для загальноосвітніх навчальних закладів
5–6 класи
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Етика належить до світоглядних дисциплін. Її часто називають практичною філософією і вивчають не тільки для того, щоб дізнатися, що таке, наприклад, доброчинство, а насамперед для того, щоб бути доброчинними. Зміст етики як науки — це знання, реалізовані в ставленні особистості до інших людей, суспільства й природи.
Основною метою шкільного курсу “Етика” є створення умов для формування моральних цінностей і орієнтирів особистості, моральної культури і культури поведінки учня.
Загальну мету дають змогу реалізувати такі завдання:
• поглиблювати знання учнів про людину та моральні взаємини в суспільстві, основні моральні норми та цінності українського суспільства та людства, правила етикету, правила культури поведінки;
• удосконалювати вміння керуватися в поведінці моральними нормами та цінностями, виявляти дружелюбність, ввічливість, повагу й чуйність до інших, толерантність та милосердя, відрізняти моральність та аморальність, дотримуватися етикетних норм у повсякденному житті, контролювати, оцінювати та регулювати свої взаємини з іншими, здійснювати вибір у складних життєвих ситуаціях, орієнтуючись на моральні цінності;
• формувати позитивне ставлення й мотивацію до застосування моделей поведінки, орієнтованих на моральні цінності українського суспільства та людства в цілому;
• збагачувати досвід моральних взаємин з однолітками, батьками, вчителями, знайомими й незнайомими людьми;
• стимулювати пізнавальний інтерес учнів до етичного знання, до основ моральної культури.
Програмою передбачено вивчення курсу “Етика” в 5—6 класах загальноосвітніх навчальних закладів. Навчальний матеріал структуровано так, щоб не тільки зберегти наступність і послідовність вивчення тем від 5-го до 6-го класу, а й найповніше реалізувати міжпредметні зв’язки та принцип наступності між початковою, основною та старшою школою. Це зумовлено тим, що за Державним стандартом освіти предмет “Етика” в основній школі є складовою освітньої галузі “Суспільствознавство”. Крім того, вивчення етичних проблем відбувається на уроках мови, літератури, художньої культури, природознавства тощо.
Курс етики структурований за такими загальними тематичними блоками-розділами:
5-й клас
Вступ. Що вивчає етика.
1. Чим керується людина у своїх вчинках та поведінці.
2. Які правила визначають гармонію людини із собою та з найближчим оточенням.
3. Якими є моральні норми та правила співжиття в людському суспільстві.
4. Що означає дотримуватися норм етикету в повсякденному житті.
6-й клас
Вступ.
1. Цінності людини в сучасному світі.
2. Людина — частина Всесвіту.
3. Моральні виміри спілкування.
4. Цінності демократичного громадянського суспільства.
Відповідно до сучасних уявлень про методологічні засади конструювання змісту освіти в програмі застосовано: аксіологічний, соціокультурний, культурологічний та діяльнісний підходи.
Аксіологічний підхід передбачає засвоєння учнями на початковому рівні змісту основних етичних понять та моральних категорій, що відбивають систему загальнолюдських та національних цінностей. У процесі опрацювання матеріалу курсу вчитель має створити умови для розуміння та усвідомлення учнями таких основних етичних понять, як, наприклад, добро і зло, доброчинство, сором і совість, товаришування й дружба тощо. Програмою передбачено ознайомлення учнів з етикетними нормами, що конкретизують та унаочнюють ці моральні цінності.
Усвідомлення учнями моральних цінностей суспільства закладає основи для формування їхньої власної системи духовних цінностей та морального ідеалу.
Соціокультурний підхід передбачає усвідомлення учнями моралі як одного з соціальних регуляторів систем “індивід—індивід”, “індивід—суспільство”, а також засвоєння ними норм суспільного життя, визнання цінностей взаємоповаги та взаємодопомоги, безкорисливості тощо.
Серед важливих тем, що розкривають складні взаємозв’язки людини й суспільства, особливе місце належить проблемі моральних засад громадянства. Учні набувають уміння оцінювати власні вчинки та вчинки інших з погляду їх суспільної значущості. Засвоюючи зміст “Золотого правила” моралі, вони витлумачують повагу до гідності й прав людини як необхідну умову життя в суспільстві.
Культурологічний підхід передбачає вивчення складових моральної культури особистості й поглиблення та збагачення знань про моральний зміст культури людства, культури, звичаїв і традицій українського народу, різних народів і національностей, які живуть в Україні.
Оскільки курс “Етика” має на меті формування в учнів діяльних чеснот, практичних умінь та навичок (моральної культури), то діяльнісному підходові слід надавати пріоритетного значення. Учителеві варто вбачати свою роль у тому, щоб допомогти учням сформувати своє розуміння добра і зла, моралі та справедливості. Навчитися діяти й поводитись, орієнтуючись на моральні правила та цінності. Основним в етиці вважається не вміння гарно говорити про добро та зло, а намагання чинити добро, стверджувати його своїми вчинками, своїм життям, тобто бути добродієм.
Етика як шкільний предмет передбачає певні особливості організації навчально-виховного процесу. На уроках етики вчитель використовує інтерактивні технології навчання. Актуальними є також бесіда, тестування, моделювання та розв’язування ситуацій, виконання творчих пізнавальних завдань, аналіз художніх текстів, цікавих фактів з історії та сьогодення.
Для кожного класу в програмі вказано загальну кількість годин (усього 35 годин, 1 година на тиждень), години на вивчення кожного з тематичних блоків-розділів разом з уроками узагальнення. Запропонована кількість годин на вивчення кожного розділу є орієнтовною, учитель може її змінювати в межах 35 годин річних. Резервний час учитель може використовувати на власний розсуд.
“Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів”, викладені у програмі, містять перелік основних знань, умінь і навичок, що мають бути сформовані в учнів як результат засвоєння кожної теми. Особливий наголос зроблено на навчально-інтелектуальних і творчих уміннях.
Зміст курсу є доступним і розрахований на засвоєння його кожною дитиною. Зрозуміло, що етичні знання п’ятикласників не можуть і не повинні бути систематичними і залишаються, у відповідності до віку дітей, на рівні елементарних уявлень і початкових понять. Так само і розвиток умінь учнів знаходиться на початковому рівні. Основним завданням учителя є надати цим знанням і умінням практичної спрямованості, побачити їх відбиток у позитивних проявах моральної поведінки учнів. Тому оцінювання знань і умінь п’ятикласників з етики насамперед має бути орієнтовано на піднесення мотивації учнів до навчання, на їх заохочення не тільки до вивчення предмета, а й до відповідних роздумів, оцінок і поведінки. А отже, вчителеві варто ширше застосовувати високі бали.
5-й клас
(35 год, 1 год на тиждень)
К-ть год. |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1 |
ВСТУП. ЩО ВИВЧАЄ ЕТИКА |
Учень/учениця: |
3 |
Тема 1. ЧИМ КЕРУЄТЬСЯ ЛЮДИНА У ВЧИНКАХ ТА ПОВЕДІНЦІ |
Учень/учениця: |
Що таке вчинок. Який вчинок називають подвигом. Як впливають емоції та почуття на нашу поведінку. Як навчитись керувати собою. Що допомагає уникнути помилок та негативних наслідків учинків. |
Учень/учениця: |
|
Як співвідносяться мораль і етикет. До чого призводить незнання етикетних правил. Які етикетні правила на щодень є найважливішими. |
Учень/учениця: |
|
1 |
Узагальнення |
|
6 |
Тема 2. ЯКІ ПРАВИЛА ВИЗНАЧАЮТЬ ГАРМОНІЮ ЛЮДИНИ ІЗ СОБОЮ ТА З НАЙБЛИЖЧИМ ОТОЧЕННЯМ |
Учень/учениця: |
Що таке гідність та честь. Чому не можна принижувати людську гідність. Чому кожна людина гідна поваги. Як не втратити гідність. |
Учень/учениця: |
|
Що таке совість. Як пов’язані совість і відповідальність. Зв’язок відповідальності перед собою і перед іншими. Коли людині буває соромно. Чому важливо знати думку інших про себе. Коли люди відчувають провину. |
Учень/учениця: |
|
Яку роль відіграє у житті людини родинне коло, сімейні свята і традиції. Чому необхідні взаємна повага, допомога і чуйність в родинному колі. Якими мають бути сімейні обов’язки. Як уникнути конфлікту в стосунках з рідними. |
Учень/учениця: |
|
З чого починається дружба і вміння дружити. Кого ми називаємо другом. За що ми цінуємо своїх друзів. |
Учень/учениця: |
|
Якими є моральні основи товаришування. Як розв’язувати конфліктні ситуації. Що таке честь колективу. Як відрізнити справжній та вигаданий авторитет. |
Учень/учениця: |
|
1 |
Узагальнення |
|
6 |
Тема 3. ЯКИМИ Є МОРАЛЬНІ НОРМИ ТА ПРАВИЛА СПІВЖИТТЯ У ЛЮДСЬКОМУ СУСПІЛЬСТВІ |
Учень/учениця: |
Якими є моральні норми в культурі українського народу. Яку роль відіграють для українців звичаї гостинності, працелюбність, взаємоповага, допомога сиротам, вдовам, безкорисливість. Якими є звичаї різних народів, які живуть в Україні. |
Учень/учениця: |
|
|
Чому люди поважають звичаї, традиції і закони. Чому треба поважати гідність і права людини. Що означає бути громадянином своєї держави. Як ми відчуваємо належність до своєї країни. Як бути корисним суспільству. |
Учень/учениця: |
|
У чому полягає основний зміст “золотого правила” моралі. Поняття моральної норми. Людяність і справедливість як засади морального життя. Чи можна спілкуватися з іншими людьми, не виконуючи сучасних етикетних норм. Чому людяність і справедливість є основою сучасного етикету. Що таке пристойність. |
Учень/учениця: |
1 |
Узагальнення |
|
9 |
Тема 4. ЩО ОЗНАЧАЄ ДОТРИМУВАТИСЯ НОРМ ЕТИКЕТУ В ПОВСЯКДЕННОМУ ЖИТТІ |
Учень/учениця: |
Як звертатися до людей. Як вибачитися і пробачати. Як чемно відмовитися чи погодитися. Як висловлювати вдячність. |
Учень/учениця: |
|
Коли доречно користуватися телефоном. Що означає “вміти листуватися”. Як оформити листа, що надсилається в мережі Інтернет. |
Учень/учениця: |
|
Які є основні правила невербального спілкування. Коли жести бувають красномовнішими за слова. Чому жести багатозначні. |
Учень/учениця: |
|
Чому одяг є виявом індивідуальності. Що таке мода і стиль. Як співвідносяться віяння моди та етикет. Як підібрати для себе одяг. |
Учень/учениця: |
|
Що треба пам’ятати, відвідуючи хворого. Як поводитись у поліклініці та лікарні. Якими є особливості поведінки в дні смутку та печалі. Як висловлювати співчуття та утішати. Як відбуваються вшанування полеглих і поминальні дні. |
Учень/учениця: |
|
|
Яким є етикет особливих випадків та поведінка в різних життєвих ситуаціях (на святі, на весіллі, в музеї та бібліотеці, в гостях). Як вибирають та приймають подарунки. Як влаштувати свято вдома чи в школі. |
Учень/учениця: |
1 |
Узагальнення |
|
2 |
Підсумкове узагальнення |
|
4 |
Резерв |
|
6-й клас
(35 год, 1 год на тиждень)
К-ть год. |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1 |
ВСТУП |
Учень/учениця: |
6 |
Тема 1. ЦІННОСТІ ЛЮДИНИ В СУЧАСНОМУ СВІТІ |
Учень/учениця: |
Чому моральні цінності називають життєвими орієнтирами людини. У чому полягає сила людського духу. Що таке обов’язок. Що означає бути дорослим і самостійним. Як захистити та зберегти честь і гідність. |
Учень/учениця: |
|
Що таке справедливість. Що називають несправедливим. Чи легко бути справедливим. Як протидіяти несправедливому. |
Учень/учениця: |
|
Чому без праці життя людини втрачає сенс. Працьовитість як риса моральної вдачі. Що означає “творити себе працею”. Чому будь-яка праця є почесною. |
Учень/учениця: |
|
Що таке ідеал. Як ми обираємо ідеали. Як відрізнити ідеал від кумира. Як наблизитися до свого ідеалу. |
Учень/учениця: |
|
1 |
Узагальнення |
|
6 |
Тема 2. ЛЮДИНА — ЧАСТИНА ВСЕСВІТУ |
Учень/учениця: |
Як пов’язані довкілля та здоров’я людини. Що означає бути “здоровою людиною”. Які звички є шкідливими. |
Учень/учениця: |
|
Що означає пізнати себе. Чому потрібно керувати своїми почуттями та вчинками. Що таке “мистецтво керувати собою”. |
Учень/учениця: |
|
Що означає бути розвиненою людиною. Які заняття розвивають людину. Що таке хобі. Як зробити дозвілля змістовним і цікавим. |
Учень/учениця:
Обґрунтовує взаємозумовленість особистої культури і можливостей задоволення потреб; необхідність змістовного й цікавого дозвілля. |
|
Яку роль відіграють емоції та почуття в житті людини. У чому сила моральних почуттів. Як навчитися культури почуттів. |
Учень/учениця: |
|
Чому любов визначають як найвище почуття. Що означає любити. Чи є відмінність між закоханістю та коханням. Як навчитися любити. |
Учень/учениця: |
|
1 |
Узагальнення |
|
6 |
Тема 3. МОРАЛЬНІ ВИМІРИ СПІЛКУВАННЯ |
Учень/учениця: |
Що таке толерантність і нетерпимість. Як проявляти толерантність у спілкуванні з людьми. Що таке повага. Що означає поважати інших. |
Учень/учениця: |
|
Як розділити радість і печаль іншої людини. Що таке милосердя. Кого називають альтруїстом, а кого — егоїстом. Як співчувати й проявляти милосердя словом і ділом. |
Учень/учениця: |
|
Місце духовності і релігійності в людському житті. У чому полягає феномен віри. Що таке релігійні почуття і чому їх треба поважати. |
Учень/учениця: Наводить приклади духовних потреб людини; вияву поваги до релігійних почуттів. |
|
Які релігійні конфесії є в Україні. Що означає бути толерантним до представників іншої релігії. Як поводитися в храмі. |
Учень/учениця: |
|
1 |
Узагальнення |
|
7 |
Тема 4. ЦІННОСТІ ДЕМОКРАТИЧНОГО ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА |
Учень/учениця: |
Чи може бути свобода основою моральності. Що розуміють під свободою вибору, дії, волі. Що означає бути самим собою. Чи може людина бути й залишатися собою в суспільстві. |
Учень/учениця: |
|
Що таке права та свободи людини. Чому права людини й права дитини є цінністю громадянського суспільства. Як поважати та захищати права людини в демократичному суспільстві. Як співвідносяться право, свобода й обов’язок. |
Учень/учениця: |
|
Що таке суспільна справедливість і соціальна різноманітність. У чому ми всі рівні, хоча й різні. Чого вимагає від нас різноманітність життя в громадянському суспільстві. |
Учень/учениця: |
|
Як співвідносяться мораль і закон як регулятори життя громадян в демократичному суспільстві. Що означає рівність усіх перед законом. |
Учень/учениця: |
|
Що таке громадянська позиція людини. Чому громадянська позиція є цінністю демократичного суспільства. У чому полягає почуття гідності громадянина. |
Учень/учениця: |
|
У чому полягає етика відносин між народами в демократичному суспільстві. Як ставитися до культурно-національних особливостей людей, які живуть в Україні. Як проявити повагу до національних традицій, звичаїв та обрядів інших народів. |
Учень/учениця: |
|
1 |
Узагальнення |
|
1 |
ПІДСУМКОВИЙ УРОК |
Учень/учениця: |
4 |
Резерв |
|
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ЕТИКИ
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з етики
Під час оцінювання навчальних досягнень з етики враховується:
- рівень оволодіння знаннями про людину та моральні взаємини в суспільстві, основні моральні норми і цінності українського суспільства та людства, правила етикету, правила культури поведінки;
- рівень умінь керуватися в поведінці моральними нормами та цінностями, виявляти дружелюбність, ввічливість, повагу й чуйність до інших, толерантність та милосердя;
- рівень оволодіння практичними уміннями та навичками позитивного ставлення і мотивації до застосування моделей поведінки, орієнтованих на моральні цінності українського суспільства та людства в цілому.
Всі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.
Рівень навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
І. Початковий |
1 |
Учень /учениця може: - назвати одне-два етичних поняття, моральних чи етикетних норми |
2 |
Учень/учениця може: - назвати декілька етичних понять теми, моральних і етикетних норм, правил поведінки; - сформулювати моральну оцінку ситуації чи вчинку на рівні «добре»-«погано» |
|
3 |
Учень/учениця може: - двома-трьома простими реченнями пояснити сутність чи зміст етичного поняття; - навести приклади окремих фактів і явищ з моральної практики; - дати власну оцінку окремих фактів і явищ моральної практики (на рівні «добре-погано») і пояснити її 1-2 реченнями; - сформулювати правило поведінки у відповідності до норми моралі чи етикету |
|
ІІ. Середній |
4 |
Учень/учениця може: - репродуктивно відтворити (у вигляді 4-6 простих речень) частину матеріалу уроку; - дати пояснення етичних понять і термінів уроку; - навести приклади морального та аморального в житті людей; - оцінити прості моральні ситуації та пояснити свою оцінку у відповідності до норм моралі; - на елементарному рівні описати ситуацію морального вибору. |
5 |
Учень/учениця може: - відтворити основний зміст навчального матеріалу уроку, відповідаючи на запитання учителя; - визначити окремі ознаки етичних понять; - проаналізувати ситуацію за питаннями вчителя, підручника; - за допомогою вчителя співвіднести ситуацію конкретні вчинки з відповідними нормами моралі й етикету і висловити оцінне судження. |
|
6 |
Учень може: - у цілому самостійно відтворити матеріал теми; - охарактеризувати подію, ситуацію, явище з точки зору моральних критеріїв; - правильно вживати етичні поняття і пояснювати їх на прикладах; - використовуючи приклади з історії та літератури, висловити просте оцінне судження про відповідність чи невідповідність поведінки моральним нормам. |
|
ІІІ. Достатній |
7 |
Учень/учениця може: - у цілому послідовно, самостійно відтворює матеріал теми; - демонструє розуміння етичної термінології; - дає загальну характеристику етичних феноменів (сутність, прояви, ознаки, приклади); - аналізує етичні судження і наводить приклади, на їх підтвердження чи спростування; - обґрунтовує власну думку, моральну оцінку прикладом. |
8
|
Учень/учениця може: - значною мірою самостійно опанувати матеріал уроку; - розповідати про етичні феномени, застосовуючи необхідні поняття і терміни; - аналізувати відповідні явища і ситуації суспільного життя, визначаючи ознаки моральної поведінки; - моделює прості ситуації морально-етичного змісту і пропонує шляхи їх розв’язання; - добирає 1-2 аргументи на підтвердження висловлених учителем чи підручником етичних висновків. |
|
9 |
Учень/учениця може: - оперувати основним навчальним матеріалом, викладаючи його у розгорнутому і згорнутому вигляді; - самостійно аналізувати етичні феномени і робити власні нескладні висновки; - обґрунтовувати власні судження і оцінки за допомогою власних прикладів і аргументів; - порівнювати і узагальнювати окремі явища морально-духовного життя суспільства; - систематизує та узагальнює набуті знання. |
|
ІV. Високий |
10 |
Учень/учениця може: - самостійно опрацювати матеріал уроку за підручником; - моделювати морально-етичні ситуації, пропонувати шляхи їх розв’язання і пояснювати їх; - самостійно розв’язати ситуацію морального вибору і пояснити свій вибір, спираючись на етичні категорії; - самостійно оцінити моральні явища; - з незначною допомогою учителя працювати з іншими джерелами інформації етичного змісту (фото, художній текст, усна розповідь); - систематизувати події життя з погляду їх моральної цінності. |
11 |
Учень/учениця може: - вільно викладати навчальний матеріал в усній та письмовій формі відповідно до завдання; - самостійно здобути нескладну інформацію етичного змісту з інших, крім підручника і розповіді вчителя, джерел; - пояснити зміст понять і категорій етики, застосувати їх для аналізу нових ситуацій, зокрема з власного життя; - висловити і обґрунтувати свої думки, оцінки щодо моральної сфери суспільного життя; - самостійно порівнювати й оцінювати моральні явища. |
|
12 |
Учень/учениця може: - послідовно і логічно викладати навчальний матеріал, застосовуючи і пояснюючи етичні поняття і терміни; - виявляти творчий підхід у розв’язанні ситуативних завдань, оперуючи набутими знаннями і уміннями; - моделювати ситуації морально-етичного змісту, проявляючи гнучкість і мобільність, здатність упереджувати і вирішувати конфлікти; - оцінити рівень власної підготовки та підготовки інших учнів з предмету; - підготуватись до уроку, використавши власні джерела інформації |
За бажанням користувачів програми у зверстаному вигляді та в брошурах можна придбати у видавництві “Перун”, яке має дозвіл на видрук програм 12-річної школи (2—12 класи). Вони зверстані таким чином, що можуть слугувати календарним планом.
Замовляйте й отримуйте програми за собівартістю у видавництві “Перун”:
м. Київ, вул. Львівська, 25 (у буд. Гімназії східних мов).
Тел. (044) 424-05-57
м. Ірпінь, вул. III Інтернаціоналу, 105/А
Тел. (04497) 5-4-697
www.Perun.com.ua
Книга-поштою та відділ реалізації:
08200, Київська обл., м. Ірпінь,
Тел. Факс (04497) 6-00-54, 5-46-97, 6-02-02
Наша поштова адреса: 03055 — Київ, а/с 242. Бусел В. Т.