Тема: Федір Достоєвський «Злочин і кара». Еволюція образу Раскольникова та розвінчання теорії сильної особистості «надлюдини» в романі. Мета: допомогти учням простежити розвиток образу Раскольникова, визначити авторське та особисте ставлення до персонажа та його ідей; розвивати навички роботи з текстом, характеризування образів у їх динаміці, уміння висловлювати свої думки, обґрунтовувати їх на основі життєвих спостережень; виховувати гуманізм, кращі моральні якості.
Мудрець давніх часів, байкар Езоп сказав: «Погано стане всім людям, коли кожен вимагатиме свого». Герой роману Достоєвського «Злочин і кара» Раскольников вирішив «урятувати світ», створивши теорію «сильної особистості», якій дозволено те, що заборонено решті людей, і випробував її на собі. Якими якостями повинна бути наділена та «надлюдина», щоб мати право розпоряджатися життям інших, судити винних і невинних? Над цим питанням та багатьма іншими ми й працюватимемо сьогодні.
Теорія:«... Люди, за законом природи, поділяються взагалі на два розряди: на нижчих (звичайних) ... і власне на людей, (то є дар чи талант сказати у середовищі своєму нове слово) ... Але якщо йому треба, для своєї ідеї, переступити хоча б і через труп, через кров, ... може дати собі дозвіл через кров ... »
Головним мотивом роману автор робить мотив падіння моральності, людського роз`єднання, зростання злочинності й трагедію «маленької людини». Щодо назви твору, то в перекладі з російської символічне значення назви дещо звузилося. Російською мовою «преступление » - це ще й «пере-ступ», перехід через межу, через яку переступати людині не можна, тобто через морольні, «неписані» закони .
Десять заповідей Закону Божого 1. Я є Господь Бог твій, нехай не буде у тебе інших богів, крім Мене. 2. Не роби собі кумира і всякої подоби з того, що на небі вгорі, або на землі внизу, і що у воді під землею: не поклоняйся їм і не служи їм. 3. Не згадуй імені Господа Бога твого даремно. 4. Пам'ятай день суботній, щоб святити його: шістьднівпрацюй і виконуй у них всю роботу свою, а день сьомий — субота — для Господа Бога твого. 5. Шануй батька твого і матір твою, і добре тобі буде, і довго житимеш на землі. 6. Не вбивай. 7. Не чини перелюбу. 8. Не кради. 9. Не свідчи неправдиво проти ближнього твого. 10. Не жадай дому ближнього твого, не жадай жони ближнього твого, ані раба його, ані рабині його, ані вола його, ані осла його, ані всякої худоби його, ані всього, що у ближнього твого.
Радіон Раскольніков студент, який кинув навчання тільки через те, що не в змозі за нього платити. Живе в комірчині, яка більше схожа на шафу, ніж на квартиру. І навіть за таке житло йому нічим платити. Портрет героя виявляє глибокі протиріччя між його чудовими зовнішніми даними і плачевним матеріальним становищем. Красивий молодий чоловік одягнений у лахміття. Соромлячись бідності, не любить зустрічатись із товаришами. Тяжкі, злочинні думки приносять муку і страждання…
«НАПОЛЕОНІЗМ» Грані особистості в її ставленні до «наполеонізму» Жульєн Сорель Радіон Раскольников Риси характеру Гостро відчуває своє низьке суспільне становище та матеріальну залежність. Талановитий, але занадто зарозумілий. Пригнічений своєю бідністю, озлоблений проти світу убозтва і несправедливістю. Має хвору уяву. Мотиви поведінки Пробити собі дорогу у житті, зробити кар’єру. Зробити багато добрих справ. Довести, що він не «твар тремтяча». Спосіб досягнення мети Лицемірство, обман. Убивство. Ставлення до Наполеона в кінці твору Наполеон лишається кумиром. Переосмислює своє колишнє захоплення ідеями «наполеонізму». Фінал Загибель. Духовне відродження, надія на майбутнє.
Люди Нижчі (звичайні) Власне люди Консервативні, покірні Руйнівники усталених традицій, переступають закон Їх страчують Можуть вбивати Господарство сучасного Господарство майбутнього Зберігають світ, примножують його чисельно Рухають світ уперед, ведуть його «до мети» Мають право на існування Мають право на існування