Етапи уроку критичного мислення

Про матеріал
Ділюся підбіркою завдань на різних етапах уроків математики у різних класах, які стануть стимулом для учня критично мислити, розвиватимуть математичну логіку, інтерес до предмета.
Перегляд файлу

ЕТАПИ УРОКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ

 

  1. Етап розминки

 

Розминка ( замінює так звані організаційні етапи класичного уроку ). Головна функція – створити сприятливий психологічний клімат на уроці.

Актуальність етапу – теплий психологічний клімат сприяє:

  • кращому засвоєнню навчального матеріалу;
  • підвищенню авторитету вчителя;
  • психологічному розвантаженню учнів, які за день мають 6-7 різних уроків.

Фрагмент уроку у 5-ому класі

… Знову ми зібралися на уроці математики. Давайте, створимо позитиву ауру в класі: посміхнемося один одному. Народна мудрість каже: «Мудрим ніхто не вродився, а …». Запропонуйте свій варіант закінчення прислів’я. (Виконання завдання).

Народна мудрість стверджує: «Мудрим ніхто не вродився, а навчився». А я вам бажаю, щоб урок пройшов цікаво і з користю, щоб скарбничка ваших знань поповнилася.

 

  1. Етап обґрунтування навчання

 

Етап передбачає:

  • постановку мети уроку;
  • розвиток внутрішньої мотивації до вивчення конкретної теми та предмета загалом.

Актуальність етапу – навчальний матеріал засвоюється краще, якщо:

  • учні розуміють його конкретну практичну значущість для кожного з них;
  • чітко знають, чого від них вимагатимуть на уроці.

На етапі обґрунтування навчання часто проводжу графічні диктанти (геометрія 10 кл. «Зображення фігур у стереометрії»):

Чи може паралельна проекція паралелограма бути :

  1. квадратом ;
  2. трапецією ;
  3. чотирикутником зі сторонами 4см, 5см, 6см і 7см ;
  4. чотирикутником з кутами 30°, 150°, 30°, 150°?

Трикутник А´В´С´- паралельна проекція трикутника АВС. Чи правильно, що :

  1. висоти трикутника А´В´С´- проекції висот трикутника АВС;
  2. медіани трикутника А´В´С´- є медіанами трикутника АВС?

Ключ-відповідь до графічного диктанту

         ▲ ●,   де ● – так, ▲ – ні

 1   2    3   4   5   6

 

Ефективними є вправи на знаходження раціонального способу розв’язання:

  1. Знайти суму:

27·68 + 32·27;

1+3+5+…+148+150.

  1. Якою цифрою закінчується значення виразів:

;

+ .

  1. Назвіть три останні цифри добутку:

1·2·3·…·16·17.

Проблемні запитання та завдання спонукають учнів критично ставитися до об’єму своїх знань і усвідомлювати необхідність їх поповнення.

Наведу приклади таких запитань:

  1. Чи може бути твірна конуса рівна радіусу основи? (11 кл. Ні, бо гіпотенуза завжди більша від катета);
  2. Чи існує призма, яка має 16 ребер? 160 ребер? 1600 ребер? (11 кл. Не існує, бо в кожній вершині призми сходяться 3 ребра. Отже, їх кількість повинна бути кратною трьом) ;
  3. Чому стілець на чотирьох ніжках може хилитатися, а на трьох – ні? (10 кл. Тому що через 3 точки, що не лежать на одній прямій, проходить єдина площина).
  4. Чи вистачить 1 самовара чаю , якщо гості Мухи-Цокотухи випили  , частини ? (5 кл.)
  5. Як зручно обчислити: +2 + 3 + 6 +7 + 8 ? (5 кл.)
  6. Скільки дроту треба для виготовлення моделі прямокутного паралелепіпеда? (5 кл.)

 

 

 

 

  1. Чи можна провести змагання з плавання в басейні розмірами 20м ×50 м, якщо його заповнити 100 л води? (5 кл.)

 

  1. Етап актуалізації

 

Девіз етапу: «Пробудіть, викличте зацікавленість, схвилюйте, спровокуйте учнів пригадати те, що вони знають».

На цьому етапі відтворюють знання, вміння, потрібні для наступних етапів уроку, встановлюють рівень досягнень з теми.

Актуальність етапу – оскільки знання, пов’язані з досвідом учня, запам’ятовуються краще та швидше, то створюються умови для «відкриття», самостійного добування знань, і за цих умов підвищується роль учня на уроці.

На етапі актуалізації доцільно проводити наступні ігри:

  • «Знайди помилку» (8 кл. «Раціональні вирази. Скорочення дробів»):
  1. = ;
  2. = ;
  3. = = .

 

- «Вірю, не вірю», яка проводиться за допомогою сигнальних карток: ▲,    (10 кл. «Паралельне проектування і його властивості»):

  1. Через довільну точку простору можна провести лише одну пряму, паралельну даній прямій (За бажанням учителя учні коментують свої відповіді).
  2. Якщо дві прямі у просторі не перетинаються, то вони паралельні.
  3. Якщо площина перетинає одну з двох паралельних прямих, то вона перетинає і другу.
  4. Якщо пряма паралельна деякій площині, то вона паралельна до будь-якої прямої цієї площини.
  5. Якщо дві прямі паралельні площині, то вони паралельні одна одній.

Ефективними і цікавими для учнів є нетипові повідомлення, що спонукають до критичного мислення (геометрія 11 кл.) : «В одній із рекламних газет було надруковане таке повідомлення: «Ви, напевно, чули про незвичайні властивості чотиригранної піраміди,  яка цілюще діє на людину. Є дані, що на відміну від чотиригранної, тригранна генерує шкідливу енергію». Де тут помилка, яка не потребує перевірки, а лише елементарних знань з основ стереометрії?» (Тригранної піраміди не існує).

Ще одна життєва ситуація (9 кл. «Сума геометричної прогресії»):

Задача. Одного разу незнайомець постукав у двері багатого купця і запропонував йому таку угоду: «Я буду щоденно приносити тобі по 100000 грн. упродовж 30 днів, а ти мені першого дня даси 1 коп., другого – 2 коп., і так щодня будеш збільшувати попереднє число у 2 рази. Якщо тобі вигідно, то завтра ж почнемо.» Хто виграв у цій справі?

Доцільною є робота в парах у вигляді гри «Двоє як один» та гри «Один за всіх» (ланцюжок). Наприклад (6 кл. «Додавання і віднімання звичайних дробів»):

  1. + = …
  2. … − 5 = …
  3. … + = …
  4. … − = …
  5. … − = …
  6. … − = …
  7. … + = …
  8. … + = …
  9. … + = …

(Відповідь: 12).

 

  1. Етап усвідомлення змісту

 

На цьому етапі учень ознайомлюється з новою інформацією, аналізує, визначає особисте її розуміння, вчитель має найменший вплив на  учня.

Актуальність етапу – етап передбачає розвиток уміння:

  • працювати з інформацією;
  • працювати самостійно;
  • виділяти головне, суттєве;
  • формування компетентності учня з предмета.

На етапі усвідомлення змісту часто пропоную виконати завдання на встановлення відповідності та прокоментувати свій вибір. Наприклад: алгебра 10кл. «Розв’язування ірраціональних рівнянь».

 

 Умова:        Відповідь:

  1.        А) ; 2
  2.       Б) 3; 1,5
  3.       В) -3; 1,5
  4.      Г) 3 ; Д) 11; 3
  5.       Е) 0; 3; 4 ; Є) 6; -6
  6.   Ж)  

          З) 6

 

Правильні відповіді:1 – Є; 2 – Г; 3 – Е; 4 – З; 5 –Г; 6 – Г.

 

Корисною для розвитку критичного мислення є також гра «На помилках вчимося» (знайти помилку чи недолік): геометрія 9 кл. «Декартові координати на площині».

Знайдіть помилку чи недолік.

 

  1. 2) 2 = 1  

 

  1. ( x – 3)2 + y2  = 2  

 

  1. x2 + y2 = 25    
  2. x2 + y2 = 4    
  3. (x−2)2 + (y+4)2 = 4  

 

 

  1.  Етап рефлексії

 

На цьому етапі :

  • Учень стає власником ідеї, інформації, знань;
  • Можливість використання знань;
  • Обмін знаннями з іншими учнями;
  • Оцінка та самооцінка діяльності.

Актуальність  етапу:

  • усвідомлення того, що було зроблено на уроці;
  • демонстрування знань і того, як можна їх застосовувати;
  • можливість замислитись над підвищенням якості роботи;
  • можливість диференціювати домашнє завдання;
  • визначення необхідності корекції.

На етапі рефлексії ефективним прийомом розвитку критичного мислення є створення навмисної помилки:

 В  С

 

   

 а  D

 

 

 

Критичний аналіз умови задачі (7 кл. «Трикутники»):

 Знайти периметр рівнобедреного трикутника, якщо довжини його сторін 3 см і 10 см.

 Вправа «Яка з фігур зайва»

  1. 5 кл. «Кут. Величини кута»

 

 

 

 

5 кл. «Площі за об’єми геометричних фігур»

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 


docx
Додано
26 березня 2020
Переглядів
2653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку