Конспект тренінгового заняття на тему :«Вплив алкоголю на здоров'я людини»
Мета: підвищити рівень поінформованості підлітків щодо проблем, пов'язаних із вживанням спиртних напоїв, з'ясувати найпоширеніші причини вживання молоддю алкоголю, навчити виробляти вміння говорити «ні», не дозволяти маніпулювати собою; запобігати вживанню підлітками алкогольних напоїв; виховувати негативне ставлення до шкідливих звичок та прагнення учнів до здорового способу життя.
Обладнання:фліп-чарт, плакат «Скринька», стікери, аркуші паперу, ручки, олівці, плакат із зображенням підлітків та фразами, які можна почути в товаристві підлітків стосовно відмови від уживання спиртного, аркушіпаперу, ручки,картки з ситуацією.
Хід заняття
1.Вступ (2 хв)
Сьогодні ми розкажемо вам про шкідливість вживання спиртних напоїв.Ви отримаєте знання про те, як алкоголь впливає на здоров'я людини.Способи захиститисебе та близьких від зловживання алкогольними напоями.Знання про алкоголь та його вплив на організм людини допоможуть вам уникнути небезпеки. Кожен з вас зможе усвідомити наслідкиризикованої поведінки, а водночас і те, як цей ризик можна(зменшити або запобігти йому зовсім), тобто, кожен може після отриманої інформаціїзробити для себе вибір.
2. Вправа «Інтерв’ю»(5 хв.)
Мета:сприяти формуванню позитивного прийняття власного імені, налагодженню позитивного соціально-психологічного клімату в групі.
(8 різних видів цукерок по дві штуки - 16)
Візьміть одну цукерку, яка вам довподоби. Знайдіть собі пару, яка обрала такуж цукерку, як і ви.
Завдання. Вам необхідно взяти інтерв’ю у вашого співрозмовника, розпитати, чи подобається щоб його називали по імені та цікаву історію, особливість, чи значення його імені.
3.Прийняття правил роботи в групі (5 хв)
Мета : узгодження правил, необхідних для ефективної роботи групи.
Учні називають та записують на плакаті правила, що попередньо обговорюються.
1.Правило руки: хочеш щось запитати, підніми руку.
2.Говорити від свого імені: не узагальнюючи і не від імені всіх.
3. Тут і тепер: аналізувати і обговорювати те, що передбачається на даній
зустрічі.
4. Три НЕ: не бурчати під ніс, не шепотіти на вухо, не говорити одночасно.
5. Активність: участь в роботі і обговореннях.
6. Конфіденційність: вся інформація щодо конкретних учасників повинна
зберігатися в групі - це умова психологічної безпеки і саморозкриття.
7. Щирість і відкритість: не лицемірити і не брехати, бути самим собою,
отримати та надати чесний зворотний зв'язок.
8. Кожна думка має право на існування: обговорювати і критикувати
висловлювання, думки, а не особистість.
4. Вправа на очікування «Скринька» (5 хв)
Мета : надати можливість учасникам визначити свої очікування від заняття.
Напишіть свої очікування від нашого заняття на стікерах. Прочитайте їх та прикріпіть на верхню частину скриньки, а якщо вони справдяться протягом заняття, то ці очікування ми перенесемо у скриньку.
5. Інформаційне повідомлення « Шкідливість алкоголю » (10 хв)
Вживання слабоалкогольних напоїв небезпечнене стільки біохімічним
впливомнаорганізм людини, скільки формуванням у нього стилю алкогольної поведінки, подібної поведінки алкоголіка. Проблема вживання алкоголю середмолоді на сьогодні є дуже актуальною, турбує і батьків,і педагогів, і суспільство в цілому. Як правило, перша спроба вживання алкоголю здійснюється в ранньому підлітковому віці (близько 12 років), коли дитина - ще не сформована особистість і не може повністю усвідомлювати ризиків, пов'язаних зі споживанням спиртних напоїв. Навіть у багатьохдорослих існують хибні уявлення про те, що в невеликих дозах алкоголь можебути корисним для дитини. Під тиском реклами, ЗМІ та вже усталених традицій щодо споживання спиртного в підлітків можуть сформуватись неправильні уявлення про алкоголь. Звичайна заборона споживати спиртне не досить ефективна. На якомусь етапі вона може призвести до того, що дитина спробує алкоголь в іншому місці.
