Тема. Фігура людини. Пропорції тіла. Замальовки схем побудови постаті людини.
Мета: ознайомити учнів з пропорціями людської фігури; надавати початкові відомості про правила малювання людської фігури; розвивати окомір відчуття співвідношення; формувати уявлення про пропорції постаті людини; навчати міркувати, стимулювати розвиток допитливості; виховувати в учнів охайність, увагу.
Обладнання: для вчителя – презентація «Фігура людини. Пропорції тіла. Замальовки схем побудови постаті людини»; навчальні роботи з методичного фонду; схеми пропорцій та будови людської фігури; репродукції картин художників, учнівські роботи;
для учнів – акварельні фарби, пензлі, стаканчик з водою, альбом, гумка, простий олівець, серветки для витирання рук, метр.
Тип уроку:комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вступне слово учителя
Легенда «Все в твоїх руках!»
Колись давно в одному місті жив Учитель. Багато Учнів приходили до нього навчатись. Якось один з них подумав: «Чи є питання, на яке наш Учитель не зміг би відповісти?» Тоді пішов він на галявину, піймав найкрасивішого метелика, сховав його між долонями. Метелик своїми лапками лоскотав долоньки Учня.
Хлопчик подумав: «Якщо я запитаю в Мудреця, який Метелик у мене в руках: живий чи мертвий, чи зможе Він дати правильну відповідь? Коли Мудрець скаже, що метелик живий, я притисну його, і метелик помре. Коли ж Мудрець скаже, що метелик мертвий, я розтулю долоньки, і метелик випурхне».
Посміхаючись, Він підійшов до Учителя і запитав:
- Скажіть, Учителю, який метелик у мене в руках, живий чи мертвий?
Учитель уважно подивився на Учня та промовив:
- Все в твоїх руках!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
Тож маю надію, що здобуті вами знання допоможуть кожному виконати своє призначення у житті, наблизитись до мети.
А мета нашого уроку - ознайомитись із пропорціями фігури людини.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Фігури людей дуже різноманітні. Яка з них є ідеальною - про це ми сьогодні з вами дізнаємось на уроці.
Слово «пропорція» походить від латинського «proportio» - «співвідношення» і визначає певне співвідношення частин предмета між собою за величиною.
У п’ятому столітті до нашої ери жив у Греції знаменитий скульптор Поліклет. Він створив статую «Дорифор».
У написаній Поліклетом книзі «Канон» скульптор виклав свою теорію про пропорції ідеально красивого людського тіла, тому вона отримала назву «Канон», тобто взірець. Канон будувався так: якась частина людської фігури приймалася за одиницю міри й отримувала назву «модуль». У каноні Поліклета модулем була довжина голови, котра вміщувалася у висоті фігури 8 разів.
Але найбільш життєвими виявилися канони стародавніх митців, які взяли за одиницю вимірювання висоту голови.
Символом правильної пропорційної побудови людини є «Віртувіанська людина». Це робота відомого художника періоду Відродження Леонардо да Вінчі, його ще називають «золотим перетином», це ті пропорції тіла, які є приємними для споглядання.
«Вітрувіанська людина» - це один з найзнаменитіших малюнків Леонардо Да Вінчі, який приблизно в 1490 році був розміщений в одному з його журналів. На цьому малюнку зображена оголена фігура чоловіка у двох позиціях, накладених один на одного. Фігура чоловіка з руками і ногами, розведеними в сторони, внесена в коло, а з розведеними руками і зведеними разом ногами - в квадрат. Вітрувіанська людина Леонардо символізує канонічні пропорції.
Значення цього малюнка в тому, що тільки ідеальні пропорції людини можна вписати в коло та квадрат. А центр золотої пропорції будови людського тіла розташовувався точно в місці пупка.
Вивченню пропорцій людського тіла приділяли увагу художники епохи Відродження, особливо Леонардо да Вінчі, Мікеланджело та інші.
Леонардо да Вінчі визначив деякий перелік пропорцій людського тіла. Давайте разом з вами визначимо чи так це насправді.
Учні за допомогою метра перевіряють пропорції своїх сусідів.
Ця вправа може слугувати фізкульхвилинкою на уроці.
1. Голова і тулуб становлять половину всієї постаті людини, а друга половина — це ноги.
2. Ширина розставлених рук наближається до величини зросту тіла людини.
3. Ширина плечей дорівнює двом головам.
4. Довжина руки дорівнює трьом розмірам голови.
5. Опущена рука доходить до половини стегна.
6. Довжина кисті руки дорівнює розміру обличчя.
7. Довжина стопи дорівнює висоті голови.
Уважно розгляньте силуети фігур людей. Чим вони відрізняються? Чи можна визначити стать та вік людей ? Чому?
Пропорції людського тіла, починаючи від народження, безперервно змінюються. Так, висота голови немовляти вкладається в постать 4 рази, у дворічної дитини – 5 разів, у семирічної – 6 разів, у чотирнадцятирічної – 7 разів, а в двадцятип’ятирічної високої на зріст – 8 разів, середньої – 7,5 рази, низької - 7 разів. Доволі часто допускається помилка під час малювання, коли лише зменшуються пропорції тіла дорослої людини. У результаті на малюнку виходить зображення не дітей, а зменшених дорослих. Слід відзначити відмінність у пропорціях між чоловічою та жіночою постатями. Так, чоловіки вищі на зріст від жінок, у них відносно довші ноги і ширші плечі, товща шия, довші кисті та стопи. При зображенні людини потрібно передусім установити правильне положення всієї постаті, визначити пропорції частин тіла відносно одна одної, а потім упевнено малювати, намагаючись передати характерні особливості голови, тулуба, рук і ніг людини.
ІV. Практична діяльність учнів
Учні змальовують схему побудови постаті людини.
Послідовність виконання практичної роботи:
1. Проведіть вісь постаті.
2. Визначте висоту голови і відміряйте нею розмір тієї постаті, яку ви вибрали.
3. Визначте довжину ніг, поділивши висоту постаті навпіл.
4. Відмітьте кінці пальців на середині стегна.
5. Намітьте коліна, поділивши ноги навпіл.
6. Поміряйте ширину плечей, вона повинна дорівнювати висоті двом головам.
7. Довжина кисті руки дорівнює розміру обличчя.
Учні виконують практичне завдання під наглядом та з допомогою вчителя.
V. Підсумок уроку
Метод «Продовж речення»
Давайте разом пригадаємо, що нового ви дізнались на уроці.
Сьогодні на уроці…
Мене здивувало…
У мене вийшло..
VІ. Домашнє завдання
Поспостерігати за фігурою людини в русі.
На наступний урок при собі мати: альбом, графічні матеріали, гумку, серветки.