в інтернеті, запізнюватися, брехати або годинами вчитися без відпочинку;Стратегія «гіперкомпенсація» - атака, напад, що допоможе справитися зі страхом, злістю, агресією; крик, крадіжки, бійки, приниження інших
КНИГИ ПРО ЕМОЦІЇ, ПОЧУТТЯИльин Е. П. Эмоции и чувства. Руслан Жуковец. Как укротить эмоции. Наталия Кедрова. Азбука эмоций (для детей/подростков). Дэвид С. Эмоциональная гибкость. Как научиться радоваться переменам и получать удовольствие от работы и жизни. А. Фабер, Э. Мазлиш. Как говорить с детьми, чтобы они учились. Фабер, Мазлиш. Свободные родители, свободные дети. Виктория и Глеб Шиманские. Монсики. Что такое эмоции и как с ними дружить. (3-8 лет)Интеллектуальная эмоциональность. Как обращаться со своими эмоциями (цветные иллюстрации). Маргит Комеда-Лутц.