ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
Кафедра педагогіки та менеджменту освіти
ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ
ТЕМА: «Світ професій»
в 8 класі
Студентки ІV курсу, групи ФА17Б
Спеціальність: 014 Середня освіта (Фізика)
Фізико-математичного факультету
Мокрої Анни Ігорівни
Методист з педагогіки:
к.п.н., доцент
Краснощок Інна Петрівна
Дата практики: 03.02.2021-15.03.2021
м. Кропивницький
Мета:
Навчальна: розширити знання учнів про професії;
Розвиваюча: розвивати почуття відповідальності, розвивати пізнавальний інтерес;
Виховна: виховувати шанобливе ставлення до праці та працівників різних професій.
Завдання:
Форма проведення: етична бесіда
Обладнання та наочність: комп’ютер, проектор, презентація, листки А4, кольорові олівці
Використані практикантом джерела інформації для підготовки заходу:
https://vseosvita.ua/library/besida-vibir-profesii-63820.html
https://naurok.com.ua/besida-yaki-buvayut-profesi-95694.html
https://naurok.com.ua/vihovna-godina-usi-profesi-potribni-usi-profesi-vazhlivi-36462.html
Попередня підготовка: Учні попередньо готують у мікрогрупах проекти «Професії моєї родини»
Хід виховного заходу
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Вітання з учнями.
Звіт чергового учня.
Опитування щодо самопочуття.
ІІ. РОЗІГРІВ
Слайд 1 – показ картинок, на яких зображені люди різних професій
Вчитель. Як ви гадаєте якою буде тема нашого уроку?
Учні. Професії!
Вчитель. Вірно. Як ви розумієте саме слово «професія»?
Учні. Те чим людина займається по життю і що приносить їй гроші.
Вчитель. Так. Професій дуже багато в наш час. Яка ваша зараз професія?
Учні. Школярі.
Вчитель. Отже, ви освоюєте професію школяра. Які ваші обов’язки?
Учні. Вчитися та не пропускати уроки.
Вчитель. Саме так. А зараз озирніться навколо себе. Подивіться на пенал, парту, ваш одяг, цю класну кімнату. Це все створили люди різних професій.
ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Слайд 2 з демонстрацією речей, що належать різним професіям
Вчитель. Подивіться на картинки та скажіть: яку професію має людина, що володіє ними?
Примітка: спочатку показується по одному предмету.
Блогер: телефон з відкритим інстаграмом, комп’ютер з програмами для монтажу відео, папка з назвою «ідеї для роликів»
Журналіст: диктофон, блокнот з питаннями для інтерв’ю
ІТ-спеціаліст: комп’ютер, стікери з дедлайнами проектів, пусті чашки з під кави
Вчитель. Саме так. Ці професії популярні зараз чи не так?
Учні. Так вони популярні! / Ні зараз таким вже ніхто не займається!
Вчитель. Обґрунтуйте своє ставлення.
Учні відповідають
Вчитель. Чи хотіли ви володіти якоюсь з цих професій?
Учні. Так, я хотів би…/ Ні, це все маячня!
Вчитель. Чому ви так вважаєте? Аргументуйте.
Учні відповідають
Вчитель. Давайте заповнимо таблицю з плюсами і мінусами кожної професії на дошці.
Учні записують на дошці свої варіанти
Вчитель. Як ви бачите в кожної з них є плюси та мінуси. Але чому тоді, незважаючи на всі недоліки, вони є запитуваними?
Учні. Бо зараз сильно розвивається ІТ сфера! / Людям потрібні новини! / Бо там гарно платять! / Людям потрібно більше годного контенту!
Вчитель. Кожна з цих професій затребувана зараз суспільством. Бо людей потрібно і розважати, і інформувати, і писати програми для цього всього. Подивіться ще раз уважно на таблицю, що ми склали. У кожної професії є переваги та недоліки. Але в світі існують не лишень ці професії. Зараз про професії своєї родини розкажуть…
Учні презентують проекти
Вчитель. Як бачите, існує велике різноманіття професій. Але як ж знайти саме свою? Як гадаєте, якою має бути найкраща професія?
Учні. Щоби багато платили! / Щоби проявляти себе в ній! / Щоби нічого не робити і отримувати при цьому гроші!
Вчитель. Як відомо, гроші з неба не падають. І кожен, щоби прожити, має працювати. Чи вирішили ви вже ким хочете працювати?
Учні відповідають
Вчитель. А пам’ятаєте ким ви хотіли стати в дитинстві?
Учні відповідають
Вчитель. Наші прагнення постійно змінюються. Чи означає це, що потрібно кожного разу змінювати свою професію?
Учні. Так, бо ти не робиш те, чого хочеш! / Ні, ти ж не будеш перенавчатися кожного разу!
Вчитель. І так, і ні. Справді, потрібно займатися улюбленою справою. Як ви вважаєте, чи потрібно перетворювати хобі на свою професію?
Учні. Так, адже тоді ти будеш займатися тим, що тобі подобається! / Ні, тоді твоє хобі стане рутиною і ти не будеш отримувати від нього задоволення!
Вчитель. На це питання немає однозначної відповіді. Адже одні люди відчувають себе щасливішими, інші ж почуваються скутими зовнішніми вимогами до їх творчості. Зараз спробуємо знайти найоптимальнішу професію для кожного з вас.
Роздача листочків та олівців
Вчитель. Є формула як обрати свою професію. Вона звучить так: «Хочу – Можу – Треба»
Слайд 3 з формулою
Вчитель. Зараз вам пропоную застосувати її на собі. Також додаю список найзатребуваніших професій в Україні. Починаймо!
Інструкція. Для того, щоб правильно вибрати професію, треба зорієнтуватися всього в трьох аспектах.
Завдання 1:
Визначити свої професійні інтереси і схильності. Написати в колі першому слово ХОЧУ і продовжити речення, перерахувавши свої вимоги до майбутньої професії, свої бажання, цілі, інтереси, прагнення.
Завдання 2:
Написати те, що, на вашу думку, ви можете. Оцінити свої важливі для професії якості: здоров'я, можливості, здібності і знання, професійну придатність.
Завдання 3:
Дізнатися, які професії користуються попитом у роботодавців на ринку праці. Визначити і написати, яке сьогодні «Треба».
Учні презентують результати
Вчитель. Як ви гадаєте, підійшла би вам така професія? Чому?
Обговорення
Вчитель. А зараз вам пропоную пройти тест на професійні схильності, й ми дізнаємося чи співпадає ваше бачення з реальністю.
1а. Доглядати за тваринами
|
1б Обслуговувати машини, авто, різні пристрої |
2а. Допомагати хворим людям, лікувати їх
|
2б. Складати схеми, таблиці, програми |
3а. Слідкувати за якістю книжкових илюстрацій, плакатів, художніх листівок, платівок, дисків |
3б. Слідкувати за станом і розвитком рослин
|
4а. Обробляти матеріали (дерево, тканину, пластмасу і т.д.). |
4б. Доводити товари до споживача (рекламувати, продавати). |
5а. Обговорювати науково-популярні книги, статті. |
5б. Обговорювати художні книги. |
6а. Вирощувати молодняк тварин будь-якої породи. |
6б. Тренувати ровесників (або молодших) у виконанні яких-небудь дій (трудових, навчальних, спортивних). |
7а. Копіювати малюнки, зображення, налаштовувати музичні інструменти |
7б. Керувати будь-яких вантажним, підйомним, транспортним засобом (підйомним краном, машиною і т.п.). |
8а. Повідомляти, роз’яснювати людям потрібні для них відомості в довідковому бюро, під час екскурсії і т.д. |
8б. Художньо оформляти виставки, вітрини, брати участь у підготовці концертів, п’єс і т.п. |
9а. Ремонтувати вироби, речі (одяг, техніку), житло. |
9б. Шукати і виправляти помилки в текстах, таблицях, малюнках. |
10а. Лікувати тварин |
10б. Виконувати розрахунки, обчислення |
11а. Виводити нові сорти рослин. |
11б. Конструювати нові види промислових виробів (машини, одяг, будинки і т.д.). |
12а. Розбирати суперечки, сварки між людьми, переконувати, роз’яснювати, заохочувати, карати. |
12б. Розбиратися в кресленнях, схемах, таблицях (перевіряти, уточнювати, упорядковувати). |
13а. Спостерігати, вивчати роботу гуртків художньої самодіяльності. |
13б. Спостерігати, вивчати життя мікробів. |
14а. Обслуговувати, налагоджувати медичні прилади та апарати. |
14б. Надавати людям медичну допомогу при пораненнях, ударах, опіках і т.п. |
15а. Складати точні описи, звіти про спостережувані явища, події, вимірювані об’єкти і ін. |
15б. Художньо описувати, зображати події ,за якими спостерігаю або уявляю. |
16а. Робити лабораторні аналізи в лікарні. |
16б. Приймати, оглядати хворих, розмовляти з ними, призначати лікування. |
17а. Фарбувати або розписувати стіни приміщень, поверхню виробів. |
17б. Здійснювати монтаж будівлі або зборку машин, приладів. |
18а. Організовувати культпоходи людей в театри, музеї, на екскурсії, в туристичні подорожі тощо |
18б. Грати на сцені, брати участь в концертах. |
19а. Виготовляти по кресленнях деталі, вироби (машини, одяг), будувати будівлі. |
19б. Займатися кресленням, копіювати карти, креслення. |
20а. Вести боротьбу з хворобами рослин, з шкідниками лісу, саду. |
20б. Працювати на машинах (друкарська машина, комп’ютер, телетайп, телефакс). |
Вчитель. Тепер запишіть свої відповіді в таблицю.
|
|||||
Групи професій |
|||||
Людина — природа |
Людина — техніка |
Людина — Людина |
Людина — знакова система |
Людина— художній образ |
|
1а |
1б |
2а |
2б |
3а |
|
3б |
4а |
4б |
5а |
5б |
|
6а |
|
6б |
|
7а |
|
|
7б |
8а |
|
8б |
|
|
9а |
|
9б |
|
|
10а |
|
|
10б |
|
|
11а |
11б |
12а |
12б |
13а |
|
13б |
14а |
14б |
15а |
15б |
|
16а |
|
16б |
|
17а |
|
|
17б |
18а |
|
18б |
|
|
19а |
|
19б |
|
|
20а |
|
|
20б |
|
|
Вчитель. Тепер підрахуйте, скільки варіантів ви відзначили в кожному стовпчику. Там, де виявилося найбільше відповідей – це ваша професійна сфера. Чи співпадають результати тесту з вашим баченням? Чому?
Обговорення
IV. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Вчитель. Що ж, на цьому уроці ми почерпнули багато чого з теми «Професія». Також ми намагалися підібрати найкращу професію для кожного. Дякую всім за активність та співпрацю!