Етапи розвитку лінії тригонометричних перетворень

Про матеріал
Презентація містить основні етапи розвитку лінії тригонометричних перетворень в курсі геометрії 8-9 класів, а також розв'язання завдань з діючих підручників
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Етапи розвитку лінії тригонометричних перетворень. Підготувала: Студентка 1 ммз. СО групи. Мостіпан Інна

Номер слайду 2

Тригонометрія — слово грецьке і в буквальному перекладі означає вимірювання трикутників (τρίγονο — трикутник, а μετρειν — виміряю).Історія походження «тригонометрії»Потреба у вимірюванні відстаней і кутів виникла ще у стародавні часи через необхідність визначення положення зірок на небі, кораблів у відкритому морі, караванів у пустелі тощо. Деякі знання з тригонометрії накопичили і вчені Стародавнього Вавилону. Засновниками тригонометрії прийнято вважати давньогрецьких вчених Гіпарха (бл. 180 р. – бл. 125 р. до н.е.) і Птолемея ( бл. 100 р. – бл. 178 р.). Зокрема Гіпарх склав таблиці хорд – перші тригонометричні таблиці. Більш точні таблиці синусів склав Птолемей. Крім цих таблиць, його праця «Альмагест» містила також тогочасні відомості з астрономії та суміжних наук. У Європі вперше тригонометрія, як самостійна наука, трактується у праці «П’ять книг про трикутник усіх видів» Йоганна Мюллера (1436 – 1476). Подальший розвиток тригонометрії відбувся завдяки Миколаю Копернику (1473 – 1543), Франсуа Вієту (1540 – 1603), Йоганну Кеплеру (1571 – 1630) і був пов’язаний з дослідженнями в астрономії. Гіпарх. Птолемей. Йоганн Мюллер. Миколай Коперник. Йоганн Кеплер. Франсуа Вієт

Номер слайду 3

Сучасного вигляду тригонометрія набула у працях Леонарда Ейлера (1707 – 1783), який уперше сформулював означення тригонометричних функцій, розглянув їх для довільних кутів та довів кілька тригонометричних формул. Термін «синус» уперше з’явився у працях індійського вченого Аріабхатти (476 – 550). Термін «косинус» є скороченням латинського “complementy sinus”, тобто додатковий синус. Сучасні позначення “sin x” i “cos x” уперше запропонував Йоганн Бернуллі в 1739 р. в листі до Леонарда Ейлера. Ейлер їх прийняв і систематизував. Терміни «тангенс» і «котангенс» уведено арабським математиком Абу-н-Вефа (940 – 998). Він же склав перші таблиці тангенсів і котангенсів. Леонардо Ейлер. Йоганн Бернуллі

Номер слайду 4

Етапи вивчення теми у шкільному курсі математики. Перше знайомство з тригонометричними функціями кутового аргументу в геометрії. Значення аргументу розглядається в проміжку (0о;90о). На цьому етапі учні дізнаються, що sin, сos, tg і ctg кута залежать від його градусної міри, знайомляться з табличними значеннями, основною тригонометричною тотожністю і деякими формулами. Узагальнення понять синуса, косинуса, тангенса і котангенса для кутів (0о; 180о). На цьому етапі розглядається взаємозв'язок тригонометричних функцій і координат точки на площині, доводяться теореми синусів і косинусів, розглядається питання рішення трикутників за допомогою тригонометричних співвідношень.  Введення понять тригонометричних функцій числового аргументу. Систематизація і розширення знань про тригонометричні функції числа, розгляд графіків функцій, проведення дослідження, в тому числі і з допомогою похідної

Номер слайду 5

Відмітимо, що існує декілька способів визначення тригонометричних функцій. Їх можна поділити на дві групи: аналітичні і геометричні. До геометричних способів відносять визначення тригонометричних функцій на основі проекцій і координат радіус-вектора, визначення через співвідношення сторін прямокутного трикутника і визначення за допомогою числового кола. У шкільному курсі перевага віддається геометричним способам внаслідок їх простоти і наглядності. Відмітимо, що вивчення тригонометричних функцій в шкільному курсі має деякі особливості. По-перше, до вивчення тригонометричних функцій, розглядалися функції виду у=f(х), де х і у- деякі дійсні числа, саме тут - куту у відповідність ставиться число, що є декілька незвичним для учнів. Крім того, раніше всі функції задавалися формулами, в яких явно було вказано порядок дій над значеннями аргументу для отримання значень функції. Тепер же учні стикаються з функціями, заданими таблицею. Таким чином, вивчаючи тригонометричні функції, учні краще починають розбиратися в суті самого поняття функції. Вони починають усвідомлювати, що функцією може бути залежність між будь-якими множинами об'єктів, навіть якщо вони мають різну природу (лише б кожному значенню аргументу відповідало єдине значення функції).

Номер слайду 6

Тригонометричні функції гострого кута. Синусом гострого кута α прямокутного трикутника (позначається sin α) називається відношення протилежного катета до гіпотенузи:sin α = ас  Косинусом гострого кута α прямокутного трикутника (позначається cos α) називається відношення прилеглого катета до гіпотенузи:cos α = 𝑏𝑐  Тангенсом гострого кута α прямокутного трикутника (позначається tg α) називається відношення протилежного катета до прилеглого:tg α = а𝑏 Котангенсом гострого кута α прямокутного трикутника (позначається сtg α) називається відношення прилеглого катета до протилежного:сtg α = 𝑏𝑎 

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Тригонометричні тотожностіТеорема (основна тригонометрична тотожність)Для будь-якого гострого кута α 𝒔𝒊𝒏𝟐α + 𝒄𝒐𝒔𝟐α = 1 Наслідок. Для будь-якого гострого кута αsinα = 1−𝑐𝑜𝑠2αcos α= 1−𝑠𝑖𝑛2αtg α = 𝑠𝑖𝑛α𝑐𝑜𝑠αctg α = 𝑐𝑜𝑠α𝑠𝑖𝑛α tg α * ctg α = 1  Теорема (формули доповнення)Для будь-якого гострого кута αsin (90𝑜 - α) = cos αcos (90𝑜 - α) = sin α Наслідок. Для будь-якого гострого кутаαtg (90𝑜 - α) = ctg αctg (90𝑜 - α) = tg α 

Номер слайду 9

Значення тригонометричних функційкутів 𝟑𝟎о, 𝟒𝟓о, 𝟔𝟎о {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Функція. Кут α𝟑𝟎о𝟒𝟓о𝟔𝟎оsin α122232cos α322212tg α3313ctg α3133{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Функція. Кут αsin αcos αtg α1ctg α1

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Розв’язування прямокутних трикутників{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Шукана сторона. Спосіб знаходження. Формула. Протилежний катет. Катет, протилежний до кута α дорівнює:добутку гіпотенузи та sin αдобутку прилеглого катета на tg αa = c sinαa = b tgα Прилеглий катет. Катет, прилеглий до кута α, дорівнює:добутку гіпотенузи на cos αвідношенню протилежного катета до tg αb = c cosαb = 𝑎𝑡𝑔αГіпотенуза. Гіпотенуза дорівнює:відношенню протилежного катета до sin αвідношенню прилеглого катета до cosαc = 𝑎𝑠𝑖𝑛αc = 𝑏𝑐𝑜𝑠α{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Шукана сторона. Спосіб знаходження. Формула. Протилежний катет. Катет, протилежний до кута α дорівнює:добутку гіпотенузи та sin αдобутку прилеглого катета на tg αa = c sinαa = b tgα Прилеглий катет. Катет, прилеглий до кута α, дорівнює:добутку гіпотенузи на cos αвідношенню протилежного катета до tg αГіпотенуза. Гіпотенуза дорівнює:відношенню протилежного катета до sin αвідношенню прилеглого катета до cosα

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Тригонометричні функції кутів від 𝟎о до 𝟏𝟖𝟎о. Означення тригонометричних функцій на колі Коло радіусом 1 з центром у початку координат називають тригонометричним. В тригонометричному колі синус і косинус гострого кута дорівнюють відповідно ординаті і абсцисі точки, в якій сторона даного кута перетинає коло, а тангенс і котангенс цього кута дорівнюють відношенням ординати до абсциси й абсциси до ординати відповідно: sinα = y , cosα = x, tgα = 𝑦𝑥, ctgα = 𝑥𝑦 Зазначимо, що значення тригонометричних функцій залежать лише від градусної міри кута. Використаємо отримані рівності для означення тригонометричних функцій будь-якого кута від 0о до 180о 

Номер слайду 15

Означення. Для будь-якого кута αз проміжку 0о≤α≤1800 sinα=y, cosα=x, tgα=𝑦𝑥 (α≠90𝑜), ctgα=𝑥𝑦 (α≠0𝑜, α≠180𝑜), де х, у – координати відповідної точки М тригонометричного кола (мал.)  Косинуси, тангенси й котангенси тупих кутів є від’ємними числами. Якщо косинус, тангенс та котангенс кута α (α<180о) від’ємні, то кут α тупий 

Номер слайду 16

Тригонометричні тотожності для будь-якого кута α з проміжку 𝟎о≤α≤180о 𝑠𝑖𝑛2α + 𝑐𝑜𝑠2α=1tgα=𝑠𝑖𝑛α𝑐𝑜𝑠α (α≠90𝑜)ctgα =𝑐𝑜𝑠α𝑠𝑖𝑛α(0о<α<1800)tg α* ctg α=1 (α≠0𝑜, α≠90𝑜, α≠180𝑜) 

Номер слайду 17

Теорема. Для будь-якого кута αз проміжку 0о≤α≤1800 sin(180𝑜- α)=sin αcos (180𝑜- α)= - cos α  Наслідокtg(180𝑜- α)= - tg α (0о≤α≤1800, α≠90𝑜)ctg(180𝑜-α)= - ctgα (0𝑜<α<180𝑜) 

Номер слайду 18

Значення тригонометричних функцій для будь-якого кута з проміжку 𝟎о≤α≤180о 

Номер слайду 19

Теорема косинусів. Квадрат сторони трикутника дорівнює сумі квадратів двох інших сторін мінус подвоєний добуток цих сторін і косинуса кута між ними. ВС2=АВ2+АС2-2*АВ*АС*cos. А Наслідок з теореми косинусів. Нехай a, b, c – довжини сторін трикутника, причому a – довжина його найбільшої сторони. Якщо а2< 𝑏2+𝑐2, то трикутник є гострокутним. Якщо а2> 𝑏2+𝑐2, то трикутник є тупокутним. Якщо а2=𝑏2+𝑐2, то трикутник є прямокутним. 

Номер слайду 20

Теорема синусів. Лема. Хорда кола дорівнює добутку діаметра та синуса будь-якого вписаного кута, який спирається на цю хорду. Сторони трикутника пропорційні синусам протилежних кутів.𝑎sin𝐴= 𝑏sin𝐵= 𝑐𝑠𝑖𝑛𝐶=2 R Наслідок з теореми синусів. Радіус кола, описаного навколо трикутника, можна обчислити за формулою. R = 𝑎2𝑠𝑖𝑛α 

Номер слайду 21

Список використаних джерел. Геометрія: підруч. для 8 кл. закл. загал. серед. освіти/[А. П. Єршова, В. В. Голобородько, О. Ф. Крижановський, С. В. Єршов.] – 2-ге вид., перероб. – Харків.: Вид-во «Ранок»,2021. – 256с. Геометрія: підруч. для 9 кл. закл. загал. серед. освіти/[А. П. Єршова, В. В. Голобородько, О. Ф. Крижановський, С. В. Єршов.]. – Харків.: Вид-во «Ранок», 2017. – 256с. Геометрія: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закладів / А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. – Х. : Гімназія, 2017. – 240с.

Номер слайду 22

Дякую за увагу!!!

pptx
Пов’язані теми
Геометрія, Презентації
Додано
27 вересня
Переглядів
161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку