Фестиваль добрих практик «Інноваційні освітні технології на уроках української мови та літератури як засіб підвищення якості освіти: практика, досвід, результати пошуків»

Про матеріал
Досвід роботи вчителя української мови та літератури на тему : «Інноваційні освітні технології на уроках української мови та літератури як засіб підвищення якості освіти: практика, досвід, результати пошуків»
Перегляд файлу

 

Тема опису досвіду роботи учасників

«Інноваційні освітні технології  на уроках української мови та літератури як засіб підвищення якості освіти: практика, досвід, результати пошуків»

          Інновації…Технології…Навчання…У наш час - це майже слова-синоніми. Адже інновації-це перетворення,трансформація,новизна. Інновації виникають як результат наукових пошуків, спроб, досліджень, передового педагогічного досвіду та експериментів. І в цьому допомагають технології. Адже інноваційне навчання -це застосування новітніх технологій. Сучасному здобувачу освіти просто необхідне навчання із залученням інноваційних технологій,бо упровадження нових методів значно покращує якість подачі навчального матеріалу й результативність його засвоєння учнями, збагачує зміст освітнього процесу, підвищує мотивацію до вивчення предмета(в нашому випадку - української мови та літератури), створює умови для більш тісного партнерства між вчителями та учнями.

    Як учителі-словесники, ми повинні виховувати в учнів стійку мотивацію й свідоме прагнення до вивчення української мови та літератури;формувати духовний світ здобувачів освіти, прилучати через мову до культурних надбань українського народу й людства загалом; формувати доцільно користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях;поглиблювати інтерес до читання, розвивати вміння працювати з різними видами інформації, зокрема й електронними, здійснювати пошуково-дослідницьку діяльність (знаходити, сприймати, аналізувати, оцінювати, систематизувати, зіставляти різноманітні факти та відомості).Саме завдяки впровадженню в навчально-виховний процес інноваційних технологій ми вирішуємо основне завдання сучасної освіти – навчити дітей вчитися за формулою «шукаю знання – розумію – запам’ятовую – засвоюю – застосовую – стаю компетентним випускником».

           Для досягнення своїх цілей на уроках української мови та літератури я використовую такі інноваційні технології: метод проектів, критичне мислення, технології особистісно-орієнтованого навчання , інтерактивне навчання, ігрові та мультимедійні форми роботи, адже саме ці методи навчання стимулюють творчу активність учнів, розвивають пам'ять, увагу, спостережливість та мотивують на нові досягнення.

 

 

 

 

 

Мета і завдання досвіду : використовувати інноваційні творчі методи на уроках української мови та літератури; викликати інтерес до навчання, впливати на розвиток кожної дитини з урахуванням її вподобань, мотивів, системи цінностей; стимулювати розвиток здібностей кожної особистості.

Для досягнення своїх цілей на уроках української мови та літератури використовую такі інноваційні технології: метод проектів, критичне мислення, технології особистісно-орієнтованого навчання , інтерактивне навчання, ігрові та мультимедійні форми роботи, адже саме ці методи навчання стимулюють творчу активність учнів, розвивають пам'ять, увагу, спостережливість та мотивують на нові досягнення.

 

Короткий опис  інноваційних елементів, які використовую на уроках української мови та літератури

1.Метод проектів

Використання методу проектів на уроках спрямоване на активізацію пізнавальних інтересів учнів; розвиток творчих здібностей, умінь застосовувати знання на практиці; формування критичного мислення школярів.Прикладом використання цього методу є урок української літератури в 11 класі: при вивченні творчості Ю.Яновського та його роману «Майстер корабля» ,пропоную учням створити груповий проект «Новаторство ,автобіографічність  та  сучасність у творі ».Дітям необхідно задокументувати біографію автора і зіставити з подіями та  героями твору, відшукати нові форми написання роману та порівняти проблематику із сучасністю. Такий метод роботи вчить учнів здобувати  знання самостійно, сприяє здатності працювати у різноманітних групах, виконуючи всілякі соціальні ролі ( лідера, виконавця, посередника тощо ),розширює коло спілкування дітей, знайомить їх  з різними точками зору на одну проблему,прищеплює учням уміння користуватися дослідницькими прийомами.

2. Критичне мислення

   Критичне мислення- це  процес розгляду ідей з багатьох точок зору, відповідно до їх змістових зв’язків, порівняння їх з іншими ідеями. Завдяки цьому методу  в учнів розвивається креативність,самостійність,рішучість та впевненість.

Наприклад,на уроках української мови при написанні творів задаю такі теми,щоб учні проявляли ініціативу,описували проблеми з різних точок зору; при складанні діалогів учні повинні також вміти критично мислити та знаходити вирішення проблемних ситуацій, тому намагаємося створити нетипові життєві ситуації.  Для перевірки знань використовую різнорівнені завдання, тести з вибором однієї чи декількох правильних відповідей , також  тести на відповідність.На  уроках української літератури учні пишуть повідомлення про внесок у літературу письменників неукраїнського походження  та  творчі роботи про внесок у розвиток літератури українських письменників. Ми,вчителі,повинні готувати молодь жити в умовах демократії, нам потрібно виробити в кожного учня звичку активно брати участь у вирішенні важливих питань,поважати думку інших людей, вміти приймати  свідомі та самостійні рішення, саме в цьому і допомагає критичне мислення.

3.  Інтерактивне навчання

     Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів, де і учень і вчитель є рівноправними суб’єктами навчання. На уроках літератури нові технології навчання спрямовані на розвиток в здобувачів освіти здатності бачити проблеми, виявляти суперечності, висувати гіпотези, оригінальні ідеї, аналізувати та трансформувати інформацію, здійснювати пошук, дослідницьку діяльність.Так,наприклад,на  уроках української мови при вивченні Лексикології використовую колективне спілкування,уявлення про лексичне значення слова,його співзвучність, функціональну роль.Колективне спілкування сприяє взаєморозумінню ,дарує радість та задоволення. Часто використовую роботу в групах або парах. Спілкуючись у групі, учні не тільки вчаться самі, а й вчать інших.

4.Технології особистісно-орієнтованого навчання

Для досягнення поставлених цілей на уроці потрібно створювати емоційний та позитивний настрій.Для цього намагаюся уроки починати з усмішки,привітання, побажання один одному чогось доброго та приємного. Часто також учні отримують випереджальні завдання (повідомлення, презентації),потім спільно з ними формую тему та мету уроку. Цікаві уроки в 5 класі з розвитку зв’язного  мовлення, коли вивчаються типи та стилі  мовлення. Діти із задоволенням читають тексти різних стилів,малюють ілюстрації,  а потім один одному ставлять питання ,щоб дізнатися ,чому саме тексти належать до певного стилю. При підбиванні підсумків  уроку використовую такі питання: “На якому етапі уроку найцікавіше працювати? Що нам заважало працювати злагоджено? Що треба було зробити інакше?” Так ,завдяки особистісно - орієнтованому навчанні здобувачі освіти стають самостійними ,функціонують як особистість ,вони можуть самореалізовуватися та сформувати такі особистісні якості, які допоможуть знайти своє місце у житті, визначитися з колом своїх інтересів та уподобань, розвинути їх, стати активним членом суспільства, компетентною, упевненою у власних силах людиною.

5.Ігрові та мультимедійні форми роботи

      Такі форми роботи стимулюють творчу  активність  здобувачів  освітнього  процесу. Уроки  з використанням  комп’ютера, проектора  стають  більш  наочними  і  цікавими, а  також  дозволяють змінити  саму  технологію надання  освітніх  послуг.  У своїй практиці використовую нестандартні   уроки: це  семінари,  урок – екскурсія, урок – конференція, урок -  презентація. Завдяки   мультимедійним  технологіям    на  уроках  літератури  я використовую  електронні    підручники,  прослуховую уривки творів, учні демонструють власні буктрейлери,    творчі  презентації, опрацьовують  онлайн -  тести . Отже,  мультимедіа   урізноманітнює  форми  роботи; діти активно, плідно та зацікавлено працюють на уроці.  Уроки з використанням рольових  ігор  дуже добре підвищують мотивацію. На своїх уроках використовуємо такі ігри:

 « Авторське крісло», « Суд над персонажем», «Інтерв’ю», «Упізнай героя». Розігрування  ситуацій  за  ролями  імітує  реальність,  призначення  ролей  учасникам  і  надання  їм можливості діяти,  наче  насправді.Уроки із застосуванням інноваційних технологій найбільш повно враховують здібності та інтереси кожного здобувача освіти, адже ми поєднуємо традиційні форми уроків (сприймання  нового  матеріалу, засвоєння, осмислення,  узагальнення) з новітніми (додаємо незвичні форми). І ми маємо добрий результат. Діти із задоволенням виконують усі запропоновані завдання, чекають нових цікавих вправ. І саме завдяки елементам гри на уроках  запам’ятовується більша частина матеріалу. Як говорив  Жан-Жак Руссо «Година роботи навчить більше, ніж день пояснень». І саме сучасний урок-це година роботи, і він приносить дуже добрі результати!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел:

1. Логвін В. Метод проектів в контексті сучасної освіти // Завуч. – 2002.  -      № 26 . – с.8 -11 .

2. Основи критичного мислення: навчальний посібник для учнів старших класів загальноосвітньої школи / О.І. Пометун, Л.М. Пилипчатіна, І.М. Сущенко, І.О. Баранова. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010. – 216 с.

3. Щербина В. Інтерактивні технології на уроках української мови та літератури / В. Щербина, О. Волкова, О. Романенко. – Х. : Основа. – 2005. – 96 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Дудка Оксана
Додано
19 лютого 2023
Переглядів
857
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку