Календарно- тематичне планування здійснене за модельною навчальною програмою
«Етика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Пометун О.І., Ремех Т.О., Кришмарел В.Ю.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
0,5 годин на тиждень (17 годин за програмою) Посібник «Етика. 5 клас », автор Л. Давидюк, А. Мельник (за ред.Пометун О.І.)
№ |
Дата |
Зміст навчального матеріалу. Теми уроків |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
Компетентності |
Д/З |
1 |
|
Вступ. Моральність - основа поведінки людини. |
Пригадує, що таке цінності, мораль, етика Наводить приклади моральних відносин у суспільстві
Пояснює сутність моральних цінностей |
Вільне володіння державною мовою: використовувати мовні засоби для досягнення особистих і суспільних цілей в різних життєвих ситуаціях, творчого самовираження. Громадянські та соціальні компетентності: виявлення поваги до інших та толерант ності, уміння конструктивно співпрацювати, |
С. 4-13 |
|
|
Розділ І. МОРАЛЬНЕ ПІДҐРУНТЯ ЛЮДСЬКИХ СТОСУНКІВ |
|||
2 |
|
Добро і зло. Людяність. Справедливість та моральний вибір |
Пояснює, що таке гуманізм
Розрізняє вчинок як добрий чи злий
Висвітлює сутність справедливості та її значення для здійснення морального вибору
Детально описує та характеризує відповідальність та почуття обов’язку як моральні чесноти
Описує честь як моральну рису, |
Компетентності в галузі природничих наук, техніки й технологій: розуміння змін, спричинених людською діяльністю, відповідальність особи як громадянина за наслідки цієї діяльності. Навчання впродовж життя: спроможність вчитися й працювати у колективі та самостійно, організовувати своє навчання, оцінювати його, ділитися його результатами з іншими, за потреби, шукати підтримки. Громадянські та соціальні компетентності: виявлення поваги до інших та толерантності, уміння конструктивно |
§1
|
3
|
|
Відповідальність як моральна риса. Почуття обов’язку. |
§2 |
||
4 |
|
Особиста честь та честь колективу Як берегти власну честь та честь колективу |
§3
|
5 |
|
Узагальнення до розділу 1. Захист проєктів. |
аналізує її особисті та колективні прояви
Тлумачить основні поняття теми |
співпрацювати, співчувати та діяти в конфліктних ситуаціях, зокрема пов’язаних з різними проявами дискримінації; дбайливе ставлення до особистого, соціального й фізичного добробуту та здоров’я; дотримання здорового способу життя; розуміння правил поведінки й спілкування, що є загально прийнятими в різних спіль нотах і середовищах та базуються на загальноприй нятих моральних цінностях; спроможність діяти в умовах невизначеності, багатозадачності. Вільне володіння державною мовою. |
|
Розділ 2. ВЗАЄМОДІЯ ТА СПІВПРАЦЯ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ І СУСПІЛЬСТВА |
|||||
6
|
|
Особистий простір людини. Повага до особистого простору іншої людини. Протидія порушенням особистого простору. Роль взаємодії та співпраці в житті людини і суспільства Співпраця заради національних інтересів |
Розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає свій і чужий особистий простір під час спілкування
Дотримується вимог щодо порушення особистого простору інших осіб
Виявляє порушення права на особистий простір та протидіє цьому
Визначає способи власної співучасті в житті класу / закладу освіти / родини / місцевої спільноти Пояснює, що таке толерантність, називає її прояви у власному житті та житті суспільства
|
Вільне володіння державною мовою. Навчання впродовж життя: спроможність вчитися й працювати у колективі та самостійно, організовувати своє навчання, оцінювати його, ділитися його результатами з іншими, за потреби, шукати підтримки. Громадянські та соціальні компетентності: виявлення поваги до інших та толерантності, уміння конструктив но співпрацювати, співчувати та діяти в конфліктних ситуаціях, зокрема пов’язаних з різними проявами дискримінації; дбайливе ставлення до особистого, соціального й фізичного добробуту та здоров’я; дотримання здорового способу життя; розуміння правил поведінки й спілкування, що є загальноприйнятими в різних спільнотах і середовищах та базуються на загальноприйнятих моральних цінностях; спромож- ність діяти в умовах невизна- ченості, |
§4
§5
|
7 |
|
Толерантність та взаємодія між людьми у суспільстві. Протидія утискам за певною ознакою. |
С.5458 §6 |
||
8 |
|
Приязнь і порозуміння між людьми. Поняття жертовності та розуміння її необхідності в |
С.6671 §7 |
|
|
сучасному світі. |
Розрізняє нетерпимість та утиски, називає кроки протистояння їм Описує значення порозуміння та взаємопідтримки Наводить приклади жертовних учинків Тлумачить поняття теми |
багатозадачності. Культурна компетентність: прагнення до розвитку й вираження власних ідей, почуттів засобами культури, мистецтва. Інформаційно-комунікаційна компетентність: критичне й відповідальне використання циф -рових технологій для розвитку й спілкування |
|
9
|
|
Узагальнення знань учнів з розділу 2. Захист проєктів. |
Проєк тна діяльні сть |
||
|
|||||
Розділ 3. СВІТ ЛЮДСЬКИХ ВЗАЄМИН |
|||||
10 |
|
Людина в соціумі. Взаємодія в родині. Пов’язаність особистих інтересів з інтересами різних спільнот, громад, країни. |
Пояснює вплив вчинків окремої людини на її найближче оточення, місцеву громаду, Україну та світ Називає способи впливу на поведінку людей, ілюструє прикладами Розрізняє ситуації, коли силу переконання використали з позитивними чи негативними намірами Обґрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та громадських місцях Демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями та правилами в соціальному і природному середовищі Діє за алгоритмом у небезпечних ситуаціях, використовуючи інформацію, що міститься в тексті інструкції Описує способи взаємодії з найближчим оточенням Пояснює значення взаємоповаги, підтримки та дотримання обов’язків у родинній взаємодії |
Вільне володіння державною мовою. Громадянські та соціальні компетентності: виявлення поваги до інших та толерантності, уміння конструктивно співпрацювати, співчувати та діяти в конфліктних ситуаціях, зокрема пов’язаних з різними проявами дискримінації; дбайливе ставлення до особистого, соціального й фізичного добро буту та здоров’я; дотримання здорового способу життя; розуміння правил поведінки й спілкування, що є загальноприйнятими в різних спільнотах і середовищах та базуються на загально прийнятих моральних цінностях; Навчання впродовж життя: спроможність вчитися й працювати у колективі та самостійно, організовувати своє навчання, оцінювати його, ділитися його результатами з іншими |
С.7579 §8 |
11 |
|
Відповідальна і безпечна поведінка. Вплив на поведінку людини. Протидія негативному впливу на поведінку. Вплив емоцій та поведінки на взаємини людей. |
С.7982 §9
|
||
12 |
|
Секрети успіху групової та командної роботи. |
С.8795 §10 |
||
13 |
|
Роль конфліктів у житті людини. Стратегія поведінки у конфлікті. Ефективні способи розв’язання конфліктів. |
С.95104 §11
|
||
14 |
|
Узагальнення до розділу 3. |
Проєк |
|
|
Захист проєктів. |
Бере до уваги і зважає у власній поведінці на інтереси класної та інших спільнот, до яких належить Визначає взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності Бере участь у командній роботі та виконує різні ролі, враховуючи індивідуальні особливості та потреби Гнучко та конструктивно взаємодіє з новими людьми, адаптується до нових місць та ситуацій Ідентифікує причини та наслідки виникнення конфліктів у різних ситуаціях Визначає, що влаштовує/не влаштовує в знайомому оточенні Пропонує, як можна змінити те, що його не влаштовує Моделює ситуацію з конструктивним залагодженням конфліктів |
|
тна діяльні сть |
Розділ 4. МОРАЛЬНІ ВІДНОСИНИ В СУСПІЛЬСТВІ |
|||||
15 |
|
Милосердя та співчуття Роль чуйності у взаєминах людей |
Розповідає про сутність милосердя та співчуття
Розпізнає прояви альтруїзму
Вирізняє у власній поведінці і поведінці інших людей прояви альтруїзму та егоїзму Виявляє чуйність до осіб, які потребують допомоги |
Вільне володіння державною мовою. Культурна компетентність: стійкий інтерес до опанування культурних і мистецьких здобутків України та світу; здатність розуміти й шанувати творчі способи вираження та передачі ідей і смислів в різних культурах через різні види мистецтва й інші культурні форми; прагнення до розвитку й вираження власних ідей, почуттів засобами культури, мистецтва. |
С.104108 §12
|
16 |
|
Альтруїзм: сутність та наслідки. Як проявляти увагу до людей з особливими потребами |
С.112114 §13
|
||
17
|
|
Доброчинність та благодійність. Меценати та філантропи. Доброчинність як прояв добра Волонтерство: сутність, види, можливості. |
Визначає ознаки чуйного ставлення до людей з особливими потребами і виявляє його у поведінці Виокремлює ознаки доброчинності Наводить приклади благодійності, меценатства, філантропії з історії та сучасності Пояснює сутність і значення волонтерства
Називає види волонтерської діяльності, розповідає про те, як долучитися до них |
Підприємливість і фінансова грамотність: ініціативність, спроможність використовувати можливості та реалізовувати ідеї, перетворюючи їх на цінності для інших у будьякій сфері життєдіяльності; здатність до активної участі в житті суспільства, керування власним життям і кар’єрою, уміння розв’язувати проблеми, готовність брати відповідальність за власні рішення, здатність працювати в команді заради планування та здійснення про -єктів, які мають культурну, суспільну, фінансову цінність. Громадянські та соціальні компетентності: спроможність діяти як відповідальний громадянин та брати повноцінну участь у громадському й суспільному житті, зокрема школи та класу, спираючись на розуміння духовно-моральних, соціальних, економічних і політичних понять, повагу до прав людини й верховенства права |
С.120122 §14
С.128135 §15 |
18 |
|
Узагальнення до розділу4. Захист проєктів. |
Проєк тна діяльні сть |