Причини першої спроби спиртного різноманітні:
Головна небезпека першої спроби прийому алкоголю для незрілої особистості полягає в тому, що відчувши потяг до спиртного, підліток з біологічною схильністю до алкоголізму стає алкоголіком практично відразу,
навіть не встигнувшизрозуміти, що з ним сталося.
6.Робота в групах «Шкідливі наслідки споживання алкоголю»(7 хв.)
Учасникам пропонується поділитися на 2 групи. Дається завдання для кожної групи обговорити наслідки сп'яніння:
1-а група: фізичні;
2-а група: психологічні;
Після обговорення в групах представник кожної з них доповідає аудиторії про результати та відповідає на запитання учасників тренінгу з інших груп.
7. Вправа «Міфи і факти про алкоголь» (13 хв.)
Мета:вміти розрізняти міфи і факти про алкоголь, знати,якіпроблеми пов’язані з алкоголем.
-Що ж ви знаєте про спиртні напої?Дуже багато підлітків помиляються в деяких питаннях, щодо вживання спиртних напоїв, а людина , яка мало знає про шкідливість алкоголю , може зробити фатальну помилку. Я підготували для вас декілька тверджень, і давайте зараз ми з вами визначимо де міфи про алкоголь,а де факти. Якщо міф- то піднімайте червону картку, якщо факт- то зелену.
Міфи та факти про алкоголь :
8. Релаксаційна хвилинка «Австралійський дощ» (5 хв.).
Мета: забезпечити психологічне розвантаження учасників
Хід гри: Учасники стають у коло.
Інструкція: Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні?Тодідавайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно!
- В Австралії піднявся вітер. (Ведучий тре долоні),
- Починає крапати дощ.(Клацання пальцями).
- Дощ посилюється.(Почергове плескання долонями по грудях).
- Починається справжня злива.(Плескання по стегнах).
- А ось град – справжня буря.(Тупіт ногами).
- Але що це? Буря стихає.(Плескання по стегнах).
- Дощ стихає.(Плескання долонями по грудях).
- Рідкі краплі падають на землю.(Клацання пальцями).
- Тихий шелест вітру.(Потирання долонь).
- Сонце!(Руки догори).
9.Вправа «Обговорення ситуації» (10хв). (Додаток 1)
Мета: закріпити знання про сприятливість до алкоголю (толерантність до алкоголю).
Хід проведення:Групу поділяють на 2 підгрупи. Кожній підгрупі дають картку з ідентичною ситуацією і пропонують її обговорити. Після обговорення, представники від кожної групи пропонують учасникам відповіді на запитання, що були напрацьовані в підгрупі.
Ситуація. Дві подруги, Тетяна і Лариса, уперше потрапили на «дорослу» вечірку, де ніхто не збирався говорити, що спиртне їм ще рано споживати, де взагалі нікому було підказати, як їм поводитись.Як і всі, подруги випили по чарочці коньяку, і їм відразустало весело. Після другої чарки Тетяна в захватіхихикала, танцювала до упаду, і все навколо кружляло разом з нею. Третю чарку вона випила деяким зусиллям, але відмовитись вважалазанезручність,оскільки тост був «За прекрасних панянок!». Після цього Тетяна стала поводитися зовсім нерозумно: загравала з хлопцями, втручалася в чужі розмови, приставала до всіх з обіймами та поцілунками.Лариса, навпаки, трималася прекрасно, хоч і пила нарівні з Тетяною. Вона робила знаки, намагаючись зупинити Тетяну, повернути її поведінку в рамки пристойності.
Незважаючи на відчайдушний настрій, четверту чарку Тетяна питиипобоюваласяале, подивившись на Ларису, яка зробила це зовсім спокійно, вирішила не відставати. Незабаром язик у неї почав заплітатися, руки-ноги не слухалися,почувалась погано взагалі вже нічого не розуміла. П'ятий тост підняли за батьків.«Пити до дна! - кричали з усіх боків. — Батьки - це святе!». І цього разу, зробивши над собою зусилля,Тетяна з відразою випила. Добре, що поруч сиділа Лариса, яка довела подругудо туалету, інакше її знудило б прямо за столом.Якби не Лариса,Тетяна взагалі бдодому не добралася. Вона йшла, плентаючись, не розуміючи, в який бік іти, часто сідала на землю і бурмотіла, що спатиме тут. Лариса ледве довела її і «передала» з рук у руки батькам. Батьки Тетяни жахнулися. Промучившись із дочкою всю ніч, вони довго лаяли її та все ставили у приклад Ларису, яка поводилася пристойно, а не напилася донапівсмерті.
«Дивно, — думала Таня, — адже ми ж з Ларисою пили однаково;чому вона
сп'яніла менше за мене?».
Дайте відповіді на запитання:
1. Хто з дівчат біологічно схильний до алкоголізму?
2. Як варто поводитися стосовно алкоголю Ларисі?
3. Як варто поводитися стосовно алкоголю Тетяні?
4. Чи правильну позицію зайняли батьки Тетяни?
5. Які симптоми алкогольного отруєння спостерігалися в Тетяни?
10.Гра «Мені подобається в тобі…» (5 хв.)
Мета: сформувати емоційно сприятливий клімат у групі.
Хід гри: Учасники сідають у коло, тренер пропонує послідовно один за одним, обмінятися думками про сусіда.
11.Вправа «Вміння сказати - ні» (8 хв.)
Мета: навчити виробляти вміння говорити «ні», не дозволяти маніпулювати собою.
Матеріали:плакат із зображенням підлітків та фразами, які можна почути в товаристві підлітків стосовно відмови від уживання спиртного, аркушіпаперу, ручки,фліп-чарт, фломастери.
Хід вправи: до стіни прикріплюється плакат.
Серед учасників формуються 6 груп і кожній пропонується одна із 6 фраз. Учасники мають обговорити у своїх групах, що може підліток відповісти, коли не бажає пити. Кожна можлива відповідь -відмова пишеться на окремому маленькому аркуші, який потім прикріплюється на плакат.На чистому аркуші паперу кожна з груп пише «свою» фразу великими літерами і приклеює на цей же аркуш свої варіанти відповідей -відмов. Усі аркуші кріпляться на стіну біля плакату. Кожна група зачитує свої відповіді -відмови і обговорює з усіма учасниками. Ті відповіді-відмови, які учасники вважають вдалими, наклеюють на плакат. Аналізують, що вийшло, підсумовують, які альтернативи можна запропонувати дітям, щоб відмовитись від споживання спиртного у товаристві.
12. Вправа «Плюси та мінуси» (7 хв.)
Учасники діляться на пари. Їм пропонується на аркуші паперу написати «плюси» та «мінуси» у споживанні алкоголю. Після цього кожна пара зачитує свої варіанти, а тренер фіксує це на дошці. Підводяться підсумки.
13.Рефлексія (3хв)
Мета: отримати зворотній зв’язок від учасників щодо проведеного тренінгу та поданої інформації.
Учасники стають в коло і продовжують фразу «На цьому занятті я зрозумів(ла), що… » та «Я скажу «НІ» алкоголю, бо…»
Тренер. А зараз уявіть собі таку картину: пташка сидить на гілці цього дерева. Раптом налетів вітер, гойднув гілку - і пташка, і листок кружляють у повітрі. Але є суттєва різниця у їхньому польоті.Ось так і ви можете прожити своє життя або активно, як пташка,і бути творцем своєї долі, долі своєї сім’ї, своєї країни, або ж пасивно, як листок, летіти за вітром,щоб згодом упасти на землю.Я бажаю вам стати «пташками», а не «листочками» - справжніми творцями своєї долі, які вміють критично оцінювати свої і чужі погляди, відповідати за свої вчинки, бути толерантними, не мати шкідливих звичок.
14. Вправа «Посмішка по колу» (2хв)
Мета: підсумувати заняття, з׳ясувати враження від нього.
Хід вправи: (підлітки стають у коло, беруться за руки і передають «посмішку по колу»).Кожен підліток повертається до свого сусіда справа чи зліва і, побажавши йому щось приємне, посміхається, той робить те саме наступному учаснику і т.д.
15. Вправа «Аналіз очікувань» (2 хв)
Мета: проаналізувати, чи справдились очікування учасників.
Якщо ваші очікування справдилися, то давайте перенесемо їх у скриньку.
16.Підведення підсумків (1 хв). У людини, що вживає алкогольні напої, може розвинутись така хвороба, як алкоголізм. Вона руйнує життєві плани, пригнічує, приносить з собою безліч проблем. Щоб цього не сталося, треба пам'ятати0, що ваше здоров'я і ваша доля —у ваших руках.