Конспект уроку до теми Ступені порівняння прислівників.
Вивчення способів творення ступенів порівняння прислівників; формування уміння утворювати і правильно вживати в мовленні прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння, порівнювати і узагальнювати мовні явища; виховання правильного ставлення до таких понять, як «дружба», «друг», розвиток загальнолюдських чеснот.
Українська мова 7 клас
Тема. Ступені порівняння прислівників
Мета: познайомити учнів із способами творення ступенів порівняння прислівників; формувати в них уміння утворювати і правильно вживати в мовленні прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння, порівнювати і узагальнювати мовні явища; виховувати правильне ставлення до таких понять, як «дружба», «друг», розвивати загальнолюдські чесноти.
Обладнання: підручник, інтерактивна дошка, мультимедійна презентація, картки.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Людина з друзями – степ із квітами,
А людина без друзів – жменя попелу.
Народна мудрість
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Нелегко бути добрим другом,
Це – як талант і як судьба.
Рідніше кровних – браття духом,
Хто їх розлучить? Смерть хіба!
А втім – це істина затерта,
Завчасно вживана, мабуть…
Суть дружби є самопожертва,
Тому нелегко другом буть.
Дійсно, бути другом нелегко!
А що означає бути вірним другом?
Що таке дружба взагалі?
Ніби прості запитання, але водночас і складні. Сьогодні на уроці, вивчаючи тему, поговоримо про дружбу, спробуємо визначити якості справжнього друга.
Зверніть увагу на епіграф сьогоднішнього уроку.
Як ви розумієте ці слова?
Поясніть вживання тире у частинах речення епіграфа.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Засперечалися двоє друзів. Один доводив, що у реченнях:
Найтепліше літо у цьому році. Він зустрів її найтепліше.
Слово «найтепліше» є прислівником. Другий учень доводив, що у першому речення слово «найтепліше» - прикметник, а в другому – прислівник. Хто з учнів мав рацію і чому? Доведіть.
(Враховуючи зміст, ритміку і римування, доберіть з довідки необхідні за змістом прислівники. Визначте розряд кожного з них).
Спекла пиріг, щоб друзів пригостити,
І заварила запашистий чай,
Бо хочеться так (як?)….. посидіти,
Погомоніти, адже стомилась (як?)…..
Від того, що зима у нас застрягла
(Як?)…., і весна чогось не йде.
Що пташка під вікном не заспівала,
(Де?)… сніг, а квіточок – ніде.
І (як?)…., і (як?)…. пташині,
Що прилетіла до боліт своїх.
Вже березню кінець, а холод й (коли?)….
Земля біленька, бо (де?) …повсюди сніг.
Зійшлися друзі, наче й потепліло
Від щирих слів і від палких сердець.
На ранок – сонце, небо посвітліло,
Й зимі холодній (як?)….. прийшов кінець!
І на душі бальзам, весна розквітла,
По вулиці побігли ручаї.
Від друзів так багато світла!
Спасибі вам, ріднесенькі мої!
Довідка: просто, вкрай. надовго, повсюди, холодно, голодно, нині, повсюди, враз.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми та мети уроку
Яким, на вашу думку, повинен бути друг, справжній друг?
ДРУГ
Відданим, щирим, хоробрим, чесним, відвертим, люб’язним, лагідним, вірним, сумлінним, гостинним.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Спираючись на правила творення ступенів порівняння прикметників, утворіть ступені порівняння прислівників, які ви щойно утворили. Зробіть власні висновки про творення ступенів порівняння прислівників. Свої міркування звірте з теоретичним матеріалом підручника - теж, до речі, вашим другом,, який завжди прийде на допомогу.
Розгляньте таблицю і з’ясуйте, як творяться ступені порівняння прислівників(змодельована на дошці).
Коментар учителя. Деякі прислівники простої форми вищого ступеня порівняння можуть утворюватися від різних коренів. Наприклад: добре → краще, погано → гірше, багато → більше.
В окремих прислівниках відбувається чергування приголосних:
1) [г] + [ш] → [жч] (дорого → дорожче);
2) [ж] + [ш] → [жч] (дуже → дужче);
3) [з’] + [ш] → [жч] (вузько → вужче).
Окрім цього, при творенні простої форми вищого ступеня порівняння в окремих прислівниках випадають суфікси -к-, -ок- перед суфіксом -ш- (швидко → швидше, широко → ширше).
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота на дошці
Записати текст. Підкреслити прислівники, визначити їх ступені порівняння.
Значно краще людині живеться, коли у неї є друзі. Вони швидко приходять на допомогу, зараджують у біді, найтепліше зустрічають, дають поради і радіють її успіхам. Дружба – безцінний скарб, який потрібно оберігати. Найгірше, коли цей скарб втрачається. І людина, як одиноке зів’яле дерево, залишається сама.
1 група. Утворити просту і складену форми вищого ступеня порівняння прислівників від слів: гарно, рано, далеко, зручно.
2 група. Утворити просту і складену форми найвищого ступеня порівняння прислівників від слів: часто, швидко, просто, важко.
(Робота із сигнальними картками. Учитель зачитує слова, а учні піднімають картки: зелена картка, якщо утворюється ступінь порівняння, червона – ні)
Навіки, по-дитячи, ясно, весело, охайно, пізно, спросоння, синьо, досі, гірко, широко, гарно, подекуди, звечора, навмисне, скоро, лагідно, утричі, привабливо, дзвінко, дорого, гаряче.
Скласти зв’язне повідомлення на тему «Справжній друг – хто це?» (4-5 речень, використовуючи прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння.
Ліпше мати сто приятелів дві ліпше.
Берись дружно легше плакати неначе.
Кожух краще новий, а приятель старий.
Одна голова добре, не буде сутужно.
Удвох, кажуть люди, ніж бути ними ошуканим.
Не довіряти друзям ганебніше, ніж одного ворога.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
На сьогоднішній урок я просила вас принести гілочки. «Навіщо?» - запитували ви. Для того, щоб ще раз переконати вас у силі дружби. Адже зламати одну гілочку дуже просто, а якщо зібрати їх в жмут? … Відповідь очевидна. Не зламаєш, бо саме в єдності, в дружбі люди міцні, здатні подолати будь-які труднощі. Бажаю вам мати справжніх друзів у своєму житті. А тепер поверніться до свого друга, посміхніться і побажайте йому щось приємне.
VІІ. Домашнє завдання
Середній рівень (4-6 балів): вивчити § 33, виконати вправу 391;
Достатній та високий рівні (7-12 балів): вивчити § 33, написати твір-мініатюру «Що таке дружба?», використовуючи прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння.
Вчитель української мови та літератури
Семенюк Людмила Сергіївна