Конспект уроку "Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі»

Про матеріал
Матеріал створений з метою ознайомити п’ятикласників із життєвим та творчим шляхом Зірки Мензатюк; вчити учнів аналізувати художній твір, оцінювати вчинки героїв;висловлювати власні думки про прочитаний твір, дискутувати про значення історичної пам’яті для сучасної людини; сприяти формуванню національної свідомості, патріотичних почуттів, громадянської позиції, усвідомлення актуальності цих понять у нашому житті.
Перегляд файлу

 Тема:Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» Пригодницька повість сучасної письменниці. Фантастичне  і реальне в ній.  Твір про справжні життєві цінності. Стосунки між дорослими й дітьми.

Мета:ознайомити п’ятикласників із життєвим та творчим шляхом Зірки Мензатюк; вчити учнів аналізувати художній твір, оцінювати вчинки героїв;вдосконалювати вміння переказувати найяскравіші фрагменти твору, характеризувати образи головних героїв,висловлювати власні думки про прочитаний твір,  дискутувати про значення історичної пам’яті для сучасної людини; сприяти формуванню національної свідомості, патріотичних почуттів, громадянської позиції, усвідомлення актуальності цих понять у нашому житті , розвивати культуру зв’язного мовлення, пам'ять, логічне мислення, увагу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв’язки: історія, українська мова.

Обладнання: портрет та  бібліотечка творів Зірки Мензатюк , мультимедійна презентація «Козацькі могили» .

Людина, яка не знає свого минулого , 

не варта майбутнього.

Гете

 

Народ, що не знає своєї історії, є народ сліпців.

О.Довженко

 

Пізнай свій край, себе, свій рід, свій народ, 

свою землю – і ти побачиш свій шлях у житті.

Григорій Сковорода

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

IІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ,МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

1.Вступне слово вчителя

Любі діти,  а чи любите ви читати книжки про пригоди, про усілякі детективні історії?

Мабуть, любите і самі мандрувати, щоразу бачити щось нове, незнане. Сьогодні ми помандруємо із Зіркою Мензатюк і її повістю «Таємниця козацької шаблі» по Західній Україні. Ми дізнаємось чимало цікавого про козацькі часи в Україні, відвідаємо фортеці, замки, історичні заповідники.

IІІ. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК.

1. Обмін думками за змістом прочитаного

  • Чи сподобався вам твір? 
  • Що вас найбільше вразило? Схвилювало?
  • Які епізоди найбільше запам’ятались?
  • Хто з героїв викликає симпатію? А хто відразу?

Назвіть героїв твору.

( дружна родина Руснаків: тато, мама, їхня донечка Наталочка; легкова машина на ім’я Машка; дядько Богдан ; національно свідомий, дуже патріотично налаштований привид ;

 пластуни зі Львова Северин та Василь;

 родина національно несвідомих чортів: мати, батько та їхній син — молодий, чепурний чортик Антип;

«Добірне товариство» , яке складалось із чортів, відьом та відьмаків, пан Щуровський (нині щур) колись був козаком, який зрадив своїх у бою під Берестечком;

 миршавий та дебелий  та ін..)

2.Ідейно-художній аналіз змісту повісті

Тема: зображення подорожі сім»ї Руснаків у пошуках реліквії – козацької шаблі; опис небезпечних, часом смішних пригод Наталочки Руснак; мандри різними історичними місцями, де відбувались важливі події, битви, зустрічі; шалені перегони, небезпечна , сповнена містики і захвату мандрівка  замками України у пошуках козацької шаблі.

Ідея: утвердження значення історичної пам’яті для сучасної людини; повага до памяток історії та культури ; формування національної свідомості, патріотичних почуттів, громадянської позиції, усвідомлення актуальності цих понять у нашому житті;уславлення мужності, героїзму, винахідливості, рішучості Наталки та її друзів; засудження сил зла, жорстокості, корисливості, лжепатріотизму.

Жанр: пригодницька повість

ПРИГОДНИЦЬКА ПОВІСТЬце твір,у якому зображені непередбачені, несподівані події, що трапляються з героями.

Пригодницький твір має складний,заплутаний сюжет, із героями трапляються цікаві, часом неймовірні пригоди, вони опиняються у складних життєвих ситуаціях, з яких, звичайно ж, виходять переможцями.

3.Словникова робота

Булава-палиця з кулястим потовщенням на кінці, яка була знаком гетьманської влади(в Україні і Польщі).

Корогва(хоругва)- прикріплене до довгого держала полотнище із зображенням святих, що несуть під час хресного ходу.

Отаман – головний керівник козацького війська.

Жупан – старовинний верхній чоловічий одяг, оздоблений позументами та хутром – показник належності до польської шляхти і заможного козацтва.

Шляхта – дрібне дворянство колишньої феодальної Польщі.

Литаври – ударний мембранний музичний інструмент у вигляді півкулі на підставках, отвір якої затягнений шкірою, різновид барабана.

Кольчуга – частина старовинного захисного військового спорядження у вигляді сорочки з металевих кілець.

Гетьман – виборний ватажок козацького війська Запорізької Січі.

Старшина – офіцерський чин у козацьких військах, що відповідав чинові підполковника. 

4.Опрацювання змісту казки. 

1). Бесіда за запитаннями:

Асоціативний кущ «Шабля» ( складання на дошці)
- Які асоціації викликає у вас слово «шабля»? Запишіть їх методом ґронування.

( Орієнтовна схема)

 

 

 

 

 

 

ШАБЛЯ – різновид холодної зброї. Отримати шаблю справжній січовик міг лише двома шляхами – у спадок від батька чи діда або здобути в бою. У козацькому середовищі ставилися до шаблі як символу військової звитяги. Козаки повсякчас удосконалювали свою техніку шабельного бою.

Шабля завжди посідала визначне місце у свідомості українців, асоціюючись у першу чергу з козаком – захисником Вітчизни. Багато творів присвячено шаблі. Пригадайте прислів’я та приказки про шаблю:

Шабля – це зброя,

Шабля – це правда,

Шабля козацька – це сила і влада!

• Береженого бог береже, а козака шабля стереже.

• Дай Боже воювати і шабель не виймати.

• Кінь, шаблюка, вітер в полі – і ніхто не здолає козацької волі!

• Козаку лучче проміняти шаблю на веретено, ніж напасти вдвох на одного.

• В бою козак себе славить не на язиці пилюкою, а конем та шаблюкою.

2). Робота над змістом повісті.

  • Яка ж таємниця пов'язана з козацькою шаблею у повісті?
  • Що дізналися Руснаки про старовинну реліквію від привида?
  • Де вирішили шукати шаблю в першу чергу? Чому?
  • У який день сім'я Руснаків потрапила у Берестечко?
  • З ким познайомилася Наталка у Берестечку?
  • Що ви знаєте про пластунів?
  • Які видіння бачить дівчина? Навіщо письменниця уводить до повісті картини бою?
  • Де ж було знайдено старовинну шаблю?
  • Хто допомагав сімейству Руснаків, а хто заважав? Як саме?
  • Чи хотіли б ви бути учасниками таких пригод, які пережили наші герої? Яких саме?
  • А яких пригод ви б хотіли уникнути?

5. Віртуальна подорож архітектурно-історичними пам'ятками України. Думаю, ніхто з вас не відмовився б разом із сімейством Руснаків відвідати ті замки та фортеці, у яких побували вони під час пошуків шаблі. І я запрошую вас у віртуальну подорож до цих визначних місць, яку ми здійснимо з допомогою наших екскурсоводів. А також пригадаємо, які події повісті пов'язані з цими місцями.

Дубно

Замок в Дубно розташований на одному з мисів річки Іква серед болотистої місцевості. Перший замок тут з"явився в 1492 році, а збудував його князь Костянтин Острозький. За всю свою історію замок жодного разу не було захоплено, незважаючи на спроби татар, козаків, росіян і шведів. Зараз територія замку є Державним історико-архітектурним заповідником.

  • Чим замок у Дубно не сподобався Наталці?
  • Яка несподівана зустріч здивувала Наталку?
  • На який вчинок підмовив Антип дівчинку?

Тараканівський форт

Розташований за три кілометри від Дубно і за півтора від села Тараканів. Офіційно закритий об'єкт перебуває у аварійному стані. Побудований наприкінці ΧІΧ століття як військове укріплення. Муровані будівлі ховаються у товщі землі. За зовнішнім муром є кілька ходів усередину. Один, найцікавіший, веде через тунель, але без ліхтарика туди краще не потикатись. Ще є прохід між стінами – там помітна стежина, яка змійкою в'ється у бур'янах. У лабіринтах форту легко можна заблудитися, а то й потрапити у пастку.

  • Чому Наталка пішла у форт без батьків?
  • Як дівчинка потрапила в пастку?
  • Про що думала Наталка у колодязі?

Берестечко

  • А про яке місто говорить мати Наталки на початку повісті: «Кожен порядний українець має побувати в ...» (Берестечку).
  •  Чому це так важливо? Що ви дізналися про це місце зі сторінок повісті? (учні відповідають).

Історичний коментар учителя

Поблизу міста Берестечка на Волині знаходиться місце знаменитої драматичної битви загонів Богдана Хмельницького з польським військом у 1651 році. Ця битва закінчилася поразкою козаків, бо у розпал бою їх зрадили союзники – кримськотатарське військо на чолі з ханом залишило поле бою, прихопивши з собою і Богдана Хмельницького, який намагався їх повернути. Козацьке військо лишилося без свого ватажка. Полковники вирішили припинити бій і відступати через болота. Для прикриття відходу основних частин було залишено кілька невеликих загонів – усього близько трьохсот козаків. Усі вони загинули.

Їхні останки лежали в торфі 300 років. Разом із мушкетами, шаблями, кулями, ложками, одягом та іншими предметами побуту. Зараз знайдені речі можна побачити у музеї, який неофіційно ще називають "Козацькі могили".

  • Якими постають козаки у цій повісті?
  • Яка риса була визначальною, найважливішою для справжнього козака? («мікрофон»)

Не випадково саме у Берестечку відбулася і фатальна зустріч Наталочки з Антипком, коли вона не побоялася укласти угоду навіть із чортиком. Аби лиш відшукати шаблю.

Вирушаємо далі на пошуки шаблі.

Підгірці
Замок у Підгірцях – один із кращих зразків палацових будівель Європи. Колись палац вражав красою, багатством і пишнотою. За свою історію замок зазнав змін, переходив з рук в руки, аж поки в радянські часи не перетворився на туберкульозну лікарню. Колись тут знімали сцени відомого фільму «Д'Артаньян і три мушкетери». Зараз Підгорецький замок закрито – реконструкція. А поки що тут можна подивитися експозицію у підвалі. Табличка на дверях привітно застерігає, що вразливим особам спускатися не варто. І все через Білу Даму, привид якої з'являється у підземеллі час від часу.

  • Як сімейство Руснаків замість Олеського замку потрапило в Підгірці?
  • Чому Наталка без остраху пішла на дивний нічний бал?
  • Як вона врятувалася від нечистої сили?

Олеський замок

Понад шість століть минуло з того часу, як виник на високому пагорбі у Олеську замок. Підвищення, на якому збудували замок, було основою укріплення. Нижче, по схилу гори, кільцем проходив вал із частоколом, а далі вал з водяним ровом. Навколо заболочена непрохідна рівнинна територія. На вершині пагорбу було збудовано фортечний, овальний у плані мур. Кілька разів замок був зруйнований і відбудовувався. У одній із кімнат знайдено скарб. Зараз замок відреставрований. У ньому створено музей-заповідник "Олеський замок" та відділ Львівської картинної галереї.

  • Яка неприємність сталася з Руснаками в Олеському замку-музеї?

Кам'янець-Подільський

Кам'янець Подільський – місто, в якому споруджено фортецю, що не має аналогів у Європі... Легенда говорить, що коли турецький султан Осман ІІ, тримаючи Кам'янець в облозі, запитав: «Хто збудував це укріплене місто?». У відповідь почув: «Сам Бог». «То нехай же Бог і здобуває його!» – сказав султан і, знявши облогу, відступив. Так за Кам'янець – Подільською фортецею закріпилася репутація "побудованої рукою Бога". Природа подарувала фортеці високі прямовисні береги і широке русло річки , а людина спорудила високі стіни з амбразурами.

  • Як Наталчин тато здогадався про відповідь на загадку? Що йому допомогло?

Хотин
Це найстаріше місто Чернівецької області, яке уже відсвяткувало своє 1000-ліття. Фортецю кілька разів руйнували і відбудовували. Вона переходила з рук у руки, нею володіли і польські королі, і турецькі феодали, й українські козаки. У 1621 році під стінами фортеці відбулася нерівна битва польсько-козацького війська проти численної турецької армії. Тоді і склав свою голову легендарний гетьман Петро Сагайдачний. З 2000 року тут створено історико-архітектурний заповідник.

Із пагорба добре можна роздивитися хотинську фортецю. Уважніше придивіться до замкових стін: їх опоясує орнамент з червоної цегли, що нагадує зразки подільської народної вишивки. Нижні чотири ряди утворюються прямокутниками, а верхні два – трикутниками, увінчаними хрестами. Ось вам і «в узорах жупани».

  • Назвіть усіх, хто зібрався біля Хотинської фортеці на місці продажу шаблі?
  •  Як намагалися переконати того, хто знайшов шаблю, не продавати її абикому, щоб зберегти старовинну реліквію на батьківщині?

Герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.

  • Як одним словом ми можемо назвати таких людей?
  •  Хто у повісті є патріотами? Чому?

6.«Незакінчене речення»

Продовжити речення «Патріот – це той, хто...»

Хто зможе продовжити речення: «Я – патріот України, тому що...»?

7. Робота в групах. Характеристика образів Наталки та Антипка.
 

 

 

 

сміливість

 

хитрість

довірливість

підступність

уміння дружити

самовпевненість

патріотизм

безжальність

розвинута фантазія

відсутність патріотизму

любов до пригод

нахабство

наполегливість

насмішкуватість

Гра «Впізнай героя»

 « Ти смілива і … гарна» (Наталка)

 « …який хоч і крутив дулі , проте палко переймався долею національної реліквії» (Привид)

 «Хлопці стояли , мов гетьмани: поважні, виструнчені , акуратні – по всьому видно , що то українські лицарі, ще й численні нашивки на їхніх рукавах виглядали так значимо»(Северин та Василь)

« татів приятель … історик, мандрівник і взагалі вельми цікавий чоловік» (Дядько Богдан)

 «… модного , розумного , упевненого в собі» , «кульгавого хлопчика , елегантного , прилизаного , з двома горбочками на голові» (Антипчик)

  • Хто з героїв вас приваблює більше?
  • З ким із них ви б хотіли дружити? Чому?
  •  Які риси хотіли б виховати в собі?
  •  А якби Наталка й Антип жили в часи козацтва, ким би вони могли стати?

5). «Так чи ні»

Завдання:визначте, які з наступних тверджень є правдивими, а які помилковими.

  1. У Богдановій квартирі уподобав собі з'являтися один привид, дуже патріотично настроєний.(так)
  2. Загадкова реліквія загублена на старому бойовищі, можливо, в замку чи фортеці на заході України (так).
  3. Привид намагався розповісти про острови Баунті й золотого божка (ні).
  4. Битва війська Богдана Хмельницького з поляками була в червні 1651 року (так).
  5. Наталка у колодязі знайшла монету та самоцвіти (ні).
  6. У Берестечко люди з'їдуться в дев'яту п'ятницю після Великодня (так).
  7. Наталка загубилася в Берестечку і у неї викрали гроші (ні).
  8. Наталка дізналася, що чимало шабель знищено, тому що з них робили найкращі ножі, щоб колоти свиней (так).
  9. Батьків Наталки заарештували за крадіжку картини в Олеському замку (ні).
  10. Король Ян Казимир зібрав, кого лиш міг, стягнув до Берестечка пів-Європи, аби тільки здолати повсталу Україну (так).
  11. Король зрадів, коли козаків перемогли (ні).
  12. Пісня про Хмельницького допомогла розгадати загадку (ні).

IУ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ

Рефлексія.

На сьогоднішньому уроці  я дізнався(лася)…

                                               я навчився(лася)…

                                               мені було важко…

                                               мій найбільший успіх…

V. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Скласти сенкан про козака і шаблю.

 

 

docx
Додано
4 жовтня 2023
Переглядів
1709
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку