Ернест Гемінгвей – американський письменник. Повість – притча «Старий і море»
Мета: зацікавити учнів творчістю Е. Гемінгвея, ознайомити з основними фактами життя і творчості письменника; розвивати навички усного мовлення, вміння визначати головне, відповідати на поставлені запитання ; довести, що повість-притча «Старий і море» - це твір про сильну людину, здатну протистояти зовнішнім викликам і не лише вистояти в боротьбі, а й перемогти; виховувати моральні якості в учнів; любов до природи; любов до читання і вміння розуміти прочитане.
Наочність: портрет Гемінгвея, реферати про життєвий шлях, твори митця, ілюстрації до окремих епізодів твору, вислови видатних людей про Гемінгвея.
Епіграф: Сила книжок Гемінгвея в чуйній і вимогливій людяності, їм притаманна радість боротьби за людину, яку можна вбити, але не можна здолати. (Д.Затонський)
Перебіг уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Придивіться до портретів американського письменника Е.Гемінгвея. Що ви можете сказати про цю людину, дивлячись на ці зображення?
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Робота над темою уроку
Гемінгвей – легенда ХХ століття мав свій «Кодекс честі», заснований на твердженні – єдине, що
залишається людині, приреченій на поразку – бути мужньою і дотримуватись правил «чесної гри».
«Кодекс честі» включає такі правила:
- Будь мужнім, умій гідно відповідати ударом на удар.
- Не сподівайтесь на співчуття, не ремствуй.
- Не піддавайся почуттям: краще холодність, аніж беззахисність.
- Тільки так, можливо, вцілієш фізично у страшному, кривавому світі, в якому тобі випало нещастя жити, - тільки якщо щомиті будеш готовий до двобою з ним, тільки якщо, вирушаючи у дорогу, не візьмеш із собою жодного вантажу любові і віри.
- Але будь і мужнім, чесним, справедливим.
- Не нападай – боронись.
- Не прагни користатися з недосконалості, з підлості навколишнього світу.
- У крайньому разі відповідай супротивникові тим самим, але не чини проти нього підлоти.
- Залишайся благородним навіть стосовно нього, не задля нього – задля себе.
- Тільки так ти збережеш шанс уціліти морально, не даси іншим зруйнувати твою особистість, твою людську гідність – те єдине, що у тебе ще залишилося, без чого не -можливо та й немає сенсу жити.
- Стосовно яких тез кодексу ви б хотіли висловити свою думку?
- Яким і чому ви уявляєте собі автора цього кодексу? Чи імпонує вам така особистість?
а). Повість – художній твір оповідного характеру, у якому змальовано історію життя людини у зіткненні з життєвими явищами та долями інших людей.
б). Притча – твір із чітко вираженою мораллю, із конкретною повчальною ідеєю.
в). Історія створення повісті «Старий і море»
В основу оповіді покладено реальний випадок із життя кубинця, який близько 80 днів рибалив біля берегів Гавани. Йому пощастило піймати гігантську рибину, але так і не вдалося доставити до берега. Здобич розшматували акули. Цю історію Гемінгвей наситив новими деталями, збагатив глибоким життєвим і філософським змістом. Повість була надрукована 1952р. на сторінках журналу «Life». Тираж у 5,5 млн був розпроданий за 48 годин.
Повість – притча «Старий і море» - гімн мужності людини, її волі і силі. Чому гімн? Шукаємо відповідь…
- Назвіть головних героїв повісті?
- За яких обставин ми зустрічаємо старого і хлопця?
- Яким постає перед нами старий? (опис). Про що говорять очі? (душа велика і прекрасна, як море; дух сильний і непереможний, як море).
- Чи згодні ви з тим, що головний герой є «незвичайним старим»?
- Знайдіть цитати, що характеризують напружену боротьбу Сантьяго з рибино.. Як сприймає Сантьяго впійману рибу? (перемогу над достойним супротивником).
- Хто вкрав щастя старого? Як старий вистояв у боротьбі з акулами?
- Сантьяго переможець чи переможений?
- Що спільного між автором і героєм? (автор – людина-легенда; старий – незвичайний старий, борець)
- Чи варто стільки боротися, щоб залишитися ні з чим?
- Перечитайте епіграф до уроку. Чи згодні ви з літературознавцем Д.Затонським? Відповідь обгрунтуйте.
Домашнє завдання. Спробуйте витлумачити підтекстову символіку повісті, зокрема, що символізують море, самотній парус, рибина.