Філологічний квест "ЛЮБЛЮ ТА ЗНАЮ УКРАЇНСЬКУ МОВУ "

Про матеріал

Матеріали філологічного квесту стануть в нагоді під час проведення заходів, присвячених Дню української мови та .писемності. Завдання сформовані таким чином, щоб кожен із учасників, а команду можна сформувати із учнів різних класів 5 - 8 , виявив свої здібності. Учні перевірять свої знання у різних філологічних науках : ФОНЕТИЦІ, МОРФОЛОГІЇ, ЛЕКСИКОЛОГІЇ, ФРАЗЕОЛОГІЇ, СТИЛІСТИЦІ, ОРФОГРАФІЇ.

Перегляд файлу

ФІЛОЛОГІЧНИЙ КВЕСТ «ЛЮБЛЮ І ЗНАЮ УКРАЇНСЬКУ МОВУ»

вчитель Свободненської ЗОШ

І- ІІІ ступенів

Перчак Л.Я.

 

ВЧИТЕЛЬ: Добрий день, всім вам, тим, хто завітав на сьогоднішнє свято. Мова народу - невід'ємна частина культури, історії, традицій і звичаїв. Пророчими є слова українського письменника Павла Загребельного :
Мово вкраїнська, звідки прилетіла, як тут зросла, розцвіла й зарясніла? Чи пила ти воду з Дніпра, чи купалася в його ласкавих водах, чи злетіла в небо? Мово! Течеш ти вічно й вільно. Безжальний час не владний над тобою .

Щороку ми збираємося, щоб відзначити День української писемності та мови.  У цей день ми вшановуємо пам'ять Преподобного Нестора – Літописця – послідовника творців слов'янської писемності Кирила та Мефодія. Наша мова із сивої давнини, багато чого винайшло людство, але саме письмо, тобто мова, написана на папері – найцінніший винахід людини.

Наше сьогоднішнє свято не звичайне, воно буде мати формат філологічного квесту.

Будь – який квест – це змагання на швидкість, але хочу попередити, що швидкість швидкістю, а правильність виконаних завдань, ніхто не відміняв. Отже,  кожна команда вирушить у подорож, кінцевою метою якої буде зібраний учасниками вислів відомого українського поета. Команди сформовані таким чином, що у кожній з команд є учасники  різного віку – це учні 5 – 8 класів.

Учасники команд будуть відвідувати певні зупинки, а саме: зупинки «ФОНЕТИКА», «МОРФОЛОГІЯ», «ЛЕКСИКОЛОГІЯ», «ФРАЗЕОЛОГІЯ» ,

«СТИЛІСТИКА», «ОРФОГРАФІЯ». На кожній зупинці будуть знаходитися спостерігачі, які будуть слідкувати за часом, витраченим на виконання завдання та правильністю виконання матеріалу і після кожної зупинки будуть давати членам журі заповнені протоколи.

Так як, команди не можуть рухатися допоки не представляться нам, я оголошую перший етап нашого філологічного квесту «ВІЗИТІВКА».

Отже, перша команда «МОВОЗНАВЦІ» -   промовиста назва,  та не менш яскраве гасло «Хай у кожному серці, наче сонячна мрія, залунає мова, на добро і надію!».      

 Друга команда «ЛІНГВІСТИ» - переконана, вони багато чого знають, із не менш вражаючим гаслом «Солодке слово перемога нелегко дається.  Хто любить, знає рідну мову, тому вона  всміхнеться».

 Дуже добре, ось ми і познайомилися, перший етап завершено, а це значить, час рухатися далі.

Команди дісталися зупинки «ФОНЕТИКА»

Кожна з команд має можливість за 3 хвилини відтворити на папері українську загадку, кожна літера загадки має числовий код, ваше завдання відновити загадку і дати відповідь. Оберіть гравця, який буде виконувати дане завдання.

І

Р

Ц

Е

П

П

К

Н

И

Я

7

21

15

22

1

9

27

25

29

12

А

Е

О

П

И

Н

Н

С

Ь

Ч

10

20

2

17

24

13

4

19

16

8

В

Д

Л

Н

П

О

И

І

Ш

А

2

23

11

28

6

18

14

26

30

5

Повна піч  паляниць – посередині книш (Зорі та місяць)

 

И

Т

Є

П

П

Р

Р

Е

П'

І

5

17

31

23

1

18

11

2

15

21

А

І

Д

Р

Л

Т

Р

Л

Г

Т

30

24

10

3

7

29

26

8

13

20

О

Е

Є

Ш

С

Є

Й

У

Д

А

27

19

9

4

28

16

6/22

12

25

14

Перший ллє, друга п*є, третій підростає (Дощ, земля, хліб)

 

Поки наші гравці відновлюють загадки у нас є можливість заробити додаткові бали, дайте відповідь на такі питання, зараховується відповідь лише тоді, коли питання буде дочитане до кінця, в іншому випадку команда втратить бал.

  1. Скільки букв налічує сучасний алфавіт? (33)
  2. Які знаки не є розділовими? (крапка,дефіс, тире,кома, апостроф  )
  3. Чи є апостроф у слові п'єдестал? (так)
  4. Скільки букв Н у слові нездоланний (3)
  5. Слово має кінцевий Ь знак і позначає одну дванадцяту року. (місяць)
  6. Скільки частин мови в українській мові (10)

Добре, наші гравці відновили втрачені загадки, і ми рушаємо далі, наступна зупинка «МОРФОЛОГІЯ».

На цій зупинці вам необхідно за 3 хвилини розгадати ребуси

( ребуси на позначення частин мови – іменник, прикметник, дієслово, займенник,числівник, прислівник) додаток до свята

А у наших гравців є можливість отримати додаткові бали

1. Іменник – самостійна частина мови, яка змінюється за (родами, числами, відмінами, відмінками)

2. Іменник має (7) відмінків

3. Іменники сирота, невдаха, плакса належать до  (спільного роду).

4. Дієслово – самостійна частина мови змінюється за (родами, числами, дієвідмінами, особами)

5. Дієслова написав, розказав, станцював належать до якого виду – (доконаного)

6. Дієслова І дієвідміни мають закінчення – уть,ють, ІІ – ать, ять

А нам час рухатися далі і нас зустрічає зупинка «ЛЕКСИКОГРАФІЯ»

Вам відомо, що мова не може не наповнюватися новими словами. з матеріалів уроків ви знаєте, що лексика поділяється на активну та пасивну, власну та запозичену, так ось на зупинці ми з вами спробуємо підібрати відповідники до слів іншомовного походження. Час на виконання 3 хвилини, хто справиться раніше – молодець.

А ми не відходимо від традиції і даємо можливість гравцям здобути додаткові бали.

 

  1.        Доберіть синонім до слова страшний (бридкий, непоказний)
  2.        Доберіть антонім до слова мир (війна, розбрат)
  3.        Доберіть синонім до слова гарний (вродливий. привабливий)
  4.        Доберіть синонім до слова ходити(чимчикувати, йти)
  5.        Доберіть синонім до слова обрій (краєвид, видноколо)
  6.        Доберіть антонім до слова поважний (юний, молодий).

Ми продовжуємо наш філологічний квест, і ось наступна зупинка «ФРАЗЕОЛОГІЯ». Наразі, ми будемо мати можливість побачити вашу театральну майстерність, гравець кожної із команд отримає декілька зображень, за допомогою міміки та жестів, ви повинні показати свій команді запропоновані фразеологізми, а гравці будуть не просто спостерігати , а і намагатимуться дати лексичне значення того чи іншого фразеологізму. На цей конкурс дається 5 хвилин, команда, гравці, якої перші справляться із завданням,будуть вважатися переможцями. (додатки до гри)

І ми рухаємося далі, наступна зупинка «СТИЛІСТИКА». Українська мова налічує  стилів тут є ОФІЦІЙНО - ДІЛОВИЙ  і НАУКОВИЙ, ПУБЛЦИСТИЧНИЙ і ХУДОЖНІЙ, КОНФЕСІЙНИЙ і ЕПІСТОЛЯРНИЙ, а я б хотіла, щоб ви показали власну майстерність у РОЗМОВНОМУ СТИЛІ. Як стверджувала видатна українська дитяча письменниця Олена Пчілка

«Слово — то мудрості промінь, слово — то думка людська» . І дійсно, немає нічого  мудрішого ніж народне слово. Оголошується конкурс «Скоромовку говорю». (скоромовки розміщено у додатках до свята)

Я переконана, що ніхто не залишився байдужим і команди, сповнені позитивом рушають далі. І у нас остання зупинка «ОРФОГРАФІЯ» Багато хто із вас, отримавши свій зошит із перевіреним завданням починає обурюватися, мовляв я так цю букву пишу, і ту букву поставив, бо ви так прочитали. Ось зараз я і пропоную вам шановні гравці побувати у ролі вчителів. Вам на перевірку подано уривки із дитячих зошитів, перевірте правильність, на виконання цього завдання 3 хвилини, час пішов. (текст розміщено у додатках до свята). Поки наші гравці перевірять зошит, пропоную іншим гравцям допомогти отримати додаткові бали.

Конкурс називається "Назви слово."Учасник 1 команди називає слово, учасник 2 команди повинен назвати слово на ту літеру, на яку закінчується попередньо назване слово. Вибуває з гри першою та команда, у якої не буде варіанту слова. Інша ж перемагає.

Наші гравці вправно працювали, а щоб визначити переможців філологічного квесту пропоную провести конкурс капітанів. Прошу капітанів команди вийти до мене. Завдання:  продовжити зачитані мною  прислів'я та приказки. ( одна правильна відповідь – 1 бал)

Наприклад, Слово – не горобець, … (вилетить – не впіймаєш)

Для І учасника:

1)  Праця чоловіка годує, а … (лінь марнує).

2)  Хочеш їсти калачі — … (не сиди на печі).

3)  Вченому світ, а … (невченому тьма).

4)  Як голова сивіє, то … (чоловік мудріє).

5)  Не будь красивим, а … (будь щасливим).

6)  Хто мови своєї цурається, хай … (сам себе стидається).

7)  Більше діла — … (менше слів).

8)  Життя прожити — … (не поле перейти).

9)  Що посієш, … (те й пожнеш).

10) Зустрічають людину по одягу, а … (проводжають по розуму).

Для ІІ учасника:

1)  Під лежачий камінь … (вода не тече).

2)  Книжка вчить, …(як на світі жить).

3)  Наука в ліс не веде, …(а з лісу виводить).

4)  Дурний не помітить, …(а розумний не скаже).

5)  Не кажи не вмію,…(а кажи навчусь).

6)  Здобудеш освіту, …- (побачиш більше світу).

7)  Вік живи… (і вік учись).

8)  Одна голова добре, …(а дві краще).

9)  Хто співає, той … (журбу проганяє).

10) Птицю можна пізнати по пір'ю, а … (людину по мові).

Наші спостерігачі уважно слідкували за правильністю виконання завдання, за дотриманням часу, який відводився для виконання, після кожної зупинки підносили членам журі протоколи. І поки журі буде підбивати підсумки пропоную всім перепочити. (перегляд анімації Павла Глазового) 

Підбиття підсумків. Нагородження переможців.

ВЧИТЕЛЬ : Наш філологічний квест добігає кінця, дякую всім учасникам, переможцям із честю носити  знання, команді, яка посіла ІІ місце, хочу побажати, не засмучуйтесь, іноді ІІ особа посідає вагоміше місце, і другий може стати першим. Говоріть українською, пишайтесь, милуйтесь нею, бо як сказала українська поетеса Ліна Костенко «Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку в них відбирають мову »

1

 

doc
Додано
11 листопада 2018
Переглядів
1916
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку