ЕТАПИ УРОКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ
Розминка ( замінює так звані організаційні етапи класичного уроку ). Головна функція – створити сприятливий психологічний клімат на уроці.
Актуальність етапу – теплий психологічний клімат сприяє:
Фрагмент уроку у 5-ому класі
… Знову ми зібралися на уроці математики. Давайте, створимо позитиву ауру в класі: посміхнемося один одному. Народна мудрість каже: «Мудрим ніхто не вродився, а …». Запропонуйте свій варіант закінчення прислів’я. (Виконання завдання).
Народна мудрість стверджує: «Мудрим ніхто не вродився, а навчився». А я вам бажаю, щоб урок пройшов цікаво і з користю, щоб скарбничка ваших знань поповнилася.
Етап передбачає:
Актуальність етапу – навчальний матеріал засвоюється краще, якщо:
На етапі обґрунтування навчання часто проводжу графічні диктанти (геометрія 10 кл. «Зображення фігур у стереометрії»):
Чи може паралельна проекція паралелограма бути :
Трикутник А´В´С´- паралельна проекція трикутника АВС. Чи правильно, що :
Ключ-відповідь до графічного диктанту
● ▲ ▲ ● ▲ ●, де ● – так, ▲ – ні
1 2 3 4 5 6
Ефективними є вправи на знаходження раціонального способу розв’язання:
27·68 + 32·27;
1+3+5+…+148+150.
;
+ .
1·2·3·…·16·17.
Проблемні запитання та завдання спонукають учнів критично ставитися до об’єму своїх знань і усвідомлювати необхідність їх поповнення.
Наведу приклади таких запитань:
Девіз етапу: «Пробудіть, викличте зацікавленість, схвилюйте, спровокуйте учнів пригадати те, що вони знають».
На цьому етапі відтворюють знання, вміння, потрібні для наступних етапів уроку, встановлюють рівень досягнень з теми.
Актуальність етапу – оскільки знання, пов’язані з досвідом учня, запам’ятовуються краще та швидше, то створюються умови для «відкриття», самостійного добування знань, і за цих умов підвищується роль учня на уроці.
На етапі актуалізації доцільно проводити наступні ігри:
- «Вірю, не вірю», яка проводиться за допомогою сигнальних карток: ▲, ● (10 кл. «Паралельне проектування і його властивості»):
Ефективними і цікавими для учнів є нетипові повідомлення, що спонукають до критичного мислення (геометрія 11 кл.) : «В одній із рекламних газет було надруковане таке повідомлення: «Ви, напевно, чули про незвичайні властивості чотиригранної піраміди, яка цілюще діє на людину. Є дані, що на відміну від чотиригранної, тригранна генерує шкідливу енергію». Де тут помилка, яка не потребує перевірки, а лише елементарних знань з основ стереометрії?» (Тригранної піраміди не існує).
Ще одна життєва ситуація (9 кл. «Сума геометричної прогресії»):
Задача. Одного разу незнайомець постукав у двері багатого купця і запропонував йому таку угоду: «Я буду щоденно приносити тобі по 100000 грн. упродовж 30 днів, а ти мені першого дня даси 1 коп., другого – 2 коп., і так щодня будеш збільшувати попереднє число у 2 рази. Якщо тобі вигідно, то завтра ж почнемо.» Хто виграв у цій справі?
Доцільною є робота в парах у вигляді гри «Двоє як один» та гри «Один за всіх» (ланцюжок). Наприклад (6 кл. «Додавання і віднімання звичайних дробів»):
(Відповідь: 12).
На цьому етапі учень ознайомлюється з новою інформацією, аналізує, визначає особисте її розуміння, вчитель має найменший вплив на учня.
Актуальність етапу – етап передбачає розвиток уміння:
На етапі усвідомлення змісту часто пропоную виконати завдання на встановлення відповідності та прокоментувати свій вибір. Наприклад: алгебра 10кл. «Розв’язування ірраціональних рівнянь».
Умова: Відповідь:
З) 6
Правильні відповіді:1 – Є; 2 – Г; 3 – Е; 4 – З; 5 –Г; 6 – Г.
Корисною для розвитку критичного мислення є також гра «На помилках вчимося» (знайти помилку чи недолік): геометрія 9 кл. «Декартові координати на площині».
Знайдіть помилку чи недолік.
На цьому етапі :
Актуальність етапу:
На етапі рефлексії ефективним прийомом розвитку критичного мислення є створення навмисної помилки:
В С
а D
Критичний аналіз умови задачі (7 кл. «Трикутники»):
Знайти периметр рівнобедреного трикутника, якщо довжини його сторін 3 см і 10 см.
Вправа «Яка з фігур зайва»
5 кл. «Площі за об’єми геометричних фігур»