Фактори впливу на мотивацію учня під час дистанційного навчання

Про матеріал
З переходом на дистанційну форму навчання контролю з боку школи стало менше й учителі зіштовхнулись з тим, що учні не влючаються у роботу на уроці. Яких заходів варто вжити , щоб мотивувати учня. В освітній культурі так склалося, що учні виконують завдання не для того, щоб навчатися, а для вчителя, щоб той її оцінив. Мова піде про фактори, які впливають на мотивацію учня під час дистанційного навчання.
Перегляд файлу

ДОСВІД РОБОТИ                                                  

 Омелай Ірини Миколаївни

вчителя   української мови та літератури

Харківської загальноосвітньої школи  I – III ступенів № 68

                          Харківської  міської ради  Харківської  області

    Фактори впливу  на мотивацію  учня  під час  дистанційного навчання

 З переходом на дистанційну форму навчання контролю з боку школи стало менше й  учителі зіштовхнулись з тим, що учні не влючаються  у роботу на уроці. Яких заходів варто вжити , щоб мотивувати учня. В освітній культурі так склалося, що учні виконують завдання не для того, щоб навчатися, а для вчителя, щоб той її оцінив.  Мова піде про фактори, які впливають на мотивацію  учня під час дистанційного навчання.

1.Дати учневі право не розуміти й помилятися. Страх помилки й відчуття психологічного дискомфорту, пов’язаного з нерозумінням теми, стримують учня від включення його у навчальну діяльність. Учні не розуміють того, що помилятися, питати про те, чого не знаєш- це і є процес  здобуття знань. Учням важливо дати зрозуміти, що коли важко, не зрозуміло, багато помилок- то це  нормальна ситуація, з якою вчитель завжди допоможе справитись. Тут допоможе індивідуальний підхід  особистісно-зорієнтованого навчання онлайн-сервісу Classkick .Це додаток, який показує вчителям у режимі реального часу, що саме роблять учні та кому потрібна допомога.

2 Дати учневі відчуття, що все вийде. Мотивація до навчання з’являється тоді, коли здобувач розуміє, що справиться зі своєю роботою. Наприклад, у 6  класі діти отримали завдання  з літератури написати  вільний есей. Завдання ніби зрозуміле, але  посипалися питання: що робити, з чого  почати, як писати. Разом з учнями ми склали план, поговорили про історичні події , які описує автор у творі «Джури козака Швайки», обговорили ключові поняття . Без підтримки  учні навіть не бралися б за виконання завдання . Коли учень не розуміє, з якої сторони підійти до завдання, то скоріше таке завдання залишиться невиконаним. Для мотивації учня вчителеві треба продумати систему  підтримки : доступні короткі  інструкції на онлайн чи асинхронних уроках, підказки, самоперевірки, чат для запитань, пояснення за допомогою відео чи аудіо зв’язку .

3. Дати учневі розуміння цінності   виконання завдання. Ніхто не любить виконувати дії чи   підпорядковуватись замислам, які йому чужі чи  не зовсім зрозумілі. Якщо учень виконує роботу лише для того, що так треба вчителю, то звичайно ж  здобувач буде шукати  способи її не виконувати , або зробити так , щоб витратити на неї небагато часу, тобто списати. Варто  доносити учням не тільки зміст, але і  важливість самостійного виконання  завдання. При  підборі , розробці завдань треба враховувати вікові й життєві інтереси учнів. Наприклад, 10 клас тема: « Кайдашева сім’я» До повісті маємо колоритні ілюстрації Анатолія Базилевича. Запропонуйте дітям визначити, який епізод твору зображений на кожному малюнку. На перший погляд таке завдання видається простим, однак практика свідчить, що учні подекуди плутають схожі епізоди. До того ж ця робота допомагає презентувати текст, його зміст в іншій формі — графічній. Після виконання завдання можна запропонувати написати есе на тему «Чи підходять ілюстрації Анатолія Базилевича для створення коміксу «Кайдашева сім’я?». Діти можуть розказати, чи подобаються їм малюнки, чи відображають, на їхню думку, зміст, настрій, ідею повісті, чи зможуть стати основою для графічного роману і чому. Підсумок своєї роботи діти можуть презентувати не лише в есеї, але і у створенні власного буктрейлеру чи  відеофлаєра .

4. Дати учням право вибору. Вибір завжди дає відчуття свободи. Коли учень робить свій вибір, то він бере і відповідальність за нього. Значить  вероятность того, що завдання буде виконане підвищується. Заяви: « Або виконуєте завдання , або ставлю одиницю»- це не вибір, а маніпуляція , що не розвиває самостійність і відповідальність учнів. Наприклад , дуже часто під час дистанційного навчання вчителі української мови та літератури зіштовхуються  з небажанням учнів вивчити  поезію напам’ять. Як  бути в цій ситуації? Можна дати учням вибір, запропонувавши рівневі завдання  за текстом  та ідейно-художнім аналізом поезії  з обов’язковим її виразним прочитанням вголос , але вже  не напам’ять. Варто пропонувати  вибір завдань за рівнем складності, за способами його виконання. Важливо ,щоб учень розумів й  відчував , що його вибір був з  власної волі.

5.Дати учневі цікавий матеріал.  Розробка уроків для покоління Тік-Ток-завдання з непростих. Сухий текст підручника  не мотивує здобувачів освіти. Презентація в Power Point без інтерактиву теж  пройде мимо учня . Для того,  щоб зацікавити  сучасних учнів темами з мови чи літератури, варто використовувати методики інтерактиву  й  сторітеллінгу. Наприклад, На уроці української літератури в 10 класі (тема уроку « Іван Франко. Важливі етапи життєвого і творчого шляху»)  історію про дітей Каменяра  назвали «Найкращі твори Івана Франка» , бо він говорив ,що його твори- то ніби діти. Було цікаво, а ким же стали власні діти  письменника- двоє синів та донька.Навчальні матеріали повинні бути цікавими й продуманими: короткі навчальні відео до 10 хв , застосунки й сервіси для самоперевірки, інтерактивні робочі аркуші, анімація та інші можливості , що надають інтерактивності, динамікми   дистанційному уроку .

6.Дати учневі розуміння того, що він не сам . Навчальний процес- командна робота. Коли є розуміння того, що вчитель зацікавлений у прогресі учня, що в освітньому середовищі ми всі вчимося один у одного, що нема атмосфери конкуренції , домінування один над одним, тоді учень проявляє активність і зацікавленість у своїй роботі. Під час дистанційного навчання  гостро постало питання порушення  учасниками освітнього процесу академічної доброчесності. Як зробити так , щоб учні не списували , не бачили роботи один одного?  Варто йти від зворотнього, зробити так , щоб учні не лише бачили роботи один одного, але й працювали над завданнями разом , навчаючись один в одного. Наприклад, використання онлайн-дошок для сумісної роботи зручно використовувати на етапі повторення чи підсумку. Допоможе в цьому  шаблон діаграми Венна, який можна створити за допомогою дошки Jamboard.  Проведенню   методики   створення проєктів  чи групової роботи може посприяти інтерактивний сервіс  Padlet. Працюючи таким чином разом, учні навчаються використовувати допомогу однокласників як ресурс для свого розвитку, а не як можливість списати , щоб лише здати роботу вчителю..

Навчання дається нелегко. Для того, щоб учень прикладав зусилля, йому потрібні розуміння сенсу його власної роботи  й підтримка зовні. Оцінки, зауваження, погрози привчили учнів працювати лише для того, щоб уникнути покарання , отримати бажану оцінку. Саме  вчитель  може  вплинути  на формування освітньої культури. Враховуючи описані фактори, можна зробити так, що відповідальний і самостійний учень буде правилом , а не винятком.

 

Список використаних джерел

 

1.Аналіз методу навчання StoryTelling [Електронний ресурс] – Режим доступу: http:// https://www.ar25.org/article/storitelling-yakefektyvnyy-variantneformalnogo-navchannya.html.

     2. Дичківська, І. М. (2004). Інноваційні педагогічні технології. Київ.

 

3.Пометун, О. І. & Пироженко, Л. В. (2004). Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. Київ: А.С.К.

 

4.Щербина, В., Волкова, О. & Романенко, О. (2005). Інтерактивні технології на уроках української мови та літератури. Харків: Основа.

 

docx
Додано
31 березня 2023
Переглядів
552
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку