Тема: Езоп. «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця»,
«Мурашки й Цикада» (2-3 за вибором учителя).
Поєднання конкретного і загального в байках Езопа.
Утілення людських якостей (працелюбність, розум, хитрість, дурість,
жорстокість, лінощі та ін.) в алегоричних образах. Мораль байок Езопа.
Епіграф уроку:
Мета: поглибити та закріпити знання з теорії літератури про байку, її композицію; познайомитися із творчістю Езопа, поняттям “езопова мова”; показати, як аналізувати твори-байки та розвивати навички аналізу байки, логічне мислення, навички виразного читання, зв’язного мовлення; за допомогою цього жанру формувати у дітей моральні якості.
Формування компетентностей:
- ціннісно-смислова компетентність – активувати розумову діяльність учнів, розвивати критичне мислення, вчити об’єктивно оцінювати свою роботу;
- загальнокультурна компетентність – ознайомити дітей із жанром байки, дати уявлення про першого байкаря Езопа;
- навчально-пізнавальна компетентність – розвивати самостійність мислення, формувати гнучкість і тонкість думки, розвивати увагу та пам’ять; працювати над розвитком уміння визначати ціль. Планувати діяльність, генерувати ідеї, аналізувати, оцінювати результати діяльності;
- інформаційна компетентність – формувати вміння самостійно шукати, аналізувати та відбирати необхідну інформацію;
- комунікативна компетентність – розвивати навички роботи у групі, уміння себе представляти.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь і навичок.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
До уроку учні повинні були переглянути відео за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=nMOsqW2EMMI
Учитель + учениця (розігрують сценку).
Мамо, любиш слухати байки?
— Так, ти, доню, гарно читаєш.
— То зачитати виразно, як акторка на сцені?
— А як же! Із задоволенням послухаю!
— Та чи сподобається тобі моя байка?
— Звичайно.
— Вона коротка.
— Розказуй уже!
— Купила я хліба ... йшла по парку та зазівалась. Великий собака мені на зустріч, хвать булку, то й на обід ми без хліба зостались…
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
- Як звучить тема нашого уроку?
- То з яким жанром ми будемо сьогодні працювати? (Байка).
- Давайте розшифруємо епіграф нашого уроку.
(Слайд виводиться на екран в Zoom-конференції. Діти радяться між собою 30 секунд. Дають відповідь).
Епіграф:
Здається, байка просто бреше.
А справді – мудру правду чеше.
Л. Глібов
(Після теми записуємо епіграф у конспект).
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
- А зараз ми почнемо знайомство із першим байкарем, який був давньогрецьким рабом, Езопом.
У Езопа легендарний біографія. Байкар видатний, засновник жанру байки, нібито він був рабом родом із Фрігії (Мала Азія), потрапив у полон до давніх греків.
На зріст невеликим, горбатий, на лице страшний.
Але талант мав від богів: дар слова, гострий розум і майстерно створював байки.
І ось його перший господар вирішив продати свого балакучого раба, якого викупив простак-філософ Ксанф із Самосу.
Ні разу Ксанф не пожалкував, що забрав Езопа до себе. Дотепний і винахідливий раб допоміг Ксанфу залишитися в пам'яті багатьох поколінь. Саме із філософом легенда пов'язує багато езопових жартів і мудрих рішень. Езоп мріяв про волю і багато разів просив Ксанфа відпустити його.
Та той не хотів розлучатись з винахідливим та мудрим рабом.
А ось коли на Самосі скоїлась тривала пригода, і ніхто не зміг роз'яснити її, крім Езопа, то байкар нарешті став вільний.
Як розповідає легенда, Езоп жив ще довго. Був гостем у вавилонського та єгипетського царів. Сімох мудреців зустрів й ще написав багато байок. Не сподобався він лише дельфійським жерцям. Злякались вони, що він розкриє еллінам їх хитрощі, і скинули Езопа зі скали в Дельфах.
А ось завдяки власним байкам уславився Езоп на довгі століття. Найвідоміші байки Езопа: "Вовк та ягня", "Лисиця та виноград", "Цикада та мурашка", "Жаба та віл", "Селянин і змія", "Свиня і левиця" та інші.
Візитна картка за творчістю байкаря Езопа
(Після вивчення біографії Езопа складаємо із учнями візитну картку байкаря.
Картка на екрані.)
IV. СПРИЙМАННЯ Й ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Дистанційна виставка книг «Байки Езопа»:
Діти додають на дошку фото книг, які знайшли, презентують їх.
2. Вікторина «Я добре знаю теорію літератури»
Слухаємо правило-визначення = називаємо термін - поняття.
1) Термін походить від давньоруського баять – говорити, розповідати. Короткий прозовий або віршований літературний твір із повчальним змістом. (Байка)
2) Оповідна частина… (розповідь) і повчальна… (мораль). (Частини байки)
3) Художній прийом (від грецьк.- “інакомовлення”) – зображення одного предмета через інший. (Алегорія)
4) Людина, яка створює байку … (байкар).
3. Ми сидимо біля екранів комп’ютерів, тому наша фізкультурна хвилинка для очей: на відстані витягнутої руки до кінчика носа і назад переміщаємо закриту ручку, стежачи за її рухом 5 разів.
4. Перегляд навчального відео + прослуховування виразне читання учителем байок Езопа:
https://www.youtube.com/watch?v=m13RXsQmOqc
(Звертаємо увагу на інтонацію, наголос.)
Виразне читання та аналіз байок Езопа – підручник, стор.49
1) Виразне читання за особами байки «Вовк і Ягня».
Відповіді на питання за змістом прочитаного.
– Про що йдеться в байці?
– Головні герої байки – це…
– Де відбувається подія?
– Описи героїв в байці?
( Ми їх не знайдемо, і це дає змогу читачам зосередити увагу на вчинках персонажів, тобто на дії.)
– Прийом, який використав Езоп, щоб розкрити характери героїв?
(Діалог)
– Яку лексику використовує автор для характеристики мови персонажів?
(Вовк – почав звинувачувати, зауважив, сказав; Ягня – відповіло.)
– Репліки героїв, які допомагають розкрити характери їхніх учинків?
(Сильний Вовк підступно дошкуляє бідному Ягняті, шукає привід, аби звинуватити його, Ягня ж боїться його.)
– Як, по-вашому, чи був привід для суперечки?
(Ні. Стояло Ягня внизу і не могло чинити погано. А суперечку Вовк влаштував тому, що був голодний.)
– Фінал твору? (Сумний, трагічний)
– У чому полягає мораль? (Знаходимо її в тексті байки.)
2) Виразне читання байки «Крук і Лисиця».
– Персонажі байки – це…
– Тип людей, який зображено в образі Крука?
( Дурні, довірливі люди, які легко піддаються впливові і сприймають будь-які слова за щиру правду.)
– Тип людей, який зображено в образі Лисиці?
(Безчесні, хитрі, лицемірні, нещирі, підступні; вони неправдою прагнуть заволодіти тим, що їм не належить.)
– Кількість частин в оповідній частині? (Три.)
– Мораль байки? (Знайти у тексті байки.)
3) Робота із текстом байки «Мурашка і Цикада».
Цикада – дрібна комаха зі складеними вздовж тіла крилами; вона добре стрибає.
– Герої байки: …
– Цикада до Мурашок звернулась із яким проханням?
– Мурашки, відказуючи Цикаді, правильно зробили?
– Мораль байки? (Бути безтурботними і не дбати про майбутнє не можна.)
– Що саме засуджується в байці? ( Безпорадність, лінощі, легковажність.)
5. «У пташки крильця» – фізична хвилинка.
Пташки крильця розправляють, ( Руки в сторони.)
І до сонця підіймають
(Руки вгору, потягнутись.)
Можна потім політати
( Виконуючи рухи руками вгору, вниз, покрутись.) Всіх комашок поганяти.
(Присісти.)
На галявину злетілись, поклювати там зернят. (Сісти на місця.)
Знову потім полетіти, У гніздечку хутко сісти. (Рухи руками вгору, вниз.)
6. «Хочу все знати» - підсумкова гра.
– Риси, що є спільні для всіх байок Езопа: ???
– Усі байки Езопа написані ???
– За будовою ? (однакові): І місце – ??? ( оповідь), а потім – ???
(мораль);
– героїв - ??? ( обмежена кількість );
– присутня у байці ??? (алегорія).
7. «Мозковий штурм» – учні-філософи вступають до бою.
– Відкрито сміятися над тупістю Езоп не міг (чому?) і тому розповідав історії, які нібито сталися з тваринами. Люди всі це добре розуміли, але звинуватити його у висміюванні негативних рис власного характеру не могли (чому?).
– А що таке “езопова мова”?
Байки Езоп будував як алегоричні розповіді (що це таке «алегорія»?), застосовував розмовну мову (чому?). Щоб байки були зрозумілі всім.
мова байок, як мова алегорій, дістала назву ( яку?) “езопова мова”.
Теорія літератури: «езопова мова» – замаскований спосіб думок із натяками, недомовками задля уникнення будь-яких заборон.
(Записуємо у словник із теорії літератури в кінці конспекту.)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ Й ОСМИСЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Технологія «Прошу слова».
– Проблеми, які порушував Езоп у своїх байках?
– Яку мудрість я виношу із уроку ?
– «Вовк і Ягня» – засуджує??? кривдників; “Крук і Лисиця” – ??? глупу людину; “Мурашка і Цикада” – ??? безпорадність, легковажне ставлення до життя, лінощі.
2. Бліц-питання – теорія літератури!
– Байка – це…
– Алегорія – це…
– «Езопова мова» - це…
– Навіщо в байці потрібна мораль?
– Який епізод вам запам’ятався із розповідей про Езопа?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ.
«Мікрофон»
– Мені на уроці сподобалося …
– Що нового дізнався?
– Що обов’язково впишу до візитівки автора?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
1. Вивчити інформацію із візитівки за творчістю Езопа.
2. Вивчити теорію літератури.
3. Виразне читання напам’ять 1 із байок Езопа.
4. Завдання за бажанням на 12 балів: намалювати до свого виступу героїв байок або приготувати елемент костюму героя байки.