Фантастичне й реальне, смішне і страшне, красиве і потворне у вивчених казках.

Про матеріал
Проаналізувати вивчені казки на предмет наявності в них елементів фантастичного, реального, смішного, страшного, красивого і потворного; узагальнити знання учнів, закріпити їх знання.
Перегляд файлу

Тема.     Фантастичне й реальне, смішне і страшне, красиве і потворне у вивчених  казках.

Мета:

 Навчальна: проаналізувати вивчені   казки на предмет наявності в них елементів фантастичного, реального, смішного, страшного, красивого і потворного; узагальнити знання учнів, закріпити їх знання.

      Розвивальна: розвивати кругозір, вміння логічно висловлювати думки та аналізувати вивчений матеріал

 Виховна: виховувати інтерес до пізнання народної мудрості, шануван­ня традицій.

Тип уроку: узагальнюючий урок (інтерактивний).

Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Вірш

Продзвенів уже дзвінок,

І покликав на урок.

Казки ваблять чудесами,

А герої, мужніми ділами.

Всюди безліч різних див,

Треба лиш згадати їх.

Тож мерщій їх пригадай,

І відповідь,друже, давай!

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Проблемне питання (дати відповідь в кінці уроку)

- Чи потрібно нам вивчати казки і чого вони нас навчають?

       2. Завдання уроку (до цих завдань ми з вами повернемося в кінці уроку)

- повторити різновиди казок, звернути увагу на їх побудову

- проаналізувати вивчені казки на предмет наявності в них елементів фантастичного, реального, смішного, страшного, красивого і потворного.

- виконати ряд тренувальних  та творчих вправ пов’язаних зі змістом вивчених казок.

 

2.Перевірка домашнього завдання

- Що називається казкою?

- Які види казок ви знаєте?

- Розкажіть будову казки?

- Які казки ми з вами вивчили? Перерахуйте їх.

3. Актуалізація опорних знань

- Яких персонажів вивчених казок ви вважаєте смішними? Об­ґрунтуйте свою думку.

-  Що потворного ви зустріли в цих казках?

- Які елементи реальності та краси ви побачили в казках?

- Вгадайте різновид казок за елементами: заєць, вовк, ліс, озеро. (Казки про тварин).

- Вгадайте різновид казок за елементами: чоботи-самоходи, шапка-невидимка. (Фантастичні казки).

- Вгадайте різновид казок за елементами: Щастя, Горе, Правда, Кривда. (Побутові).

- Презентація малюнків до казок.

 

      II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

 

III.ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вступне слово вчителя

— Фантастичне і реальне, смішне і страшне, красиве та потворне зустрічається в казках дуже часто і саме парами, щоб чіткіше було зрозуміло, який герой належить до якої категорії. Розглянемо це на прикладах казок, які ми вже з вами встигли вивчити.

 

2. Аналіз фантастичного й реального, смішного і страшного, красивого і потворного в казках

Пригадайте, які з елементів належать до якого твору.

 

Фантастичні елементи: летючий корабель; мандрівники з надпри­родними здібностями; сивий дідуган, який перетворив воду на горіл­ку, а чорний хліб на білу паляницю («Летючий корабель»); здатність перекидатися на тварин та речі; здатність оживляти попіл та перетво­рювати його на працьовитого парубка; здатність тварин розмовляти («Ох»); чорти та їхні чарівні лиходійства («Про правду і кривду»). Реальні елементи: люди, тварини, їжа, природа (усі твори).

 

Смішне: подорож Марусі до пана («Мудра дівчина»); розмова щуки з окунем («Ох»); як дурень обманював царя за допомогою друзів («Летючий корабель»).

 

Страшне: гнів Оха («Ох»), вбивство чортами дядька («Про прав­ду і кривду»).

 

Красиве: царівни («Про правду і кривду», «Ох», «Летючий кора­бель»); чуйність Марусі («Мудра дівчина»).

 

Потворне: байдужість пана («Мудра дівчина»); жадібність дядька («Про правду і кривду»); користолюбство Оха («Ох»), пихатість царя («Летючий корабель»),

 

3. Тренінг «Згадати все»(Кожній групі по 12 питань)

Визначте героя та твір за цитатою:

-  «Що ти таки, старий, думаєш з ним, що вже він зросту дійшов, а така недотепа—нічого робить не вміє?» (Мати, «Ох»)

- Ет, що тут цієї води! Мені й на один ковток не стане». (Обпивайло, «Летючий корабель»)

-  «Е-е-е!.. Де ти тепер найшов правду? Нема тепер правди на світі! Тепер скрізь одна кривда». (Дядько, «Про правду і кривду»)

- «Піти б то, може, там, де наше щастя закотилося!» (Брати, «Ле­тючий корабель»)

- «Та цур тобі, я тебе і не думав кликать!» (Батько, «Ох»)

-  «Ходжу по світу, з біди людей виручаю». (Сивий дідуган, «Ле­тючий корабель»)

-  «Загадав, щоб вона прибула до нього в гості — ні пішки, ні верхи, ні боса, ні взута, ні з гостинцем, ні з порожніми руками». (Пан, «Мудра дівчина»)

- «Слухаю, чи вже позбирались до царя на обід люди». (Слухало, «Летючий корабель»)

- «Куди ти підеш? Там тебе й вовки з’їдять!» (Мати, «Летючий корабель»)

- «Погано, чоловіче, довго він тебе водитиме!» (Білий дід, «Ох»)

- «Не втік-таки від моїх рук, вражий син!» (Ох, «Ох»)

- «Треба його, вражого сина, зо світу звести, а то він мою дитину запакує!» (Цар, «Летючий корабель»)

- «Коли ти, кумонько, хочеш балакати — то я і так чую! (Син у подобі окунця, «Ох»)

- «Коли б я відв’язав другу, то за одним ступнем увесь би світ пе­реступив». (Скороход, «Летючий корабель»)

- «Е... я такого наробив, що там хоч що хай роблять,— не справ­лять» (Чорт, «Про правду і кривду»)

- «Там, за сто миль, сидить на сухій грушці!» (Стрілець, «Летю­чий корабель»)

- «Який я, таточку, гарний перстень найшла!» (Царівна, «Ох»)

- «А така, що яке б душне літо не було, а тільки розкидай цю со­лому, то зараз де не візьметься мороз і сніг». (Морозко, «Летю­чий корабель»)

- «Я забуваю все те, що ти мені робив. Бери собі оці два кораблі з усім добром» (Небіж, «Про правду і кривду»)

- «Якась,— каже,— мужва обідрана!» (Царський лакей, «Летю­чий корабель»)

- «Оддай, дочко, а то через нас буде нещастя чоловікові, оддай!» (Цар, «Ох»)

- «Де б вона в мене взялась? Тільки води пляшка!» (Дурень, «Ле­тючий корабель»)

- «Хай той посіє цю кашу, виростить просо, скосить та натовче пшона, яким вона вигодує курчат, що виведуться з тих яєць». (Маруся, «Мудра дівчина»)

- «Що тут цього хліба? Мені й на один раз поснідати не стане». (Об’їдайло, «Летючий корабель»)

 

 

 

4. Кросворд за мотивами казки «Ох»( на дошці,хто відгадав записує)

По горизонталі: 1. Улюблене місце відпочинку ледачого сина. (Піч) 2. Як батьки називали сина, який нічого не хотів робити? (Ледащо) 3. Яка дівчи­на стала дружиною парубка? (Царівна) 4. Одне з ремесел, якого навчався син. (Шевство) 5. Скільки грошей заробив батько, коли продав сина в по­добі хорта? (Триста) 6. Що виторгував циган у батька? (Недоуздок) 7. Як зветься людина, яка працює на іншу людину? (Наймит) 8. На кого пере­кидалися в казці і парубок, і Ох? (Півень)

По вертикалі: 1. Предмет, на який перекидався син. (Перстень)

 

5. Тренінг «Знайди пару» (робота біля дошки)

Об’єднайте випробування з тим, хто його виконав: казка «Летючий корабель»

  1. Дурень          а)випив усі запаси рідини
  2. Слухало         б)допоміг другові не спаритися в бані
  3. Скороход      в)знайшов летючий корабель
  4. Стрілець        г)приніс води живущої і цілющої
  5. Об’їдало          д)дізнавався усі новини першим
  6. Обпивайло    є)розбудив товариша, який заснув під час виконання 

7.Морозко              завдання.

                                 е)знищив усе їстівне, чим пригощали.

Ключ:1в,2д,3г,4є,5е,6а,7б.

 

Установіть відповідність між роком праці та твариною, на яку перетворював парубка Ох.

1. 1-й рік праці             а)голуб

2. 2-й рік праці             б)півень

3. 3-й рік праці             в) вовк

                                            г)баран

Ключ: 1б,2г,3а.

 

Установіть відповідність між персонажем та тим,на кого він перекидався казка «Ох»

1.Син          а)щука

                      б)хорт

                      в)кінь

                      г)циган

2. Ох            д)старичок

                      є)сокіл

Ключ:1б,в,є. 2а,г,д.

 

  1. Робота з картками (учень витягає картку,дає відповідь)

Пояснити значення прислів’я,визначити до якої казки підходить.

  1. «Не шукай правди в других, коли в тебе її нема?» («Про правду і кривду»).
  2. «Розум за гроші не купиш».( «Мудра дівчина»).
  3. «Мудрим не вродився, а навчився».(« Мудра дівчина»).
  4. «Бджола мала, а й та працює» («Ох»)
  5. «Була б охота – знайдеться всяка робота».(«Ох»)
  6. «Не той друг, що медом маже, а той,що правду каже» («Летючий корабель»)
  7. «Річ краще нова, а дружба – стара». («Летючий корабель»)

Виконання тестових завдань за вивченими казками.

  1. Про що ссперечалися небіж із дядьком?

А) як парубку жити далі.

Б) як треба поділити спадок.

В) як лучче жити: правдою чи кривдою.

Г) як краще доглядати за худобою.

            2. Що почули небіж із дядьком від усіх, кого запитали?

А) лучче жити правдою.

Б) лучче жити кривдою.

В)лучче жити по совісті.

Г) лучче жити своїм розумом.

             3. До якого різновиду казок належить казка «Про правду і кривду».

А)фантастична казка.

Б)побутова казка.

В)казка про тварин.

Г)народна казка.

           4. Кого запрягла Маруся у свої санчата, щоб дістатися до пана?

А) корову.            Б) півня.                               В)цапа.                   Г)кішку.

            5. Що порадила Маруся тим, хто прийшов судитися через лоша?

А)щоб лоша обирало, хто його матір.

Б)щоб лоша залишили пану на виховання.

В) щоб лоша віддали тому, на чию кобилу він схожий найбільше.

Г)щоб коболи обирали, хто мати лошати.

            6.  Чим закінчується казка «Мудра дівчина»?

А) пан ув’язнив дівчину.

Б) пан відпустив дівчину.

В) пан запропонував дівчині жити в нього.

Г) пан помер від заздрощів.

            7. Як звали діда, що раптово з’явився з-під пенька?

                  А) Ох!          Б)Ух!            В)Ах!           Г)Ой!

            8.  Що запропонував Ох батьку?

А)знайти сину гарну роботу в іншому царстві.

Б)повернутись додому, бо все марно.

В) найняти його сина.

            9. Чим закінчилася казка «Ох!» для парубка?

А) він навічно залишився у наймитах Оха.

Б)Він утік додому.

В)Ох зачарував його навічно залишатися в подобі тварини.

Г) він одружився з царівною.

          10.Скільки всього завдань виконав дурень з казки «Летючий корабель»?

А) п’ять.        Б)сім.          В) три.       Г) шість.

            11. Хто допоміг дурневі виконати всі царські забаганки?

А) його старші брати.

Б) царська дочка.

В) нові друзі, яких він зустрів у подорожі.

Г) ніхто не допомагав.

           12. Як змінився дурень наприкінці казки?

А) став найрозумнішим.

Б) став гарним і ошатно вбраним.

В) залишився дурним обірванцем.

Г)дістав від нових друзів чарівні здібності.

 

IV.РЕФЛЕКСІЯ

Учитель.  А зараз ми з вами повернемося до поставлених на початку уроку завдань та проблемного питання і разом підведемо підсумок нашого уроку.. (Діти читають завдання і аналізують виконану роботу).

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  Підготуватися до контрольної роботи.

 

 

doc
Додано
2 жовтня 2023
Переглядів
1374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку