Ернест Гемінгвей – американський письменник. Повість – притча «Старий і море»

Про матеріал
Мета: зацікавити учнів творчістю Е. Гемінгвея, ознайомити з основними фактами життя і творчості письменника; розвивати навички усного мовлення, вміння визначати головне, відповідати на поставлені запитання ; довести, що повість-притча «Старий і море» - це твір про сильну людину, здатну протистояти зовнішнім викликам і не лише вистояти в боротьбі, а й перемогти; виховувати моральні якості в учнів; любов до природи; любов до читання і вміння розуміти прочитане.
Перегляд файлу

Ернест Гемінгвей – американський письменник. Повість – притча «Старий і море»

 

Мета:  зацікавити учнів творчістю Е. Гемінгвея, ознайомити з основними фактами життя і творчості письменника; розвивати навички усного мовлення, вміння визначати головне, відповідати на поставлені запитання ; довести, що повість-притча «Старий і море» - це твір про сильну людину, здатну протистояти зовнішнім викликам і не лише вистояти в боротьбі, а й перемогти; виховувати моральні якості в учнів; любов до природи; любов до читання і вміння розуміти прочитане.

 

Наочність: портрет Гемінгвея, реферати про життєвий шлях, твори митця, ілюстрації до окремих епізодів твору, вислови видатних людей про Гемінгвея.

 

Епіграф: Сила книжок Гемінгвея в чуйній і вимогливій людяності, їм притаманна радість боротьби за людину, яку можна вбити, але не можна здолати. (Д.Затонський)

 

Перебіг уроку:

 

І. Організаційний момент

Ернест Хемінгуей: цікаві факти про відчайдушного письменникаЕрне́ст Міллер Хемінгуей

ІІ. Актуалізація опорних знань

-         Придивіться до портретів американського письменника Е.Гемінгвея. Що ви можете сказати про цю людину, дивлячись на ці зображення?

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Робота над темою уроку

  1. Повідомлення учнів за випереджальним домашнім завданням (запис до зошитів)
  2. «Кодекс честі» Е.Гемінгвея (презентація)

Гемінгвей – легенда ХХ століття мав свій «Кодекс честі», заснований на твердженні – єдине, що

залишається людині, приреченій на поразку – бути мужньою і дотримуватись правил «чесної гри».

«Кодекс честі» включає такі правила:

-         Будь мужнім, умій гідно відповідати ударом на удар.

-         Не сподівайтесь на співчуття, не ремствуй.

-         Не піддавайся почуттям: краще холодність, аніж беззахисність.

-         Тільки так, можливо, вцілієш фізично у страшному, кривавому світі, в якому тобі випало нещастя жити, - тільки якщо щомиті будеш готовий до двобою з ним, тільки якщо, вирушаючи у дорогу, не візьмеш із собою жодного вантажу любові і віри.

-         Але будь і мужнім, чесним, справедливим.

-         Не нападай – боронись.

-         Не прагни користатися з недосконалості, з підлості навколишнього світу.

-         У крайньому разі відповідай супротивникові тим самим, але не чини проти нього підлоти.

-         Залишайся благородним навіть стосовно нього, не задля нього – задля себе.

-         Тільки так ти збережеш шанс уціліти морально, не даси іншим зруйнувати твою особистість, твою людську гідність – те єдине, що у тебе ще залишилося, без чого не -можливо та й немає сенсу жити.

  1. Обговорення положень «Кодексу честі»

-         Стосовно яких тез кодексу ви б хотіли висловити  свою думку?

-         Яким і чому ви уявляєте собі автора цього кодексу? Чи імпонує вам така особистість?

  1. Літературознавча робота (зробити запис у зошиті)

а). Повість – художній твір оповідного характеру, у якому змальовано історію життя людини у зіткненні з життєвими явищами та долями інших людей.

б). Притча – твір із чітко вираженою мораллю, із конкретною повчальною ідеєю.

в). Історія створення повісті «Старий і море»

В основу оповіді покладено реальний випадок із життя кубинця, який близько 80 днів рибалив біля берегів Гавани. Йому пощастило піймати гігантську рибину, але так і не вдалося доставити до берега. Здобич розшматували акули. Цю історію Гемінгвей наситив новими деталями, збагатив глибоким життєвим і філософським змістом. Повість була надрукована 1952р. на сторінках журналу «Life». Тираж у 5,5 млн був розпроданий за 48 годин.

Повість – притча «Старий і море» - гімн мужності людини, її волі і силі. Чому гімн? Шукаємо відповідь…

  1. Дослідження тексту (робота над змістом твору)

-         Назвіть головних героїв повісті?

-         За яких обставин ми зустрічаємо старого і хлопця?

-         Яким постає перед нами старий? (опис). Про що говорять очі? (душа велика і прекрасна, як море; дух сильний і непереможний, як море).

-         Чи згодні ви з тим, що головний герой є «незвичайним старим»?

-         Знайдіть цитати, що характеризують напружену боротьбу Сантьяго з рибино.. Як сприймає Сантьяго впійману рибу? (перемогу над достойним супротивником).

-         Хто вкрав щастя старого? Як старий вистояв у боротьбі з акулами?

-         Сантьяго переможець чи переможений?

-         Що спільного між автором і героєм? (автор – людина-легенда; старий – незвичайний старий, борець)

-         Чи варто стільки боротися, щоб залишитися ні з чим?

  1. Робота над епіграфом

-         Перечитайте епіграф до уроку. Чи згодні ви з літературознавцем Д.Затонським? Відповідь обгрунтуйте.

  1. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

Домашнє завдання. Спробуйте витлумачити підтекстову символіку повісті, зокрема, що символізують море, самотній парус, рибина.

docx
Додано
18 жовтня 2023
Переглядів
259
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку