Тема:Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» Пригодницька повість сучасної письменниці. Фантастичне і реальне в ній. Твір про справжні життєві цінності. Стосунки між дорослими й дітьми.
Мета:ознайомити п’ятикласників із життєвим та творчим шляхом Зірки Мензатюк; вчити учнів аналізувати художній твір, оцінювати вчинки героїв;вдосконалювати вміння переказувати найяскравіші фрагменти твору, характеризувати образи головних героїв,висловлювати власні думки про прочитаний твір, дискутувати про значення історичної пам’яті для сучасної людини; сприяти формуванню національної свідомості, патріотичних почуттів, громадянської позиції, усвідомлення актуальності цих понять у нашому житті , розвивати культуру зв’язного мовлення, пам'ять, логічне мислення, увагу.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Міжпредметні зв’язки: історія, українська мова.
Обладнання: портрет та бібліотечка творів Зірки Мензатюк , мультимедійна презентація «Козацькі могили» .
Людина, яка не знає свого минулого ,
не варта майбутнього.
Гете
Народ, що не знає своєї історії, є народ сліпців.
О.Довженко
Пізнай свій край, себе, свій рід, свій народ,
свою землю – і ти побачиш свій шлях у житті.
Григорій Сковорода
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
IІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ,МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
1.Вступне слово вчителя
Любі діти, а чи любите ви читати книжки про пригоди, про усілякі детективні історії?
Мабуть, любите і самі мандрувати, щоразу бачити щось нове, незнане. Сьогодні ми помандруємо із Зіркою Мензатюк і її повістю «Таємниця козацької шаблі» по Західній Україні. Ми дізнаємось чимало цікавого про козацькі часи в Україні, відвідаємо фортеці, замки, історичні заповідники.
IІІ. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК.
1. Обмін думками за змістом прочитаного
Назвіть героїв твору.
( дружна родина Руснаків: тато, мама, їхня донечка Наталочка; легкова машина на ім’я Машка; дядько Богдан ; національно свідомий, дуже патріотично налаштований привид ;
пластуни зі Львова Северин та Василь;
родина національно несвідомих чортів: мати, батько та їхній син — молодий, чепурний чортик Антип;
«Добірне товариство» , яке складалось із чортів, відьом та відьмаків, пан Щуровський (нині щур) колись був козаком, який зрадив своїх у бою під Берестечком;
миршавий та дебелий та ін..)
2.Ідейно-художній аналіз змісту повісті
Тема: зображення подорожі сім»ї Руснаків у пошуках реліквії – козацької шаблі; опис небезпечних, часом смішних пригод Наталочки Руснак; мандри різними історичними місцями, де відбувались важливі події, битви, зустрічі; шалені перегони, небезпечна , сповнена містики і захвату мандрівка замками України у пошуках козацької шаблі.
Ідея: утвердження значення історичної пам’яті для сучасної людини; повага до памяток історії та культури ; формування національної свідомості, патріотичних почуттів, громадянської позиції, усвідомлення актуальності цих понять у нашому житті;уславлення мужності, героїзму, винахідливості, рішучості Наталки та її друзів; засудження сил зла, жорстокості, корисливості, лжепатріотизму.
Жанр: пригодницька повість
ПРИГОДНИЦЬКА ПОВІСТЬ – це твір,у якому зображені непередбачені, несподівані події, що трапляються з героями.
Пригодницький твір має складний,заплутаний сюжет, із героями трапляються цікаві, часом неймовірні пригоди, вони опиняються у складних життєвих ситуаціях, з яких, звичайно ж, виходять переможцями.
3.Словникова робота
Булава-палиця з кулястим потовщенням на кінці, яка була знаком гетьманської влади(в Україні і Польщі).
Корогва(хоругва)- прикріплене до довгого держала полотнище із зображенням святих, що несуть під час хресного ходу.
Отаман – головний керівник козацького війська.
Жупан – старовинний верхній чоловічий одяг, оздоблений позументами та хутром – показник належності до польської шляхти і заможного козацтва.
Шляхта – дрібне дворянство колишньої феодальної Польщі.
Литаври – ударний мембранний музичний інструмент у вигляді півкулі на підставках, отвір якої затягнений шкірою, різновид барабана.
Кольчуга – частина старовинного захисного військового спорядження у вигляді сорочки з металевих кілець.
Гетьман – виборний ватажок козацького війська Запорізької Січі.
Старшина – офіцерський чин у козацьких військах, що відповідав чинові підполковника.
4.Опрацювання змісту казки.
1). Бесіда за запитаннями:
Асоціативний кущ «Шабля» ( складання на дошці)
- Які асоціації викликає у вас слово «шабля»? Запишіть їх методом ґронування.
( Орієнтовна схема)
ШАБЛЯ – різновид холодної зброї. Отримати шаблю справжній січовик міг лише двома шляхами – у спадок від батька чи діда або здобути в бою. У козацькому середовищі ставилися до шаблі як символу військової звитяги. Козаки повсякчас удосконалювали свою техніку шабельного бою.
Шабля завжди посідала визначне місце у свідомості українців, асоціюючись у першу чергу з козаком – захисником Вітчизни. Багато творів присвячено шаблі. Пригадайте прислів’я та приказки про шаблю:
Шабля – це зброя,
Шабля – це правда,
Шабля козацька – це сила і влада!
• Береженого бог береже, а козака шабля стереже.
• Дай Боже воювати і шабель не виймати.
• Кінь, шаблюка, вітер в полі – і ніхто не здолає козацької волі!
• Козаку лучче проміняти шаблю на веретено, ніж напасти вдвох на одного.
• В бою козак себе славить не на язиці пилюкою, а конем та шаблюкою.
2). Робота над змістом повісті.
5. Віртуальна подорож архітектурно-історичними пам'ятками України. Думаю, ніхто з вас не відмовився б разом із сімейством Руснаків відвідати ті замки та фортеці, у яких побували вони під час пошуків шаблі. І я запрошую вас у віртуальну подорож до цих визначних місць, яку ми здійснимо з допомогою наших екскурсоводів. А також пригадаємо, які події повісті пов'язані з цими місцями.
Дубно
Замок в Дубно розташований на одному з мисів річки Іква серед болотистої місцевості. Перший замок тут з"явився в 1492 році, а збудував його князь Костянтин Острозький. За всю свою історію замок жодного разу не було захоплено, незважаючи на спроби татар, козаків, росіян і шведів. Зараз територія замку є Державним історико-архітектурним заповідником.
Тараканівський форт
Розташований за три кілометри від Дубно і за півтора від села Тараканів. Офіційно закритий об'єкт перебуває у аварійному стані. Побудований наприкінці ΧІΧ століття як військове укріплення. Муровані будівлі ховаються у товщі землі. За зовнішнім муром є кілька ходів усередину. Один, найцікавіший, веде через тунель, але без ліхтарика туди краще не потикатись. Ще є прохід між стінами – там помітна стежина, яка змійкою в'ється у бур'янах. У лабіринтах форту легко можна заблудитися, а то й потрапити у пастку.
Берестечко
Історичний коментар учителя
Поблизу міста Берестечка на Волині знаходиться місце знаменитої драматичної битви загонів Богдана Хмельницького з польським військом у 1651 році. Ця битва закінчилася поразкою козаків, бо у розпал бою їх зрадили союзники – кримськотатарське військо на чолі з ханом залишило поле бою, прихопивши з собою і Богдана Хмельницького, який намагався їх повернути. Козацьке військо лишилося без свого ватажка. Полковники вирішили припинити бій і відступати через болота. Для прикриття відходу основних частин було залишено кілька невеликих загонів – усього близько трьохсот козаків. Усі вони загинули.
Їхні останки лежали в торфі 300 років. Разом із мушкетами, шаблями, кулями, ложками, одягом та іншими предметами побуту. Зараз знайдені речі можна побачити у музеї, який неофіційно ще називають "Козацькі могили".
Не випадково саме у Берестечку відбулася і фатальна зустріч Наталочки з Антипком, коли вона не побоялася укласти угоду навіть із чортиком. Аби лиш відшукати шаблю.
Вирушаємо далі на пошуки шаблі.
Підгірці
Замок у Підгірцях – один із кращих зразків палацових будівель Європи. Колись палац вражав красою, багатством і пишнотою. За свою історію замок зазнав змін, переходив з рук в руки, аж поки в радянські часи не перетворився на туберкульозну лікарню. Колись тут знімали сцени відомого фільму «Д'Артаньян і три мушкетери». Зараз Підгорецький замок закрито – реконструкція. А поки що тут можна подивитися експозицію у підвалі. Табличка на дверях привітно застерігає, що вразливим особам спускатися не варто. І все через Білу Даму, привид якої з'являється у підземеллі час від часу.
Олеський замок
Понад шість століть минуло з того часу, як виник на високому пагорбі у Олеську замок. Підвищення, на якому збудували замок, було основою укріплення. Нижче, по схилу гори, кільцем проходив вал із частоколом, а далі вал з водяним ровом. Навколо заболочена непрохідна рівнинна територія. На вершині пагорбу було збудовано фортечний, овальний у плані мур. Кілька разів замок був зруйнований і відбудовувався. У одній із кімнат знайдено скарб. Зараз замок відреставрований. У ньому створено музей-заповідник "Олеський замок" та відділ Львівської картинної галереї.
Кам'янець-Подільський
Кам'янець Подільський – місто, в якому споруджено фортецю, що не має аналогів у Європі... Легенда говорить, що коли турецький султан Осман ІІ, тримаючи Кам'янець в облозі, запитав: «Хто збудував це укріплене місто?». У відповідь почув: «Сам Бог». «То нехай же Бог і здобуває його!» – сказав султан і, знявши облогу, відступив. Так за Кам'янець – Подільською фортецею закріпилася репутація "побудованої рукою Бога". Природа подарувала фортеці високі прямовисні береги і широке русло річки , а людина спорудила високі стіни з амбразурами.
Хотин
Це найстаріше місто Чернівецької області, яке уже відсвяткувало своє 1000-ліття. Фортецю кілька разів руйнували і відбудовували. Вона переходила з рук у руки, нею володіли і польські королі, і турецькі феодали, й українські козаки. У 1621 році під стінами фортеці відбулася нерівна битва польсько-козацького війська проти численної турецької армії. Тоді і склав свою голову легендарний гетьман Петро Сагайдачний. З 2000 року тут створено історико-архітектурний заповідник.
Із пагорба добре можна роздивитися хотинську фортецю. Уважніше придивіться до замкових стін: їх опоясує орнамент з червоної цегли, що нагадує зразки подільської народної вишивки. Нижні чотири ряди утворюються прямокутниками, а верхні два – трикутниками, увінчаними хрестами. Ось вам і «в узорах жупани».
Герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.
6.«Незакінчене речення»
Продовжити речення «Патріот – це той, хто...»
Хто зможе продовжити речення: «Я – патріот України, тому що...»?
7. Робота в групах. Характеристика образів Наталки та Антипка.
сміливість |
|
хитрість |
довірливість |
підступність |
|
уміння дружити |
самовпевненість |
|
патріотизм |
безжальність |
|
розвинута фантазія |
відсутність патріотизму |
|
любов до пригод |
нахабство |
|
наполегливість |
насмішкуватість |
Гра «Впізнай героя»
« Ти смілива і … гарна» (Наталка)
« …який хоч і крутив дулі , проте палко переймався долею національної реліквії» (Привид)
«Хлопці стояли , мов гетьмани: поважні, виструнчені , акуратні – по всьому видно , що то українські лицарі, ще й численні нашивки на їхніх рукавах виглядали так значимо»(Северин та Василь)
« татів приятель … історик, мандрівник і взагалі вельми цікавий чоловік» (Дядько Богдан)
«… модного , розумного , упевненого в собі» , «кульгавого хлопчика , елегантного , прилизаного , з двома горбочками на голові» (Антипчик)
5). «Так чи ні»
Завдання:визначте, які з наступних тверджень є правдивими, а які помилковими.
IУ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
Рефлексія.
На сьогоднішньому уроці я дізнався(лася)…
я навчився(лася)…
мені було важко…
мій найбільший успіх…
V. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Скласти сенкан про козака і шаблю.