Факультативне заняття "Розвиток сім'ї"

Про матеріал
Факультативне заняття з курсу «Сімейні цінності»: «Розвиток сім’ї: любов, взаємна підтримка і згуртованість» Мета: навчити учнів давати характеристику міжособистісних взаємин у сім’ї, які ґрунтуються на любові та взаємопідтримці, розкриття сутності поняття «сімейна згуртованість», формувати і розвивати вміння пояснювати значення любові, взаємної підтримки та згуртованості для розвитку сім’ї; вміння виділяти позитивні фактори, що сприяють розвитку успішних подружніх взаємин; виховувати в учнів почуття поваги та толерантності до осіб протилежної статі.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Факультативне заняття з курсу «Сімейні цінності»:

«Розвиток сімї: любов, взаємна підтримка і згуртованість»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: навчити учнів давати характеристику міжособистісних взаємин у сім’ї, які ґрунтуються на любові та взаємопідтримці, розкриття сутності поняття «сімейна згуртованість», формувати і розвивати вміння пояснювати значення любові, взаємної підтримки та згуртованості для розвитку сім’ї; вміння виділяти позитивні фактори, що сприяють розвитку успішних подружніх взаємин; виховувати в учнів почуття поваги та толерантності до осіб протилежної статі.

Обладнання та матеріали: плакати «Дерево очікувань», «Правила» «Барометр настрою», стікери, олівці, ручки, роздатковий матеріал «Ситуації», «Афоризми».

Вид заняття: заняття з елементами тренінгу.

Структура заняття:

  1. Повідомлення теми і мети заняття. Мотивація навчальної діяльності.
  2. Вправа «Прийняття правил».
  3. Вправа «Мій настрій».
  4. Вправа «Дерево очікувань».
  5. Інформаційне повідомлення «Розвивальна функція сім'ї».
  6. Вправа «Три слова про сім'ю».
  7. Вправа «Ситуації».
  8. Вправа «Мій настрій».
  9. Вправа «Афоризмотерапія».
  10. Вправа «Дерево підсумків».
  11. Анкета-підсумок заняття.

Хід заняття:

1.Повідомлення теми і мети заняття. Мотивація навчальної діяльності.

2.Вправа «Прийняття правил».

  •                  Активності (всі активно приймають участь ніхто, не відсиджується);
  •                  Щирість (кожен говорить від свого імені, говорить правду про свої почуття, емоції, інтереси);
  •                  Правило «Правої руки» (піднімаємо праву руку для відповіді, не викрикуємо);
  •                  Принцип «Тут і тепер»;
  •                  Не ображатися;
  •                  Не насміхатися;
  •                  Тиша (дотримуватися тиші, дисципліни і порядку).

3. Вправа «Мій настрій». Перед вами плакат «Барометр настрою». Нехай кожен візьме стікер, напише своє ім'я і прикріпить його на тій поділці барометра, яка відповідає стану вашого настрою в цей момент. А наприкінці заняття ми ще раз виміряємо ваш настрій, подивимось, чи відбудуться зміни настрою протягом заняття.

4. Вправа «Дерево очікувань». Учасники пишуть на стікерах свої сподівання-очікування від тренінгу і прикріплюють їх на плакаті «Дерево очікувань».

5.Інформаційне повідомлення «Розвивальна функція сім'ї». На факультативних заняттях ми знайомились із різними функціями сім'ї, згадаємо їх (репродуктивна, господарсько-побутова, виховна, комунікативна, соціокультурна, духовна, дозвіллєва, емоційна, економічна, розвивальна). Сьогодні ми поговоримо саме про розвивальну функцію сім'ї. Розвивальна – основна функція, що сприяє розвитку найкращих якостей особистості. Сім’я створюється для розвитку людини, розкриття кращих її якостей, можливостей, здібностей і творчого потенціалу. Якщо молоді люди, створюючи сім’ю, ставлять перед собою саме таке завдання – розвиватися, то вони підходитимуть до цього процесу з відповідними вимогами: «Чи буду я розвиватися поруч із цією людиною протягом життя? Чи не потрапляю я в залежність, у відсутність перспективи, в обмеження своєї свободи? Адже сім’я – це надовго, на все життя...» Важливо, розвиваючись самому, допомагати розвиватися тому, з ким одружився. У світі немає двох однакових сніжинок, двох однакових пелюсток і травинок, двох однакових очей і пальців, не кажучи вже про людей. Якщо людина хоче бути здоровою і щасливою, їй потрібно завжди перебувати у творчому процесі, творити нове. У фундамент сім’ї необхідно закласти принцип постійного розвитку – тоді не буде звикання і застою у стосунках. Якщо чоловік став усе більше уваги приділяти роботі, не квапиться додому – значить удома йому вже не цікаво. Те ж саме стосується й до чоловіка. Якщо жінка вдома дозволяє собі одягатися абияк, ходити непричесаною, а для будь-якого виходу з дому чепуриться, намагається виглядати якомога краще, то чоловікові треба замислитися, чи не перестав він бути цікавим для дружини. Розвиток сім’ї – це і постійний рух, рух вперед до любові, щастя, чесності, поваги, взаєморозуміння, це і народження та виховання дітей не лекціями, нотаціями і повчаннями, а особистим прикладом, шляхом спілкування і порозуміння… Та сім’я може бути міцною, яка долає всі перешкоди а не та, в якої немає проблем і конфліктів. Тільки за умов любові, свободи і злагоди можуть існувати, чесність, мудрість, щирість, працелюбність.  То що на вашу думку означає вислів «сімейна згуртованість»?

6.Вправа «Три слова про сім'ю». Назвати три слова із якими у вас асоціюється поняття «Сім’я».

7.Вправа «Ситуації».

  1. 1.Сім’я складається з чотирьох осіб: батько, мати, син 15 років, донька – 16 років. Дідусь, що проживає у селі, захворів, але не хоче їхати у місто до дітей і там лікуватись. Треба вирішити, хто поїде допомагати дідусю, і чи варто це робити?
  2. Чоловік і дружина студенти. Матеріально забезпечує родину мати дружини, постійно дорікаючи при цьому зятю, що він «сидить у неї на шиї». Дружина при цьому мовчить. Батько дружини не хоче давати гроші, але боїться заперечувати своїй жінці.
  3. В сім’ї двоє дітей. Дружина звинувачує чоловіка, що він мало приділяє їм уваги. Чоловік вважає, що діти «ситі», «одягнені», гарно навчаються в престижній школі. Що ще потрібно? Теща приїжджаючи на вихідні у гості, підтримує дочку, а тесть – зятя.
  4. Чоловік робить кар’єру, багато часу проводить на роботі. Дружині здається, що насправді чоловік уникає стосунків з нею, а робота – це лише прикриття. Вона весь час дорікає цим чоловку, починає виказувати ревнощі до жінок на роботі.
  5. Дружині 21 рік, і їй запропонували високооплачувану перспективну посаду. Вихід дружини на роботу значно покращить фінансовий стан сім’ї. Але чоловік проти цього, адже у них є мала дитина, яку доведеться віддавати в ДНЗ.
  6. Марина бачила, що хлопець, з яким вона зустрічається, не поступається жінкам місцем у транспорті, не допомагає матері по господарству, іноді говорить образливі речі про жінок. Але тоді її це мало хвилювало. Дмитро був найкращий. Через деякий час після одруження Марину стало дратувати ставлення Дмитра до неї: він не пропускав її вперед, не забирав важку сумку з її рук, палив у її присутності, навіть коли вона завагітніла. Коли Марина робила йому зауваження, він щиро дивувався: його поведінка здавалася йому абсолютно нормальною. І дійсно, він завжди був таким, Марина тільки тепер це зрозуміла…
  7. Сім’я: чоловік і жінка працюють, дитина відвідує дитячий садок. Квартиру знімають. Чоловіка скорочують на роботі. Як відреагує дружина на таку новину, враховуючи характеристику сусідів про сім’ю «злагода, мир і любов».
  8. Коли хлопець і дівчина зустрічалися, він говорив їй компліменти, поважав і любив. Через деякий час після одруження він ніби перестав помічати свою дружину, ставиться до неї як до «своєї власності»… Найбільше жінку дратує те, що в її присутності чоловік проявляє симпатію до офіціантів чи продавців…

8.Вправа «Мій настрій». Перед вами плакат «Барометр настрою». Нехай кожен в кого змінився настрій, візьме свій стікер і прикріпить його біля відповідної позначки. Аналіз змін настрою.

9.Вправа «Афоризмотерапія» Пояснити значення афоризмів. Кожен учасник вибирає один із запропонованих «крилатих висловів», зачитує його, пояснює значення.

  • Бувають вдалі шлюби, але не буває шлюбів ідеальних. Франсуа де Ларошфуко
  • Всі щасливі сім'ї схожі одна на одну, кожна нещаслива сім'я нещасна по-своєму. Лев Толстой
  • Для успіху в шлюбі потрібно значно більше, ніж знайти партнера, який підходить тобі – потрібно також самому бути партнером, який підходить. Элайджа  Вуд
  • Женитися зовсім неважко; важко бути одруженим.      Мигель де Унамуно-и-Хуго                                
  • Залежність від сімейного життя робить людину більш моральною. Олександр Пушкін
  • Одружитись – це значить наполовину зменшити свої права і вдвічі збільшити свої обов'язки.   Артур Шопенґауер
  • Одружуватись, нічим не пов’язуючи себе, - це зрада.  Мішель Монтень    
  • Шлюб – це любов, яку попросили ще про щось.      Войцех Бартошевський
  • Шлюб немов танго: для нього потрібні двоє, і іноді один змушений відступати, щоб продовжити танець. Маргарет Уайт
  • Якщо боїтеся самотності, то не одружуйтесь.          Антон Чехов

10.Вправа «Дерево підсумків». Зриваються листочки з дерева очікувань і зачитуються з коментуванням. Учасники вирішують, що вдалося здійснити із очікуваного, а що – не вдалося.        Запам'ятайте слова Річарда Баха: «Кожному з нас при народженні дається брила мармуру та інструменти, щоб перетворити її на статую. Деякі так і тягають цю брилу з собою все життя, ні разу її не торкнувшись. Деякі досить швидко розбивають її на маленькі осколки. А деяким таки вдається створити з неї великий шедевр!»  Нехай таким шедевром буде для вас в майбутньому та сім’я, яку ви створите, нехай вона розвивається за законами любові, мудрості, підтримки, взаєморозуміння. А знання, які ви отримуєте на заняттях з психології, вам у цьому допоможуть.

11.Анкета-підсумок заняття.

1. Я працювала активно! (0-5 балів)

2. Оцініть роботу вчителя-тренера. (0-5 балів)

3. Оцініть роботу всього класу. (0-5 балів)

4. На скільки я можу працювати. (0-5 балів)

5. Що я хотіла б змінити. Побажання і пропозиції на наступне заняття.


 

1.До складу сім’ї входить чотири особи: батько, мати, син 15 років, донька – 16 років. Дідусь, що проживає у селі, захворів, але не хоче їхати у місто до дітей і там лікуватись. Треба вирішити, хто поїде допомагати дідусю, і чи варто це робити?

2.Чоловік і дружина студенти. Матеріально забезпечує родину мати дружини, постійно дорікаючи при цьому зятю, що він «сидить у неї на шиї». Дружина при цьому мовчить. Батько дружини не хоче давати гроші, але боїться заперечувати своїй жінці.

3.В сім’ї двоє дітей. Дружина звинувачує чоловіка, що він мало приділяє їм уваги. Чоловік вважає, що діти «ситі», «одягнені», гарно навчаються в престижній школі. Що ще потрібно? Теща приїжджаючи на вихідні у гості, підтримує дочку, а тесть зятя.

4.Чоловік робить кар’єру, багато часу проводить на роботі. Дружині здається, що насправді чоловік уникає стосунків з нею, а робота – це лише прикриття. Вона весь час дорікає цим чоловіку. Жінка починає виказувати ревнощі до жінок на роботі.

  1. Дружині 21 рік, і їй запропонували високооплачувану перспективну посаду. Вихід дружини на роботу значно покращить фінансовий стан сім’ї. Але чоловік проти цього, адже у них є маленька дитина, яку доведеться віддавати в дитячий садочок.

6. Марина бачила, що хлопець, з яким вона зустрічається, не поступається жінкам місцем у транспорті, не допомагає матері по господарству, іноді говорить образливі речі про жінок. Але тоді її це мало хвилювало. Дмитро був найкращий. Через деякий час після одруження Марину стало дратувати ставлення Дмитра до неї: він не пропускав її вперед, не забирав важку сумку з її рук, палив у її присутності, навіть коли вона завагітніла. Коли Марина робила йому зауваження, він щиро дивувався: його поведінка здавалася йому абсолютно нормальною. І дійсно, він завжди був таким, Марина тільки тепер це зрозуміла…

7. Сім’я: чоловік і жінка працюють, дитина відвідує дитячий садок. Квартиру знімають. Чоловіка скорочують на роботі. Як відреагує дружина на таку новину, враховуючи характеристику сусідів про сім’ю «злагода, мир і любов».

8. Коли хлопець і дівчина зустрічалися, він говорив їй компліменти, поважав, і любив. Через деякий час після одруження він ніби перестав помічати свою дружину, ставиться до неї як до «своєї власності»… Найбільше жінку дратує те, що в її присутності чоловік проявляє симпатію до офіціантів чи продавців…

9. Олена приходить додому з роботи стомлена. Їй необхідно поділитися з чоловіком своїми думками й почуттями.

Мені просто дихати ніколи від усіх цих справ, говорить вона. Абсолютно не залишається часу для себе.

Чоловік Олександр відповідає:

Тобі треба кинути цю роботу. Немає ніякої потреби так працювати. Знайди собі що-небудь до душі.

Але мені подобається моя робота, заперечує Олена. Просто вони хочуть, щоб я все робила моментально: сказали і через хвилину все готово!

А ти не звертай уваги, радить Олександр. Навіщо намагатися стрибнути вище голови? Що можеш, те й роби.

Я не можу не звертати уваги! вигукує Олена. А в результаті я зовсім забула сьогодні подзвонити тітці. Просто жах якийсь!

Не переживай, намагається заспокоїти він дружину. Вона зрозуміє, що ти була зайнята.

А ти знаєш, які у неї зараз неприємності? наполягає на своєму Олена. Я їй дуже потрібна!

Ти просто береш усе близько до серця. Чоловік починає втрачати терпіння. Живеш із відчуттям, що все на світі погано.

Не все й не завжди, дратується дружина. А ти навіть не можеш вислухати мене!

Але ж я слухаю, Олександр уже «закипає» і Олена відчуває це.

Який узагалі сенс із тобою розмовляти? кидає вона й відвертається.

У результаті Олена відчула себе ще більш нещасною, ніж до розмови, яку вона почала, сподіваючись на розуміння та підтримку чоловіка. Та й Олександрові не краще: він щиро хотів допомогти і не розуміє, що зробив не так.

10. Сварки в сім’ї Наливайченків стали звичним явищем. Однією з причин є те, що в батьків різні погляди на виховання їхнього п’ятирічного сина Жені. Мама Олена вважала, що дитині потрібно віддавати все найкраще. Вона багато часу проводила з хлопчиком, виконувала всі його забаганки. Крім того, Олена постійно хвилювалася, що із сином може трапитися щось погане, а її не буде поряд. Саме тому Женя не відвідував дитячий садочок, не грався наодинці з іншими дітьми. Він узагалі часто хворів, і тоді вся увага сім’ї концентрувалася на ньому.

Олексія, батька Жені, це дратувало. Він вважав, що хлопчика потрібно виховувати як справжнього чоловіка, з дитинства привчати до спорту, розвивати самостійність, відповідальність.

У той день Олена поїхала до своєї матері, залишивши Олексієві інструкцію з приводу того, що мають робити Олексій і Женя на час її відсутність. Але батько вирішив зробити все по-своєму. Разом із сином вони пішли на футбол, а потім багато гуляли, їли морозиво. Женя був у захваті.

Олена повернулася додому раніше, ніж чоловік із сином. Побачивши, що їх немає вдома, вона почала телефонувати Олексієві на мобільний. Коли жінка дізналася, що дитина цілий день провела на вулиці, то почала дорікати Олексію, що він поганий батько, і якщо Женя захворіє, то це буде на його совісті. Настрій Олексія зіпсувався. Додому він прийшов роздратованим. Женя знову плакав: не розумів, чому його мама й тато кричать один на одного, адже сьогодні був такий чудовий день і все було добре.

  • Бувають вдалі шлюби, але не буває шлюбів ідеальних. Франсуа де Ларошфуко
  • Всі щасливі сім'ї схожі одна на одну, кожна нещаслива сім'я нещасна по-своєму. Лев Толстой
  • Для успіху в шлюбі потрібно значно більше, ніж знайти партнера, який підходить тобі – потрібно також самому бути партнером, який підходить. Элайджа  Вуд
  • Женитися зовсім неважко; важко бути одруженим.      Мигель де Унамуно-и-Хуго                                
  • Залежність від сімейного життя робить людину більш моральною. Олександр Пушкін
  • Одружитись – це значить наполовину зменшити свої права і вдвічі збільшити свої обов'язки. Артур Шопенґауер
  • Одружуватись, нічим не пов’язуючи себе, - це зрада.  Мішель Монтень    
  • Шлюб – це любов, яку попросили ще про щось.      Войцех Бартошевський
  • Шлюб немов танго: для нього потрібні двоє, і іноді один змушений відступати, щоб продовжити танець. Маргарет Уайт
  • Якщо боїтеся самотності, то не одружуйтесь.          Антон Чехов

11. Конфлікт виник у той момент, коли Дмитро побачив, що дружина Тетяна потай від нього передивляється повідомлення в його мобільному телефоні. Він підскочив до неї, грубо вирвавши телефон із рук. Тетяні було соромно: вона ніколи раніше собі такого не дозволяла.

Проблеми в їхній сім’ї почалися, на думку Тетяни, з того моменту, коли Дмитро влаштувався на нову роботу. Він почав затримуватися на роботі, вдома часто щось обговорював по мобільному телефону, став більш мовчазним. Усе це насторожило жінку. Якось вона прийшла в обідню перерву до чоловіка на роботу, але їй сказали, що він пішов обідати в кафе з однією із співробітниць.

Тетяна обурилася. Вона була впевнена, що Дмитро приховує від неї стосунки з іншою жінкою, не знала, що робити, але думки про «іншу» не давали спокою. Тоді вона вирішила перевірити свої підозри. Тетяна сподівалася, що знайде в телефоні «компромат». Перечитавши повідомлення, жінка заспокоїлася й навіть відчула провину за свої ревнощі. Але тут несподівано з’явився Дмитро…

На думку Дмитра, після того, як він влаштувався на нову роботу, поведінка Тетяни стала якоюсь дивною. Вона часто ображалася на нього, говорила, що він багато працює і взагалі вже не любить її… Дмитрові були незрозумілі претензії дружини. Входження в нову діяльність, встановлення контактів із колегами та партнерами дійсно вимагали багато часу. Але ж він так старався, і насамперед для своєї сім’ї.

Коли Дмитро побачив, що дружина перевіряє його мобільний, він не витримав і наговорив їй багато неприємних слів. Тетяна розплакалася. У той вечір вони не розмовляли одне з одним.

 

 

 

 

doc
Додано
24 вересня 2019
Переглядів
659
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку