Урок. "Ернест Міллер Гемінгвей. Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті «Старий і море»."

Про матеріал
Мета: поглибити знання про життям і творчість Ернеста Гемінгвея; розкрити гуманістичний характер його творчості, інтерес до особистості; розглянути поняття повісті-притчі; показати як у повісті проявляються символічний сенс і філософський підтекст; сприяти формуванню та розвитку умінь творчого, естетичного читання, мовної компетентності; розвивати і удосконалювати навички критичного мислення.
Перегляд файлу

 

Урок для учнів 11 класу

Тема уроку: Ернест Міллер Гемінгвей. Реалістичний,  міфологічний і філософський  плани повісті «Старий і море». Символіка образів (риба, море, рибалка, хлопчик та ін.) Образ Сантьяго. Ознаки притчі у повісті

Мета: поглибити знання про життям і творчість  Ернеста Гемінгвея; розкрити гуманістичний характер його творчості, інтерес до особистості; розглянути поняття повісті-притчі; показати як у повісті проявляються символічний сенс і філософський підтекст; сприяти формуванню та розвитку умінь творчого, естетичного читання, мовної компетентності; розвивати і удосконалювати навички критичного мислення.

Предметні компетенції:

 

 Теоретичні (знати): основні дати з життя і творчості письменника, зміст

 

повісті, символи повісті; визначення: повість, притча, «принцип айсберга».

 

Практичні (вміти):  виділяти характерні риси творчості письменника,

 

характеризувати епічний твір, образи, пояснювати притчовий та

 

філософський зміст повісті «Старий і море».

Ключові компетентності: спілкування державною мовою (портрет героя, «незвичайний старий»);  математична  ( вправа «Айсберг»,  таблиця); природничі науки і технології ( чи знав старий море; чи зміг би перемогти рибину без знань про море та його мешканців; проблема людини і природи );

інформаційно-цифрова:  Вікіпедія ( матеріал про Гемінгвея); відеопрезентація ;

ініціативність і підприємливість: ( що допомогло Сантьяго витримати двобій з рибиною); соціальна та громадянська компетентність: чому Сантьяго бідний; що для нього головне в житті; як ставилися люди і хлопчик до Сантьяго; екологічна грамотність і здоровий спосіб життя: яким видом спорту захоплювалися герої, що ви знаєте про цей вид спорту; як поводить себе в морі старий рибалка.

Предметні компетентності (за програмою):

 

Знаннєвий компонент:  знає основні відомості про життя і творчість

 Е.М. Гемінгвея;

 

розуміє значення творчості письменника у світовому літературному процесі;

 

Діяльнісний компонент: аналізує ідейно-тематичний зміст, сюжет, композицію,

 

проблематику художнього твору;

 

характеризує персонажів твору, стильові особливості прочитаного тексту;

 

виявляє й аргументує жанрові ознаки твору;

 

 Ціннісний компонент: обговорює філософсько-етичні проблеми, порушені у творі;

висловлює судження щодо сенсу людського буття, морального вибору людини;

робить висновки про значення прочитаних творів для духовного зростання

особистості

Наскрізні змістові лінії:

-    «Громадянська відповідальність» (НЛ-2)

-    «Здоров’я й безпека» (НЛ-3)

-    «Підприємливість і фінансова грамотність» (НЛ-4)

Міжпредметні зв’язки (МЗ):

Всесвітня історія:  І та ІІ світові війни.

Філософія: Сучасна філософська думка.

Українська мова: Розвиток зв’язного мовлення.

Географія, біологія

Мистецький контекст (МК):

малюнки до повісті «Старий і море», портрет письменника, відеоматеріали (м/ф «Старий і море»), презентація до уроку, листок завдань для учнів; мережа Інтернет

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок; урок з елементами критичного мислення

Обладнання: портрет Е.М. Гемінгвея, підручник, ноутбук, проектор, смартфони

                                                        Хід уроку:

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Величезна зацікавленість творчістю американського письменника в Україні виникла в 60-х роках XX століття. Для представників тогочасної інтелігенції  американський письменник став  не просто улюбленим автором, а значно більшим -  символом людської гідності.  У багатьох домівках можна було  побачити портрети цього  усміхненого бороданя у светрі.  Саме такий образ цієї мужньої, вольової й оптимістичної людини зберігся в пам’яті читачів різних поколінь.

- Як ви думаєте, про кого йде мова?

2. Сьогодні ми з вами будемо говорити  про відомого американського письменника Ернеста Міллера Гемінгвея. (Додаток № 1)

Перед вами портрет письменника.  Є такий вираз: очі  - дзеркало душі. Як ви це розумієте ? ( очі відображають стан душі людини).

-         Вдивіться уважно в портрет. Про що вам говорить цей погляд очей?

-         Якими рисами характеру повинна володіти ця людина?

(Відповіді дітей)

Слово вчителя. Зморшки на лобі можуть розповісти  про те, як складеться  доля тієї чи іншої  людини. Фахівці стверджують, якщо у людини на лобі є дві горизонтальні  глибокі зморшки,  то таку людину завжди буде супроводжувати  успіх і удача в справах.  Такі люди вирізняються  інтелектом, широким кругозором, відрізняються  від інших винахідливістю і  гнучкістю. Якщо на лобі є три   глибокі лінії, то така людина відрізняється  артистизмом, творчою натурою і позитивним мисленням. Довгі горизонтальні зморшки  вказують на те, що людина буде користуватися  великою популярністю і повагою

III. Опрацювання біографії Ернеста Гемінгвея

1. Перевіримо домашнє завдання. Ви вдома познайомилися з біографією Гемінгвея. Записали  хронологічну таблицю. Але перевіряти домашнє завдання ми будемо з учнями, які  підготували біографію Гема з інших джерел. Вони зараз вам презентуватимуть  біографію, а ваше завдання  почути її, доповнити свою хронологічну таблицю  новим матеріалом.

Презентація на  слайдах біографії Гемінгвея.

Слово вчителя. Бесіда  з учнями про  доповнення щодо їхніх хронологічних таблиць

2.Теорія літератури. «Втрачене покоління». ( Додаток № 2)

Індивідуальне завдання: поінформувати учнів класу про поняття «втрачене покоління», «втрачена генерація». 

2.  Опрацюваня «кодексу честі»  Гемінгвея. (Додаток № 3)

Питання до бесіди:

- Чому кодекс людської гідності  був створений Гемінгвеєм?

- Чи змогли б ви жити за законами  Гемінгвея?

- Що вас вразило в цьому кодексі?

3. Опрацювання  у підручнику  Ю.І. Ковбасенка  статті « Повість «Старий і море» ( стор. 188-190)

Слово вчителя. «Героїв кодексу» Гемінгвей  досить часто зображав в екстремальній ситуації, коли яскраво розкриваються їхні характери, висвічуються найпотаємніші закутки їхніх душ. Сьогодні ми розглянемо його повість – притчу «Старий і море».

3.1.  Історія написання і жанр твору.

Задум - риба вагою три центнери затягла човен Гема далеко в море;   нарис «На блакитній воді» (1936р.) – епізод із кубинським рибалкою; повість «Старий і море» - (1952р.) за задумом.

3.2.  Теорія літератури. Робота над поняттями: повість – притча, принцип айсберга, підтекст (запис у зошиті).

Повість-притча. Повість – епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, в якому змальовано картину життя ряду персонажів протягом певного часу.

Притча – це повчальний  алегоричний твір, орієнтований на доведення життєвих цінностей.

«Принцип айсберга» – стилістичний прийом, коли читачеві відводиться роль «співавтора», який самостійно осягає  підтекст. (Додаток 4)

Підтекст – прихований, внутрішній зміст висловлювання.

4. Ознайомлення зі змістом твору. Ланцюжок подій. (Додаток № 5)

Старий рибалка Сантьяго  рибалив на Гольфстрімі - 84 дні поспіль  повертався без здобич і-40 днів із ним виходив у море  хлопчик Маноліно, але батьки звеліли йому  покинути   невдаху-рибалку -  Маноліно провідував Сантьяго: годував його, розважав -  старий вірив, що  йому пощастить – удосвіта на 85 день  Сантьяго  вирушив у море – раптом клюнула величезна риба – три дні й ночі риба  тягла човен, а Сантьяго, долаючи втому , голод і біль,   у порізаних долонях тримав  жилку, на якій була риба, то натягуючи, то  відпускаючи  її – нарешті риба втомилася й випірнула із води, вона була більшою за човен  – Сантьяго подолав рибу і прив’язав  до човна – на рибу напали акули – рибалка боронив  здобич від них, але хижаки об’їли рибу до кісток – доплив до берега , знесилений, дійшовши до халупи, заснув -  рибалки зачудовано розглядали  величезний кістяк риби й зрозуміли, що старий переміг рибу небаченого розміру – старому снилися леви на березі моря – Маноліно пишався своїм старшим другом

 Питання до учнів:

- Яке перше враження було у вас від прочитання цього твору?

- Чому повість називається «Старий і море»?

5. Робота з відео.

Завдання.:

-         переглянути відео ( Ютуб. Автор О. Петров, мультфільм «Старий і море») - епізод 15.05-16.05 хв. «Двобій Сантьяго з марліном»;

-         розповісти про свої почуття після переглянутого.

 

6. Образ Сантьяго. 

- Завдання: скласти  гроно-характеристику образу Сантьяго (аргументовано).

Сантьяго – оптиміст, гуманіст, романтик, філософ, досвідчений рибалка, любить природу, любить Маноліна як сина, витривалий, сильний духом, сильний фізично, чесний працівник, спокійний та розсудливий, готовий до боротьби,  вірить в людей, поважає братів наших менших, любов до життя, людяність, глибокий зміст життя, гідність.

-Завдання: створіть сенкан до  образу Сантьяго. (Додаток №  6)

Сантьяго

Досвідчений, простий

Живе, рибалить, товаришує

Гідно перемагає величезного марліна

Щасливий  ( невдаха)

 

7. Образи-символи. Установіть відповідность між символом та його значенням.

Образи –символи  повісті –притчі «Старий і море» Е. Гемінгвея

1. Старий

1. Успіх, перемога

2. Море

2. Майбутнє

3. Риба

3. Досвід людини

4. Акули

4. Мрії, відновлення сил

5. Хлопчик

5. Життя, сповнене пристрасті

6. Леви

6. Сили природи, навколишнє зло.

 

 

8. Проблематика твору «Старий і море» Е. Гемінгвея.

-         Які проблеми порушив Гемінгвей у повісті – притчі «Старий і море?». Робота з цитатами

Проблематика твору

Людської самотності ( особливо на схилі літ)

-         «не можна, щоб на старості літ людина залишилася одною…»

-         «він відчув, як приємно, коли є з ким розмовляти, крім себе…»

-         «старий зрозумів, що людина в морі ніколи не буває самотньою…»

Роздуми над складнощами людського життя – заклик до подолання життєвої втоми

-         «нічого легкого в житті немає…»

-         «ти стомився , старий, душа у тебе стомилась…»

-         «він міг викликати біль, а отже, і життя…»

Відношення людини до природи

-         «риби… не такі розумні, як люди, … хоча в них набагато більше спритності і благородства…»

-         «нехай вона (риба) думає про мене краще, ніж я є насправіді, і я тоді буду і справді кращим…»

Сенс життя та сутності людини

-         «нічого легкого в житті людини немає…»

-         «біль чоловікові не вадить…»

-         «людина створена не для поразки…»

-         «людину можна знищити, а здолати не можна»

-         «буду битися з ними, доки помру...»

 

IV. Підсумки уроку

Завдання: знайдіть у смартфонах, що таке Нобелівська премія.

Робота з мережею в телефоні.

(Нобелівська премія – одна з найпрестижніших премій  за значний внесок у культуру чи розвиток суспільства. Засновник Альфред Нобель (Швеція, Норвегія). Заснована згідно  з заповітом  Альфреда Нобеля. Рік заснування 1901.)

-         Скажіть, за що автор здобув Нобелівську премію?

V. Рефлексія

Слово вчителя. Образ старого Сантьяго піднесений до рівня міфу, міфу про людину, переможену й водночас  непереможну.

Вправа  «Долоні». Перерахуйте  на пальцях своєї руки 10 якостей поняття «Людина ( з великої літери)».

-         Чи володієте ви такими якостями?

Вправа «Рюкзак». Покладіть у рюкзак той матеріал уроку, який вам знадобиться  при спілкування з  іноземцями ( американці, кубинці та ін.) про Гемінгвея та його твори.

Майбутній випускник! Ти вируєш  у море Життя, але зло, небезпека, перешкоди на шляху можуть тебе здолати. Читай повість «Старий і море» і станеш сильнішим.   Дякую!

VІ. Домашнє завдання

Написати есе на одну із тем:

-         «Життя, сповнене романтики» (життєвий і творчий шлях Гемінгвея);

-         «Людину можна знищити,перемогти – неможливо» (за повістю «Старий і море»)

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                   

                                                                                                     ДОДАТОК № 1

 Портрет Ернеста Міллера Гемінгвея

 

Пять портретов Эрнеста Хемингуэя

                                                                                                    ДОДАТОК № 2

Індивідуальне завдання  учня класу. Розкриття поняття: «втрачене покоління », або «втрачена генерація».

     Перша світова війна стала  трагічної сторінкою в історії людства.  Це була епоха великих втрат і духовних потрясінь, епоха максимального  напруження фізичних і психологічних сил, гострого усвідомлення небезпеки, що тяжіє над планетою. Молодь, яка опинилася на війні, зіткнулася з випробуваннями, до котрих була не готова.  Тож з часом юнацький запал, патріотизм і надія на краще майбутнє стали відчуженням і трагічним світовідчуттям. З’явився термін «утрачене покоління»,  його  вперше використала американська письменниця Г. Стайн, а завдяки Ернесту Гемінгвею він увійшов у широкий обіг. Ті, хто пережили війну, гостро відчували невлаштованість світу й нерідко не могли знайти свого місця в ньому. Творчості представників «утраченого покоління» притаманні  розчарування  в суспільних ідеалах, пошук «вічних» моральних цінностей, відчуття духовної спостошеності й безвиході. Вони не лише з документальною точністю зображують фронтові будні, а й говорять про те, яким став світ після війни – сповненим відчаю, бездуховності, скалічених війною доль і спотворених  людських стосунків.

 

                                                                                                   ДОДАТОК № 3

Кодекс людської гідності  Гемінгвея ( за Дмитром Затонським)

1. Будь дужим…, умій відповідати ударом на удар.

2. Не сподівайся ні від кого співчуття, не ремствуй – мовчи, бо найбезпечніше показати себе невпевненим і смішним, тоді тебе почнуть зневажати й перестануть боятися.

3. Не піддавайся почуттям: краще холодність, ніж душевна розхристаність, краще самотність, ніж   беззахисність.

4. Будь і мужнім, чесним, справедливим. Не нападай – обороняйся.

5. Не прагни  користатися з недосконалості, підлості навколишнього світу.

6. Відповідай супротивникові тим самим, але не чини проти нього підступів.  Залишайся навіть шляхетним щодо нього, не задля нього – задля себе. Тільки так ти збережеш шанс уціліти  морально, не даси іншим зруйнувати твою особистість, твою людську гідність – те єдине, що в тебе ще залишилось, без чого неможливо, та й немає сенсу жити.

                                                                                                  ДОДАТОК № 4

Використання  схеми «принципу  айсберга» до повісті Гемінгвея «Старий і море»

 

Що означає бути Людиною за повістю Е.Хемінгуея «Старий і море»? -  презентація з зарубіжної літератури

 

Старий і море

 

 

 

                                                                                                    ДОДАТОК № 5

         Ланцюжок подій у повісті – притчі  «Старий і море» Гемінгвея

Старий рибалка Сантьяго  рибалив на Гольфстрімі - 84 дні поспіль  повертався без здобич і-40 днів із ним виходив у море  хлопчик Маноліно, але батьки звеліли йому  покинути   невдаху-рибалку -  Маноліно провідував Сантьяго: годував його, розважав -  старий вірив, що  йому пощастить – удосвіта на 85 день  Сантьяго  вирушив у море – раптом клюнула величезна риба – три дні й ночі риба  тягла човен, а Сентьяго, долаючи втому , голод і біль,   у порізаних долонях тримав  жилку, на якій була риба, то натягуючи, то  відпускаючи  її – нарешті риба втомилася й випірнула із води, вона була більшою за човен  – Сантьяго подолав рибу і прив’язав  до човна – на рибу напали акули – рибалка боронив  здобич від них, але хижаки об’їли рибу до кісток – доплив до берега , знесилений, дійшовши до халупи, заснув -  рибалки зачудовано розглядали  величезний кістяк риби й зрозуміли, що старий переміг рибу небаченого розміру – старому снилися леви на березі моря – Маноліно пишався своїм старшим другом

                                                                                                          ДОДАТОК № 6

Методика написання сенкану

Синквейн або сенкан ( фр. п’ять, п’ять натхнень, або п’ять удач) - це вірш написаний за певними правилами:

Перший рядок- поняття, якому присвячений  вірш, це слово – іменник. Тема.

Другитй рядок – два прикметники, якими  описуються поняття. Опис теми.

Третій рядок – три дієслова, які вказують на те, що «робить» поняття або що з ним відбувається. Дія щодо теми

Четвертий рядок – фраза з чотирьох слів, що передає ваше ставлення до поняття  ( може мати форму запитання чи звернення). Фраза.

П’ятий рядок -  одне слово, яким людина висловлює власне  почуття, асоціації, пов’язані з цим поняттям. Синонім до слова (теми), висновок вірша

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 жовтня 2023
Переглядів
1756
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку