ПСИХОГІГІЄНІЧНІ НАВИЧКИ ПЕДАГОГА В СУЧАСНІЙ ШКОЛІ

Про матеріал
В умовах активного реформування системи освіти виконання завдань навчально-виховного процесу вимагає певного рівня здоров'я і працездатності учня. Саме педагог в умовах оптимізації навчально-виховного процесу з метою збереження психічного здоров'я учня повинен використовувати знання фізіології, гігієни, психології у своїй практичній навчальній діяльності.
Перегляд файлу

ПСИХОГІГІЄНІЧНІ НАВИЧКИ ПЕДАГОГА В СУЧАСНІЙ ШКОЛІ

 

В умовах активного реформування системи освіти виконання завдань навчально-виховного процесу вимагає певного рівня здоров'я і працездатності учня. Саме педагог в умовах оптимізації навчально-виховного процесу з метою збереження психічного здоров'я учня повинен використовувати знання фізіології, гігієни, психології у своїй практичній навчальній діяльності.

Без знання основних психофізіологічних особливостей і закономірностей розвитку дитини досить важко досягти високого рівня навчально-пізнавальної діяльності та оптимальної працездатності на кожному окремому етапі навчання. Особистість педагога - інструмент педагогічного впливу на учнів і вихованців, що обумовлює необхідність постійного руху до нових рівнів досконалості. Тому від особистості вчителя і рівня його професійної підготовки багато в чому буде залежати формування, збереження і зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров'я дітей.

Шкільне виховання, так само як і викладання, обумовлюється вивіреною постановкою викладання, особливими особистими якостями і характером вчителя. Обов'язково на першому місці повинна бути любов і повага до учнів, суворе виконання обов'язків, точність навіть в дрібницях, а також справедливість і об'єктивність

Ще в кінці 20-х років XX століття були сформульовані, а в наші дні конкретизовані такі психогігієнічні показання до педагогічної професії.

 

Фізичні якості педагога: гарне, міцне здоров'я; досить гучний, витривалий голос, який має властивості не втомлюватися, не змінювати тембру і висоти по ходу навчального процесу незалежно від навантаження.

 

          Психофізичні якості: особлива витривалість нервово-психічної сфери; вивірена точність і рівномірність рухів; здатність до розбірливого говоріння; вміння пристосовуватися до особливостей сприйняття матеріалу учнями конкретної групи; вміння точно виражати свої почуття і уявлення через жести і міміку.

 

Інтелектуально-вольові якості: володіння увагою учнів при великому обсязі матеріалу; вміння концентрувати увагу на одному предметі, не відволікаючись на навколишні враження; вміння, коли це необхідно в педагогічному процесі, концентрувати увагу відразу на декількох предметах.

 

Сприйняття: має відрізнятися швидкістю і різноманіттям, готовністю до тривалого і глибокого пізнавального інтересу, здатністю творчо працювати. Ніякими етичними бесідами ми не доб'ємося того, щоб учень прагнув до знань, якщо весь процес навчання не буде спонукати у нього внутрішню потребу в знаннях.

 

Відтворення: має бути точним і швидким з умінням спостерігати за поведінкою дітей і швидко комбінувати, тобто пов'язувати думки і уявлення, причому комбінації повинні відзначатися доцільністю, широтою суджень і оригінальністю. Повинна бути ясно виражена здатність до абстракції, жива фантазія зі схильністю до творчості. Педагог не повинен мати жодної з форм збудливості нервово-психічної сфери, а також не повинен проявляти негативні емоції.

 

Чуттєва сфера: важливо вміти втихомирювати будь-який мимовільний рух, особливо пов'язаний з негативними емоціями. Педагог повинен вміти добре розрізняти кольори, диференціювати шуми, стежити за температурою тіла.

 

Наведені психогігієнічні рекомендації до особистості педагога визначають його професійну позицію щодо збереження та зміцнення як особистого психічного здоров'я, так і психічного здоров'я дітей та підлітків. У зв'язку з цим педагогу особливо необхідні знання з проблем психогігієни.

          Теоретичні та практичні аспекти психогігієни навчально-виховного процесу щодо збереження та зміцнення психічного здоров'я дітей та підлітків педагог повинен вміти використовувати у своїй професійній діяльності

Таким чином, психогігієнічна позиція педагога повинна формуватися в процесі практичної реалізації професійних установок, спрямованих на захист індивідуального психічного розвитку дитини.

Кожен учитель повинен володіти педагогічною технікою, тобто різноманітними прийомами, розуміти особливості кожного з них і вміти їх правильно застосовувати. Саме в техніці вчителя проявляється творча особистість, глибокий пізнавальний інтерес, здатність творчо працювати. Ніякими етичними бесідами ми не доб'ємося того, щоб учень прагнув до знань, якщо весь процес навчання не спонукає у нього внутрішню потребу в знаннях, готовність до напруженої розумової праці.

Учитель повинен направляти свою професійну діяльність не тільки на конкретну навчальну роботу школярів, а й впливати на їх інтелектуальний, емоційний, розумовий і фізичний розвиток. При цьому він повинен постійно вдосконалюватися в діагностиці, яку вчителю слід починати з самого себе. Це і самоаналіз уроку, і діагностика своїх можливостей, і наявність різноманітних методик. Діагностика - це не споглядання, а доброзичливе, цілеспрямоване, вибіркове спостереження за дитиною в різних видах діяльності, це застосування різних видів індивідуальних навчальних, ігрових завдань, максимально розкриваючих дитячу особистість.

 Сьогодні в умовах реалізації державних стандартів в освіті передбачається зростання впливу школи на особистість школяра на 60-70%. А це в свою чергу вимагає використання нових педагогічних технологій в навчально-виховному процесі. Сучана нова школа повинна мати справу з індивідуальністю, самобутністю особистості, оскільки індивідуальність є головним принципом етики, і педагог повинен виступати керівним методологічним знаряддям у вихованні та навчанні дитини

  Очевидно, що нова школа повинна бути носієм особистісно орієнтованої педагогіки співробітництва, тобто такої, коли вчитель і учень самореалізуються в спільній роботі, в творчому пошуку, коли одна творча особистість (учитель) творить іншу творчу особистість (учня). Без знань психогігієни навчання і виховання неможливо успішно вирішити цю проблему, адже тільки при створенні сприятливих умов і комфортного психологічного середовища може розвиватися особистість.

У зв'язку з цим перед сучасною школою стоять такі психогігієнічні вимоги до процесу навчання:

 

 1.Кожен учень повинен бути орієнтований на навчання, тобто знати для чого він вчиться.

 

 2.Навчання повинно здійснюватися в умовах фізичного і психологічного комфорту: вчитися повинно бути зручно, приємно, цікаво, неважко, при цьому ніщо не повинно відволікати. Періодично слід змінювати навантаження на м'язи тіла, чергувати стимулювання різних типів розумових процесів; сприйняття за допомогою слуху доповнювати сприйняттями за допомогою зору, і, можливо, відчуття, нюху; пасивне навчання (слухати, читати, писати) чергувати з активним (обмінюватися думками, аналізувати і синтезувати інформацію).

 

 3.Процес навчання повинен супроводжуватися тільки позитивними емоціями: радістю від отримання нових знань і досягнення успіху, задоволеністю, похвалою і т.д.

 

 Центральним завданням психогігієни і психопрофілактики в праці вчителя є нормалізація морально-психологічного клімату в колективі школи, міжособистісних відносин, нейтралізація факторів підвищення психоемоційного напруження. Найважливіша умова нейтралізації психоемоційного напруження педагогічної діяльності - це висока трудова активність, творчий характер праці, бажання отримати радість, задоволення від своєї діяльності, прагнення до професійного росту, вдосконалення педагогічної майстерності, можливості проявити свої здібності. Поряд з цим, досить важливим є дотримання професійної психогігієни, володіння технікою і вмінням нейтралізувати несприятливий вплив, оптимізувати психоемоційний стан. Основою міжособистісних відносин для вчителя має стати самовладання. Вміти управляти своїми емоціями життєво важливо, саме емоції часто є безпосередньою причиною конфлікту, ускладнюють спілкування з оточуючими, шкідливо позначаються на стані здоров'я. Але самовладання - це не тільки зовнішня врівноваженість і спокійна реакція на подразники. Уміння зовні не виявляти емоцій не виключає їх негативного впливу на організм. Емоцію, емоційний розряд, якщо він виник, затримати неможливо. Можуть бути тільки затримані ті його компоненти, які підпорядковані вольовому контролю. Але такі реакції, як зміна тонусу і просвіту судин (підвищення артеріального тиску, почервоніння або збліднення шкіри), почастішання серцебиття, зміна потовиділення і деякі інші, зупинити майже неможливо. Крім того, при часто повторюваних емоціях їх несприятливий вплив може підсумовуватися, посилюватися і закріплюватися.

 Найвірніший шлях до набуття внутрішнього, глибинного самовладання - це вміння перетворити негативный осередок збудження в позитивний, вміння уникнути психотравмуючої ситуації, володіння технікою психологічного захисту, знання методів  розрядки негативних емоцій. Дуже важливо виробити в собі психологічно правильний стиль спілкування. При цьому важливо розглядати процес взаємин з учнями, батьками учнів, колегами як джерело корисної інформації, виховувати в собі уважність, доброзичливість, шанобливе ставлення до співрозмовника. Провідними рисами характеру повинні бути такт і терпіння.

Наявність високого рівня психоемоційного напруження в педагогічній праці ставить перед учителем завдання формування своєрідного антистресового імунітету, тому що повне виключення міжособистісних конфліктів та емоційно стресових ситуацій практично неможливо. У цьому плані велике значення надається вихованню «культури» негативних емоцій, яка полягає в умінні  не реагувати в конфліктних ситуаціях невиправданими емоційними реакціями і тим самим перешкоджати переходу їх в форму застійних тривалих переживань. Надлишкові емоції є неусвідомлене вираження своєї безпорадності.

Існують прийоми психологічного захисту, спрямовані на зниження значущості психотравмуючої ситуації, конфлікту, стресу. До них відносяться: вироблення раціонального підходу і відношення до зовнішніх обставин. Основне - аналіз і переоцінка стресових подій і чинників. Необхідно знайти аргументи на користь того, що все не так й погано, відмовитись від думки виправдати свої невдачі, образи або втрати, тільки зовнішніми обставинами. Може бути, буде потрібна корекція внутрішніх установок, ціннісних орієнтацій, переконань або поглядів.

 

Таким чином, впровадження нових педагогічних технологій, зокрема технології особистісно орієнтованого навчання та виховання, вимагає відповідної підготовки вчителів, в тому числі і в області психогігієни.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗПИСКА-ДОЗВІЛ

Я, _Подобєд Марина Борисівна _________________________________________________________________

____________________________________________________________________,

вчитель _англійської мови _____________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

дозволяю друкувати мій матеріал «Психогігієнічні навички педага в сучасній школі» _________________________________________

_____________________________________________________________________

у всеукраїнському науково-методичному журналі «Педагогічна майстерня» ____________________________

_____________________________________________________________________

Видавничої групи «Основа».

 Так, я передплачую журнал(и) ВГ «Основа», додаю копію передплатної квитанції

 Передаю свій матеріал на безоплатній основі

Гарантую, що цей матеріал є моєю власною авторською розробкою і не переданий до інших видавництв. Так.

 

Дата 18 липня 2018 року     Підпис М.Б. Подобєд

 

 

АНКЕТА АВТОРА ВИДАВНИЧОЇ ГРУПИ «ОСНОВА»

Прізвище __Подобєд _________________________________________________________

Ім ’я__Марина _________________________ По  батькові_Борисівна__________________________

Місце роботи (повна назва закладу) Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 12 Покровської міської ради Донецької області ___________________________________

_____________________________________________________________________

Посада вчитель англійської мови _____________________________________________________________

Кваліфікаційна категорія, звання  вища категорія, старший учитель _______________________________________

_____________________________________________________________________

Домашня адреса Донецька область місто Покровськ проспект Шахтобудівників буд. 42 кв. 50 _____________________________________________________

_____________________________________________________________________

Поштовий індекс_85300____________ телефон дом. (0958392816_______) __________________

Телефон служб. (    52-12-59____)________________ e-mail marinamars02@gmail.com_________________________

 

Так. Я передаю персональні дані, зазначені у цій розписці-анкеті, та надаю дозвіл на їх подальше використання та обробку (з метою реалізації цивільно-правових відносин, адміністративно-правових відносин, податкових відносин, відносин у сфері бухгалтерського обліку і у сфері інших відносин, що вимагають обробки персональних даних), довічне зберігання та видалення.

 

 

doc
Додано
31 травня 2020
Переглядів
1259
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку