УРОК № 28
Тема: Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності.
Характерні риси ренесансної культури і літератури.
Мета: розкрити особливості епохи Відродження та її значення для європейської і світової культури; підготувати учнів до сприйняття творів представників цієї епохи; розвивати навички логічного мислення, усного і писемного зв’язного мовлення; сприяти формуванню зацікавленості спадщиною Ренесансу.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: портрети представників епохи Відродження, репродукції картин, презентації, схеми
Епіграф:
«…Зникає все – лише нетлінні
Поети, простір і зірки!»
Осип Мандельштам
«Хай нащадки одержать від нас
дещо подібне до того,
що нам самим
лишилося від наших предків»
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда на повторення:
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні, діти, я пропоную вам поринути у цікаву подорож епохою, яка була чи не найбільш значущим періодом в історії мистецтва та подарувала світові цілу плеяду геніїв. В цю пору тон усім країнам Європи задавала Італія, в мистецтві провідними були вірність класичним ідеалам та реалізм зображення. А назва цієї епохи – Відродження.
ІІІ. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу
1. Поетична хвилинка
Посвята
Історії людства сторінки гортаю
І постаті, ніби перлини, стрічаю.
Античність, Середні віки, Ренесанс...
У кожній епосі в людини є шанс
Ім'я залишити на згадку в віках,
Хоч вітер століть і розвіє вже прах.
Доба Ренесансу титанів зростила,
На жаль, цінувати не всіх вона вміла:
В вогні інквізиції Бруно згорів,
Не встиг і Рабле все зробити, що вмів –
Помер він у злиднях, бо чесно прожив,
Й багатим ніколи в житті не служив.
П'ять місяців допит суворий тривав,
Мудрець Галілео «каяття» прийняв,
На коліна в одязі грішника став,
«Вона обертається!» - все ж заволав.
Леонардо да Вінчі чужина ховала,
Про смерть батьківщина не чула й не знала.
Ніхто не зумів руху часу спинити,
Могутніх титанів не сила зломити.
Вони нас навчають життя цінувати,
Любити Вітчизну і палко кохати,
В житті головне – сміливими бути,
Та гідність і честь свою не забути..
ІV. Оголошення теми і завдань уроку
Сьогодні ми перегорнемо ще одну сторінку історії світової культури і поведемо мову про добу Відродження.
V. Сприйняття навчального матеріалу
1. Виступ учнів – літературознавців
Відродження - епоха великих змін у поглядах на людину й світ. Назву їй дав у 1550 році видатний італійський митець Джорджіо Вазарі. У цей період заново відкриті античні літературні ідеї сміливості думки, різнорідності поглядів на життя, гармонії людини збігалися з настроями тогочасної людини. На зміну аскетизму, схоластиці приходить гасло «Я — людина, ніщо людське не вважаю чужим для себе». Серед діячів культури зростало захоплення культурою стародавніх греків і римлян, їхнім шанобливим ставленням до людини (на відміну від церкви, яка трактувала людину гріховною істотою, а працю — божою карою). Таких людей називали гуманістами (від латин.— «людський»). Із їхньою допомогою антична культура змогла відновитися та стати основою для нової культури — Відродження, або Ренесансу.
Робота з поняттями.
Ключові слова:
Гуманізм — прогресивна течія в західноєвропейській культурі, спрямована на утвердження поваги до гідності й розуму людини, її права на земне щастя, вільний вияв природних людських почуттів і здібностей.
Відродження — період в історії Європи, коли в людей відродився інтерес до античної культури.
Ренесанс — епоха в розвитку культури в низці країн Європи, що настала після Середньовіччя. Характеризується піднесенням суспільно-політичного й культурного рухів.
Основні ідеї гуманістів
Отже, ці гуманістичні ідеї лягли в основу культури епохи Відродження. Не випадково батьківщиною Відродження стала Італія — одна з країн класичної античної культури. Представникам італійського Відродження здавалося, що вони відновлюють мистецтво Давніх Греції та Риму, хоча насправді це був фактично новий підхід до відображення реального світу людини та природи на основах гуманізму. У їхніх мистецьких творах домінує образ прекрасної, гармонійно розвиненої, сильної духом і тілом людини — героя,який зміг піднятися над буденністю.
В історії літератури прийнято таку періодизацію літератури Відродження:
3.1. Періодизація епохи Відродження.
Слово «відродження» сигналізує про те, що йдеться не про появу на світ (народження), а про відновлення чогось, що існувало раніше. Слово «відродження» - італійське, як термін почало вживатись в 1550 році. На Заході цю епоху стали називати Ренесансом (що французькою означає розквіт).
Виділяють кілька етапів розвитку епохи Відродження (запис в зошит).
І. Проторенесанс – друга половина ХІІІ – перша половина ХІV ст..
ІІ. Раннє Відродження – друга половина ХІV – ХV ст..
ІІІ. Високе Відродження – кінець ХV – початок ХVІ ст..
ІV. Пізнє Відродження – ХVІ ст..
3.2.»Титани доби Відродження»
Із Відродження почалася епоха становлення сучасної науки, з нею пов’язані важливі наукові відкриття. Великі географічні відкриття розширили земний простір, змінили уявлення про земний світ. Гуманісти доби Відродження були наділені багатьма талантами, таких творців ми називаємо універсальними творцями. Особливе місце займають художники та письменники доби Відродження.
Визначних діячів доби Відродження в історії людства називають титанами.
- Мореплавці: Христофор Колумб, Васко де Гама, Фернандо Магеллан.
- Вчені: Нікола Коперник, Галілео Галілей, Джордано Бруно.
- Художники: Рафаель Санті, Тіціан, Боттіччеллі, Джордоне.
- Універсальні творці: Леонардо да Вінчі, Мікеланджело.
- Письменники: Франческо Петрарка, Мігель Сервантес, Вільям Шекспір
4.Релакспауза(слухання музики доби Відродження. «Середньовічна пісня»).
Перегляд репродукцій картин Леонардо да Вінчі «Джоконда» та «Дама з горностаєм», Рафаеля «Сікстинська Мадонна», Сандро Боттічеллі «Мадонна дель Магніфікат»; скульптури «Давид» і «Мойсей» Мікеланджело (коментар картин).
VІ. Узагальнення та систематизація знань
1.Складання опорного конспекту
Група № 1
Дайте розгорнуту відповідь на запитання «Чому Відродження – переломна доба в історії європейської культури?»
Група № 2
Поясніть, чому Данте Аліг’єрі називають поетом Передвідродження (останній поет Середньовіччя і перший поет Нового часу)?
Група № 3
Порівняйте образи Мадонни, створені Сандро Боттічеллі, Леонардо да Вінчі та Рафаелем Санті.
VІІ. Підбиття підсумків уроку
2.Слово вчителя.
Минають століття. Через простір і час витвори мистецтва епохи Відродження досягають душі нащадків.
Переднашими очима промайнули прекрасні зразки мистецтва доби Відродження, які заворожують сучасників своєю красою , неповторністю , глибиною. У спадок від цієї доби ми отримали прекрасні шедеври мистецтва художників Рафаеля Санті, Сандро Боттічеллі, Леонардо да Вінчі, Мікеланджело, КозімоРосселлі ,Тиціана , літераторів Рабле, Шекспіра, Петрарки, Сервантеса, Боккаччо та багатьох інших. Бережімо ці безсмертні скарби.
Хоч пройшли вже століття суворі,
І змінилися люди й земля,
Та Джоконди уста чудові,
Не поглине людей забуття.
Не забудем Петрарки Лауру,
Беатрічезгадаєм сумну,
Данте постать завжди похмуру,
Що мандрує кудись в далину…
І Ромео, що любить Джульєтту,
Так, що ладен для неї на все,
І Шекспіра чудові сонети,
Де кохання прекрасне й святе.
Й Дон Кіхот вирушає в дорогу,
Й Санчо Панса з собою бере,
Хтось чекає його допомогу,
І надію у серці несе.
Ми шануєм мистецтво Відродження,
І не стримуємо свого захоплення.
VІІІ. Домашнє завдання