1
Тема: «Фарби осені»
Цілі і завдання:
розкрити красу осінньої природи за допомогою поетичного слова;
розширювати знання учнів про ознаки осені у природі, збагачувати словниковий запас; виховання дбайливого ставлення до природи ; розвиток спостережливості, уваги, мислення, вміння захоплюватись красою природи, прищеплювати любов до рідного краю;
Обладнання:
Осіннє листя, гілочки дерев або кущів, на яких ще зелені листя, папір, пісок та фарби для малювання записи пісень;
Заздалегідь вчитель вибирає місце проведення заходу на природі. Це може бути парк, берег річки або балка, яка є на території місцевості.
Насамперед вчитель проводить інструктаж з техніки безпеки пі час заходу.
Місце проведення: парк
Тип заняття: урок-екскурсія
Очікувані результати:
вільно висловлювати власні думки:
пояснювати зв'язок людини з природою;
виявляти бережливе ставлення людини до природи;
уміти співпрацювати в колективі.
Категорія учнів: 5 клас
Дійові особи: вчитель, діти-екскурсоводи, читці віршів.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Вчитель: Доброго дня всім!Осінь! Запрошуємо Вас поринути і відчути красу природи нашого краю. Саме в цю пору року вона неповторна і чарівна. Так красиво спостерігати за тим, як змінюють свій колір листочки, як вони
падають на землю. Фарби осені не раз були оспівані поетами і
письменниками, а про осінь не дарма кажуть «очей зачарування».
Учень1: Красива осінь вишиває клени...
Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить: – Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим.
А листя просить: – Дай нам тої втіхи!
Сади прекрасні, роси – як вино.
Ворони п'ють надкльовані горіхи.
А що їм, чорним? Чорним все одно.
(Ліна Костенко)
На середину галявини виходять дівчатка і під пісню у виконанні Оксани Білозір «Листопад» танцюють танець, тримаючи в руках різнокольорове листя.
ІІ. Основна частина
Вчитель : Погляньте, який гарні листочки подарувала нам осінь. Вони увібрали у себе всі осінні кольори - і зелений, і жовтий, і жовтогарячий... Ці листочки не прості, а чарівні. Осінь послала своє запрошення. Проте мало хто замислювався над питанням, а чому восени на деревах жовтіє і опадає листя? Що змушує їх раптом поміняти свій колір від насичено зеленого до яскраво-жовтого, багряного, коричневого або оранжевого?
Учень 2:
Іде осінь
Вже зриває вітер
Золото беріз.
Застогнали віти,
Похилились вниз.
Листячко тріпоче,
Сумно шелестить,
Заховатись хоче,
Боязко тремтить.
Осінь йде полями,
Стелить килими.
Вже не за горами
Білий кінь зими.
(Марко Вовчок)
Вчитель:
Листопад восени – цілком природний процес. Доведено, що, якщо б дерева не скидали листя, то вони могли б загинути. Приміром, під вагою снігу гілки сильно прогинаються. Якщо б на них були ще й листя, то уникнути пошкодження гілок було б не можна. Це процес для дерева абсолютно безболісний. Відірвалися листя не заподіюють шкоди дереву. Вони падають, а на їх місці утворюється новий корковий шар, готовий навесні стати базою для утворення нових листків.
Вчитель: А які прикмети осені ви знаєте?
Учні:
Вчитель: Осінь-як малюнок, різнокольорова, різнобарвна, зачаровує людину.
3-й учень:
Осінь пензлика взяла
Осінь пензлика взяла,
малювати почала,
в білокорої берізки золотила довгі кіски.
Став багряним колір чуба
в мудрого дідуся-дуба.
Дві сестрички, дві осички
стали жовті, мов лисички.
А довкруг, довкруг травиця
тихо-тихо золотиться.
Ось палахкотять калина,
горобина і шипшина.
Не вгаває щедра осінь,
а малює неба просинь.
Ще — тоненькі павутинки,
сірий дощик і хмаринки…
Пензлик біга без упину —
гарна в осені картина.
(Марія Пономаренко
Учні виконують пісню «Чарівниця осінь».
Вчитель: Давайте проведемо вікторину про осінь.
Вчитель: А зараз давайте сядемо на лавки, візьмемо фарби або тісто для ліплення або пісок для малювання, і намалюємо малюнок про осінь. Осінь, мов художниця, розмалювала дерева в жовто-червоний колір. Птахи відлетіли в теплі краї, не чути їхнього голосного співу. Горобці злітаються на червону горобину та калину. Проявіть свою фантазію та уяву.
Звучить лагідна музика.
ІІІ. Закінчення
Підсумки екскурсії
— Чи сподобалось вам екскурсія?
— Що нового дізналися, побачили?
— Які зміни трапилися в лісі з настанням осені?
— Як потрібно поводитися в парку? Чому?
Вчитель: Наша екскурсія закінчена. До побачення!
Джерела:
Педагогічний пошук класного керівника.- Тернопіль:Навчальна книга-Богдан, 2003.-120с.
https://pustunchik.ua/ua/online-school/literature/krasyvi-virshi-pro-osin
https://www.youtube.com/watch?v=yaLKcujp7XE