Урок для учнів 11 класу
Тема уроку: Ернест Міллер Гемінгвей. Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті «Старий і море». Символіка образів (риба, море, рибалка, хлопчик та ін.) Образ Сантьяго. Ознаки притчі у повісті
Мета: поглибити знання про життям і творчість Ернеста Гемінгвея; розкрити гуманістичний характер його творчості, інтерес до особистості; розглянути поняття повісті-притчі; показати як у повісті проявляються символічний сенс і філософський підтекст; сприяти формуванню та розвитку умінь творчого, естетичного читання, мовної компетентності; розвивати і удосконалювати навички критичного мислення.
Предметні компетенції:
Теоретичні (знати): основні дати з життя і творчості письменника, зміст
повісті, символи повісті; визначення: повість, притча, «принцип айсберга».
Практичні (вміти): виділяти характерні риси творчості письменника,
характеризувати епічний твір, образи, пояснювати притчовий та
філософський зміст повісті «Старий і море».
Ключові компетентності: спілкування державною мовою (портрет героя, «незвичайний старий»); математична ( вправа «Айсберг», таблиця); природничі науки і технології ( чи знав старий море; чи зміг би перемогти рибину без знань про море та його мешканців; проблема людини і природи );
інформаційно-цифрова: Вікіпедія ( матеріал про Гемінгвея); відеопрезентація ;
ініціативність і підприємливість: ( що допомогло Сантьяго витримати двобій з рибиною); соціальна та громадянська компетентність: чому Сантьяго бідний; що для нього головне в житті; як ставилися люди і хлопчик до Сантьяго; екологічна грамотність і здоровий спосіб життя: яким видом спорту захоплювалися герої, що ви знаєте про цей вид спорту; як поводить себе в морі старий рибалка.
Предметні компетентності (за програмою):
Знаннєвий компонент: знає основні відомості про життя і творчість
Е.М. Гемінгвея;
розуміє значення творчості письменника у світовому літературному процесі;
Діяльнісний компонент: аналізує ідейно-тематичний зміст, сюжет, композицію,
проблематику художнього твору;
характеризує персонажів твору, стильові особливості прочитаного тексту;
виявляє й аргументує жанрові ознаки твору;
Ціннісний компонент: обговорює філософсько-етичні проблеми, порушені у творі;
висловлює судження щодо сенсу людського буття, морального вибору людини;
робить висновки про значення прочитаних творів для духовного зростання
особистості
Наскрізні змістові лінії:
- «Громадянська відповідальність» (НЛ-2)
- «Здоров’я й безпека» (НЛ-3)
- «Підприємливість і фінансова грамотність» (НЛ-4)
Міжпредметні зв’язки (МЗ):
Всесвітня історія: І та ІІ світові війни.
Філософія: Сучасна філософська думка.
Українська мова: Розвиток зв’язного мовлення.
Географія, біологія
Мистецький контекст (МК):
малюнки до повісті «Старий і море», портрет письменника, відеоматеріали (м/ф «Старий і море»), презентація до уроку, листок завдань для учнів; мережа Інтернет
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок; урок з елементами критичного мислення
Обладнання: портрет Е.М. Гемінгвея, підручник, ноутбук, проектор, смартфони
Хід уроку:
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Величезна зацікавленість творчістю американського письменника в Україні виникла в 60-х роках XX століття. Для представників тогочасної інтелігенції американський письменник став не просто улюбленим автором, а значно більшим - символом людської гідності. У багатьох домівках можна було побачити портрети цього усміхненого бороданя у светрі. Саме такий образ цієї мужньої, вольової й оптимістичної людини зберігся в пам’яті читачів різних поколінь.
- Як ви думаєте, про кого йде мова?
2. Сьогодні ми з вами будемо говорити про відомого американського письменника Ернеста Міллера Гемінгвея. (Додаток № 1)
Перед вами портрет письменника. Є такий вираз: очі - дзеркало душі. Як ви це розумієте ? ( очі відображають стан душі людини).
- Вдивіться уважно в портрет. Про що вам говорить цей погляд очей?
- Якими рисами характеру повинна володіти ця людина?
(Відповіді дітей)
Слово вчителя. Зморшки на лобі можуть розповісти про те, як складеться доля тієї чи іншої людини. Фахівці стверджують, якщо у людини на лобі є дві горизонтальні глибокі зморшки, то таку людину завжди буде супроводжувати успіх і удача в справах. Такі люди вирізняються інтелектом, широким кругозором, відрізняються від інших винахідливістю і гнучкістю. Якщо на лобі є три глибокі лінії, то така людина відрізняється артистизмом, творчою натурою і позитивним мисленням. Довгі горизонтальні зморшки вказують на те, що людина буде користуватися великою популярністю і повагою
III. Опрацювання біографії Ернеста Гемінгвея
1. Перевіримо домашнє завдання. Ви вдома познайомилися з біографією Гемінгвея. Записали хронологічну таблицю. Але перевіряти домашнє завдання ми будемо з учнями, які підготували біографію Гема з інших джерел. Вони зараз вам презентуватимуть біографію, а ваше завдання почути її, доповнити свою хронологічну таблицю новим матеріалом.
Презентація на слайдах біографії Гемінгвея.
Слово вчителя. Бесіда з учнями про доповнення щодо їхніх хронологічних таблиць
2.Теорія літератури. «Втрачене покоління». ( Додаток № 2)
Індивідуальне завдання: поінформувати учнів класу про поняття «втрачене покоління», «втрачена генерація».
2. Опрацюваня «кодексу честі» Гемінгвея. (Додаток № 3)
Питання до бесіди:
- Чому кодекс людської гідності був створений Гемінгвеєм?
- Чи змогли б ви жити за законами Гемінгвея?
- Що вас вразило в цьому кодексі?
3. Опрацювання у підручнику Ю.І. Ковбасенка статті « Повість «Старий і море» ( стор. 188-190)
Слово вчителя. «Героїв кодексу» Гемінгвей досить часто зображав в екстремальній ситуації, коли яскраво розкриваються їхні характери, висвічуються найпотаємніші закутки їхніх душ. Сьогодні ми розглянемо його повість – притчу «Старий і море».
3.1. Історія написання і жанр твору.
Задум - риба вагою три центнери затягла човен Гема далеко в море; нарис «На блакитній воді» (1936р.) – епізод із кубинським рибалкою; повість «Старий і море» - (1952р.) за задумом.
3.2. Теорія літератури. Робота над поняттями: повість – притча, принцип айсберга, підтекст (запис у зошиті).
Повість-притча. Повість – епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, в якому змальовано картину життя ряду персонажів протягом певного часу.
Притча – це повчальний алегоричний твір, орієнтований на доведення життєвих цінностей.
«Принцип айсберга» – стилістичний прийом, коли читачеві відводиться роль «співавтора», який самостійно осягає підтекст. (Додаток 4)
Підтекст – прихований, внутрішній зміст висловлювання.
4. Ознайомлення зі змістом твору. Ланцюжок подій. (Додаток № 5)
Старий рибалка Сантьяго рибалив на Гольфстрімі - 84 дні поспіль повертався без здобич і-40 днів із ним виходив у море хлопчик Маноліно, але батьки звеліли йому покинути невдаху-рибалку - Маноліно провідував Сантьяго: годував його, розважав - старий вірив, що йому пощастить – удосвіта на 85 день Сантьяго вирушив у море – раптом клюнула величезна риба – три дні й ночі риба тягла човен, а Сантьяго, долаючи втому , голод і біль, у порізаних долонях тримав жилку, на якій була риба, то натягуючи, то відпускаючи її – нарешті риба втомилася й випірнула із води, вона була більшою за човен – Сантьяго подолав рибу і прив’язав до човна – на рибу напали акули – рибалка боронив здобич від них, але хижаки об’їли рибу до кісток – доплив до берега , знесилений, дійшовши до халупи, заснув - рибалки зачудовано розглядали величезний кістяк риби й зрозуміли, що старий переміг рибу небаченого розміру – старому снилися леви на березі моря – Маноліно пишався своїм старшим другом
Питання до учнів:
- Яке перше враження було у вас від прочитання цього твору?
- Чому повість називається «Старий і море»?
5. Робота з відео.
Завдання.:
- переглянути відео ( Ютуб. Автор О. Петров, мультфільм «Старий і море») - епізод 15.05-16.05 хв. «Двобій Сантьяго з марліном»;
- розповісти про свої почуття після переглянутого.
6. Образ Сантьяго.
- Завдання: скласти гроно-характеристику образу Сантьяго (аргументовано).
Сантьяго – оптиміст, гуманіст, романтик, філософ, досвідчений рибалка, любить природу, любить Маноліна як сина, витривалий, сильний духом, сильний фізично, чесний працівник, спокійний та розсудливий, готовий до боротьби, вірить в людей, поважає братів наших менших, любов до життя, людяність, глибокий зміст життя, гідність.
-Завдання: створіть сенкан до образу Сантьяго. (Додаток № 6)
Сантьяго
Досвідчений, простий
Живе, рибалить, товаришує
Гідно перемагає величезного марліна
Щасливий ( невдаха)
7. Образи-символи. Установіть відповідность між символом та його значенням.
Образи –символи повісті –притчі «Старий і море» Е. Гемінгвея |
|
1. Старий |
1. Успіх, перемога |
2. Море |
2. Майбутнє |
3. Риба |
3. Досвід людини |
4. Акули |
4. Мрії, відновлення сил |
5. Хлопчик |
5. Життя, сповнене пристрасті |
6. Леви |
6. Сили природи, навколишнє зло. |
8. Проблематика твору «Старий і море» Е. Гемінгвея.
- Які проблеми порушив Гемінгвей у повісті – притчі «Старий і море?». Робота з цитатами
Проблематика твору |
Людської самотності ( особливо на схилі літ) |
- «не можна, щоб на старості літ людина залишилася одною…» - «він відчув, як приємно, коли є з ким розмовляти, крім себе…» - «старий зрозумів, що людина в морі ніколи не буває самотньою…» |
Роздуми над складнощами людського життя – заклик до подолання життєвої втоми |
- «нічого легкого в житті немає…» - «ти стомився , старий, душа у тебе стомилась…» - «він міг викликати біль, а отже, і життя…» |
Відношення людини до природи |
- «риби… не такі розумні, як люди, … хоча в них набагато більше спритності і благородства…» - «нехай вона (риба) думає про мене краще, ніж я є насправіді, і я тоді буду і справді кращим…» |
Сенс життя та сутності людини |
- «нічого легкого в житті людини немає…» - «біль чоловікові не вадить…» - «людина створена не для поразки…» - «людину можна знищити, а здолати не можна» - «буду битися з ними, доки помру...» |
IV. Підсумки уроку
Завдання: знайдіть у смартфонах, що таке Нобелівська премія.
Робота з мережею в телефоні.
(Нобелівська премія – одна з найпрестижніших премій за значний внесок у культуру чи розвиток суспільства. Засновник Альфред Нобель (Швеція, Норвегія). Заснована згідно з заповітом Альфреда Нобеля. Рік заснування 1901.)
- Скажіть, за що автор здобув Нобелівську премію?
V. Рефлексія
Слово вчителя. Образ старого Сантьяго піднесений до рівня міфу, міфу про людину, переможену й водночас непереможну.
Вправа «Долоні». Перерахуйте на пальцях своєї руки 10 якостей поняття «Людина ( з великої літери)».
- Чи володієте ви такими якостями?
Вправа «Рюкзак». Покладіть у рюкзак той матеріал уроку, який вам знадобиться при спілкування з іноземцями ( американці, кубинці та ін.) про Гемінгвея та його твори.
Майбутній випускник! Ти вируєш у море Життя, але зло, небезпека, перешкоди на шляху можуть тебе здолати. Читай повість «Старий і море» і станеш сильнішим. Дякую!
VІ. Домашнє завдання
Написати есе на одну із тем:
- «Життя, сповнене романтики» (життєвий і творчий шлях Гемінгвея);
- «Людину можна знищити,перемогти – неможливо» (за повістю «Старий і море»)
ДОДАТОК № 1
Портрет Ернеста Міллера Гемінгвея
ДОДАТОК № 2
Індивідуальне завдання учня класу. Розкриття поняття: «втрачене покоління », або «втрачена генерація».
Перша світова війна стала трагічної сторінкою в історії людства. Це була епоха великих втрат і духовних потрясінь, епоха максимального напруження фізичних і психологічних сил, гострого усвідомлення небезпеки, що тяжіє над планетою. Молодь, яка опинилася на війні, зіткнулася з випробуваннями, до котрих була не готова. Тож з часом юнацький запал, патріотизм і надія на краще майбутнє стали відчуженням і трагічним світовідчуттям. З’явився термін «утрачене покоління», його вперше використала американська письменниця Г. Стайн, а завдяки Ернесту Гемінгвею він увійшов у широкий обіг. Ті, хто пережили війну, гостро відчували невлаштованість світу й нерідко не могли знайти свого місця в ньому. Творчості представників «утраченого покоління» притаманні розчарування в суспільних ідеалах, пошук «вічних» моральних цінностей, відчуття духовної спостошеності й безвиході. Вони не лише з документальною точністю зображують фронтові будні, а й говорять про те, яким став світ після війни – сповненим відчаю, бездуховності, скалічених війною доль і спотворених людських стосунків.
ДОДАТОК № 3
Кодекс людської гідності Гемінгвея ( за Дмитром Затонським)
1. Будь дужим…, умій відповідати ударом на удар.
2. Не сподівайся ні від кого співчуття, не ремствуй – мовчи, бо найбезпечніше показати себе невпевненим і смішним, тоді тебе почнуть зневажати й перестануть боятися.
3. Не піддавайся почуттям: краще холодність, ніж душевна розхристаність, краще самотність, ніж беззахисність.
4. Будь і мужнім, чесним, справедливим. Не нападай – обороняйся.
5. Не прагни користатися з недосконалості, підлості навколишнього світу.
6. Відповідай супротивникові тим самим, але не чини проти нього підступів. Залишайся навіть шляхетним щодо нього, не задля нього – задля себе. Тільки так ти збережеш шанс уціліти морально, не даси іншим зруйнувати твою особистість, твою людську гідність – те єдине, що в тебе ще залишилось, без чого неможливо, та й немає сенсу жити.
ДОДАТОК № 4
Використання схеми «принципу айсберга» до повісті Гемінгвея «Старий і море»
ДОДАТОК № 5
Ланцюжок подій у повісті – притчі «Старий і море» Гемінгвея
Старий рибалка Сантьяго рибалив на Гольфстрімі - 84 дні поспіль повертався без здобич і-40 днів із ним виходив у море хлопчик Маноліно, але батьки звеліли йому покинути невдаху-рибалку - Маноліно провідував Сантьяго: годував його, розважав - старий вірив, що йому пощастить – удосвіта на 85 день Сантьяго вирушив у море – раптом клюнула величезна риба – три дні й ночі риба тягла човен, а Сентьяго, долаючи втому , голод і біль, у порізаних долонях тримав жилку, на якій була риба, то натягуючи, то відпускаючи її – нарешті риба втомилася й випірнула із води, вона була більшою за човен – Сантьяго подолав рибу і прив’язав до човна – на рибу напали акули – рибалка боронив здобич від них, але хижаки об’їли рибу до кісток – доплив до берега , знесилений, дійшовши до халупи, заснув - рибалки зачудовано розглядали величезний кістяк риби й зрозуміли, що старий переміг рибу небаченого розміру – старому снилися леви на березі моря – Маноліно пишався своїм старшим другом
ДОДАТОК № 6
Методика написання сенкану
Синквейн або сенкан ( фр. п’ять, п’ять натхнень, або п’ять удач) - це вірш написаний за певними правилами:
Перший рядок- поняття, якому присвячений вірш, це слово – іменник. Тема.
Другитй рядок – два прикметники, якими описуються поняття. Опис теми.
Третій рядок – три дієслова, які вказують на те, що «робить» поняття або що з ним відбувається. Дія щодо теми
Четвертий рядок – фраза з чотирьох слів, що передає ваше ставлення до поняття ( може мати форму запитання чи звернення). Фраза.
П’ятий рядок - одне слово, яким людина висловлює власне почуття, асоціації, пов’язані з цим поняттям. Синонім до слова (теми), висновок вірша